8. aug 2006 Følger: 20 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 1.473
Hvordan gør i??? {{forumTopicSubject}}
Ja, hvordan mener i selv at i opdrager jeres hunde?
Hvorfor har i netop valgt at opdrage på den måde?
Ja grunden til at jeg kom i tanke om dette emne, er fordi jeg tidligere oprettede en tråd om "det at være konsekvendt" Og da jeg så prøvede at forklare vores metode, skal jeg da lige love for at det var forkert og uhh jeg var jo næsten som ham "hundehviskeren cesar milan".... Og undskyld mig men for mig lyder det virkelig som om at mange behandler deres hunde som børn. Mine hunde er også mine børn men synes da bare at man et eller andet sted skal tænke på at det er ALTSÅ en HUND:)...
Herhjemme siger vi NEJ 2 gange, og hvis ikke det hjælper, går vi helt neutralt hen til hunden med et alm kropsprog og nabber hunden... Vi slår aldrig vores hunde, og råber aldrig af dem....
Jeg forstår da ikke at nogen hundeejere gider at sige NEJ 10 gange... Kan de da ikke forstå at hunden siger rend mig i røven ja undskyld mig...
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 267 Svar: 3.432
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 121 Svar: 1.473
sep 2005
Følger: 71 Følgere: 68 Hunde: 12 Emner: 641 Svar: 9.601
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.578
Jeg forsøger mig med positiv forstærkning.
/ Trine
aug 2006
Hvad sker der så når din hund ikke høre efter ????
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
På den måde undgår jeg at der bliver ødelagt ting og sager - samt at hunden kan værer alene hjemme, uden problemmer..
det er konsenkvens og aktivering / motivation, så kan man nå langt.
aug 2006
Nabber hunden hvad skal det dog gøre godt for......SE der har vi det allerede :)... Jeg nabber med min hånd bruger den lige som hunden selv ville gøre.... Jeg river ikke hunden i nakkeskindet eller noget rolig nu
Her er skam også masse af positivt træning i vores hjem
aug 2006
Jeg elsker mine hunde, og de er hverken sky eller noget
jan 2006
Hele pointen i at opdrage sin hund er jo netop at få den til at udvise en ønsket adffærd fordi den har lyst til at gøre det og ikke af frygt!
/ Trine
aug 2006
Jeg ved at mine hunde ved hvad JA OG NEJ betyder det har de lært fra dag 1 af :)... Men der er det igen jeg vil ikke sige NEJ 5 gange før mine hunde høre efter...
jan 2006
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Kommer hunden ikke 1. gang jeg kalder, så henter jeg den..
Lusker hunden af når jeg beder den om at lægge sig, så henter jeg den og får den til at lægge sig der hvor jeg vil have den til det.
Gør hunden noget, der er absolut uacceptabelt, så tager jeg fat i den..
Et eksembel er dengang hvor min hund slagtede min kat for øjnene af mig inde i stuen
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.295
hvis din hund ikke hører efter , kan det jo være at den ikke har læret det rigtig godt eller prøver dine grenser af da den kan være usikker hvem som skal lede hvem...
jun 2006
Dvs. hvis en kommando ikke efterkommes, så viser jeg hunden hvad det er jeg vil have
jul 2007
Følger: 3 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 62 Svar: 654
Jeg var med dig i starten, men den nedladende holdning, du så lagde for dagen over for folk, der ikke finder det nødvendigt at straffe hunden på den måde for at kommunikere med den, var dælme ikke køn.
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 245 Svar: 6.758
Og kærligt er at den får masser af ros og kæl
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.295
aug 2006
Alex: Også enig i det du skriver...
Men jeg nabber jo altså ikke mine hunde 20 gange om dagen, de høre efter og hvis jeg kan se at de udviser et uønsket affærd bliver det stoppet ved at give dem en anden mulighed....
jun 2006
Det er da et komisk billede...
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 245 Svar: 6.758
aug 2006
Mine hunde er ikke sky eller bange overhovedet.... 99% af tiden med vores hunde er kun positivt træning
jun 2006
Der er mange grader af "tage fat"
Jeg bruger feks. at rykke min hund ind på plads ved at skubbe til "rumpen" med min venstre hånd, hvis hun sidder meget skævt..
Jeg lægger en hånd på bageste del af ryggen, hvis hun er for langsom til at sætte sig når jeg stopper op.
Nogle gange gør man også noget, man i bakspejlet ikke skulle have gjort... Men man reagerer som det menneske man er...
Jeg havde rimelig godt fat i nakken på min hund, da hun havde slået min kat ihjel inde i stuen..
Jeg var chokeret, vred, ked af det og derfor reagerede jeg som jeg gjorde
aug 2006
Tak for snakken godt vi ikke er ens....
aug 2006
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
Bare folk kunne levere den samme vare til deres medmennesker i de forskellige tråde, så ville der aldrig være nogen som følte sig generet eller mobbet efter div. indlæg.
Bare lige en tanke, efter at have læst tråden.
Loooo
aug 2006
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
aug 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 195 Svar: 2.444
Her er det lidt forskelligt hvad vi gør, det kommer jo an på hvad det er den ikke må.. Vi har brugt meget at knurrer af vores - f.eks havde han en overgang hvor han bare ville humpe ben, der knurrede vi af ham og det var/er utrolig effektivt.
Ellers bruger vi meget forskellige lyde til at fange hans opmærksomhed.
Og selvfølgelig masser af ros så snart han stopper det han er i gang med.
aug 2006
Nu ikke give op. Bare klem på.
aug 2006
Og vær da lidt tåmodig i forhold til mennekser også ik.
Vi kan jo ikke gøre for at vi ikke har pels, våd snude, 4 ben og skarpe tænder vel.
jan 2006
Det er bestemt ikke det billede jeg ønsker at give af mig selv. Vi mennekser er også utålmodige, hysteriske m.m.m og det smitter alt sammen af i vores måde at opdrage hund på men derfor kan man jo godt forsøge sig med en metode fremfor en anden.
Og for mig virker det ikke rigtig at skulle nappe mine hunde - kan slet ikke se hvad det skulle gøre godt for - og har ikke rigtig fået svar på det spørgsmål.
jeg er ikke altid lige tålmodig men erfaringerne har vist mig at jeg får absolut ingenting ud af at råbe og skrige af mine hunde eller udøve fysisk afstraffelse - de bedste resultater opnås fordi hunden har lyst til at adlyde mine ordre.
/ Trine
aug 2006
Håber da du finder det igen inden det bliver juleaften.
aug 2006
Ja men hvis det er helt i top, dit humør altså, så glææææder jeg mig da til at læse indlæg med dit humør og tålmod i højsædet.
Kan du ha en god jul.
aug 2005
Følger: 38 Følgere: 39 Hunde: 1 Emner: 93 Svar: 840
Ignorerer hende når hun gør noget skidt eller leder hende i rigtige retning
Jeg er godt tilfreds med mit resultat. Lupe er min første hund og hun er lydig og nem at have med at gøre.
Positivitet og ros er vejen frem imø
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Hvordan den virker, hvis den virker?
Almindeligvis har en hund mellem 3 og 7 sekunder til at huske, hvilken kommando, der er givet. Og jeg har da svært at se, hvordan man kan nå at give to kommandoer og en napning på 7 sekunder.
Dermed ved hunden faktisk ikke, hvad den bliver nappet for?
Indlæringsmæssigt lærer hunden ikke meget af positiv straf, men det kan stoppe en adfærd her og nu. Hvis det er formålet, så er det jo bare et spørgsmål om metoder, men hvis formålet er, at opdrage hunden via napning, så er det i mine øjne virkningsløst.
Desuden kan man sige, at hvis man skal gøre det to gange, så er det jo fordi det ikke virker ;o)
Jeg mener ikke, man kan opdrage alle hunde udelukkende med positive metoder, som de bliver fremlagt i medierne PT.
Det vil nemlig betyde, at man ikke kan irettesætte sin hund, og det er JEG simpelthen nødt til med en hund som min.
Men det skal gøres på hundens præmisser, så den indlæringsmæssigt får noget ud af det - ellers vil det jo alene være for min tilfredstillelses skyld, at jeg irettesætter.
Kommandoen NEJ, mener jeg ikke er en irettesættelse, der er en kommando som alle andre.
En irettesættelse her i huset er eksempelvis et kort nøk i linen, ignorering, fysisk fjernelse fra det, hunden ikke må.
aug 2006
Man bliver hurtig skurk, hvis man bekender sig til andet end det popolære postive forstærkning...
At man bruger andre dele af indlæringspsykologien betyder jo ikke, at man hverken banker eller mishandler hunden...
Faktisk så tror jeg, at mange misforståelser kommer, fordi det er svært at sætte sig ind i, hvordan de forskellige hunde er at opdrage.
Der er sådan en enorm forskel på, hvor let det er, at man umuligt kan generalisere ud fra egne begrænsede erfaringer.
aug 2006
aug 2006
aug 2007
Vi har da også brugt vand udenfor, fordi igen han gøer, dog kun i en vandpistol, men har planer om at prøve med spande til foråret..
jun 2005
Følger: 85 Følgere: 77 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.033
Uønket adfærd bliver ignoreret og ønsket rost og belønnet.
MEN, jeg ved så godt jeg er lidt speciel hvad hundeopdragelse angår, for de får ikke ret meget må jeg indrømme.
Hvis der opstår en situation hvor jeg skal gribe ind bruger jeg kropssprog og eventuelt et knur, men det er sker ikke tit.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
aug 2007
Men når du har en hund som slår et fra når der kører biler forbi ude på vejen, så er det altså ikke nemt at give en kommando..
Og tager du ikke fat i linen, jamen så bliver han sgu kørt over, så ved jeg ikke hvad er bedst.
Jeg var da også imod det i starten, men da alt andet ikke virkede måtte man jo prøve noget andet.
En løftet pegefinger og så - det må du altså ikke Balder - virker ikke helt på vores...
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
Jeg har så sent for en uge siden hørt en sige at hun ved hjælp af kinesologi hver dag spørger sine hunde hvad de "har brug for" at få at spise! Jo jo variationerne er mange.
Når jeg siger "positiv tone" længere oppe er det et bevidst ordvalg. Jeg har opdraget Nova udelukkende på leg, stemmeføring (glad), kærlighed, nus, hjemmebagte guffer og legetøj. Når hun gør noget forkert får hun et "nej". Stopper dette ikke opførslen øjeblikkeligt, hæver jeg stemmen. Dette er sjældent nødvendigt. I grelle tilfælde (når hun f.eks spasser over den SAMME hund gang på gang på gaden) går jeg ind fronter hende evt og bakker hende (som jeg ville med en hest). Og så snart hun sender et dæmpende signal(af en eller art) får hun et Dygtig, og vi kan gå videre. Jeg bakker hende måske 5 gange om året...
Jeg har ikke behov for at lægge hånd på min hund, men af og til bliver man nødt til at forklare sit budskab med "store" bogstaver. For i hundeverdnen falder der sgu også brænde ned hvis du ikke retter ind.
Ved ikke om dette gav mening og om nogen gider læse det, men det er sådan jeg ser på det;-)
Hvordan gør i???