{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
919 visninger | Oprettet:

Sterilisering - for/imod {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer at få Sia steriliseret.
Hun skal ikke have hvalpe, og med vores hverdag, med daglige besøg i hundeskoven, kunne jeg godt se en fordel i at få hende steriliseret.
Der er jo også nogle sundhedsmæssige fordele.

Jeg har spurgt hos en opdrætter af racen, som er gammel i gårde, og hun ser ingen problemer i det, pelsen plejer ikke at ændre sig (der er ingen underuld). Denne opdrætter siger efter 1. eller 2. løbetid vil være optimalt.

Jeg vender det selvfølgelig med min dyrlæge, men vil gerne høre om andres erfaringer først.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisering - for/imod
  • #1   20. aug Ift det racespecifikke tør jeg ikke komme med input.
    Men jeg ville altid vente til hunden er fuldt udvokset - hormoner spiller en vigtig rolle i forbindelse med hundens vækst og udvikling både fysisk og mentalt.

    Vil anbefale at læse dyrllgeforeningens hjemmeside om neutralisering, der finder du svar på meget vedrørende fordele og ulemper.


  • #2   21. aug En tæve er, efter min erfaring, først rigtig voksen efter 3 løbetid, så før ville jeg ikke sterilisere, men jeg er nu i det hele taget ikke så vild med det der med at skærer en hund uden egentlig grund smiley hvis hunden er hormonpåvirket jo, men bare for nemhedsskyld nej det syntes jeg egentligikke rigtig om smiley

  • #3   21. aug Læs nyeste forskning fra WSAVA.
    Der er overordnet set flere risici end fordele ved at fratage hunden dens kønshormoner.
    Man anbefaler det ikke længere, med mindre der er helt konkrete sundhedsmæssige udfordringer hos den enkelte hund, dvs hvor det er reelt nødvendigt med indgrebet.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #4   21. aug Mine steriliserede tæver (Lina, Kela og nu Vilma) har levet/lever fine liv uden deres kønshormoner. Lina og Kela var 9-10 år, da de blev steriliseret og blev som unghunde igen.
    MEN - jeg havde ikke steriliseret en eneste af dem, hvis jeg ikke havde været nødt til at gøre det.
    Jo ja - det er da en lille smule irriterende ikke at kunne gå i hundeskoven 3-6 uger om året - og jeg har det virkelig stramt med at skulle have mine hunde i snor. Men det er, for mig, ikke nok til at operere på en rask hund.

    PS. Pelsforandringer handler ikke bare om underuld. Pelsen kan også blive kraftigere og/eller mere kruset. En af mine hanhvalpe blev kastreret og fik silkepels, der filtrede belastende. Om dette også kan ske for tæver, ved jeg så ikke.


  • #5   21. aug Portugiseren er desværre ikke med i denne undersøgelse, men måske kan du grave lidt og alligevel finde noget med evidens. Jeg synes det er fint sat op med, at der er fordele og ulemper. Ved nogle racer stiger risikoen for kræft voldsomt ved neutralisering, og ved nogle racer er bivirkningerne ikke så store.

    https://www.frontiersin.org/journals/veterinary-science/articles/10.3389/fvets.2020.00388/full?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR16vA6giv3zJNWmqSRpBz5HOqTJPO2EdTuyccOfGoy_Jx8xvJ0dJaawis8_aem_3ZGw3XjtbHA4Ci2sv8PmiQ


  • #6   21. aug Tak for jeres svar.

    Jeg har kigget diverse link, og information er jo en god ting.

    Tak for personlige erfaringer, de er guld værd, selvom hunde selvfølgelig er forskellige.


  • #7   21. aug Jeg er med Bodil og Malene her.
    I min verden opererer man ikke på en sund og rask hund. Og selvfølgelig betyder det da noget at man fratager hunden hormonproduktionen. Hvis det var ligegyldig, så havde hunde nok ikke denne produktion.
    Og bivirkningerne er jo ikke kun pelsproblemer, men kan også give ændret adfærd.

    Kan man ikke leve med at hunden kommer i løbetid og dermed ikke kan komme i hundeskoven i nogle uger om året, så burde man have valgt en hanhund.


  • #8   21. aug De fleste af mine hunde har været tæver, så det var ikke en stor overraskelse, at Sia kom i løbetid smiley

    Jeg kan godt leve med løbetiderne, men er nysgerrig på, hvilke fordele og ulemper det kan give, hvis jeg vælger at sterilisere.

    Jeg glæder mig over alle jeres skriv, man kan jo kun blive klogere.




  • #9   21. aug Jeg læste op på fordele og ulemper ved sterilisation og besluttede at sterilisere Penny. Jeg har fået steriliseret de fleste af mine tæver gennem tiden. Men der er kommet en del nyt frem siden jeg fx steriliserede Perle tilbage da hun var ung. Der er både fordele og ulemper og ja, det er at udsætte en rask hund for en 'unødig' operation. Det var noget jeg virkelig overvejede denne gang, hvor det tidligere har været lidt en automatisk ting for mig. Men jeg syntes stadig at fordelene var større end ulemperne. Jeg har så heller ikke haft tæver, der fik fx mærkelig pels eller andre bivirkninger og operationerne har været ukomplicerede.

  • #10   21. aug Bella blev opereret da hun var omkring 1 år gammel. Det er jo efterhånden mange år siden, og dengang var anbefalingen at sterilisere mellem 1. og 2. løbetid. Det faldt sammen med at hun havde haft en helt forfærdelig 1. løbetid, hvor hun blødte i 5 uger, heraf 3 uger med heftig blødning smiley Hun blev egentlig steriliseret fordi hun alligevel skulle i narkose og opereres i en trædepude, der ikke ville hele. Det viste sig at der sad et glasskår i trædepuden, og derfor ville det ikke hele smiley

    Anyways, hun blev steriliseret samtidig, og 2 dage senere blev hun falsk drægtig. Jeg fortrød aldrig beslutningen, og hun havde ingen nævneværdige pelsforandringer, ændrede ikke sind og hendes stofskifte forblev normalt.

    Dorit blev steriliseret efter 3. eller 4. løbetid, fordi hun havde tilbagevendende skedekatar, og beskeden fra Anicura var, at risikoen for livmoderbetændelse i næste løbetid var meget stor. Hun blev steriliseret med kikkert, og det største problem var at holde hende i ro de følgende dage, for hun havde været SÅ påvirket af sine gakkede hormoner, at hun var fuld af energi og ballade, da hun blev steriliseret smiley

    Hendes pels og humør har ikke ændret sig, men det er muligvis medvirkende til at hendes stofskifte i dag er for lavt.

    Ingen af de to har haft trælse bivirkninger. Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan deres liv var blevet, hvis de havde været intakte smiley

    Ellie forbliver forhåbentlig intakt til hun rammer 7-8 år, og risikoen for livmoderbetændelse stiger. Men jeg kan jo nå at ændre mening mange gange smiley Dels har hun helt ukomplicerede løbetider, hvor hun om muligt egentlig bliver endnu nemmere at arbejde med end ellers. Dels er jeg VILD med intakt tæves pels - hun fælder når hun fælder, og så fælder hun det hele på én gang. Ingen småfældning hele året, ingen dækpels der ikke vil slippe.

    Så herfra er der ingen dårlige erfaringer med at sterilisere, og jeg er heller ikke bange for at Ellie en dag nok skal steriliseres. Men lige nu synes jeg at der er flere fordele ved at hun er intakt smiley

    Du skal gøre præcis hvad du synes er bedst for dig og Sia, men vent med at steriliserer hende til om et års tid. Hendes knogler skal være helt færdigtudviklede inden. Ud over det, så spørg dyrlægen til det med de forskellige typer kræft, og så må du vægte for og imod.


  • #11   23. aug Her hjemme bliver de kun steriliseret fordi det er til gene for tæve. At hun hormonel ikke trives i det, eller ved sygdom. Begge hanhundes kugler røg da de var omkring de 2 år. Har kun haft en tæve jeg måtte sterilisere men hun var sååååå ked af det, så da hun skulle have fjernet noget af halen(pga sygdom) efter endt løbetid røg livmoder med. Hun blev 12 år og kroppen gav op pga kræft i mundhulen.

  • #12   23. aug jeg fik steriliseret Maggie sidste år... af flere årsager. Bl.a. at hun absolut ikke skulle have hvalpe (hvilket første omplaceringshjem sked hul i) fordi udover racemæssige fejl, så er hendes temperament ikke "rigtigt" for racen og alle hendes søskende har vist allergi. Alt i alt viste det sig at det ikke var et godt match med han til hendes mor.
    Nåmen det viste sig at være en god ting at jeg hurtigt fik hende under kniven... piskøteren der havde fået lov at gå med hende 24-7 under løbetiden havde givet hende skader på skedevæggen og været årsag til en gevaldig indkapslet livmoderbetændelse.. det var tæt på farvelhund der.
    Men alt endte godt.
    Jeg har ikke haft nogen eftervirkninger, hverken på pels, aktivitet eller "deller".
    Det er jo bare ikke nemt at generalisere når vi fjerner hormonerne... nogen fortsætter bare som før - og andre sker der "ting" i kroppen.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 20 Svar: 2.343
    #13   28. aug "Det er jo bare ikke nemt at generalisere når vi fjerner hormonerne... nogen fortsætter bare som før - og andre sker der "ting" i kroppe"

    Jeg tror, det er derfor, at Lise-Lotte gerne vil høre andres erfaringer, Hovsa-hund smiley


Kommentér på:
Sterilisering - for/imod

Annonce