1.076 visninger
|
Oprettet:
Sterilisering - for/imod {{forumTopicSubject}}
Jeg overvejer at få Sia steriliseret.
Hun skal ikke have hvalpe, og med vores hverdag, med daglige besøg i hundeskoven, kunne jeg godt se en fordel i at få hende steriliseret.
Der er jo også nogle sundhedsmæssige fordele.
Jeg har spurgt hos en opdrætter af racen, som er gammel i gårde, og hun ser ingen problemer i det, pelsen plejer ikke at ændre sig (der er ingen underuld). Denne opdrætter siger efter 1. eller 2. løbetid vil være optimalt.
Jeg vender det selvfølgelig med min dyrlæge, men vil gerne høre om andres erfaringer først.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Men jeg ville altid vente til hunden er fuldt udvokset - hormoner spiller en vigtig rolle i forbindelse med hundens vækst og udvikling både fysisk og mentalt.
Vil anbefale at læse dyrllgeforeningens hjemmeside om neutralisering, der finder du svar på meget vedrørende fordele og ulemper.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.286
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
Der er overordnet set flere risici end fordele ved at fratage hunden dens kønshormoner.
Man anbefaler det ikke længere, med mindre der er helt konkrete sundhedsmæssige udfordringer hos den enkelte hund, dvs hvor det er reelt nødvendigt med indgrebet.
okt 2023
Følgere: 86 Emner: 24 Svar: 2.541
MEN - jeg havde ikke steriliseret en eneste af dem, hvis jeg ikke havde været nødt til at gøre det.
Jo ja - det er da en lille smule irriterende ikke at kunne gå i hundeskoven 3-6 uger om året - og jeg har det virkelig stramt med at skulle have mine hunde i snor. Men det er, for mig, ikke nok til at operere på en rask hund.
PS. Pelsforandringer handler ikke bare om underuld. Pelsen kan også blive kraftigere og/eller mere kruset. En af mine hanhvalpe blev kastreret og fik silkepels, der filtrede belastende. Om dette også kan ske for tæver, ved jeg så ikke.
sep 2017
Følgere: 524 Emner: 137 Svar: 10.235
https://www.frontiersin.org/journals/veterinary-science/articles/10.3389/fvets.2020.00388/full?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR16vA6giv3zJNWmqSRpBz5HOqTJPO2EdTuyccOfGoy_Jx8xvJ0dJaawis8_aem_3ZGw3XjtbHA4Ci2sv8PmiQ
jul 2009
Følger: 21 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 3.272
Jeg har kigget diverse link, og information er jo en god ting.
Tak for personlige erfaringer, de er guld værd, selvom hunde selvfølgelig er forskellige.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.453
I min verden opererer man ikke på en sund og rask hund. Og selvfølgelig betyder det da noget at man fratager hunden hormonproduktionen. Hvis det var ligegyldig, så havde hunde nok ikke denne produktion.
Og bivirkningerne er jo ikke kun pelsproblemer, men kan også give ændret adfærd.
Kan man ikke leve med at hunden kommer i løbetid og dermed ikke kan komme i hundeskoven i nogle uger om året, så burde man have valgt en hanhund.
jul 2009
Følger: 21 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 3.272
Jeg kan godt leve med løbetiderne, men er nysgerrig på, hvilke fordele og ulemper det kan give, hvis jeg vælger at sterilisere.
Jeg glæder mig over alle jeres skriv, man kan jo kun blive klogere.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
sep 2017
Følgere: 524 Emner: 137 Svar: 10.235
Anyways, hun blev steriliseret samtidig, og 2 dage senere blev hun falsk drægtig. Jeg fortrød aldrig beslutningen, og hun havde ingen nævneværdige pelsforandringer, ændrede ikke sind og hendes stofskifte forblev normalt.
Dorit blev steriliseret efter 3. eller 4. løbetid, fordi hun havde tilbagevendende skedekatar, og beskeden fra Anicura var, at risikoen for livmoderbetændelse i næste løbetid var meget stor. Hun blev steriliseret med kikkert, og det største problem var at holde hende i ro de følgende dage, for hun havde været SÅ påvirket af sine gakkede hormoner, at hun var fuld af energi og ballade, da hun blev steriliseret
Hendes pels og humør har ikke ændret sig, men det er muligvis medvirkende til at hendes stofskifte i dag er for lavt.
Ingen af de to har haft trælse bivirkninger. Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan deres liv var blevet, hvis de havde været intakte
Ellie forbliver forhåbentlig intakt til hun rammer 7-8 år, og risikoen for livmoderbetændelse stiger. Men jeg kan jo nå at ændre mening mange gange Dels har hun helt ukomplicerede løbetider, hvor hun om muligt egentlig bliver endnu nemmere at arbejde med end ellers. Dels er jeg VILD med intakt tæves pels - hun fælder når hun fælder, og så fælder hun det hele på én gang. Ingen småfældning hele året, ingen dækpels der ikke vil slippe.
Så herfra er der ingen dårlige erfaringer med at sterilisere, og jeg er heller ikke bange for at Ellie en dag nok skal steriliseres. Men lige nu synes jeg at der er flere fordele ved at hun er intakt
Du skal gøre præcis hvad du synes er bedst for dig og Sia, men vent med at steriliserer hende til om et års tid. Hendes knogler skal være helt færdigtudviklede inden. Ud over det, så spørg dyrlægen til det med de forskellige typer kræft, og så må du vægte for og imod.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 50 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.751
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 72 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.051
Nåmen det viste sig at være en god ting at jeg hurtigt fik hende under kniven... piskøteren der havde fået lov at gå med hende 24-7 under løbetiden havde givet hende skader på skedevæggen og været årsag til en gevaldig indkapslet livmoderbetændelse.. det var tæt på farvelhund der.
Men alt endte godt.
Jeg har ikke haft nogen eftervirkninger, hverken på pels, aktivitet eller "deller".
Det er jo bare ikke nemt at generalisere når vi fjerner hormonerne... nogen fortsætter bare som før - og andre sker der "ting" i kroppen.
okt 2023
Følgere: 86 Emner: 24 Svar: 2.541
Jeg tror, det er derfor, at Lise-Lotte gerne vil høre andres erfaringer, Hovsa-hund
Sterilisering - for/imod