Dåsefoder - tandsten {{forumTopicSubject}}
Mine hunde får en blanding af våd- og tørfoder. Blandt andet på grund af kræsenhed, men også fordi jeg godt kan lide variationen, så de ikke skal spise det samme hele tiden. Men jeg får hele tiden af vide af andre, at jeg virkelig skal passe på, fordi hunde får så meget tandsten af vådfoder. Og at det er meget vigtigt, at hundene får tørfoder som de tygger, da det renser tænderne.
Er det korrekt? Jeg synes bare ofte tørfoder har sådan en lidt fedtet hinde, den sætter sig vel på tænderne?
Min ene hund tygger stort set aldrig tørfoder, det sluges bare. Uanset størrelse nærmest.
Begge hunde får, ud over deres våd- og tørfoder, diverse grøntsager at gnave i, en masse tørrede naturlige tyggeting og indimellem rå kyllingelår.
Men jeg er i tvivl om jeg skal droppe vådfoderet på daglig basis? Jeg ønsker selvfølgelig ikke at forøge risikoen for tandsten.
okt 2023
Følgere: 85 Emner: 24 Svar: 2.559
Tørfoder tygges ikke hos mig
jul 2021
Svar: 12
Tørfoder har en meget let slibende effekt, hvis tørkosten tygges, så man kan antage at der muligvis vil være en lille forskel på hunde fodret kun med tørfoder i forhold til hunde fodret kun med vådfoder.
Men det er en minimal forskel, og man er alligevel nødt til at passe tænderne på andre måder - f.eks. tandbørstning, rå ben eller andre tyggeting, regelmæssige tandrensninger hos dyrlægen om nødvendigt. Så med det taget i betragtning, står det vel een frit for at fodre med det, man nu helst vil fodre med.
Lidt sat på spidsen kan de sammenlignes med at vi mennesker spiser en håndfuld tvebakker i stedet for at børste tænder. Det er måske lidt bedre end at spise grød, men det er slet, slet ikke nok
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.844
Tandsten forebygges ved manuel rens, dvs tandbørstning, tygning af hårde, store materialer mv. Vær OBS på at nogle materialer skader tænderne mere end de renser, herunder bærende knogler, fordi slitagen på tyggefladen er større end gevinsten ved slibningen på siderne.
Så drop ideen om særlig fodring ift tandsten, og kom i gang med tandbørsten
Der er stor forskel på hvordan racerne har tendens til tandsten.
dec 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 79
Tandbørste er ikke en mulighed. Så det bliver tyggeting og evt. tandrens hos dyrlæge ved behov. Den ene har fået renset tænder mange gange allerede.
Men hvis nu vådfoder forværrede situationen, som jeg hele tiden hører, så kunne jeg jo droppe det. Da jeg naturligvis ikke øsnker at fremavle tandsten Men det lyder på jer, som om det ikke gør nogen forskel.
Er rå ben bedre til hjælp mod tandsten end tørre tyggeting? De får mange andevinger, luftrør, struber, kyllingehalse, ører, hønsefødder osv.
Men af råt kun kylling, da det er den eneste ting jeg lige kan komme i tanke om, hunde på under 15 kg kan tygge rigtigt
okt 2023
jul 2021
Som sagt, bare sørg for at hunden får noget at gnave i, hvor tænderne kan blive brugt. Det vigtigste er at der er noget i kosten med slibende effekt, og der er tørkost alene ikke nok alligevel. Vådfoder er harmløst - måske endda sundere end tørkost
Jeg tror ikke, at der findes studier over hvad der er bedst at tygge i, for at undgå tandsten. Her tænker jeg, at det vigtigste må være, at det er noget hunden gider - om det er rå lammeribben eller et tørret svineører kan nok komme ud på ét.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.741
Jeg har hund på 11 snart der kun har fået en tandrensning i sit liv, og det var pga to tandbylder (og de var kommet om jeg så havde børstet tænder på ham og fået hans tænder renset hvert år) og dyrlægen vil ikke bedøve ham for at rense hans tænder.
jul 2021
Har du en hund uden tendens til tandsten, vil forskellen være absolut minimal, eller slet ikke eksisterende. Har du en hund med større tendens til at danne tandsten, vil den forskel der ses, alligevel ikke være nok til at tørfoder kan stå alene.
sep 2020
Følgere: 20 Annoncer: 1 Emner: 39 Svar: 839
Her kommer min påstand, som jeg har lært af HundefoderNørden: Tørfoder giver tandsten fordi hundene mangler et enzym i spyttet til at nedbryde stivelsen fra tørfoderet.
Vådfoder findes med og uden stivelse, så det med stivelse, tænker jeg må give samme udfordring.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.499
tror simpelthen det har mere med hundens tænder at gøre end foderet .. som med mennesker 2 mennesker kan leve ens men den ene får mere tandsten end den anden
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
Hunde er ikke strict carnivore som katte og præcist som os mennesker kan de faktisk godt nedbryde 'tilberedt' stivelse (primært varmebehandlet). Nyere forskning har bevidst at hundes spyt (i modsætning til ulves) rent faktisk indeholder små mængder af amylase (det enzym der nedbryder stivelse). Men ikke nok til at det for alvor betyder noget for nedbrydningen Den sker længere nede i fordøjelseskanalen.
Tandsten kan for en stor dels vedkommende undgås med tandbørstning (så man får fjernet plak inden det bliver til tandsten ) eller ved at gnave i fødeemner, der slidder plak af tænderne (fx. gulerødder, rå ribben og lignenede knogler). Min gamle dobermann havde nedsat nyrefunktion (pga leptospirose som ung). Hun måtte ikke få for meget animalsk protein så hendes diæt bestod primært af kulhydrat. Hun fik sit tyggebehov opfyldt og renset sine tænder vha en daglig Whimzees dental stix. Hun havde det flotteste tandsæt til sin dødsdag. Intet tandsten overhovedet. Tænker det var den daglige whimzees, der gjorde det Men bevares det var dyrt; en kasse med 50 stk kostede ca 500 kr. Så jeg brugte i omegnene af 25.000 kr på Whimzees dental stix i hendes liv
... og så bekymrer folk sig om prisen for en hvalp
sep 2020
Følgere: 20 Annoncer: 1 Emner: 39 Svar: 839
Måske jeg forsimpler mit svar: hundene mangler et enzym i spyttet til at nedbryde stivelsen fra tørfoderet, der giver madrester/bakteriebelægning og som så udvikler sig til.........
dec 2010
De får en masse andet at tygge i ud over deres foder. Og som saft sluger den ene hund alligevel tørfoderet, så det slider alligevel intet.
Min ene hund vejer 6 kg og har pilskæve tænder. Han har fået renset tænder ca hvert andet år hele livet (han er 14) og her fået fjernet flere tænder pga paradentose. Det tænker jeg ikke jeg har kunne undgå uanset. Han har fået børstet tænder tidligere, men det er droppet, da det simpelthen var et overgreb. Og det har ikke ændret noget.
Den anden vej pt. 10 kg, tænker hun får en voksen vægt på ca 12 kg. Hun har naturligvis ikke fået renset tænder endnu, og racen skulle heller ikke være slemt plaget mht. tænderne. Men jeg vil selvfølgelig gøre hvad jeg kan. Ud over tandbørstning.
Ribben gider de ikke spise. De gnaver i dem, men dropper dem så ret hurtigt når de indser de ikke kan knuse dem.
Men jeg vil klart kigge på kalvebrystben Og ellers fortsætte som jeg gør med alt det hårde tørrede.
dec 2010
okt 2023
Jeg børster tænder flere gange dagligt og får alligevel tandsten
Hvor købte du de Whimzees, Mette - til hundene altså
dec 2010
okt 2023
okt 2019
Følger: 148 Følgere: 182 Hunde: 5 Emner: 19 Svar: 314
feb 2013
okt 2023
Jeg tror egentlig heller ikke, at hundene tygger maden, fordi de får den serveret i en særlig foderindretning. De bruger bare mere tid på ............. at sluge den
okt 2019
Følger: 148 Følgere: 182 Hunde: 5 Emner: 19 Svar: 314
Syndes Molly (og de andre hunde jeg giver mad) tygger på det. Men altså Molly tager det op og spytter det ud på hendes seng for så at tygge det. Hun kan så også være 30 min om at spise sine 100 g mad… (engang var hun 20 sek om det)
feb 2013
Man kan også få plak og tandsten på en kost uden stivelse
dec 2010
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.844
Og bonus er at mange andre former for håndtering også bliver nemmere, samt penge sparet på ture til dyrlægen.
dec 2010
Den gamle er ikke trænet fra hvalp i det, da jeg ikke vidste det dengang. Jeg har forsøgt at træne det med ham som voksen, men han knurrer og bliver sur når vi når et vist punkt i træningen.
Den unge er trænet helt fra hvalp i det, og jeg kan sagtens gøre det med hende, og frivilligt på den måde, at hub selv kommer og ligger hovedet i min hånd og acceptere det, men det er så tydeligt, at det er et overgreb på hende, og det vil jeg ærligt bare ikke byde hende hver dag.
Derfor er jeg bare blevet enig med mig selv om, at så må jeg gøre alt andet jeg kan for at forebygge, og så punge ud, hvis det er en nødvendighed. Det tror jeg er det bedste for lige præcis mine to hunde Om jeg gør noget anderledes i fremtiden eller med andre fremtidige hunde? Hvem ved, måske. Men ikke som det ser ud nu
Dåsefoder - tandsten