Dkk - frivillig test af visse racer Dkk - frivillig test af visse racer
Test af en række racer med korte snuder
https://www.dr.dk/nyheder/indland/flere-hunderacer-har-problemer-med-traekke-vejret-nu-skal-der-ryddes-op
på tide.
Men kan dette passe..?
'Hun mener ikke, at det er hos de organiserede opdrætteres hunde, at man vil se udbredte vejrtrækningsproblemer.'
mit indtryk er at de opdrættere netop ofte udstiller og derfor jagter en standard som giver disse problemer også?
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.744
Jeg giver hende fuldstændig ret. De fleste er jo uden stambog og dermed ikke under det nye krav.
Så fødevarestyrelsen burde gå ind med et tilsvarende krav.
Tænker at hvis manipulation af ørestilling er under dyremishandling, så må dårlige luftveje da i høj grad være mishandling.
sep 2020
Følgere: 27 Emner: 46 Svar: 930
Det burde være således, at de jagtede FCI standarden og den har intet med disse problemer at gøre.
Artiklen er misvisende, det er ikke et krav
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.131
For mange er det vigtigere at avle hunde der klare sig godt på udstilling, frem for at avle hunde der kan have et godt liv. Disse opdrættere vil naturligvis aldrig indrømme det, heller ikke over for sig selv.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 66 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 355 Svar: 14.421
Mille Bæk mener dog, at avlere, der tager deres hunde til udstillinger og konkurrencer, er vant til, at dommerne nu tager vejrtrækningen med i deres bedømmelser.
Derfor har de ingen interesse i at avle usunde hunde, mener hun.
Det der, det er så dumt, at det er dumt 1000 gange mere !!!
Sålænge at opdrættere, sammen med DKK, ikke vil indse, at der - som der også står i artiklen - ingen forskel er, på med og uden tavle, så længe, vil der ikke blive ændret noget for alvor.
Og det er jo alt, alt for sjovt at læse, at udstillingsbedømmelserne vil gøre, at racerne bliver sundere .. yeah right, and pigs fly
okt 2022
Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 590
apr 2018
Følger: 20 Følgere: 667 Emner: 124 Svar: 7.256
så er det jo tæt på lige meget tænker jeg...
apr 2018
Jeg synes jeg har læst herinde at de der avler med bedre vejrtrækning og lange snuder ikke klarer sig godt på udstillingerne?
sep 2020
sep 2020
okt 2022
Det er skruen uden ende.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.055
Men jeg giver meget lidt for den her løsningsmodel - det er faktisk lige før, jeg er bekymrer for, den kan skade mere end den gavner.
Ja, med krav om denne undersøgelse får man sorteret de værste fra og sikret, at dem der avles på, trods alt ikke kollapser af iltmangel (men altså "belastningsdelen" består som jeg læser det af 3 min rask gang - det kan man da dårligt kalde belastning).
MEN det giver også folk en opfattelse af, at "nu gøres der noget aktivt ved problemet", og dermed mister man formentligt helt (eller næsten helt) drivkraften til at gøre noget meningsfuldt ved det helt grundlæggende problem, som er ekstremavl på udseende. Nu har man en undskyldning for ikke at ændre på et sygt eksteriør, fordi man kan dokumentere at Fido altså har fin BOAS-test og dermed er der intet i vejen med at næsen er most nærmest om i nakken af hunden.
Så.. jeg mener i bedste fald slet ikke denne test er nok og afhjælper det reelle problem, i værste fald vil den direkte modarbejde en ægte løsning.
Gør nu bare noget ved den standard, så dommere ikke frit kan fortolke den tiltagende ekstremt - eller endnu bedre, stil krav om, at enhver hund skal have et minimum af næselængde (uanset race) og åbne næsebor, så den jan trække vejret frit.
okt 2022
okt 2022
Bedste baby
Behøver jeg at sige mere om dommerstaben..
jan 2007
Jeg husker en tråd herinde for nogen tid siden, om en bulldog til salg, hvor der blev snakket om dens meget snævre næsebor. En bruger, også med bulldog, lagde et billede ind ala "sådan her ser en normal næse ud" - og jo, for en bulldog var det en ok næse. Men det var kilometervis fra, hvordan en normal hundenæse bør se ud... og ser ud i nærmest alle racer med normal næselængde. Mon ejere/dommere/opdrættere simpelthen skulle på "udveksling" så de kunne se normale hubdenæser og hvordan de faktisk tillader luft at passere frit gennem de der to åbninger, de faktisk har?
apr 2018
Jeg håber nogle med forstand på det tager sagen op og går i medierne.
men nytter det?
I sidste ende er der åbenbart købere jo
okt 2022
Så det er så meget der tages hensyn til næsebor.
jan 2006
Men for filan, jeg føler med de arme hunde - det er SÅ synd for dem
Føj nogen grimme billeder, Cookie ....
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.716
jan 2007
DKK, specialklubber og opdrættere har haft årevis til at bevise, de var opgaven voksen, og det her var det bedste de kunne finde på? Og læser så på DKK's FB at soecialklubben påtænker at anbefale at grad 3 (den dårligste) ikke udelukkes fra avl.... er det virkeligt det bedste, man kunne hive op af hatten? Det der skal redde disse racer?
Fordi at ændre udseendet til noget mindre ekstremt er den ene ting, der ville fuldstændigt ødelægge racerne?
jan 2007
Men et sted at starte er da, at købere stiller spørgsmål. En rundspørge i "min" racegruppe viste, at ca 2-3 af medlemmerne havde spurgt ind til lydsensitivitet hos forældrene på trods af det ud fra opslag i samme gruppe er voldsomt udbredt med lydangst i racen.
Er vi ude i noget krav om mentalbeskrivelse? Eller i hvert fald at det blev mere udbredt at få det gjort.
apr 2018
når Hr og Fru Jensens hunde laver et kuld så vælger de på at hundene er søde, pæne osv
hvad vælger DKK opdrættere på hvis der ikke er krav eller registrering af nærmest en dyt?
ja det er sat på spidsen men alle synes de har en skøn hund... og har man kun to så skal der meget til før man vælger fra selv
Jeg har indtryk af at nogle racers opdrættere kan finde ud af den opgave mens andre ikke kan.
Men hvad sikkerhed får man efterhånden med den Dkk stamtavle?
medmindre man ønsker en race der har brugsegenskaber.... og det skal Hr og Fru Jensen jo sjældent have
jeg er klar over at der er forskel, at der findes gode opdrættere men der findes også gode mennesker som laver mix og nogle af dem gør måske mere, så er det et argument?
Jeg så gerne tavlen som en art sikkerhed også. Lige nu har jeg svært ved at se det.
Jeg er vred over at se dyr behandlet sådan her. Ked af det faktisk.
Jeg håber folk køber hos dem der gør mere hvis de vil have en af disse racer. Og at de andre brænder inde med deres hvalpe der kan gå tre minutter.
okt 2022
Du kan avle på det tarveligste lort, unge hunde, gamle hunde, hunde der ikke kan hverken føde eller parre selv, og alt det med DKKs velsignelse
Martine: det er så grotesk. Jeg troede seriøst jeg var en af de første med en Boxerhvalp med snævre næsebor. Men nej, det var da ok normalt at de skulle opereres. Og fejler kræet ikke andet, så kunne man jo godt avle videre på den, selvfølgelig med en han der giver store næsebor.
Jeg ville have beholdt hende men hun er solgt med avlsforbud og nedsat pris selvfølgelig. Hun trives og har aldrig efterfølgende haft problemer efter OP. Hun er søster til mine egne og de er snart 3 år.
maj 2015
Følger: 53 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.510
jan 2006
Ingen - DKK har forlængst spillet fallit
apr 2018
Hr og Fru Jensen tror tavlen er mere for det var dkk markedsført den som i årevis....
apr 2018
For det er ikke alle almindelige familier der ved hvad de skal se efter. Var jeg en opdrætter i dkk der gjorde mere end de andre ville jeg slå det stort op alle steder.
og fortælle hvorfor
så folk kommer den vej og går uden om de andre
okt 2022
Og det på trods af jeg ELSKER racen højere end højt. Men der er bare så meget dårlig karma ved den, og jeg ser totalt sort hvis hunden klør sig, halter, brækker sig eller andet. For så dør den nok også lige om lidt. Det er uudholdeligt.
Folk er hammerligeglade med sundheden. Der er så lidt der reelt søger viden og spørger om sundhed. Så det er som at slå i en dyne. Nogle gange tror jeg endda at folk undgår dem ser slår stort op med hvor meget de gør, for så er hundene jo sikkert meget syge.
dec 2018
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 1.744
Så intet nyt på den front
apr 2018
Iøvrigt nogle gode eksperter på banen her
https://www.dr.dk/nyheder/indland/din-hund-er-ikke-soed-naar-den-sidder-op-og-sover-maaske-har-den-svaert-ved-traekke?cid=soc_facebook_drnyheder_post_ggfvx98z
jan 2007
okt 2022
Der kommer ikke andet end max en anbefaling. Det vil koste stambogsføringer at gøre det til krav og kun 10-20% (mener jeg det er) af de 3 racer er med DKK stamtavle. Den andel vil de have gjort større
apr 2018
men det er måske en fejl?
okt 2022
okt 2022
Men hvalpekøbere spørger ikke om sundhed overhovedet.
Der har været 28 bulldogs til et BOAS arrangement fredag. En deltager siger at der kommer krav. Der forhandles pt hvad der skal være restriktion og anbefaling. Kan man håbe at DKK har set lyset og får krav om test og udelukkelse af grad 3..
okt 2022
Nu har vi også sundheden stående på BKs hjemmesides hvalpeliste osv, men jeg har kun oplevet en enkelt køber der har spurgt til sundheden. Jeg har selv nævnt sundheden og også at en Boxer er pisseirriterende og ikke gode til at være alene osv.
Og når man rask væk kan sælge Boxerhvalpe med forældre der har D hofter, hjerte 3 og spondy 3, så er det ret tydeligt at sundhed er ikke det man bekymrer sig om.
Og det trods at man som opdrætter netop nævner en hulens masse issues ved racen og at en sygeforsikring uanset er uundværlig og at racen har en gennemsnitslevealder på 7 år.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.979
Jeg får hjertescannet mine tæver, men har ingen mulighed for at få resultatet registreret, whippet har reelt ingen avlsanbefalinger udover en VG på udstilling og at hannen skal have normale testikler på plads
okt 2022
Jeg fik BAER testen en hvid hvalp og det kunne sørme heller ikke lægges ind.
Men det viser jo netop prioriteringerne. Du kan få lagt al udstilling ind. Og prøver
jan 2007
https://youtu.be/tP7bXy_YhsM
Jeg er egentlig chokeret over, man overhovedet kan finde disse hunde at teste - hvorfor ER de ikke allerede opereret (eller aflivet), det der er da dyrplageri.
Jeg har prøvet at finde de ud af, hvad "belastning" dækker over - er det virkeligt korrekt, at der blot er tale om 3 min i rask gang?
Hvis ja, så er de hunde, man kan se med grad 0 da allerede for påvirkede - 3 min frisk gåtur skal da slet ikke kunne ses eller høres på hunden.
okt 2022
At man som ejer ikke kan se det der er helt galt, går over min fatteevne.
Gradueringen foregår efter 3 min ved en hastighed på 6-8 km/t.
Det synes jeg godt nok er sløjt.
https://www.dkk.dk/uploads/documents/BOAS-graduering-i-Danmark.pdf
jan 2007
Og ja, det er da frygteligt se se/høre og så vide at de ikke engang er der for at få hjælp, men blot for at blive testet
okt 2022
Om det er generende for hunden kommer jo an på hvor meget stenose der er og sikkert også hvor.
De her racer har ikke udviklede næsebor på samme måde som langsnuder. Jeg har ikke set fuldt åbne næsebor hos en Boxer, som ser ud som rumænerens. Og de 2 tøser vi har, har for racen flotte åbne næsebor.
okt 2022
okt 2022
okt 2022
Og de næsebor er stadig fine for racen.
Jeg tror ikke de findes hos de 3 racer der kan få lavet testen.
Ja Dolly har så fine næsebor, hendes søster ok, da hun kun er generet i varmen. Men de er jo stadig stenotiske i forhold til andre racers.
jan 2007
- hvis min havedør står åben, kan jeg høre den inde fra sofaen med tv tændt og det hele. Og der er koldt ude nu. Tør næsten ikke tænke på, hvordan den klarer sommeren.
okt 2022
Hvis det er så foreslå dem en operation. Er det kun snævre næsebor er det en simpel lille operartion der koster 3-4000 kr alt efter størrelse. Jeg gav 3000 kr i 2020. Så det er ikke sådan at ens budget ryger fuldstændig. Jeg tog endda de 2 sting selv.
Og hvis de ligesom mig ikke aner noget om muligheden, så kunne oplysning være fin.
Jeg troede det var = aflivning. Men masser af fladsnuder opereres fandt jeg ud af.
jan 2007
okt 2022
Men når man så nævner de ikke kan få luft bliver de enten sure eller lidt chokerede. Så bringer jeg OP på banen da det er så lille bitte et indgreb. Det er kun lige et trekantet klip og 2 sting.
okt 2022
Jeg har også fået at vide at operation er totalt overkill, for de vokser fra det. Så min 4 uger gamle hvalp der ikke kunne få luft gennem næsen, ville simpelthen udvikle næsebor der kunne bruges til et aktivt liv
Boxerhvalpe snorker altid på et tidspunkt. Jow jow.
sep 2020
Disse skemaer der blev sendt udfyldt tilbage til sundhedsudvalget så umiddelbart fine ud på den måde, at de blev udfyldt og samtidig var der fine resultater på racerne i placeringerne.
I 2018 fik en dommer lov til at gennemgå skemaerne, samtidig tjekkede han dem med de enkelte udstillingsresultater på udstillinger sommeren igennem og det viste sig, at det der skulle være et værktøj for, at finde problemerne, var værdiløs idet dommerne godt nok havde udfyldt skemaerne, men de havde efterfølgende givet placeringer til de hunde, der havde bemærkninger på "sundheden"
Efter dommeren havde gennemgået resultaterne af det værdiløse værktøj, det første BOAS graduering i DK var blevet udført, afholdt DKK det første BOAS seminar for DKK opdrættere på Fyn.
maj 2015
Følger: 53 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.510
Det er garanteret opdrætter der har bildt ham det sludder ind, så x kan forsvare at avle på sine hunde der tydeligvis ikke kan trække vejret ordentligt
sep 2020
Hvis alene næselængden var i spil, ville mine hunde blive kasseret alene på det, men de har ikke BOAS syndrom.
Mops ville ikke blive BOAS syndrom kvit, alene ved at få længere næse, det er hele hovedformen, der skal tages hensyn til, samtidig er de også blevet mast sammen i længden af kroppen, så de også i kroppen er "mast" sammen i organerne og man kan se at numse hullet sidder for højt.
Jeg har forsøgt flere gange, at få de belgiske griffoner med i BOAS gradueringerne om ikke andet bare det skide dumme stykke papir skema, de danske dyrlæger foretog i 2018 på de franske bulldog, men får nej alle steder. Henvendte mig til dyrlægen Christine, der stod i spidsen oprindeligt og fik forklaringen, at der skulle laves individuelle gradueringer på de forskellige racer, da problemet netop ikke kun var næselængde, derfor kunne man kun tilbyde til de 3 racer, der også er indført nu. DKK har sammen med dyrlægeforeningen taget udgangspunkt i de 3 racer, ud fra forsikringsselskabernes statistikker over de enkelte racer.
sep 2020
https://evidensia.dk/ydelse/operation-bloed-gane-hos-hund/
jan 2007
Derfor burde fokus på næselængde (og hovedet i det hele taget) være en del af løsningen.
sep 2020
Når man havde en stor kasse til koteletten var der god plads, men tog man samme kotelet og smed i en kasse der reelt var for lille, så var koteletten stadig samme størrelse og skulle derfor masses sammen for, at kunne være der og det er det der sker indvendigt, når man ændrer skelettet, men alt hvad der skal være inde i skelettet stadig har samme størrelse.
En hund kan fine åbne næsebor, men måske næsevæggene er stive og så er det stadig en dårlig næse. Næsevæggene skal være elastiske og hjælpe med deres bevægelser i transporten af ilten. En hund kan også have fine åbne næsebor og måske med elastiske næsevægge, men hvor "indmaden" omkring luftrør er for stort, så der her er problemer for hunden med at få ilten transporteret igennem luftrøreret og så er der spørgsmålet om hunden har for lang blød gane................ Så der er flere ting. Det nytter ikke noget, at man har fine næsebor der kan trække luften ind, fin passage ved luftrøret og man så ikke kan trække vejret dybt fordi lungerne ikke har plads til at udvide sig fordi det hele er mast sammen, længere nede i kroppen (håber forklaringen er til at forstå og kan give et billede af hvorfor man ikke bare skal kigge på næsebor og længde).
Michelle: hovedformen er en del af skelettet og lige præcis her, er det faktisk nemt at se forskel på ekstremerne.
sep 2020
jan 2007
sep 2020
Cookie vil du sætte billedet ind af den udenlandske Petit brabancon her i tråden som du har tidligere har lagt op i gruppen på Facebook?
jan 2007
Du skriver til mig
hovedformen er en del af skelettet og lige præcis her, er det faktisk nemt at se forskel på ekstremerne.
Og her er min pointe blot, at uanset hvor nemt det er at se forskel, så hjælper det jo ikke, når der ikke er nogen vilje til at bevæge sig væk fra det ekstrem, man så tydeligt kan se.
Ift næselængde, så er næsen jo en ikke uvæsentlig del af at trække vejret ubesværet - dermed mener jeg ikke, qt hvis vi bare lige fikser næselængde, så er problemet løst, men mere næse burde i min verden, sammen med andre tiltag, være en del af løsningen. Det er det bare ikke... ligesom hovedform ikke er det. For man VIL stadig gave, de ser ud som de gør nu.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.299
Jeg prøver ikke at finde på undskyldninger, er blot undrende, og oprigtig interesseret.
(Og nej de skal selvfølgelig heller ikke have blødgane)
sep 2020
jan 2007
Og kig lige på mops, FB, EB - det er altså ikke nok at lave BOAS, der skal altså også avles I mere moderat retning. That's it, det er det eneste jeg argumenterer for - jeg har ikke talt om samtlige kortnæsede racer, ej heller at de alle har samme hovedform, jeg forstår slet ikke, hvordan det kom på tale.
sep 2020
Men det var ikke for at "skyde" på racen, men det var lige den jeg kunne komme i tanke om, når jeg skulle give et eksempel på lang snude, hvor nogen havde forsøgt sig med at gøre dem mindre og havde fået gjort kraniet mindre
nov 2012
Jeg så et webinar hos DKK omkring Boas projektet og problemerne i racerne, men der var desværre ikke lavet nogle studier om chihuahua racen, men det var vist planen at man ville kigge på den i fremtiden, for at se om der er et problem i racen. Jeg har da set chihuahuaer med alt for kort snude, de har uden tvivl flere problemer end gennemsnittet, men det er heldigvis ikke så tit jeg ser dem i dk.
Og de opdrættere jeg følger, er også opmærksomme på blødgane, for selvfølgelig vil man gerne undgå det, selvom det sjældent er en ret slem ting for chierne er det jo ikke optimalt eller behageligt for dem. Men jeg har aldrig hørt om en der havde det i sådan en grad at det var noget den led under.
Men lige blødgane er svær, for jeg ser også papilloner med det og de har jo både en anden hovedform og længere snude end chien. Så det er nok desværre svært at avle sig helt ud af. Men man kan da prøve
okt 2022
sep 2020
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.489
Mine små lavbenede hunde går gerne 5-6 kilometer. Det burde alle raske hunde gøre.
Da jeg fik min første DKK hund (og i mange år efter) var DKK ensbetydende med kvalitet. DET gav de afkald på da de valgte at "give ansvaret tilbage til opdrætterne" og lave avsrestriktioner om til anbefalinger, fordi registreringsantallet faldt. Så var det nemmeste at fjerne de restriktioner, der gjorde at BYB ikke avlede med DKK tavle.
SÅ røg "sikkerheden" i en DKK tavle (efter MIN mening).
Og når en hvalpefabriksejer kan bruge samme hanhund i sine blandinger som DKK kæresten bruger til sine DKK hvalpe, runger også DET hult i mine ører.
sep 2020
Selv mindre hunde burde kunne gå længere, men det handler selvfølgelig også om kondition.
maj 2007
maj 2007
Mine er løse det meste af de 5-6 km. Jeg synes at det er helt ok for så små ben
nov 2012
sep 2020
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.448
Min oplevelse af mange af ejerne af de racer er at de faktisk ikke rigtigt ser problemet i at skulle have hunden opereret gentagne gange for at den kan trække vejret bare nogenlunde. De synes en helt ekstrem snorken er lidt sødt, det samme gælder at den ikke kan slikke sig bagi pga sin alt for korte ryg. Og ja, det er faktisk bare lidt morsomt at hunden faldt om og besvimede under vild leg .... De køber glad og gerne en med samme problematikker en gang til når den gamle måtte aflives fordi dens ryg, hvor alle torntappe stod og sled mod hinanden, var blevet et for stort smertehelvede....
maj 2007
Min erfaring er jo at bulldogs bestemt ikke er dovne af natur.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 518 Svar: 12.479
sep 2020
aner ikke hvilket land den kommer fra men vil tro det er USA.
Jeg har endnu ikke set en dansk/svensk/norsk/tysk/polsk/russisk opdrættet griffon med den rundbueform som B/T'en og jeg håber heller ikke, at komme til det.
maj 2007
apr 2018
og så kan de se mod nogle racer det kan tages ind og parres lovligt ud med.
og genskabe dem
men det sker nok aldrig.
Jeg håber der kommer en lov.
Det ville give mere mening at forbyde den slags her end enkelte racer pga populisme
apr 2018
Det skal de ikke have lov til at markedsføres som her
sep 2020
Eneste frygt jeg har er, at sådan en lov udelukkende kom til at omhandle længden på snuden
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.489
Både på deres hjemmeside, og i mail til medlemmerne skriver de, at der nu er åbnet, så man KAN få foretaget BOAS undersøgelser.
Jeg er enig med alle jer andre, at det burde være krav, og muligvis ville det alligevel kun være et lille skridt på vejen, men de skal trods alt ikke stilles til last, hvis en journalist fejlciterer dem. Det er der vist mange, der bliver udsat for.
apr 2018
det er der mange der gør når de citeres helt forkert
men her citeres de heldigvis korrekt i navnet nu.
maj 2007
jan 2007
jan 2006
Folk er idioter i den klub !
maj 2007
maj 2007
jan 2007
Til gengæld må grad 2 og det ser ud til, at testeesultater fra norge og england viser, der er flest grad 1(prøv lige at tjekke videoer af grad 1 + 2).
Bulldogklubben synes det er flotte resultater, både de få der er testet herhjemme og de mange i udlandet - at problemet er de tavleløse.
Men undskyld - at der er så mange hunde, der er noget som helst andet end grad 0 viser da, der er et problem, også med tavlehunde.
jan 2007
okt 2022
Der er kun 4 mops indtil videre der er testet resten er fransk og engelsk bulldog.
Men glædeligt at der da bliver restriktioner. Men hold op hvor burde der være gjort noget langt tidligere. Kan håbe at de så begynder at slå ned på lukkede næsebor til udstillinger også.
jan 2007
Jeg ser det mere som at det er glædeligt, at der trods alt er hunde med grad 0, men at der godt nok er plads til forbedring - jeg tænker ikke det kommer til at påvirke udstillingsresultater, og hvis, så nok mere i form af, at nu bliver der jo testet, så behøver dommerne ikke fokusere på det. Men håber da jeg tager fejl.
okt 2022
Jeg er faktisk lidt overrasket over at der er SÅ mange der ikke kan klare så mild en belastningstest uden at være påvirket af det. Det må siges at være chokerende at en hund ikke kan klare 3 min med 6-8 km i timen.
okt 2022
okt 2022
okt 2022
Alle resultater til dags dato
okt 2022
Jeg kunne dælme godt tænke mig at der kom mulighed for BOAS for Boxeren også. Men her ville jogging i roligt tempo altså ikke være nok.
Grad 2 er så slem at der skal operation til. Eller vægttab. Så er det spørgsmål om man må benytte de operede i avl. Det bliver de nu.
jan 2006
Tænk at der kan være så meget polemik over at IGP hunde skulle have 4 stokkeslag - som de iøvrigt var vænnet til helt fra hvalp - og at det her bare er forholdsvist OK, måske endda sødt, hos familien Danmark ...
- for ikke at forglemme alle de "mennesker" der avler på dyr, der ikke er i stand til noget så basalt, som at kunne trække vejret ....
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 172 Svar: 1.918
Synes ofte jeg hører, at undskyldningen for at avle på individer med mindre gode sundheds resultater, er at genpuljen er for lille, eller at der er ikke nok med sundheden i top til at opretholde racen, men er det så ikke bare sådan det er?
Hvorfor ikke gøre noget drastisk for sundheden, både mental og fysisk, og så gå på kompromis med forestillingen om ønske udseende.
I min race er genpuljen også blevet meget lille og problemerne er vokset, ved at der er startet projekt op med at blande anden race ind for at styrke genpuljen.
Er det ikke vigtigere at lave mentalt og fysiske sunde hunde, end at hundene ser ud på et bestemt måde, er det ikke et bedre kompromis, evt. Indtil at man med god samvittighed kan begynde at kigge på udseende igen.
jan 2007
Men jeg tror i øvrigt ikke at bulldogfolket mener, deres hunde lever dårlige liv.
maj 2007
jan 2007
https://puredogtalk.com/captivate-podcast/569-ofa-launches-new-testing-for-brachycephalic-breeds/
Der lader til at være behov for et verdensomspændende realitycheck for ejere af de racer samt tilhørende kennelklubber.
jan 2007
okt 2022
jan 2007
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.949
okt 2022
16 med status 0
43 med status 1
5 med status 2
aug 2007
okt 2022
okt 2022
aug 2007
okt 2022
Overvægt er simpelt nok at komme til livs.
aug 2007
sep 2020
Her er hunden klinisk påvirket og har moderate symptomer fra luftvejene, som bør undersøges nærmere. Hunden kan have brug for behandling f.eks. i form af vægttab eller operation.
Der er lidt forskel på formuleringen:
grad 2 er netop operationskrævende eller også skal hunden tabe sig. Jeg undrer mig over at man i så fald må bruge en opereret hund.
Overvægt er simpelt nok at komme til livs.
Jeg kender ikke racerne antalsmæssigt hverken i DK eller på verdensplan og det har betydning for genpuljerne, når man skal opdrætte sig ud af dårlig sundhed og ikke ende op med for tæt indavl.
Jeg håber stadig på, at BOAS graduering bliver opgraderet specifikt til de forskellige racer med krav til avl, så det kan komme til at gælde samtlige brachychephale racer !
okt 2022
Edit: så en hund kan bruges trods den ikke er for fed eller måske/måske ikke er operationskrævende. Det betyder alverden for genpuljen at der ikke udelukkes alt for mange hunde.
okt 2022
okt 2022
Boxere skal have 1/3 af hovedets længde som snude.
jan 2007
Og så synes jeg der skal tages list forbehold for "de flotte" resultater - dem med super dårlige vejrtrækning, som opdrætter allerede ved har problemer, bliver næppe stillet sådan en dag. Det samme med hunde der er så dårlige, at de er blevet opereret.
Så de testresultater man har er formentligt fra den bedre halvdel af racen, se dårligste bliver næppe talt med i statistikken.
apr 2018
Så opererer vi dem.
Så kan de bruges i avl nemlig.
For det er nemlig sådan genetik fungerer....
Ja undskyld jeg ikke er begejstret.... Jeg stemmer for en lov, selvom nogle af de hunde man ser burde falde for dyreværnsloven alene.... synes jeg.
sep 2020
Prøv at læse teksten på billedet Cookie har sat ind.
apr 2018
Med 'dur' mener jeg trække vejret ubesværet og løbe rundt som en hund i min verden bør kunne.
Kan de parre og føde selv? Iflg Darwin er de vel uddøde ellers....
Nej se at få parret ud. Der kan rettes op men villigheden mangler ved et flertal
Jeg håber køberne kan nås så de ikke kan sælge deres hvalpe
sep 2020
Jeg er enig i, at der mangler villighed fra flere opdrættere, men nu er opdrætterne af de 3 racer tvunget til, at reagere og ikke bare gøre som de plejer.
Desværre er det som, at tisse i bukserne, at man kun har tvunget disse 3 racer ind i BOAS graduering
okt 2022
jan 2007
Og det at folk med grad 2 hunde er mødt op til graduering (og altså ikke allerede har været ved dyrlægen med henblik på behandling) siger mig egentlig også, at en del af ejerne ikke selv har et realistisk billede af, hvad god vejrtrækning er.
jan 2007
okt 2022
Boxere idag er nok omkring 1/3-1/4 næse.
Jeg har en med standardmæssig længde og en der er for kort. Det er den med kort snude der nok er den mest korrekte hovedmæssigt hvis vi lige ser bort fra længden på næsen.
apr 2018
Jeg får helt ondt
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.727
jan 2006
Hvor må man være et afstumpet og hjerteløst individ, for at lade de stakkels hunde være fanget i de kroppe og manglende evne til at trække vejret.
SHAME on them
okt 2022
Ikke at jeg overhovedet er i tvivl om at det gøres og vil blive gjort, men det der er simpelthen grotesk at avle videre på efter kun 3 min med 7-9 km/t
Kunne måske forstå det hvis den havde fået for fuld smadder i en halv time, og så ville jeg stadig synes det var voldsomt med rallen
Er sikker på at dem vi har set blive testet indtil nu er de gode eksemplarer. Hvor man nok har regnet med en status 0.
jan 2007
Cookie - netop. Det er næppe de hunde, ejer allerede ved er helt ad helvede til de møder op med.
Dkk - frivillig test af visse racer