{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
744 visninger | Oprettet:

Vedr. Aflivning af -Runt of the litter {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne egentlig godt tænke mig hvad jeres holdning er til dette....

En fjollet overskrift, men kunne ikke lige finde ud af at formulere det bedre på en kort overskrift....

Når en tæve får et kuld hvalpe og måske afviser én enkelt hvalp, men tager sig fint af de andre.. Hvad ville i så gøre ?

( Denne tråd har intet at gøre med og mener absolut ikke at der er sammenligning med det at reducere et stort kuld hvalpe )

Det er jo almindeligt kendt at grunden til at moderdyret afviser en hvalp, kan være fordi at den er syg og/eller der er noget forkert ved den ( måske evt skjulte sygdomme )

Nu har jeg aldrig haft en hund der har fået hvalpe, men min holdning ville være at få den afviste hvalp aflivet, da der jo kan være noget galt med den, som vi ikke kan se med det blotte øje.
Regner med at der er mange der flasker den op ved siden af kuldet med de 'godkendte' hvalpe...

Hvad er jeres holdning/erfaringer til dette ?
For-Imod?

Regner med at vi er forholdsvist voksne mennesker herinde og kan undgå mudderkast smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vedr. Aflivning af -Runt of the litter
  • #1   31. aug 2007 Jeg har haft opdræt, og jeg har aldrig prøver at redde en hvalp, hverken med at flaske den op eller andet.

Hvis tæven afviser en hvalp- så er det et eller andet i vejen med hvalpen, og så vil tæven ikke ha noget med den at gøre..

Jeg lader den ligge, vil slet ikke hjælpe den.

Jeps der er hårdt, men sådan er naturen osse.

• #2   31. aug 2007 jeg har oplevet det.......
    men moren lagde sig på den inden jeg kunne nå at gøre noget....

Det har jeg oplevet med katte, de gør det samme.
    jeg synes naturen skal gå sin gang.

jeg er ikke tilhænger af at man håndopmader dyr.

• #5   31. aug 2007 Ja, jeg er nu glad for at Echo og hans 3 brødre blev reddet, da deres mor gik igang med at bide sine hvalpe ihjel.

De 2 af hvalpene fik en god amme

• #6   31. aug 2007 Super godt emne :o))))
    Jeg tror også at når en tæve afviser en hvalp, er der " noget galt" , og ja bliver denne hvalp så flasket op og hvad oplever " opdrætterne " så Trives den ? Bryder der noget igennem på et tidspunkt ? Venter spændt på svar med erfaringer ..

• #8   31. aug 2007 Jeg tror egentlig jeg ville opflaske den... Kender ikke så meget til fænomenet, men er der ikke en chance for at moren afviser den fordi hun bedømmer at den er eks. for svag/lille til at overleve, måske højst et par dage, og ja, så ville de være spild af mælk i naturen at forsøge at rede den. Men med menneskelig indgriben kan man jo supplere og sørge for at den lille hvalp vokser sig stærk som de andre..?

Vi skal jo også huske at mange racer har vi skabt, formet og ændret til noget "unaturligt", måske en type/race hvor hvalpene måske ikke er lige så stærke ved fødslen og har større chance for at dø end hvad man ville se bl.a. vilde hunde/ulve. Så synes jeg da det er lidt dobbeltmoralsk at mennesket først gør hundene til noget "unaturligt" og så bag efter bare mener at naturen skal gå sin gang med om hvalpene overlever eller ej... Det løb med at lade naturen styre og selektere efter Darwins lov, det har vi jo i mange tilfælde allerede ødelagt... smiley

• #9   31. aug 2007 Marianne, Albert og

Jeg har prøvet at flaske en hvalp op med pipette, og det gik godt i ca. 10 dag, men så var det så slut, den overlevede ikke....

Derfor sagde jeg til mig selv, hvad ville hunden gøre i naturen, den vil lade den ligge eller fjerne den fra de andre hvalpe som er levedygtige.. så kun de sunde og raske overlever.

• #11   31. aug 2007 Håber aldrig at jeg kommer i sådan en situation. For min fornuft siger mig at naturen skal bestemme og som i siger er der jo sikkert noget med hvalpen, meeeeen tror jeg vil have det rigtig skidt med bare at lade den ligge. Der ville jeg nok hjælpe den på vej og få den aflivet.

• #13   31. aug 2007 Ann-Mai:
    jeg er tildels enig med dig. det er måske derfor vi ser så mange hunde der kun lever kort fordi de bliver syge af den ene eller anden grund..
    Jeg synes at man bl.a her på HG tit oplever at læse at en ung er blevet aflivet pga sygdom. jeg tænker , hvorfor....
    Hvis det er en svag hvalp pga hård fødsel, kan man da hjælpe den på vej, men så synes jeg heller ikke moren afviser den, Hun lader den da sutte ....

• #14   31. aug 2007 Kender nogen der havde en Boxer engang. Den var blevet afvist og opflasket som nuf....
    Den havde svære psykiske problemer..... Det vides jo så ikke om det var traumer i dens liv eller grunden til at moderen afviste den....

Ann-Mai -
    Kan godt se hvad du mener.. Men synes nu stadig ikke at bare fordi at vi har formet hunden i alle mulige ender og kanter så skal vi ikke bidrage til at hunden vokser op med evt fysiske/psykiske problemer.... Som du siger, så er hunden blevet nok udsat for diverse hardcore avl igennem århundreder smiley

• #15   31. aug 2007 Freddy & Baloo..... tror du har ret, tæven vil acceptere den svage hvalp... Ja der er mange unghunde herinde er bliver syge !

• #16   31. aug 2007 Hundeejer .

Du kender sikkert osse til den situation, at man i først omgang lægger hvalpen tilbage til tæven, og så kommer mqan efteret par timer og ser, at tæven inten har flytte sig og hvalpene, eller den har flytte den syge hvalp ud af flokken.

Jo man håber da, og selføllig i sidste ende afliver jeg den. Men man tror at det nok skal blive godt..

• #18   31. aug 2007 Nu synes jeg det lyder som om at hvalpen ligger og lider i flere døgn.....
    det jeg oplevede, handlede kun om timer. Selvfølgelig prøvede jeg at lægge hvalpen til og den lå med de andre. Men kort tid efter havde moren skubbet den om bag sig og lagt sig på den. Den led ikke.
    Havde det varet mere end et døgn havde jeg da fået den aflivet.

• #20   31. aug 2007 Syns sku det er noget skørt noget at skrive at man vil lade naturen gå sin gang - der er sku så mange ting hunde ville gøre hvis vi bare gav dem lov. Men pga det er kæledyr bliver de nød til at indordne sig efter vores "betingelser" Så hvorfor ikke oz bruge tiden og pengene på at rede en hvalp som bliver afvist af sin mor???

Bare min mening!!

• #21   31. aug 2007 Hundeejer
    Ja det har du ret i, man har set tilfælde hvor dyrene ikke har haft nok kontakt med deres egne, de lærer ikke sproget, bliver sære eller aggressive, og lærer formodentlig aldrig at leve blandt artsfæller. Og de situationer hvor man ved moderen aldrig vil kendes ved hvalpen, der er det selvfølgelig en svær beslutning, og et ansvar der er svært at leve op til med mindre måske, at man har andre tæver der vil tage sig af den...

Freddy...
    Jeg ved ikke om det kun er i tilfælde der er alvorlig sygdom at tæven afviser den, er heller ikke sikker på om vi nogen sinde kan vide det med sikkerhed, og derfor vil jeg nok være ekstra forsigt med at lade moderen vælge hvem der skal leve og dø. Der findes jo også tæver som er "dårlige" mødre eller ustabile og som derfor vælger "forkert" af den ene eller anden grund...

Stine...
    Jeg håber da sandelig heller ikke at mit indlæg giver udtryk for at jeg ønsker hunde skal vokse op med psykiske og fysiske mén. smiley Jeg fremhæver bare at den selektering i hvalpe vi ser hos ulve, kan vi ikke overføres til alle tam-hunde. Det kan være en lille mobs bliver afvist fordi den lige trækker vejret dårligt de første 20 min, fordi dens luftgange er slimede til, det ville man nok ikke opleve ude i modernatur, og derfor synes jeg ikke man altid bare skal stå og se til, eller lade den aflive...

• #22   31. aug 2007 Dinah - Hvad med det at moderdyret kan fornemme/lugte sygdomme/defekter på hvalpen som vi andre ikke kan ?

• #23   31. aug 2007 Ann-Mai - Nej nej for pokker smiley .... Læste ikke dit indlæg som om at du ønsker og regner med det smiley

Men jeg synes også at der er forskel på at prøve at ligge hvalpen tilbage til moderen i løbet af den første dag og så flaske den op...
    Jeg ville selvfølgelig selv prøve om moderen ikke 'ombestemte' sig i løbet af en lille dags tid, inden jeg aflivede hvalpen...

• #24   31. aug 2007 Stine P - det er selvfølgelig en fantastisk ting som hunden kan men som tidliger nævnt så har vi magten til enden at tage liv eller forsøge at redde det.
    Og i det her tilfælde ville jeg nok forsøge at redde det lille liv.

• #26   31. aug 2007 Behøver man HELT fjerne hvalpen fra de andre hvalpe og moderen....kan man ikk bare give den mad og så lægge den ned til de andre hvalpe ind imellem , så den ikke er totalt fjernet fra de andre HELE tiden.
    Ved det ikke.... har aldrig haft hvalpe....men bare en tanke. :o)

• #27   31. aug 2007 Bitten - Det var ikke det jeg mente smiley
    Jeg snakker ikke om at hvalpen vokser op uden kontakt til sin mor og sine kuldsøskende. Men snakker om at moderen afviser den fordi at den kan have skjulte sygdomme som måske først viser sig senere i livet ..

• #28   31. aug 2007 Det er en god ting at hun kan luigt/fornemme sådan noget men vi har stadig magten til at redde. Vi har medicin og fantastiske dyrlæger. Når moderen ved hun ikke kan redde hvalpen afviser hun den. Hvis vi ved vi ikke kan redde en hund, ville vi aflive den. Vi har bare muligheden for at førsøge!!

• #29   31. aug 2007 Stine
    Godt at høre. ;P
    Ja, det lyder fornuftigt, men virkede lidt som om at mange ikke engang ville gøre det forsøg at prøve at få den igennem det første døgn for så at se om den ville klare den og moderen tage den til sig.
    Men det er klart at man skal skelne mellem overhoved ingen indgriben, indgriben de første par dage, eller 100 % opflaskning og ingen kontakt fra moderen...
    Stod min hvalp ikke til at redde efter en dag eller to, og moren også afviste den, så ville jeg nok overveje meget kraftigt at gå den tunge gang til dyrlægen....

• #30   31. aug 2007 Ceteris Paribus- Cleo the VID - Very Important Dog .

Jeg regner ikke med at det med at lade den ligge var møntet på mig.
    Men jeg mente selvfølgelig ikke at man bare skal lade den ligge og dø..
    Men at man afliver den hvis moderen slet ikke vil ha' noget med den at gøre..

• #34   31. aug 2007 Efter min mening og opfattelse, så er tæven i en situation, hvor alt kan vende en tallerken, den kan være stresse, fordi den ikke får den fred og ro, fordi man hele tiden skal se til en evt. syg. hvalp, som man vil prøve at redde for enhver pris.

Hvis tæven er i en stresse situation, og ikke får den ro som den har krav på, så kan den gå hen og bide de andre hvalpe ihjel. det er i ren fustration, den vil gøre det, og det er sidste udvej, ifg. tæven.

Derfor synes jeg, at det er sønd at man prøver at lægge en evt. syg hvalp til hele tiden.

Men sådan er der jo forskellig meninger...

Men hvad så når den syge hvalp, så kommer ud til en ny familie, og at hvalpen ikke fungere som en hvalp skal, den har måske taget skade, pysisk skade,, hvad gør man så... ???

• #35   31. aug 2007 Ceteris Paribus- Cleo the VID - Very Important Dog .- Gud, det kunne jeg simpelthen ikke selv forklare bedre!!
    :-))

• #37   31. aug 2007 Hundeejer ....Det var jeg godt klar over *g*

• #39   31. aug 2007 Der har lige været en sørgelig historie med en tæve, der afviste mere eller mindre alle sine hvalpe...De var syge, hele koret..

Kommentér på:
Vedr. Aflivning af -Runt of the litter

Annonce