Vedr. Aflivning af -Runt of the litter {{forumTopicSubject}}
Jeg kunne egentlig godt tænke mig hvad jeres holdning er til dette....
En fjollet overskrift, men kunne ikke lige finde ud af at formulere det bedre på en kort overskrift....
Når en tæve får et kuld hvalpe og måske afviser én enkelt hvalp, men tager sig fint af de andre.. Hvad ville i så gøre ?
( Denne tråd har intet at gøre med og mener absolut ikke at der er sammenligning med det at reducere et stort kuld hvalpe )
Det er jo almindeligt kendt at grunden til at moderdyret afviser en hvalp, kan være fordi at den er syg og/eller der er noget forkert ved den ( måske evt skjulte sygdomme )
Nu har jeg aldrig haft en hund der har fået hvalpe, men min holdning ville være at få den afviste hvalp aflivet, da der jo kan være noget galt med den, som vi ikke kan se med det blotte øje.
Regner med at der er mange der flasker den op ved siden af kuldet med de 'godkendte' hvalpe...
Hvad er jeres holdning/erfaringer til dette ?
For-Imod?
Regner med at vi er forholdsvist voksne mennesker herinde og kan undgå mudderkast
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Hvis tæven afviser en hvalp- så er det et eller andet i vejen med hvalpen, og så vil tæven ikke ha noget med den at gøre..
Jeg lader den ligge, vil slet ikke hjælpe den.
Jeps der er hårdt, men sådan er naturen osse.
apr 2006
Følger: 83 Følgere: 85 Hunde: 5 Emner: 253 Svar: 6.286
men moren lagde sig på den inden jeg kunne nå at gøre noget....
Det har jeg oplevet med katte, de gør det samme.
jeg synes naturen skal gå sin gang.
jeg er ikke tilhænger af at man håndopmader dyr.
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 114 Svar: 1.126
De 2 af hvalpene fik en god amme
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.630
Jeg tror også at når en tæve afviser en hvalp, er der " noget galt" , og ja bliver denne hvalp så flasket op og hvad oplever " opdrætterne " så Trives den ? Bryder der noget igennem på et tidspunkt ? Venter spændt på svar med erfaringer ..
feb 2006
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 55 Svar: 421
Vi skal jo også huske at mange racer har vi skabt, formet og ændret til noget "unaturligt", måske en type/race hvor hvalpene måske ikke er lige så stærke ved fødslen og har større chance for at dø end hvad man ville se bl.a. vilde hunde/ulve. Så synes jeg da det er lidt dobbeltmoralsk at mennesket først gør hundene til noget "unaturligt" og så bag efter bare mener at naturen skal gå sin gang med om hvalpene overlever eller ej... Det løb med at lade naturen styre og selektere efter Darwins lov, det har vi jo i mange tilfælde allerede ødelagt...
jan 2006
Jeg har prøvet at flaske en hvalp op med pipette, og det gik godt i ca. 10 dag, men så var det så slut, den overlevede ikke....
Derfor sagde jeg til mig selv, hvad ville hunden gøre i naturen, den vil lade den ligge eller fjerne den fra de andre hvalpe som er levedygtige.. så kun de sunde og raske overlever.
jun 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Hunde: 2 Emner: 33 Svar: 640
apr 2006
jeg er tildels enig med dig. det er måske derfor vi ser så mange hunde der kun lever kort fordi de bliver syge af den ene eller anden grund..
Jeg synes at man bl.a her på HG tit oplever at læse at en ung er blevet aflivet pga sygdom. jeg tænker , hvorfor....
Hvis det er en svag hvalp pga hård fødsel, kan man da hjælpe den på vej, men så synes jeg heller ikke moren afviser den, Hun lader den da sutte ....
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.777
Den havde svære psykiske problemer..... Det vides jo så ikke om det var traumer i dens liv eller grunden til at moderen afviste den....
Ann-Mai -
Kan godt se hvad du mener.. Men synes nu stadig ikke at bare fordi at vi har formet hunden i alle mulige ender og kanter så skal vi ikke bidrage til at hunden vokser op med evt fysiske/psykiske problemer.... Som du siger, så er hunden blevet nok udsat for diverse hardcore avl igennem århundreder
mar 2007
jan 2006
Du kender sikkert osse til den situation, at man i først omgang lægger hvalpen tilbage til tæven, og så kommer mqan efteret par timer og ser, at tæven inten har flytte sig og hvalpene, eller den har flytte den syge hvalp ud af flokken.
Jo man håber da, og selføllig i sidste ende afliver jeg den. Men man tror at det nok skal blive godt..
apr 2006
det jeg oplevede, handlede kun om timer. Selvfølgelig prøvede jeg at lægge hvalpen til og den lå med de andre. Men kort tid efter havde moren skubbet den om bag sig og lagt sig på den. Den led ikke.
Havde det varet mere end et døgn havde jeg da fået den aflivet.
nov 2006
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 65 Svar: 213
Bare min mening!!
feb 2006
Ja det har du ret i, man har set tilfælde hvor dyrene ikke har haft nok kontakt med deres egne, de lærer ikke sproget, bliver sære eller aggressive, og lærer formodentlig aldrig at leve blandt artsfæller. Og de situationer hvor man ved moderen aldrig vil kendes ved hvalpen, der er det selvfølgelig en svær beslutning, og et ansvar der er svært at leve op til med mindre måske, at man har andre tæver der vil tage sig af den...
Freddy...
Jeg ved ikke om det kun er i tilfælde der er alvorlig sygdom at tæven afviser den, er heller ikke sikker på om vi nogen sinde kan vide det med sikkerhed, og derfor vil jeg nok være ekstra forsigt med at lade moderen vælge hvem der skal leve og dø. Der findes jo også tæver som er "dårlige" mødre eller ustabile og som derfor vælger "forkert" af den ene eller anden grund...
Stine...
Jeg håber da sandelig heller ikke at mit indlæg giver udtryk for at jeg ønsker hunde skal vokse op med psykiske og fysiske mén.
jun 2007
jun 2007
Men jeg synes også at der er forskel på at prøve at ligge hvalpen tilbage til moderen i løbet af den første dag og så flaske den op...
Jeg ville selvfølgelig selv prøve om moderen ikke 'ombestemte' sig i løbet af en lille dags tid, inden jeg aflivede hvalpen...
nov 2006
Og i det her tilfælde ville jeg nok forsøge at redde det lille liv.
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 97 Svar: 11.120
Ved det ikke.... har aldrig haft hvalpe....men bare en tanke. :o)
jun 2007
Jeg snakker ikke om at hvalpen vokser op uden kontakt til sin mor og sine kuldsøskende. Men snakker om at moderen afviser den fordi at den kan have skjulte sygdomme som måske først viser sig senere i livet ..
nov 2006
feb 2006
Godt at høre. ;P
Ja, det lyder fornuftigt, men virkede lidt som om at mange ikke engang ville gøre det forsøg at prøve at få den igennem det første døgn for så at se om den ville klare den og moderen tage den til sig.
Men det er klart at man skal skelne mellem overhoved ingen indgriben, indgriben de første par dage, eller 100 % opflaskning og ingen kontakt fra moderen...
Stod min hvalp ikke til at redde efter en dag eller to, og moren også afviste den, så ville jeg nok overveje meget kraftigt at gå den tunge gang til dyrlægen....
jun 2007
Jeg regner ikke med at det med at lade den ligge var møntet på mig.
Men jeg mente selvfølgelig ikke at man bare skal lade den ligge og dø..
Men at man afliver den hvis moderen slet ikke vil ha' noget med den at gøre..
jan 2006
Hvis tæven er i en stresse situation, og ikke får den ro som den har krav på, så kan den gå hen og bide de andre hvalpe ihjel. det er i ren fustration, den vil gøre det, og det er sidste udvej, ifg. tæven.
Derfor synes jeg, at det er sønd at man prøver at lægge en evt. syg hvalp til hele tiden.
Men sådan er der jo forskellig meninger...
Men hvad så når den syge hvalp, så kommer ud til en ny familie, og at hvalpen ikke fungere som en hvalp skal, den har måske taget skade, pysisk skade,, hvad gør man så... ???
nov 2006
:-))
mar 2007
mar 2007
Vedr. Aflivning af -Runt of the litter