{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.261 visninger | Oprettet:

Lov vedr skambid {{forumTopicSubject}}

Nu har der efterhånden været en del sørgelige sager om hunde der er blevet aflivet pgå skambid.

Og af og til så undres man over sagerne, tager sig til hovedet og tænker : hvad fanden har de gang i ? hvor helvede er fornuften henne af ?

Meget kan der rystes på hovedet af smiley

Jeg har forstået at hvis ens hund er i snor, og angribes af en anden hund, hvad enten den er i snor eller løs, er det ikke den der bliver angrebet der straffes, eller hvad ?

Flere gange har man hørt at hunde trods de var i snor alligevel hives ind til aflivning smiley

Sommetider viser det sig at historierne ikke passer... smiley

Andre historier går på at politiet ikke gider gøre noget, når en lille hund er blevet skambidt, som lille Saga herinde .

Er det så svært at finde en enslydende udførsel af den lov ?
Eller lyver folk rask væk for at redde deres fido, også selv om det betyder at naboens trofast bliver aflivet ?

Man tør snart ikke lufte sin hund mere hvor der er risiko for at den møder en anden hund, selv om det er i snor smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lov vedr skambid
  • #1   10. apr 2014 Lille Saga?

Og da Athos blev overfaldet, fik vi at vide at det var ejeren af den lille hund, der var på den, da vi havde vores under kontrol (i snor)
    Og der ville stadig ikke ske Athos noget, hvis han havde fået fat i den bette...

• #2   10. apr 2014 Jeg har endnu ikke set en sag, hvor en hund er blevet aflivet, hvis den var i snor og bare forsvarede sig smiley (Det er altid kommet frem, at hunden faktisk var løs...)
    Men jeg kender selvf. ikke alle sager smiley

• #3   10. apr 2014 https://www.facebook.com/sara.klitgaard/posts/10203124541889811

Nu håber jeg at det er rigtigt sat på så man kan se det.

Men så burde dette da ikke kunne ske, hunden i snor angribes af en anden hund der ligeledes er i snor, blot angriberen er i flexline, og kan derfor når langt smiley

• #4   10. apr 2014 Men den linkede hund, er jo en listehund, så den skulle have været iført mundkurv på gåturen. Mon ikke det spiller temmelig meget ind, at hun brød loven... smiley

• #6   10. apr 2014 Er helt enig i det er mærkeligt nogen hunde får lov at gå fri - Som den der angreb Saga.

Omvendt tror jeg bare ikke man skal være så bekymret, for at ens hund bliver snuppet selvom den forsvarer sig, hvis man bare selv overholder loven (Har fuld kontrol over hunden eller hunden i snor, og har snor og mundkurv på, såfremt at det er en listehund).

• #7   10. apr 2014 Her er hvad bemærkningerne til den nuværende lov siger:

"Det forudsættes, at aflivning efter den foreslåede bestemmelse ikke kan ske, hvis overfaldet og skambidningen undtagelsesvis er fremkaldt ved et uretmæssigt og umiddelbart forudgående angreb mod den pågældende hund (eller dens besidder), sådan at hundens adfærd må betragtes som et naturligt selvforsvar eller forsvar af hundens besidder.
    Det vil f.eks. være tilfældet, hvis en person begår vold mod hundens besidder, eller en person, herunder besidderen selv, slår og mishandler hunden.
    Hvis f.eks. den skambidte hund er i bånd, og den angribende hund er løs, må det som udgangspunkt formodes, at der foreligger en situation, hvor den angribende hund skal aflives. Hvis den angribende hund derimod er i bånd, mens den skambidte hund er løs, vil det bero på en konkret vurdering af sagens omstændigheder, om der er tale om en situation, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse, eller om den angribende hund alene har forsvaret sig. Det samme gør sig gældende i situationer, hvor begge hunde er løse."

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #9   10. apr 2014 I tilfældet med maden der selv valgte at aflive sin hund,var det den anden hund der angreb. Her kan man så tænke på hvordan man kan komme frem til at hans hund skulle aflives?. At han så senere i retten bliver frikendt gør det ikke bedre. Som det er nu er det op til de enkelte kredse at tolke loven og det er ikke godt nok.

En dom skal være den samme om det er sket i København eller Esbjerg.

• #10   10. apr 2014 Jeg har endnu ikke hørt om et tilfælde, hvor en hund i snor er blevet forlangt aflivet fordi den har bidt en løs hund

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#11   10. apr 2014 Om man har snor eller ej,er vil ligegyldig hvis den er under kontrol og en løs hund der ikke er angriber. Manden jeg omtaler var igang med at træne sin hund og en løs hund angriber og hans hund forsvarer sig. Hvordan kan man som normalt tænkende menneske,dømme en sådan hund til aflivning og så at den angribende hund ikke skal samme vej.

Ulykkeligvis for manden vælger han at aflive hunden. Sagen ender i retten og her bliver den nu døde hund frikendt. Fy for satan.

• #12   10. apr 2014 Max NEJ det er ikke ligegyldigt om man har sin hund i snor. Se mit indlæg #7
    Hvis det er Django sagen du henviser til, så var begge hunde løse, og afgørelsen var ikke aflivning men et påbud om mundkurv

• #13   11. apr 2014 Jeg er en af dem der ikke stoler en skid på at den angrebne hund altid går fri.
    Det kan altid ende med at være påstand mod påstand, og hvem taler så sandt?
    Bliver stor hund angrebet af lille hund og stor hund forsvare sig, tror I så altid man kan være sikker på at stor hund går fri? Næppe!

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#14   11. apr 2014 Nu som medløber. Enig. Er ret sikker på at man har en dårlig sag,såfremt en anden hund angriber og ens egen forsvarer sig,så den anden hund kommer til skade.

Housebuster. Den sag jeg tænker på var hvor manden blev hjulpet med at gå i retten af DCH efter hunden var aflivet. Her blev han frikendt,men hvad hjælper det når hunden er aflivet. Hvordan man kan dømme en hund til aflivning, der forsvarer sig selv mod en løs angribende hund forstår jeg ikke.

• #15   11. apr 2014 Vi er enige Max.

• #16   11. apr 2014 Max -men hvde han nu ikke selv valgt at aflive hunden, havde den jo levet til sagen var afgjort = hunden var ikke blevet aflivet.

Det havde ikke været optimalt, det er der ingen tvivl om, men det skyldes jo ikke bare den nye hundelov. Det har jo hele tiden været en mulighed for politiet at kræve en farlig hund aflivet. Om den er farlig afhænger jo så nok af hvilken af parterne man spørger. Men man kan anke en afgørelse (som manden jo valgte at gøre) og i sådan en situation hvor ens hund faktisk ikke var den der angreb, kan man jo så undgå at hunden skal aflives.
    -det problematiske ved det, synes jeg er at det tager så lang tid. Det er ikke rimeligt at hunden skal sidde på en ension et sted og kukkelure i flere måneder mens sagen afgøres.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#17   11. apr 2014 Michelle. Jeg er nok ikke den eneste der vil vælge også at aflive. Der var jo ingen garanti for at retten vil dømme amderledes. Så har man en hund et sted x antal md og så skal den aflives. Der er ikke godt nok at det skal tage så lang tid at få en afklaring. Når det så oven i viser sig at den første vurdering var forkert er det frygteligt for dem det går ud over.

• #18   11. apr 2014 Max retten tog ikke stilling til om politiets beslutning om snor og mundkurv var korrekt, de tog kun stilling til bødestraffen.

• #19   11. apr 2014 Max -og hvis du læser mit indlæg, så skrev jeg osse at sagsbehandlingen er for lang... men det er vel helt fair at en hund skal opbevares på internat/pension, til en sag er afgjort, den del ser jeg sådan set ikke noget forkert i. Det forkerte består i at de kan risikere at skulle være der i adskillige måneder.

Jeg kender ikke den sag du henviser til og omstændighederne omkring bidet, så jeg taler bare helt generelt, men når nu hunden blev "frikendt" så havde den jo netop ikke været aflivet, hvis ikke det var sket på mandens egen foranledning.
    Altså tages der osse hensyn til omstændighedern (hvor "gerningshunden" altså åbenbart var i snor/under kontrol da det skete)

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#20   11. apr 2014 Housebuster. Det var jeg så ikke klar over.

Michelle. Vi er enige tror jeg. Problemet er den lange sagsbehandling af de her sager.

• #21   11. apr 2014 TS, nu ved jeg ikke om du har læst svarene i den tråd du linker til om Cocio??
    Ejer af den lille hun brækkede armen i forsøg på at forsvare sin hund, og må altså gi den person der skriver det i tråd ret, i at det ikke helt lyder som om den kun lige hapsede igen i selvforsvar?
    Endvidere burde hunden havde haft mundkurv på, ja det giver ikke den lille ret til at gøre noget, men alt andet lige, så havde mundkurven nok redet Cocios liv.
    I øvrigt har jeg ladet mig fortælle at sandheden omkring Cocio ikke kommer rigtig frem i tråden.
    Jeg vil ikke komme nærmere ind på hvad jeg har hørt, idet jeg ikke har mulighed for at tjekke om det er et sandt eller falsk rygte. Men alt andet lige, skal man måske huske at der er mere end en side af sagen.

Og ja uanset hvad, så er det synd for Cocio at han er blevet offer for en uansvarlig ejer, hvad end det er hans egen eller den anden ejer??

• #22   12. apr 2014 Nej jeg har ikke læst det hele, men er af samme mening, mundkurv kunne nok have reddet netop den hund.

Men jeg har prøvet en lign situation med min schæfer, vi passerede en hund og ejer på skovvej, pågældende hund var i Flex, efter vi har passeret, vender den hund om, og angriber min schæfer bagfra i hendes ene bagben .
    Hvis ikke jeg havde været hurtig, havde min schæfer bidt den pågældende angriber, og eftersom den ikke var så stor ville sandsynligheden for at min hund havde bidt større hul, og deraf værre endt på dødsgangen rimelig stor.

Jeg måtte sparke angriberen for at få den til at slippe min hund, samtidig med at jeg var ved at kvæle min hund, fordi den skulle IKKE bide den anden hund smiley

• #23   12. apr 2014 Kan vi ikke slå fast at hunde der forsvarer sig ikke er omfattet af §6 stk.5?

Kommentér på:
Lov vedr skambid

Annonce