24. feb 2014 Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.010
Lov vedr skambid {{forumTopicSubject}}
Nu har der efterhånden været en del sørgelige sager om hunde der er blevet aflivet pgå skambid.
Og af og til så undres man over sagerne, tager sig til hovedet og tænker : hvad fanden har de gang i ? hvor helvede er fornuften henne af ?
Meget kan der rystes på hovedet af
Jeg har forstået at hvis ens hund er i snor, og angribes af en anden hund, hvad enten den er i snor eller løs, er det ikke den der bliver angrebet der straffes, eller hvad ?
Flere gange har man hørt at hunde trods de var i snor alligevel hives ind til aflivning
Sommetider viser det sig at historierne ikke passer...
Andre historier går på at politiet ikke gider gøre noget, når en lille hund er blevet skambidt, som lille Saga herinde .
Er det så svært at finde en enslydende udførsel af den lov ?
Eller lyver folk rask væk for at redde deres fido, også selv om det betyder at naboens trofast bliver aflivet ?
Man tør snart ikke lufte sin hund mere hvor der er risiko for at den møder en anden hund, selv om det er i snor
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.074
Og da Athos blev overfaldet, fik vi at vide at det var ejeren af den lille hund, der var på den, da vi havde vores under kontrol (i snor)
Og der ville stadig ikke ske Athos noget, hvis han havde fået fat i den bette...
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Men jeg kender selvf. ikke alle sager
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.010
Nu håber jeg at det er rigtigt sat på så man kan se det.
Men så burde dette da ikke kunne ske, hunden i snor angribes af en anden hund der ligeledes er i snor, blot angriberen er i flexline, og kan derfor når langt
maj 2004
feb 2014
Historien om saga .
maj 2004
Omvendt tror jeg bare ikke man skal være så bekymret, for at ens hund bliver snuppet selvom den forsvarer sig, hvis man bare selv overholder loven (Har fuld kontrol over hunden eller hunden i snor, og har snor og mundkurv på, såfremt at det er en listehund).
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
"Det forudsættes, at aflivning efter den foreslåede bestemmelse ikke kan ske, hvis overfaldet og skambidningen undtagelsesvis er fremkaldt ved et uretmæssigt og umiddelbart forudgående angreb mod den pågældende hund (eller dens besidder), sådan at hundens adfærd må betragtes som et naturligt selvforsvar eller forsvar af hundens besidder.
Det vil f.eks. være tilfældet, hvis en person begår vold mod hundens besidder, eller en person, herunder besidderen selv, slår og mishandler hunden.
Hvis f.eks. den skambidte hund er i bånd, og den angribende hund er løs, må det som udgangspunkt formodes, at der foreligger en situation, hvor den angribende hund skal aflives. Hvis den angribende hund derimod er i bånd, mens den skambidte hund er løs, vil det bero på en konkret vurdering af sagens omstændigheder, om der er tale om en situation, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse, eller om den angribende hund alene har forsvaret sig. Det samme gør sig gældende i situationer, hvor begge hunde er løse."
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
En dom skal være den samme om det er sket i København eller Esbjerg.
jan 2012
dec 2008
Ulykkeligvis for manden vælger han at aflive hunden. Sagen ender i retten og her bliver den nu døde hund frikendt. Fy for satan.
jan 2012
Hvis det er Django sagen du henviser til, så var begge hunde løse, og afgørelsen var ikke aflivning men et påbud om mundkurv
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
Det kan altid ende med at være påstand mod påstand, og hvem taler så sandt?
Bliver stor hund angrebet af lille hund og stor hund forsvare sig, tror I så altid man kan være sikker på at stor hund går fri? Næppe!
dec 2008
Housebuster. Den sag jeg tænker på var hvor manden blev hjulpet med at gå i retten af DCH efter hunden var aflivet. Her blev han frikendt,men hvad hjælper det når hunden er aflivet. Hvordan man kan dømme en hund til aflivning, der forsvarer sig selv mod en løs angribende hund forstår jeg ikke.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Det havde ikke været optimalt, det er der ingen tvivl om, men det skyldes jo ikke bare den nye hundelov. Det har jo hele tiden været en mulighed for politiet at kræve en farlig hund aflivet. Om den er farlig afhænger jo så nok af hvilken af parterne man spørger. Men man kan anke en afgørelse (som manden jo valgte at gøre) og i sådan en situation hvor ens hund faktisk ikke var den der angreb, kan man jo så undgå at hunden skal aflives.
-det problematiske ved det, synes jeg er at det tager så lang tid. Det er ikke rimeligt at hunden skal sidde på en ension et sted og kukkelure i flere måneder mens sagen afgøres.
dec 2008
jan 2012
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Jeg kender ikke den sag du henviser til og omstændighederne omkring bidet, så jeg taler bare helt generelt, men når nu hunden blev "frikendt" så havde den jo netop ikke været aflivet, hvis ikke det var sket på mandens egen foranledning.
Altså tages der osse hensyn til omstændighedern (hvor "gerningshunden" altså åbenbart var i snor/under kontrol da det skete)
dec 2008
Michelle. Vi er enige tror jeg. Problemet er den lange sagsbehandling af de her sager.
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 290
Ejer af den lille hun brækkede armen i forsøg på at forsvare sin hund, og må altså gi den person der skriver det i tråd ret, i at det ikke helt lyder som om den kun lige hapsede igen i selvforsvar?
Endvidere burde hunden havde haft mundkurv på, ja det giver ikke den lille ret til at gøre noget, men alt andet lige, så havde mundkurven nok redet Cocios liv.
I øvrigt har jeg ladet mig fortælle at sandheden omkring Cocio ikke kommer rigtig frem i tråden.
Jeg vil ikke komme nærmere ind på hvad jeg har hørt, idet jeg ikke har mulighed for at tjekke om det er et sandt eller falsk rygte. Men alt andet lige, skal man måske huske at der er mere end en side af sagen.
Og ja uanset hvad, så er det synd for Cocio at han er blevet offer for en uansvarlig ejer, hvad end det er hans egen eller den anden ejer??
feb 2014
Men jeg har prøvet en lign situation med min schæfer, vi passerede en hund og ejer på skovvej, pågældende hund var i Flex, efter vi har passeret, vender den hund om, og angriber min schæfer bagfra i hendes ene bagben .
Hvis ikke jeg havde været hurtig, havde min schæfer bidt den pågældende angriber, og eftersom den ikke var så stor ville sandsynligheden for at min hund havde bidt større hul, og deraf værre endt på dødsgangen rimelig stor.
Jeg måtte sparke angriberen for at få den til at slippe min hund, samtidig med at jeg var ved at kvæle min hund, fordi den skulle IKKE bide den anden hund
jan 2012
Lov vedr skambid