{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.606 visninger | Oprettet:

Slankekur {{forumTopicSubject}}

Jeg kæmper lidt med at holde min kastrerede whippets vægt.
Han skal gerne tabe 1 kg.

Vi træner en del og jeg bruger derfor mange forskellige godbidder, og forsøger selvfølgelig at skære ned i tørfoderet alt efter hvor meget han får den pågældende dag – men samtidig er jeg også bange for at skære for meget ned, så han ikke får sine behov opfyldt.

Tørfoderet er ikke spændende nok til at bruge til træning, og jeg er nødt til at variere belønningerne for at holde det spændende.

Findes der en liste et sted over de mest kaloriefattige godbidder, eller kan I anbefale noget der er særlig godt? Evt. nogle man selv kan lave?

Og kan I anbefale et godt slankefoder?
Jeg har prøvet Royal Canin Satiety og Virbac Weight Loss. Han skider ret meget på slankefoderet synes jeg. Jeg har fået at vide at det er pga. det høje træstofindhold (det er måske det der er meningen med slankefoderet?).
Jeg ville gerne fodre med noget af bedre kvalitet smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slankekur
  • #1   10. aug 2021 Skær ned på foderet, det virker og er det simpleste smiley hvis hunden er sulten, altså rigtig sulten, så vil foderet også være godt nok til træning;) jeg gav simpelthen intet i madskålen i en periode, brugte kun hundens foder som belønning, det virker altså, i starten tror jeg min hund fik ca det halve af hvad hun plejer, efter ret kort tid var hun så glad for sit foder at det virkede som belønning og jeg målte op om morgenen hvad hun måtte få, brugte det i løbet af dagen som belønning og gav resten i skål til aftensmad.

• #2   10. aug 2021 Bodil - det virker.... hvis hunden vil arbejde for det. Heri huset ville der på den måde kun kunne trænes hjemme og/eller stationære og/eller lav-indsats øvelser... hvis en øvelse kræver en stor mental eller fysisk indsats, så skal lønnen være derefter, ellers deltager han ganske enkelt ikke eller kun med yderst begrænset tempo og intensitet.
    Så jeg kan nu godt følge TS, at det er rart at have (sunde) alternativer til træningsbrug.

Tanja - dåsemad er typisk et hit og kan jo fås i lightudgaver.

Stort set alt der kan kan blendes/moses kan fyldes på tube og bruges - hest er en favorit her når vi kan skaffe det (evt blendet med et æg eller yoghurt for konsistensen) og det er jo magere. Det samme er kylling. Alt efter hvad man smider i tuben kan det jo fint være et mere magert og sundt måltid til træningsbrug ift købegodbidder

• #3   10. aug 2021 Hvis hunden er sulten, altså rigtig sulten ikke bare, det er to timer siden jeg spiste, sulten, så er foder også brugbart som belønning, lad hunden arbejde for sit foder og hold den sulten så den vil arbejde smiley problemet er at folk absolut skal hælde foder i en skål to eller enda endnu flere gange dagligt, lad være med det, lad hunden være sulten!

• #4   10. aug 2021 Kallun i små stykker smiley
    Brug evt engangshandsker, hvis du gerne vil beholde dine venner smiley
    Efterfølgende får du nok ikke hunden til at tage andet til belønning smiley

• #5   10. aug 2021 Bodil - det sagde jeg også indtil jeg fik Sten smiley
    Han har aldrig haft en madskål og der er arbejdet intensivt med blot det at tage mad i munden andre steder end hjemme i stuen... uden at spytte det ud vel at mærke... og efterhånden går det også rigtig fint, han spiser vældig gerne hjemme hvor der ikke er distraktioner og der kan trænes mindre krævende ting med tørfoder.... men det ville aldrig falde mig ind at træne noget der krævede højere grad af intensitet med tørfoder, for så vild er han ganske enkelt ikke efter sit tørfoder.

- og nej, han bliver ikke overfodret. Han ligner et fugleskræmsel. Spiser for at overleve, ikke meget mere. Beder man om en større indsats og belønner kun med tørfoder, så forlader han ganske enkelt træningen.

Nu er han selvfølgelig ikke repræsentativ for alle hunde (heldigvis), men hvis TS ønsker at have nogen magre godbidder af høj værdi til træning, så foreslå da det frem for "sult den til den vil arbejde for tørfoder". Ikke alle hunde vil arbejde for tørfoder - heller ikke når de er sultne. I hvert fald ikke hvis man ønsker en god arbejdsindsats og ikke kun et "jeg gør det fordi jeg skal"

• #6   10. aug 2021 Jeg har haft godt succes med at supplere Karlas foder op med f.eks. Revet squash, gulerødder, agurk, kål, bønner mm., da hun skulle tabe sig. På den måde kunne vi skære i foderet uden hun virkede ekstremt sulten.. Men hun er også en lidt dramatisk dame, der nærmest tæller foderpillerne på græsplænen og nok skal sige til hvis der er 4 færre end igår... smiley Hun tabte sig Ca. 2 kg da vi overtog hende smiley På de dage vi var til træning fik hun ingen mad, kun godbidder og så bruger vi hendes foder til simpel træning herhjemme.
    Er vi på en træningsbane skal der noget lækkert til, selv hvis hun er "udsultet". Forstå mig ret - hun skal nok arbejde for tørfoderet, men det er sandeligt ikke med den største iver og drive smiley

• #7   10. aug 2021 Jeg lærer aldrig at forstå hvordan man kan have hunde som ikke vil spise;) jeg vil stadig påstå at hvis hunden får lov til virkelig at blive sulten, så spiser den altså også og den vil også arbejde for føden, ingen hunde sulter sig ihjel hvis de har muligheden for at spise smiley

• #8   10. aug 2021 Jamen Bodil, det er jo netop Michelles pointe, at nogle hunde - desværre - bare spiser fordi de skal og ikke meget mere.

Der findes da næsten ikke noget mere dødssygt at stå med i træningen end en hund, der liige arbejder for tørfoderet men også kun fordi den er blevet sultet det sidste døgn, og iøvrigt ikke fordi den har lyst.
    Bevares, man kan arbejde med en del og jeg er da også tilhænger af ikke bare at hælde alt foder i munden på hunden - men nogle hunde ER bare, trods ihærdig indsats, ikke arbejdsmaskiner på tørfoder, og så må man simpelthen erkende sit nederlag og arbejde på den måde der passer hunden. Altså forsøren det er en whippet ikke en brugshund.

Jeg er så heldig at have en hund der gerne arbejder for tørfoder så jeg kan ikke komme med så mange kreative idéer - hvad bruger du i forvejen? smiley

• #9   10. aug 2021 Jeg gik over til at give vådfoder, som var blandet op med kogte, moste grøntsager. Det giver noget fiber og fylde i maven på en sulten hund. Og så skiftede jeg tørfoderet ud med et med færre kalorier. Hvis vovse er vant til kornfrit, kan du prøve enten Acana eller Orijen. De har begge nogle kalorielette udgaver.

Bodil, det er altid skønt, når folk skriver som dig. For det må betyde, at folk som mig er totalt uduelige hundeejere, som formår at have en hund, der bestemt ikke vil arbejde for tørfoder, og som oven i købet var en kamp at få til at spise i mange år. Eller også betyder det simpelthen, at der er noget erfaring, som du ikke har smiley

• #10   10. aug 2021 Bodil - spise ja, arbejde hårdt for føden nej. Jo, jeg kan formentlig sulte min hund så meget, at han vil gøre en lidt større indsats for maden. Men dels ville jeg så kun kunne give mad 1-2 gange om ugen (og min hund ville ligne et skelet) og dels er det simpelthen ikke sådan jeg vil træne. Min hund skal også gerne synes det er sjovt, den skal ikke arbejde, fordi den er afmagret og ellers dør af sult.

Jeg kan nu om stunder fint få min hund til at spise, det er intet problem. Vi kan også træne med tørfoder herhjemme, når vi snakker lidt tricks, stationære øvelser osv. Men der er altså forskel på hvor hårdt og intenst han vil arbejde for et stykke tørfoder vs en pakke pålæg. Hvis jeg gerne vil have en flot fri ved fod og ikke bare en hund der lunter afsted ved siden af mig, må jeg diske op med noget han faktisk virkeligt gerne vil have.

TS skal bruge noget mere lækkert end tørfoder til træning - hvir hjælpsomt er det, at sige, at vil hunden ikke arbejde nok for tørfoderet må den sulte. Det giver næppe bedre træning.... det er lidt som at få at vide, man bare skal være mere interessant end omgivelserne, når kræet er fuldstændigt lukket ned og udenfor pædagogisk rækkevidde...

Jeg er ikke uenig i, at man selv kan gøre en hel del for at ændre hundens madlyst, men det er altså ikke alle hunde, der kommer helt op at ringe over tørfoder, blot fordi man springer et måltid over

• #11   10. aug 2021 Fuldstændig enig, det giver simpelthen næppe en bedre træning, at være nødsaget til at sulte sin hund, i sådan en grad, at den vil tage en foder pille som belønning.

Nu har jeg Ridgeback, og disker jeg op med tørfoder piller til agility træning, lydighed, nosework, eftersøgning eller til konkurrencer, så står han af, og kommer ikke til at arbejde sammen med mig, det har simpelthen ikke en høj nok værdi for ham, kontra krav der stilles til ham, samt distraktioner.

Hjemme i vante omgivelser, kan han sagtens spise piller som søg eller i forskellige aktiverings dimser, men stiller jeg krav til ham i diverse lydighed osv, så gider han faktisk ikke træne, og vi træner sammen for at have det sjovt smiley

Jeg tænker kogt kylling er godt som 'slanke godbidder' smiley

• #13   11. aug 2021 Der er meget stor forskel på hyggetræning hjemme og målrettet træning ude. Jeg kan godt bruge tørre ting hjemme som belønning, men skal der trænes ude eller trænes nye ting, så skal der sørme diskes op med noget mere spændende, ellers kommer vi ingen vegne.
    Man skal jo konkurrere mod alt andet i pågældende miljø, og jeg kender kun meget få hunde, der tager til takke med tørfoder i den sammenhæng.

Med hensyn til light foder til overvægtige hunde har Essential et udmærket bud. Viil man endnu længere ned i fedtprocent, har Wolfsblut nogle gode muligheder.
    Der skal dog som regel suppleres med mere motion, da bevægelse er helt essentielt for vægttab, præcis som hos mennesker.

• #14   11. aug 2021 Vi kæmper også med lidt overvægt på Baby.
    Her i sommeren, har jeg skiftet barfen ud med vådfoder - for at sørge for at de fik væske nok.
    Baby har fået blandet kogte grøntsager i hans mad og det har faktisk været en kæmpe succes!

• #15   11. aug 2021 Krøllet du skal bare købe Rinti Singlefleish på dåse. Det bruger vi sammen med kogte ærter. Der er ikke ret meget fedt i og hundene (vores smiley ) elsker det.

• #16   11. aug 2021 Tak Louise! Det vil jeg kigge på!

• #17   11. aug 2021 Krøllet vi bruger denne, men der er andre proteinkilder også.

https://www.rinti.de/produkt/singlefleisch-dose-rind-pur-800g

6,5 % fedt. Der er også Hermann's. Der er slet intet vand tilsat, men er også en anden pris.

Vi køber hos Zooplus.de, men undersøg priserne hos Bitiba og andre steder også. Det kan svinge.

• #18   11. aug 2021 Mimi skal også tabe sig. Hun spiser ikke tørfoder. Vådfoder kan gå en enkelt gang imellem. Ellers har hun primært levet af havregrød og kogt/stegt kød.

Hun sulter gerne 2-4 dage helt frivilligt, hvis hun får noget, hun ikke gider spise

Hun vil gerne snuppe resterne af kattenes vådfoder. Men ikke alle slags.

Vi får lidt af en udfordring er jeg bange for.

Balder er en hund, der hurtig kører træt i foder, træning, godbidder osv. Ham har vi opgivet. Han har dog heldigvis ikke behov for at tabe sig.

Han sulter gerne flere dage, hvis han er utilfreds med maden. Derfor har vi også en del Wolf med Lamm stående. Det gad han i hvert fald ikke æde. Da blev han ret tynd, fordi vi blev ved med at prøve.

• #19   11. aug 2021 Susanne har du prøvet Rinti Kennerfleisch? Der kan man købe mixdåser.

• #20   11. aug 2021 Hvor store er dåserne Louise?

• #21   11. aug 2021 Louise, nej ikke pt. Kun Wolf, da Balder får det. Hun foretrækker kylling eller fjerkræ, det må jeg kunne drage nytte af.

Balder får dårlig mave af Rinti, og Mimi har også tendens til blød mave på vådfoder.

• #22   11. aug 2021 Det kan godt være jeg er sær, men jeg lærer aldrig at forstå at det kan være et problem at en hund som skal slankes ikke gider spise?? Hvor er problemet? At en hund som skal slankes ikke gider arbejde for tørfoder, hvor er problemet? Så er den da ikke sulten, en mager hund jo den kan man nok ikke træne med udelukkende med foder, men en hund som er fed??? Så lad den da for pokker blive sulten!
    Jeg oplever gang på gang hunde som kommer i pensionen, medbringende slankekost og leverpostej, for ellers vil de ikke spise deres slankekost! Det er da fjollet! Måske ville kræet ikke være fed hvis man lod den æde når den reelt var sulten!

• #23   11. aug 2021 Jeg har også haft en hund, der bare overhovedet ikke var madglad. Når hunden ikke har spist noget som helst i over 1 uge så er det svært at blive ved med at tænke at den nok skal spise når den bliver sulten nok smiley Min hund var virkelig en sær snegl med mad; Han ville spise Hills Performance og intet andet. Hverken hjemmelavet, råt, dåsemad eller noget. Han ville arbejde for frolic og Whiskas kattemad i små poser. Glem alt om ost, bacon, flæstesteg, kylling osv. Sådan en hund skal jeg IKKE have igen smiley
    Min lille Clinton er meget madglad og jeg kan sagtens bruge tørfoder som godbidder til træning. Men jeg har nu altid også noget andet med. Fx tørret kød eller kødrester fra køleskabet. Jeg kan sagtens mærke at han lige 'opper' sig og giver lidt ekstra når han opdager, at han kan tjene noget andet end tørfoderet. Clinton har let ved at blive for tyk: Når jeg synes han bliver for rund skærer jeg lidt af foderet og skruer op for motionen. Træningsbelønningerne går jeg ikke på kompromis med smiley Slankekur er jo en forholdsvis kort periode så jeg tænker ikke at man kan nå dertil at mineral og vitaminbalancen bliver helt i skoven smiley

• #24   11. aug 2021 Problemet er at det bliver ret svært at opnå noget i sin træning, hvis man er konsekvent med kun at ville belønne med tørfoder.
    Og det er da også en ret så gammeldags holdning at have i mit hovede..

Min hund er så ikke overvægtig, men dertil er vores træning sgu enormt vigtig, fordi det skaber sådan en god relation mellem os og vi opnår resultater sammen.

• #25   11. aug 2021 #23 Balder spiste heller ikke i over en uge, fordi han nægtede at spise tørfoder med lam. Heller ikke selvom halvdelen af maden var madrester. Da blev det lidt for uhyggeligt.

• #26   11. aug 2021 Bodil - hvis det blot handlede om at gå den til at spise er jeg ikke vildt uenig, men det er jo ikke det TS har problemer med. Hun vil gerne træne - dertil er tørfoderet ikke lækkert nok.
    Ja så kan man da insistere på at den må sulte, men så kan man jo så heller ikke træne

• #27   11. aug 2021 TS hund er fed, den skal tabe sig, så er det nemmeste da at skære så kraftig ned på foderet at hunden bliver sulten smiley at lede efter noget “lækkert” til en fed hund giver altså ikke mening i min verden smiley

• #28   11. aug 2021 Bodil - men vil man træne, og sult ikke er nok til at arbejde godt, så er man da nødt til at finde noget mere lækkert... eller man må droppe at træne. At du ikke kan forestille dig, at en hund, der sultes lidt, stadig ikke er vild og tovlig efter tørfoder betyder desværre ikke, at sådanne hunde ikke findes.

• #29   11. aug 2021 En whippet, der skal tabe ET kg, er ikke fed smiley smiley smiley

Jeg lærer aldrig at forstå hvordan man kan have hunde som ikke vil spise;) jeg vil stadig påstå at hvis hunden får lov til virkelig at blive sulten, så spiser den altså også og den vil også arbejde for føden, ingen hunde sulter sig ihjel hvis de har muligheden for at spise

Jeg reagerer på dét her. At du ikke kan forstå, hvordan man kan have en hund, der ikke vil spise. Det har jeg haft i 10 år (bortset fra at hun er blevet madglad på sine gamle dage). Det er svært for MIG at forstå, hvordan du ikke kan forstå det. For det er faktum, og jeg er ikke den eneste med sådan en hund. Det svarer lidt til at du ikke kan forstå, at der findes hunde som ikke bryder sig om at køre bil, gå med halsbånd eller ligge i en blød kurv.

Jeg er så enig i, at en hund der skal tabe sig, ikke skal have serveret alt mulig lækkert, for at spise sin mad. Den ville jeg slet og ret lade “sulte”, og så bare bruge kaloriefattige godbidder til træning. Jeg er nødt til at få et eller andet fiberrigt i Dorit (derfor vådfoder med moste grøntsager), ellers kaster hun op, og hun er typen der helst kaster op i sengen eller sofaen smiley

• #30   11. aug 2021 Vådfoder med moste grøntsager lyder som noget, vi bør prøve. Så må vi se, hvad hendes mave siger til det. Mimi får også godbidder, som er tørret kylling netop mht vægten. Hun får også længere og flere gåture her, end hos tidligere ejer. Så vi håber, det hjælper.

• #31   11. aug 2021 Bodil, du påstår da godt nok en hel masse, som ikke nødvendigvis gælder for TS eller andre her i tråden.
    At en hund bliver sultet, og man derfor efter måske 24 timers faste har en hund der "er sulten", betyder jo altså ikke at den så arbejder godt på træningsbanen....

Så kan det godt være at du endelig har tvunget din hund ud i så stor en sult at den vil tage imod tørfoderet til træningen, men hvad får du reelt ud af det? Hvor god træning ender du lige med?

Det handler jo ikke bare om at hunden tager imod tørfoder. Den skal da udvise noget glæde, engagement og lyst før det er sjovt at stå på træningsbanen med den. Jeg er som sagt så heldig, at min hund gerne arbejder for tørfoder, og noget af det kan man da helt sikkert forbedre gennem ihærdig træning og vedholdenhed - men du kan altså ikke bilde mig ind, at man kan ændre på hundens medfødte madlyst hvis bare man er stædig nok.. smiley
    (det er jo lige præcis derfor der bliver snakket så meget.. eller bør blive.. om at ædelyst er arveligt og at du ikke bare kan få et madøre hvis du er en god hundeejer der ikke giver din hund mad i en skål....)

• #32   11. aug 2021 Balder gør altid kun ting en gang. Dvs skal han arbejde for godbidder, skal han have nye hver dag i en periode, inden han kan starte forfra. Heldigvis skal han ikke tabe sig, så selektiv han er. smiley Vel at mærke også mht. træning. Anden gang man laver samme træning, keder det ham, og han går.

• #35   11. aug 2021 Krøllet... De findes i forskelle str. Vi køber de helt store på 800 gr

• #36   11. aug 2021 Tak for alle jeres gode råd! Der er rigtig meget brugbart jeg vil kigge på smiley måske skal jeg ikke være så bange for at skære endnu mere ned på hans tørfoder- jeg har bare været bange for at han så ikke fik nok "rigtig" mad og kunne komme til at mangle nogle vigtige ting. Mener jeg læste engang at 20% af deres foderindtag måtte være godbidder

Jeg har i en periode fodret med Platinum, fordi han netop gerne vil arbejde for det (kun derhjemme), men der tog han stadig på selvom han fik halvdelen af hvad fodervejledningen siger, og de har så vidt jeg kan se ikke nogen light udgave.

Lige nu får han Virbac slankefoder fordi jeg fik en pose gratis så tænkte det var værd at prøve. Men tænker at prøve ét af jeres forslag, og ellers måske skifte tilbage til Platinum og skære endnu mere ned. Fordi der er jo helt sikkert noget om at bruge foderet som en del af træningen smiley Det kan bare ikke stå alene eller tages med udenfor.

Og ja I andre har jo allerede svaret på det med at arbejde for det kedelige tørfoder. Vi træner mod en eksamen så jeg har brug for en hund der er med på legen, og det kan være op ad bakke med en whippet i forvejen smiley Han arbejder jo ikke for belønningerne bare pga. sult men fordi det er lækkert og dufter osv. Jeg ville også selv løbe stærkere for en jordbærtærte end en rugbrødsmad smiley

• #37   11. aug 2021 Der er også disse, kylling, kalkun og kanin har lavest fedt % smiley

https://indog.dk/vare/pate/

• #38   11. aug 2021 Dvs. han er ikke rigtig til semi-moist fuldfoder fx Alpha spirit? Noget foder/pølser er jo "rigtig mad" i sig selv, men det er måske ikke nok uden for hjemmet? smiley

Kommentér på:
Slankekur

Annonce