{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
961 visninger | Oprettet:

"muskelhunde" dilemma!! {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg har 2 gange i løbet af den sidste uge oplevet noget som har sat mig i et dilemma.
Den ene gang går vi som sædvanligt nede på "græsset" (der hvor jeg normalt lufter min hund) og pludselig kommer en stor Rotte løbende i fuld fart henne fra den anden ende af marken, lige hen mod Poco.
Den anden gang er jeg i København, og der løber en pige lidt fra os med sin amataff (tror jeg nok det var). Pludselig får den øje på Poco, og farer hen mod hende.
I begge tilfælde er ejerne råbende løbet efter hundende og har self. undskyldt, og vi har snakket mens hundene har snuset lidt sammen.

Her kommer så dilemmaet.... Begge gange reagerer jeg ved forskrækket at hive Poco op i armene på mig.

Jeg får så dårlig samvittighed bagefter, for jeg ved jo godt at de ikke er farligere end fx. en golden eller noget i den stil, og i begge tilfælde ville hundene også bare snuse og lege. Men det er ren refleks når jeg gør det. (hun er jo så lille)
Jeg ville lige høre om der er andre der har en mening om det emne, eller har det på samme måde? Jeg har også hørt at det kan være en bjørnetjeneste for din hvalp, da den kan blive bange for andre hunde når man reagerer så voldsomt.
Og om der evt. er nogen der har forslag til en anden måde at reagere på, så jeg evt. kunne øve mig lidt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "muskelhunde" dilemma!!
  • #1   7. aug 2007 sæt hende mellem dine ben i stedet for....
    For du gør hende utryg ved at løfte hende når der kommer andre hunde uanset race c",)


  • #2   7. aug 2007 uha den var svær ... du har jo ret i at hunden kan mærke din reaktion ...
    derudover ..synes det er uansvarligt ikke at have sin hund i snor så de kan hilse på en stille måde når de ser hinanden ..muskelhunde eller ej


  • #3   7. aug 2007 Det er rigtigt Britt.

  • #4   7. aug 2007 Gå ind imellem din egen og den fremmede hund.....
    I denne tråd kan du læse hvad jeg gør...
    http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=118101


  • #5   7. aug 2007 Ved at tage hende op, kan du også risikere at hun begynder at reagere uhensigtmæssigt. Små hund (faktisk ingen hunde) har godt af at blive løftet op og slet ikke i situationer som disse... Du kan risikere at din hund begynder at reagere aggresivt/ hidsigt når store hunde nærmer sig...
    Så er det bedre og gøre som Tanja foreslår, eller sørg for at du stiller dig foran din hund med front lige mod den hund som nærmer sig... Det er en god måde og vise din hund at du tager ansvar for hende og beskytter hende fra evt. fare eller utryghed...


  • #6   7. aug 2007 Jeg ved godt at du ikke snakker om aggressive hunde, men metoden er den samme.....gå imellem...

  • #7   7. aug 2007 Jeg forstår ikke din overskrift... handler tråden ikke om DIN reaktion overfor DIN hund? eller er jeg helt lost?

    (men okay... jeg troede også du virkelig mente en rotte da du skrev "stor Rotte"........).



  • #8   7. aug 2007 1-2 uger efter vi fik Sakki hjem, var vi over i tætliggende skov. Pludseligt kommer der en muskuløs basse farende med 180 i timen uden ejer. Jeg tog Sakki op pr. reflex (har nu aldrig gjort det siden) - Det viste sig senere, at denne tæve var blevet "underlig" voldsom efter 2. løbetid...så jeg har det fint med sån en bette en...det ku jo ha kostet flere dages utryghed ved gåturene..ss

  • #9   7. aug 2007 Natasha -- Haha, sjovt med rotten smiley
    Men jo det handler både om at jeg reagerer uhensigtsmæssigt selv (altså MIG og MIN hund..) Men også om at jeg uden at ville det reagerer anderledes når det er fx en Rottweiler end hvis det er en Golden (bare et eksempel). Og det går mig på. For kan virkelig godt lide den slags hunde, og får dårlig samvittighed overfor ejeren (og hunden).


  • #10   7. aug 2007 Jeg ville bare ikke kunne tilgive mig selv hvis der skete noget med Poco, og sidder hun mellem mine ben kan hun jo stadig blive angrebet hvis det er det der er hundens intension (eller tion... )

    Men er måske også bare en hønemor... Poco er fuldstændig ligeglad og vil bare gerne hilse... også når hunden er 10 gange så stor og kommer galopperende lige mod hende. (derfor kunne det også blive lidt svært at stille sig imellem, for Poco vil helt sikkert ikke blive bag mig)


  • #11   7. aug 2007 Min nabos lille Lhasa Apso var den suverent bedste til at sætte vores genbos store rotweiler på plads. Zif magtede ikke denne opgave!


  • #12   7. aug 2007 Jeg har også flere gange hevet mine på armen. Altså da de var mindre ;o)

    Det er ren refleks/reaktion, og jeg har egentlig ikke den mindste dårlige samvittighed bagefter. Hellere en tur op til mor end en flået hund.

    En gang fik jeg mod alle naturlove svinget min tidligere fuldvoksne schæfer op på min skulder (er selv en bette lort), men det var nu for at redde 3 midre der bare ville lege for hende :o/

    Reaktioner / reflekser er ikke noget man bare lige kan beherske og holde hovedet koldt, man skal virkelig arbejde med sig selv, og alligevel kan den smutte.


  • #13   7. aug 2007 Christina: ah, okay. (ja, jeg kender ikke alt det dér slang... ;-).

    Jeg tror du er lidt hønemor... dermed ikke sagt at det er negativt - det kan skam være meget nyttigt hvis uheldet en dag er ude.
    Måske skal du prøve at se ens på alle hunde... du ved, se en stor hund som 10 små der står på stylter... hvis du forstår. "Se lidt let på de tunge størrelser"

    Prøv at slappe af og være åben hvis Poco tager intiativ, men samtidig være opmærksom - både på modløbende hund og Poco.

    Vil Poco hilse og vil den anden hund - så kan jeg ikke se det negative i dét. Men kommer der en løs hund drønende med 180/t og råber ejeren at den har problemer med andre hunde, ja, så hellere en hund på armen end en hund mindre. smiley

    Find ud af hvor Poco føler sig mest tryg hvis han lige er en smule usikker.
    Og ellers skal den anden ejer jo helst kunne kalde sin hund til sig...



  • #14   7. aug 2007 Janie, jeg kunne godt tænke mig at se dig med en voksen schæfer på skuldrene smiley

    Læs krops sproget på din hund og den der kommer løbende. Med Caiser kan jeg som regel læse på ham hvad den anden hund "siger" med sin krop og så handle der efter.


  • #15   7. aug 2007 Rilou.....Jeg læste netop kropssproget på Kira og havde ikke en chance med 3 glade vimmerhunde omkring benene ;o)

    Man tænker altså ikke langt i sådan en situation, man reagerer bare så ingen kommer til skade :o)


  • #16   7. aug 2007 Man ska i al fald være mere erfaren end jeg i pågældende situation for at tænke roligt og ikke ha visse omsorgsreflexer i første række ;o)

  • #17   7. aug 2007 Janie - Det var mere tanken om dig med en schæfer på skuldrene smiley Det ville jo være det samme hvis jeg tog Caiser på nakken smiley

  • #18   7. aug 2007 *GGG*

  • #19   7. aug 2007 Jeg har altid ment at hunde selv kunne styre tingene og har derfor sluppet Thea så hun kunne hilse. Hun kan jo så også løbe fra alt...
    Men jeg har ændret min holdning meget efter at hun er blevet overfaldet flere gange og særligt alvorligt en gang, som hun stadig har mén af.

    Hvis en hund kommer løbende frit mod Thea slipper jeg hende, men stiller mig imellem og hvis det er en muskelhund går jeg direkte imod denne hund, da jeg slet ikke stoler på dem mere.

    Hun får ikke lov til at hilse på muskelhunde i snor, men andre hunde lader jeg hende hilse på, når de er i snor, men mener at det er bedst at lade dem hilse når de er fri.


  • #20   7. aug 2007 Maja F:
    Amstaff er en rigtig god hund sammen med mennesker... Der er jeg helt enig. Men sammen med andre hunde sker der alt for ofte misforståelser fra amstaffens side, da de har et andet "sprog" end de fleste andre hunde.
    Amstaff leger godt med andre muskelhunde fordi de "taler samme sprog", men der er mange eks. på at det går galt med andre racer.
    Amstaffens problem er at den har kortere lunte og at den ikke advarer før den går til angreb. Det ligger i den gener og hvis man er klar over det, så kan man sagtens have en god hund, men hvis man ikke tænker over det sammen med andre racer, så kan man have en dræber.
    Det er ikke hundens skyld, da det ligger i dens gener, men man bør tage hensyn til det når man er ejer af en muskelhund.


  • #21   7. aug 2007 Problemet med muskelhunde er ikke altid ejeren. Der ligger meget i deres gener, som man ikke bare lige piller ud af dem.

    Hvis du kigger på din hund når den leger i forhold til f.eks en mynde som min, leger de vidt forskelligt. Muskelhunde leger langt mere voldsomt og bider langt mere, også i leg. Min hund tager aldrig fat i andre hunde, hun markerer kun med knurren og snappen.

    Jeg har også mødt ansvarsfulde ejere, som trænede meget med deres hund. Men disse ejere sagde også selv at de ikke ville lade deres hund lege med en som min. Både små og spinkle hunde kan simpelthen ikke tåle muskelhundenes voldsomme leg.


  • #22   7. aug 2007 Hunde er meget forskellige og alle racer har både fordele og bagdele.
    Terriere er meget selvstændige og kan være nogle hidsige bæster., så nej, det er ikke kun de store hunde der har "problemer".
    Dette gør at man bør se kritisk på sin egen hund og indrømme at også "Den perfekte hund" har fejl. Jeg synes det er meget uansvarligt ikke at indrømme at ens hund kan være for stærk både fysisk og psykisk, til andre hunde.

    Jeg lader f.eks ikke Thea lege voldsomt med meget små hunde, da mynder kan se små hunde som bytte og derfor jagte dem.
    Jeg er opmærksom på dette og tager de hensyn der skal til.


  • #23   7. aug 2007 Det er jo netop uvidenhed ikke at se på hundes forskellighed og tage hensyn til det.

    Bare fordi det er hunde begge dele, betyder ikke at de skal kunne komme overens. Racer er opdrættet til vidt forskellige ting og det vil altid ligge i hundens gener uanset ejeren.


  • #24   7. aug 2007 Prøv nu at se på det jeg har skrevet.... Jeg skriver ikke at amstaffen som den eneste kan være en dræber. Jeg skriver jo netop at også min egen hund kan gøre den slags. Men jeg tager højde for det og begrænser hendes leg med små hunde.

    Jeg er glad for at du skriver at du også tager hensyn til det, men det var bare ikke det jeg læste det som før. Der lød det på mig som om at du mente at alle hunde skal kunne hilse på hinanden. Selv en lille og en stor hund, som begge er løse. Det er bestemt ikke min mening.

    Jeg ved godt at man arbejder hen mod en mentalt sundere amstaff og at man er kommet langt og det er da kun posetivt, men jeg har aldrig mødt en amstaff der truede før den bed fra sig.
    Det er "normalt" for en hund at vise tænder og knurre inden den markerer med tænderne. Det er kun muskelhunde jeg har mødt der ikke gør den slags og det er ikke noget en ejer kan lære sin hund.


  • #25   7. aug 2007 Men nok om alt dette...det var ikke det tråden handlede om....

    Mit råd er at stille sig imellem hundene, men ikke tage sin lille hund op.


  • #26   7. aug 2007 Jeg tør somsagt ikke lade Thea hilse på muskelhunde mere, heller ikke selvom de er i snor.
    Jeg ved at mynden har et særligt kropssprog og det er gået galt alt for mange gange i forhold til muskelhunde til at jeg tør tage chancen mere.
    Men alle andre typer af hunde lader jeg hende hilse på, hvis ejeren er med på det.


  • #27   7. aug 2007 Tja, men efter 4 overfald af muskelhunde hvoraf det ene har ødelagt hendes luftrør, strube og tunge, så vil jeg ikke tage flere chancer.

  • #28   7. aug 2007 Hvis du læser det jeg har skrevet så har jeg flere gange skrevet at mynden har et specilet kropssprog, og det giver misforståelser, så jo, jeg er godt klar over at min hund sender særlige signaler.
    Men det "underlige" er at det kun er muskelhunde der har misforstået hende.


  • #29   7. aug 2007 Jeg har aldrig været bange for muskelhunde... har haft mange på besøg i mit hjem og har boet sammen med 2 Cane Corso, så lad være med at dømme mig uden at kende mig.
    Men efter at Thea blev taget direkte i struben hjemme i min egen stue, af en amstaff som slet ikke truede først, men bare gik lige på hende, så tager jeg mine forbehold.
    Har absolut intet med min angst at gøre!


  • #30   7. aug 2007 Stine -

    Giver dig 1000% ret !!! Min hund kommer heller aldrig nogensinde i nærheden af en muskelhund - never !!

    Og hvad er det for noget ævl at skrive med at det nok er din hund Stine, der sender "forkerte signaler" ?? Det er ALDRIG muskelhundene det er galt med ... det er altid de andre hunde der sender dem dårlige signaler - og os hundeejere der er uvidende ...

    godt så !!!



  • #31   7. aug 2007 Maja:
    Min erfaring er at det kun er muskelhunde der angriber og derfor jeg fravælger dem.
    Er vel mit valg uden at skulle dømmes for at være uvidende....

    Martine:
    Tak for din støtte....


  • #32   7. aug 2007 Og rart at høre at du så har enormt meget forstand på dem Maja ...
    Og klart ja, det er da helt sikkert min skyld at den slags hunde har et dårligt ry ... og nok også derfor at Stines mynde blev bidt af den Staff ....

    jezzzz


  • #33   7. aug 2007 Maja -

    Du skriver ordret : <b>har du overvejet at din hund måske selv sender et forkert budskab???</b>

    og

    <b>måske fordi du selv er bange for muskelhunden. det kan ens egen hund også mærke og det kan "muskelhunden" også mærke</b>

    - til svar til at Stine skriver at det sjovt nok kun er muskelhundene der misforstår hendes myndes sprog.

    Og hvorfor denne evindelige skylde skylden på alle andre når det er muskelhunden der er problemet ?? og er det ikke lige letkøbt nok, bare at sige at Stines hund sender forkerte signaler og Stine er fordomsfuld og uvidende ???? ...



  • #34   7. aug 2007 Der er en grund til at muskelhunde har dårligt ry... de er selv ude om det. Så enkelt er det..

    Se på antallet af eks labrador i dk og dem hører man ikke om overfalde andre hunde i så stor stil. Og da lab bliver betegnet som en begynder hund, er der mindst ligeså mange uvidende ejere blandt lab ejere som blandt amstaff ejere.


  • #35   7. aug 2007 Maja -

    Det er sq da muskelhunden der er problemet når den bider Stines hund fuldstændigt uprovokeret .. eller det mener du måske ikke ???

    Det er muligt du synes det er for let bare at skrive sådan, men det er åbenbart ikke "for let" for dig at skrive at Stines hund sender forkerte signaler ?? og at Stine og alle andre der har forbehold mod den slags hunde er uvidende og fordomsfulde !!!!!



  • #36   7. aug 2007 Anne-Louise:
    Takker for støtten... rart at vide at der er noget fornuft i det jeg skriver :o)


  • #37   7. aug 2007 Jeg har så aldrig min hund i snor... kun når jeg er med off transport.
    Kan ikke se noget problem i det, når hun går på plads og hverken går til mennesker eller dyr uden at have fået lov. Ifølge loven må hunden være løs hvis man har fuld kontrol over den og det vil jeg mene jeg har. Også efter at være blevet stoppet af politiet 2 gange på søborg hovedgade og fået ros for min lydige hund.


  • #38   7. aug 2007 Men at en muskelhund skal være i snor synes jeg er en super idé.... Jo, der kan sagtens være lydige hunde imellem dem også, men de er i mine øjne mere utilregnelige.

  • #39   7. aug 2007 Maja -

    Jeg har på intet tidspunkt påstået du var ansvarsløs .. men jeg synes du er enormt hurtig til at skyde skylden over på Stines hund og dens kropssprog.

    - og jeg forstår ikke denne forsvaren af de muskelhunderacer evig og altid .. det er ligemeget hvor mange hunde og mennesker der bliver slagtet af dem .. så finder I altid lige en årsag til at det ihvertfald ikke var deres skyld .. men alle de andre hundes/menneskers .. og det er da rimeligt trættende at høre på hele tiden.



  • #40   7. aug 2007 Maja - Gå du igang med at træn en Whippet til at blive ond .. så kommer du ikke til at få meget tid til at debattere herinde mere ... *GGGGGGGGGGGGGGGGGGGG*

  • #41   7. aug 2007 Jeg er enig med Anne-Louise *G*

    Og jo jo en whippet kan blive sindsygt ond, bare se på Thea hvis nogen vil tage hendes dyne eller vippe hende ud af sengen *GGG*


  • #42   7. aug 2007 Maja - Fordi du mishandler din hund er det ikke ens betydende med at den bliver aggressiv. Nogle hunde vil reagere på den måde, andre bliver passive og resignerer, andre igen usikre og bange ...

    så nej, ikke alle hunde kan trænes til at blive farlige som du skriver .. det passer simpelthen ikke.



  • #43   7. aug 2007 Stine -

    ja for dælen da !! Har godt set Lotus engang imellem når hun tænder af ... skræmmende !!!!

    *GGGGGG*

    Jeg er også ude - du har ganske ret Anne Louise ;o)

    og god dag til dig også .-.. og jer andre med



  • #44   7. aug 2007 Jeg har aldrig sagt at alle muskelhunde har angrebet thea, men at alle dem der har angrebet hende har været muskelhunde.


Kommentér på:
"muskelhunde" dilemma!!

Annonce