Racehundeklubben? Racehundeklubben?
Jeg så en annonce i går, hvor der stod at hvalpene var stambogsført i "racehundeklubben".
Jeg tænkte, at det måske var en betegnelse, jeg ikke kendte, som svarede til, at kuldet opfyldte betingelserne for avl i specialklubben.
Men nej, det er faktisk en stambogsførende klub, som har en 4-5 racer og ca. lige så mange opdrættere.
Er det bare mig, der er bagud, når jeg ikke havde hørt om den før?
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 514 Svar: 12.514
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 8.012
Formanden er tidligere formand i DRU.
aug 2007
aug 2007
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 2 Svar: 921
Synes faktisk det er et mærkeligt "klub navn", fordi det lyder mere som, "slang" for en anden klub, fx DRU
Men kan der da snart blive flere "stambogsførende kennel klubber" herhjemme altså? Som alle er lige seriøse, som alle avler ud fra samme standard yadayada.
Hvor mange er der efterhånden?
aug 2007
DKK
DRU
Racehundeklubben
DDH
DHL
Er der flere?
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 8.012
En af mine hvalpekøbere havde kig på det kuld også foruden mit, men undrede sig over prisen på hvalpene.
apr 2007
Følger: 13 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 1.448
aug 2007
aug 2007
aug 2007
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.132
maj 2007
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.252
Det er så typisk dansk, at alle vil have, at alt går efter deres eget hoved, og får man ike kret i alt, så danner man sit eget.
Det er som om, at solidaritet og sammenhold er en by i Rusland efterhånden, det er kun mig, mig, mig det handler om.
Jeg synes der burde kommer noget lovgivning på området ift stamtavler - for alle kan jo i princippet selv lave stamtavler lige så tosset som de vil.
aug 2007
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.492
Hvis man er nok inde i situationen i ens race, til at vide at der er bedre hunde i et andet land, så er man også oplyst nok til at kunne finde ud af at købe i udlandet.
aug 2008
Følgere: 1084 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.743
Jeg anede ikke meget om at købe hund, men én ting vidste jeg - man skulle købe med tavle! Jeg havde bare aldrig fået at vide hvilken tavle. Jeg anede da intet om de forskellige klubber, hvad man skulle kigge efter osv, for der blev altid bare nævnt: tavle!
maj 2008
Nu tænker jeg ikke, at det i ret høj grad er DJK, der tænkes på, når man omtaler om de små klubber som useriøse.
maj 2008
Men ja, DKK mente, at man gav køb på det racetypiske udseende ved at fokusere ensidigt på jagt, så i en årrække lå fokus - og ligger vel også stadig - forskelligt i de to klubber.
Men stadig anser jeg ikke DJK for en lille useriøs klub på niveau med mange af de andre nævnte klubber, som netop ofte er blevet startet af folk, der er blevet smidt ud af større klubber, og altså ikke er skabt fordi, de ville fremme brugsegenskaber eller andet specifikt.
Hvor jeg aldrig kunne drømme om at gå ind i en af de små dissident klubber, så kunne jeg sagtens se mig selv vælge DJK, hvis jagt og jagthunde var min helt store passion.
maj 2007
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.057
Jeg tænker, at for nogen racer er der god mening i at vælge andet end DKK. Spaniel er nævnt, men JRT har også en klub udenfor DKK, det samme har hyrdehundene (aussie og vist også BC og sikkert flere racer kan være dobbeltregistreret).
Så nogen gange kan det give mening.
Og de der er flyttet/bevidst har købt i mindre klubber med krav til avlsgodkendelse kan jeg faktisk godt forstå. Der gives køb på adgang til meget avls materiale, tilbud om uddannelse, konkurrencer mv og de små klubber har før de flestes vedkommende en mildest talt broget fortid (og for en dels vedkommende også nutid) og personligt synes jeg det er for meget at give køb på. Men jeg kan både forstå og respektere valget. DKK solgte ud da de droppede snart sagt alt hvad der hed minimumskrav... at nogen vælger dem fra, er da ikke underligt. Jeg ønsker heller ikke at støtte dem mere end højst nødvendigt.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.727
Nu er der altså også noget der hedder standard, og den siger faner, ergo bliver DKK nød til at forholde sig til det, og en udstilling går jo efter udseende.
Hvis du går til prøver i DKK med din spaniel uden faner, så er de ligeglad, hunden kan godt vinde selv om den har faner eller ej.
DJR gør jo ikke det store i udstillinger, så du kan ikke rigtig sammenligne klubberne.
Men man behøver jo ikke, være den FCI anerkendte klub. En DJRtavle kan sagtens flyttes til den engelske kennelklub og DJRhunde og også bruges i avl i udlandet.
Meget muligt at man kan avle med en DJR hund i England, men England har jo hellere ikke en FCI klub.
Jeg er ret sikker på, at man ikke kan avle på en DJR hund i FCI klubberne i Holland, Frankrig mm
jan 2007
Man kan altså ikke sige, at man stiller flere krav i dag end tidligere, når det man reelt har gjort er at droppe 10 krav til gengæld for 15 anbefalinger.
jan 2007
Nu ved jeg ikke, om spaniels har haft udstillingskrav, men det samme vil jo gælde for andre brugsracer.
Og er markprøverne i DKK så ikke af god nok kvalitet (hvis det er korrekt), jamen så vil man jo fortsat se, at de gode hunde forbliver i en anden klub.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.727
Min gamle Malletæve var ikke særlig køn, og hun smuttede fint igennem udstillingen så vi kunne få hvalpe.
En af mine venners Malle var endnu grimmere end min, hellere ikke problemer med at få sin avlsgodkendelse på udstillingen.
Og hvis det var så svært at få sin brugshund godkendt på en udstilling, så ville de grå Schæfere nok ikke eksistere mere.
Men selvfølgelig, så står man da ikke øverst på skammelen med en brugshund.
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.149
Thea er fra DDH, men desværre ikke fra en særligt god opdrætter. Det så jeg desværre alt for sent.
Hvis Thea skulle have haft hvalpe, som planlagt, var hun blevet flyttet over i DKK.
Min næste italienske mynde bliver også DKK, da jeg ellers ikke vil kunne sælge mine hvalpe til fx. Norge. Danskerne er desværre ikke ret interesseret i racen. - og slet ikke uden DKK stempel.
jan 2007
Hvis sværhedsgraden på markprøve samtidig er for lav, så har du som ejer af brugshund da ikke meget at bruge klubben til.
Og hvis så oveni udstillingsfolket er i massivt overtal i bestyrelse mm, så beslutninger tages der tjener alt andet end brugshundene, så forstår jeg altså godt, at folk siger farvel og tak. Særligt når der lige for denne race faktisk ER et godt alternativ.
Kigger man på labben er der f.eks. lavet brugsklasser til udstillinger, det kunne have været en god måde at få eksteriørbedømt brugshunde i henhold til standarden, ikke i henhold til modeluner og udstillingsmodeller Men kig hvem der deltager, det gør udstillingshunde, for brugskravene for at stille i brugsklasser er så lave, at enhver kan være med. Altså har udstillingshundene også taget den del.
Jeg søger ikke at DKK er noget l*et og alt andet er bedre. Ej heller at alle brugshunde i DKK er ringere end i f.eks. DJR. Men at nogen brugsfolk vælger DKK fra, når der er gode alternativer som netop fokuserer på brugen er da ikke underligt.
mar 2008
Følger: 34 Følgere: 936 Hunde: 8 Emner: 351 Svar: 8.149
Jeg startede i klubben, fordi jeg ville kunne stille min kastrat.
Men jeg har oplevet et kæmpe sammenhold, i forhold til de DKK udstillinger jeg har været på. Jeg har været med til generalforsamlingen og oplevede en meget seriøs formand, og en meget seriøs bestyrrelse, med tiltag som jeg rigtig godt kunne lide.
Jeg mødte seriøs opdrættere, med gode intentioner for deres racer. Der var også ringe opdrættere. Men absolut også meget seriøse.
Derfor kan jeg ikke være med i den hetz der er på de små klubber.
maj 2007
jan 2007
Jeg ved heller ikke om det er muligt i DKK (Jeg kan godt tvivle, eftersom ingen racer mig bekendt har mere end en specialklub). Jeg stødte bare på i min pudelresearch, at der var flere klubber i Tyskland under VDH.
maj 2007
Racehundeklubben?