HD index HD index
Jeg ved at dette emne har været oppe at vende flere gange, men jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber at der er nogen der kan hjælpe med.
Jeg er i gang med at kigge efter en golden retriever hvalp. Den skal ikke bruges til avl, men jeg ønsker selvfølgelig, at hunden er så rask og stærk som mulig.
Jeg har kig på en, hvor moderen har et HD index på 111 / 0.577 (og hendes forældre er en A og en C), og faderen har et HD index på 101 / 0.603 (og hans forældre er en A og en B). Begge af hvalpens forældre har HD status A.
Bør jeg være tryg ved disse tal? Jeg er lidt bekymret over at der er en C'er i stamtavlen på moderens side, men til gengæld har hun jo et flot tal på 111. Jeg er lidt i tvivl om der er mig der bare er lidt småhysterisk eller hvad.
Og et lille bonusspørgsmål. Hvis den ene af forældrene er fri for ichthyosis, er det så noget med at hvalpene max kan være bærere, men ikke udvikle det?
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.949
Dvs. I denne parring vil hvalpen som udgangspunkt blive et mellemprodukt. Dvs 101+111 /2 - 106 men er det godt ?
Hvis racens gennemsnit er næsten helt raske hofter så er en smule bedre end det 106 jo rigtig fint. Men er racens gennemsnit ret sygehofter så er 106 måske ikke ret godt.
Personligt synes jeg ikke det lyder af et super godt index... Med det hd rygte racen har havde jeg forventet bedre indextal på de dyr man vælger at avle med. Mener jeg kender ikke racen og ved ikke hvad de ellers slås med. Så tag det med lidt forbehold.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.949
HD index