Blandingsavl. {{forumTopicSubject}}
Hejsa herinde på HG.
- Jeg har lige et par spørgsmål omkring et par ting herinde!
1: Jeg søger en kæreste til min store dreng Iron, gerne her fra det nordjyske, specifikke racer findes ikke helt, men størst ønske er Staffordshire bullterrier (med eller uden blanding i).
Grunden til denne race er fordi det er der også i min dreng, han har desværre bare labrador i sig også, men derfor ønsker jeg at fører så meget af SBTen videre som muligt!
- Ejere af rene SBTer vil garanteret grine af det her indlæg, fordi disse hunde i dag, har en form for aura af '' overdose of confidence ''. Derfor søger jeg gerne en SBT med blanding i, andre hunde ville også kunne tages i betragtning, jeg vil bare gerne kunne se hunden først.
2: Min dreng fylder snart først 2 år, og det er ikke fordi jeg har travlt med han bare skal ud og igang med at parre sig, for det har jeg bestemt ikke! men vil bare gerne opbygge et godt forhold mellem hundene inden der måske kunne komme på tale omkring en paring.
(Hader folk der smider hunde sammen, og nærmest presser dem til paring).
3: Er dette her det rigtig sted at smide indlægget ind?
4: Jeg er heller ikke interesseret som sådan i nogle af hvalpene, kan måske være jeg vil beholde en enkelt selv men ellers får moderen og familien med tæven resten af ansvaret for dem.
- men grunden til dette er jeg gerne vil fører min smukke hunds gener videre, for efter endt paring, risikerer han at skulle kastereres.
- Dog ikke hvis personen med tæven er villig til at der med længere tids udsigt skal kunne laves flere hvalpe.
NU SKAL DETTE HER IKKE LYDE SOM EN SÅKALDT HVALPE STATION, for dette er bestemt ikke meningen.
Jeg er bare den heldige ejer, af VERDENS smukkeste blandings dreng, som jeg helt sikkert gerne vil have flere af i det lange løb
For med hans gener, kan man nærmest komme med hvilken som helst hund, også kan det ikke gå helt galt.
- Men skriv gerne om jeg har smidt indlægget forkerte sted, og meninger omkring mine holdninger, alt konstruktivt kritik tages imod med åbne arme, kan altid være man ender helt med en anden mening om tingene.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
Men fortæl mig lige, hvordan hvalpekøbere skal kunne bevise race, når politiet standser dem, og mener hunde indeholder ulovlige racer?
Der er ingen grund til at lave hvalpe, som kan komme til at ligne en af listeracerne, når man ikke kan bevise det ikke er tilfældet.
Nyd din hund... han laver ikke samme hund/hvalpe som sig selv.
jun 2014
Følger: 22 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 15
For det andet, så vil jeg gerne have at min hund som beskrevet skal føre sine gener videre.
#2 Ja Labrador, Dette ses tydeligt i hovedet på min, kan også sagtens ses på billedet jeg postede af ham! - Jeg har ikke røgnten, men gode udtalelser fra dyrelæge
Han er lige blevet tjekket for det hele inkl hofte tjek.
Han risikere kasteration fordi jeg bor i en by med mange hunde, så for at simpelthen forebygge strejfen så kunne det ske! Som sagt, er risikere ikke at det nødvendigvis sker.
#3 Mange tak! - Ja, vil hellere smide det op her, forestiller mig lidt at folk herinde bruger hovedet mere mht. deres hunde end f.eks facebook
jun 2014
- Elsker hunde simpelthen så meget, og de er jo ligesom små børn, selvfølgelig er der nogle udgifter der skal snakkes om, men at tage den her i åbent forum uden en tæve synes jeg ikke var nødvendigt, da det jo bare er en ting der SKAL ske når man laver hvalpe.
Men er skam helt indforstået med dit budskab.
dec 2008
Jeg er ligeglad... avl du løs.. Jeg skal ikke have en hvalp.
Husk labrador skal testes for HD, AD, øjenlyses, cnm, sd2, HNPK. SBT skal testes for HD, AD, HC og L2hga og DSG patella... Vel at mærke røntgen DNA osv.
Du har besluttet dig, og håber du er ærlig når de hvalpeejere henvender sig.
jun 2014
En ting er du tror du åbenbart ved en hel masse omkring mine hensigter, men der synes jeg du skal pakke sammen. Jeg har intet sted skrevet jeg er interesseret i penge.
Dertil vil jeg gerne sige at du bedes være voksen nok til at kunne skrive på en ordentlig måde, når du kommenterer folk ting
Jeg skrev kritik tages imod, og det gør det skam også. Men forudsætninger fra folk som faktisk ikke aner en pap fis omkring at jeg ''kun'' skulle ville tjene penge, gider jeg ikke. for dette er ikke formålet min min hunds paring.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
eg er heller ikke interesseret som sådan i nogle af hvalpene, kan måske være jeg vil beholde en enkelt selv men ellers får moderen og familien med tæven resten af ansvaret for dem.
Tror du har galt fat i hvordan det fungerer når ens hanhund parrer en tæve
Du får betaling for parringen -hvalpene tilhører tæveejeren. Nogen aftaler istedet at hanhundeejeren får en hvalp som betaling for parringen, men derudover er du altså ikke yderligere involveret i noget vedrørende hvalpene.
Netop derfor bør man jo osse være lidt kræsen med hvilke tæver ens hanhund får lov at parre (og osse hvilke ejere man vil lave parringsaftaler med -for de bestemmer jo egenhændigt hvordan hvalpene vokser op, hvem køberne bliver osv.).
Og blandingshunde er der RIGELIGT af på markedet, så hvis du ikke engang selv vil have en, er der vel ingen grund til at lave dem?
JA du har garanteret en super dejlig hund -men dem findes der rigtigt mange af, uden at de af den grund alle behøver indgå i avl. Husk på at hvalpene jo ikke bliver kopier af din hund. Tæven sætter i høj grad osse sit præg.
jun 2014
Netop derfor skriver jeg herinde
- Min dreng skal nok blive tjekket for div. inden, men indtil videre er der ikke engang fundet en tæve!?
Og hvad er det du mener med at de skal kunne bevises som ikke værende liste hund? som du selv siger er SBT ikke liste hund, en blandingshund er heller ikke en liste hund da?
- Så hvorfor skulle der blive en masse problemer?
Jeg skriver trods alt herinde for at høre folks meninger, i stedet for at fx skrive om 3 måneder at jeg stod med røven i vandskårben
Håber i kan følge mig
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Alle synes deres hund er dejligst i verden, det er ikke ensbetydende med at der skal avles på alle hunde (tænk over hvor mange hunde der i forvejen mangler hjem)
Ingen seriøs sbt ejer vil parre deres tæve med en blanding
(Kastration er en meget drastisk løsning på at ens hund strejfer)
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.304
Har været herinde i 11 år og tro mig...en tråd som denne går AMOK
Så få ikke et chok imorgen når du vågner til en shitstorm
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Men en blanding med SBT kan hurtigt ligne en listehund (eller ligne en blanding med listehund) og det er ejeren der skal bevise at den IKKE er det
jan 2007
Så det er altså virkeligt risikabelt at lave hvalpe der blot ligner hunde på listen
dec 2008
Du kan starte med at teste.. for ALT... hvis der er A hofter, 0 på albuer, testet fri på øjne og de andre genetiske sygdomme så kan du se på det der... og ja det koster de første par tusinde at tjekke.. og tæven skal det samme.
De fleste der laver blandinger tester ikke, da det jo koster penge.. og der kommer det useriøse.
dec 2008
jun 2014
For selvom jeg ikke har beskrevet specielt meget omkring aftalerne jeg vil indgå så er det igen fordi at det ville jeg tage indbyrdes med tævens ejere! Men som der står vil jeg også tilse tæven før beslutningen skulle træffes
- Han skal ikke bare ud og parre sig for jeg får nogle penge - NEJ.
Som sagt står der jeg måske også kunne have indsigt i en af hvalpene, om det er mod betaling er hvad det er, er underordnet jo. for står endnu ikke med en tæve, og som sagt heller ikke sikkert det er den vej jeg overhovedet vil med ham.
Derfor skriver jeg herinde for at høre folks ideer, omkring det.
Ja der findes mange blandinger, der er jeg helt enig!
men der findes ikke en med min drengs gener, og selvom du nævner at tæven også sætter sit præg, så tvivl ikke - Det ved jeg skam nok!
- Det skal heller ikke lyde sådan at jeg bare vil lave hvalpe for at lave dem/tjene et par tusind på det, Jeg kunne sagtens være interesseret i en hvalp selv.
men jeg kan sagtens se hvor folks meninger herinde fører hen ad, og synes det er super folk skriver deres meninger
- Fordi jeg er endnu kun en ung mand, og det her er et område jeg aldrig har haft en hund indeover, derfor spørger jeg indtil hvordan og hvor ledes, andres meninger også er omkring dette
nov 2005
dec 2008
I bidrager med intet andet end at latterliggøre os som svarer.
jun 2014
- En anden ting er jeg tror fandme kun halvdelen af dem der kommenterer læser halvdelen af kommentarerne for folk bliver ved med at skrive med tjek af ham, og hvis folk ikke har læst mine kommentarer så er det klart de ikke er indforstået med han bliver tjekket for alt hvis en tæve skulle dukke op!!!!!
Indtil da er det ligemeget for det er ENDNU IKKE SIKKERT at avle er PLANEN!
jun 2014
dec 2008
dec 2008
Tidligere tråd herinde var en "ren" SBT uden tavle, som blev aflivet, da ejer ikke kunne bevise noget.. Det er for trist og unødvendigt.
jan 2007
Normalt starter man altså med at undersøge om hunden overhovedet er egnet til avl. Dvs. man får den undersøgt for alle de relevante arvelige lidelser (tjek selv op på hvad din hunds racer er disponerede for). Det koster lidt for det kræver bl.a. røntgenbilleder mm.
HVIS hunden så rent faktisk er helt igennem sund og rask, kan man overveje at tilbyde den til avl, hvor man så self stiller samme test-krav til tæven (det nytter intet at hannen er rask hvis tæven ikke er det -så sig ikke ja til parring af en tæve som ikke er testet rask for alle de relevante arvelige sygdomme).
At besigtige tæven er altså ikke nok -du kan ikke vurdere andet end om den er sød og rar. Og bevares det er da osse dejligt den er det, men det er altså slet ikke nok info til at man bør avle, helt ligesom det ikke er nok info at din hanhund er en dejlig hund.
Men igen: TÆNK dig nu om. De hvalpe din hund laver, vil formentligt kunne forveksles med listehundeblandinger (amstaff og SBT ligner jo altså hinanden nok til at ville kunne forveksles i en blanding). Og de risikerer altså aflivning, hvis nogen anmelder dem en dag, simpelthen fordi de ligner.
-så du begiver dig altså ud i at sætte hvalpe i verden der skal leve et liv med en dødsdom hængende over hovedet. Det har din egen hund i øvrigt osse, så var det mig ville jeg holde ganske lav profil med den, og ellers bare sikre mig at den aldrig blev til gene eller fare for nogen (heller ikke selvom det bare er nærtagende naboer), for EN anmeldelse, det er alt der skal til, før du mister din hund... det vil du vel ikke udsætte en flok hvalpekøbere for?
jun 2014
- Og som sagt og beskrevet ville jeg også bese tæven før noget skulle komme på tale!
Jeg kan dertil ikke se noget skulle kunne være så svært at misforstå, men er glad for jeres kommentarer! De har da givet mig en klart andet syn på min ide om en paring
nov 2005
Skal gerne slette den igen for din tråd skal sgu ikke handle om, at jeg har skrevet 1 indlæg omkring din modighed herind
Når det er sagt så vil jeg ønske held og lykke med det hele....er sikker på, at du nok skal nå frem til, hvad du finder rigtigt og træffe beslutning der ud fra.
Håber tråden giver dig et indblik i, hvilket stort arbejde det kræver
jan 2007
Og vær obs. på at en parring sjældent er en særlig fed oplevelse for hundene. Tæven bliver ofte noget forskrækket over at de hænger sammen, nok særligt første gang den parres, og heller ikke hanhunde ligner nogen der ligefrem finder det behageligt når de hænger sammen.
Så man skal altså ikke avle på hunden i den tro at de får nogen glæde af en parring.
jun 2014
Men synes folk beskriver godt følgerne for hvad der kan ske og det er selvfølgelig en øjenåbner!
jun 2014
Og især som muligt første gangs!
Men er glad for dine besvarelser herinde inde på tråden
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 64 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 1.145
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.420
2: Der er i forvejen så mange blandinger på markedet, at det jo ikke er nødvendigt med flere. Heller ikke selvom du har jordens skønneste vaps selv
3: Jeg er slet ikke i tvivl om, at din hund er dejlig, men er den virkelig meget mere fantastisk end alle andre hunde..? Sådan objektivt set..? Vi mener jo alle selv, at vores hund er uundværlig
jun 2014
Og Objektivt så ja, så er han den dejligste hund, men som du selv siger så er det jo nok kun i mine og mine de nærmestes øjne!
- hehe, men jo, har fået en andet syn på tingene efter den her eskapade
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 538 Svar: 3.334
jun 2014
dec 2007
Og sådan skal det jo være når vi kigger på vores hunde.
Og jo, har set mange Amstaff blandinger der ligner din rigtig meget
jun 2014
dec 2007
jun 2014
men Irons kunne altså nøjes med et bette smalt
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Mit råd til dig, vil helt klart være, at du helt dropper tanken om at bruge din hund i avl. Jeg er sikker på at din hund er fantastisk dejlig og sød. Smuk er den i hvertfald
Men sådan som hundeloven i dag er skruet sammen, vil en blanding af din hund, og en SBT ufatteligt let kunne forveksles med en amstaff, hvorved hvalpene står til en aflivning, da ejer ikke kan bevise at det er en lovlig blanding
Jeg har intet imod blandingshunde, men som mangeårig muskelhundeejer, bliver jeg rigtig trist over at se, at folk gang på gang laver blandingshunde, som alt for let kan forveksles med listhunde, og derfor risikerer en aflivning (inkl. din egen, som godt kunne ligne en amstaff-blanding).
På nuværende tidspunkt er 13 racer forbudte, hvis ikke vi passer på, risikerer endnu flere racer at ryge på den liste. SBT er desværre blevet en ret populær race, efter amstaff blev forbudt. Det er i sig selv fint nok. Problemet er bare, at jo flere SBT'er eller blandinger heraf der findes, jo større er risikoen også for uheldige bid/skambidsepisoder, hvilket jo så kan resultere i at SBT også ryger på den forbandede liste
Muskelhunde er fantastiske, men de kræver også en ansvarsbevidst ejer, der er opgaven voksen. Og jo flere grimme episoder der er, jo større er risikoen selvfølgelig også for endnu flere forbud/stramninger af hundeloven.
Nyd din skønne hund, og når det er tid til at finde en efterfølger, så køb en skøn muskelhund, MED stamtavle, så du ikke skal bekymre dig om hvorvidt din nabo, får ondt i måsen, og anmelder dig for at have en ulovlig hund.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Så det med et født forhold mellem dem inden parring, skal du ikke tænke videre over.
Få du bare testet din hund for alle racerelaterede problemer først, lave en liste over ventende købere og så til sidst søge efter tæven. Der er ikke mange gennemtænkte købere til blandingshunde derude, så se dig godt for.
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Du læser hundeloven.
Du bliver bekendt med den omvendte bevisbyrde.
Du ser, at det ikke er skidesmart at avle på en suspekt blanding.
Der er INGEN grund til at gå videre end det. Alt andet er slet ikke relevant. Jeg er helt sikker på at du har en fantastisk hund, Kim, og tillykke med det
Men det er så simpelt som at hvalpeejere ikke kan bevise at deres hund er lovlig, og det er sgu unfair over for både de kommende ejere og hvalpe.
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.010
Men jeg kan altså også godt se hvor meget han ligner en listehund, desværre
Og det er ikke fordi jeg tror at der er noget andet i ham end det du siger. Han ligner bare, og alene med det faktum, bør du simpelthen lade være med at avle på ham.
Hvalpene kan komme til at ligne listehunde til forveksling, og med den lov vi har i dag, er det bare for risikabelt.
Nyd ham som han er og vær stolt af din smukke hund, men lad være med at avle på ham.
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.635
Men synes det er ultra FEDT, at du vælger at lytte. Rigtig mange tager det enormt personligt og har allerede besluttet sig, og så taler man for døve ører. Det er dejligt, at du ikke er en af dem. Hold fast i det.
Og så synes jeg, at din hund er gudesmuk, haha - Kan godt forstå, du også synes det.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
Vi har alle verdens smukkeste, sødeste og klogeste hund, men det er ikke nødvendigt at sprede de gener videre. Der er masser af verdens smukkeste, sødeste og klogeste hunde derude, som mangler gode hjem
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.615
- men grunden til dette er jeg gerne vil fører min smukke hunds gener videre, for efter endt paring, risikerer han at skulle kastereres.
- Dog ikke hvis personen med tæven er villig til at der med længere tids udsigt skal kunne laves flere hvalpe.
NU SKAL DETTE HER IKKE LYDE SOM EN SÅKALDT HVALPE STATION, for dette er bestemt ikke meningen.
Du tilbyder din hanhund i avl, sætter krav - men mener ikke det er for at tjene penge, du vil simpelthen gerne have, at din hanhunds gener bliver ført videre...
Som andre har skrevet, så bør du som minimum få tjekket din hund for diverse sygdomme, som de to racer den er en blanding af er disponeret for...
Alt andet er dybt useriøst i min verden og viser kun én ting - at du netop kun tænker på én ting = PENGE!
Blandingsavl.