{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.285 visninger | Oprettet:

tavleløst/blandingsavl {{forumTopicSubject}}

nåååå skal vi ikke have lidt gang i gaden her på denne herlige søndag aften ? ;o)

nu så jeg lige en tråd om blandingshvalpe.... og kom til at fundere over noget....
hvornår er det okay at lave et tavleløst kuld i jeres øjne?
*er det nogensinde det?

*når jeg tager min gennemtjekkede hanhund og parrer med en gennemtjekket tæve af samme race?

*når min gennemtjekkede hanhund parrer en gennemtjekket tæve af en anden race?
(og hvilken race i så fald?)

*eller noget helt fjerde?

kom til at tænke over det, da de første mange kommentarer i sådanne tråde, ofte er : "er forældredyrende tjekket for arvelige sygdomme?"

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tavleløst/blandingsavl
  • #1   16. jan 2011 Synes ikke det er ok at lave et tavleløst kuld. Hvis moder og fader har en tavle og hvalpene ikke får, så er de ti mine øjne fordi at der er noget gale med forældre dyrene. Hvorfor så avle på dem.

• #2   16. jan 2011 Det fungerer ret godt i Holland smiley

• #3   16. jan 2011 hmmmm godt du er tilbage tine og sætte lidt gang i gaden ...jeg har ikke sådan den store holdning andet end elsker blanings hunde,, eller som nogen kalder bastarder ..

mine to små basser som er sunde raske ,,og mangler endnu at møde nogen der har et sådant gadekryds som er smækfyldt med diverse sygdomme smiley

• #4   16. jan 2011 *Smækker benene op og sidder med popcorn og cola*

*Venter på underholdningen, som lige er startet*

• #5   16. jan 2011 jeg er selv til tavle.. men hvis og jeg siger hvis det endelig skal være, så vil det gøre mig en smule gladere, at forældrene er tjekket.. er klar over, at det kan springe generationer over.. men igen...

• #6   16. jan 2011 Irene - vel sagt ! men så må du jo være til den første mulighed ;o) (er det nogensinde okay? ;o))
    undrer mig bare at det er det jeg altid ser folk skrive.....
    men hvis det er deres eneste bekymring, ville det jo for så vidt være helt okay at jeg parrede mine to schæfere med tavle......
    der ville ikke kunne komme tavle på hvalpene da athos er for stor og nala har "gummi-øre"... men begge er kernesunde.....

• #7   16. jan 2011 Dam da dam.... nu springer bomben snart....... *gg eller gør den mon.....

• #8   16. jan 2011 Jeg tror da også liiiiiige jeg skal have gang i popcornene. For det her bliver da vist heftigt GGG***

Irene, du har jo så evig ret og super godt skrevet!

• #9   16. jan 2011 Mette (anløben DKK`er med de to lig-slæbere) . overtalte mig engang til at købe hund med tavle, og det har jeg ikke fortrudt. Jeg er også hely sikkert mere til tavlehunde uanset race. Der er flre muligheder inde for prøver og det gør det meget sjovere at have hund. Syntes jeg

Endnu engang tak Mette.

• #10   16. jan 2011 irene,,,min er ingen,, fy da føj,, der er mere hund over ham, en så mange andre,,,ham kan man hygge og mosle rundt med,,,det kalder jeg en hund,,kunne aldrig drømme om at have en (lille tæppe tiser) som man pynter og og giver tøj på det er FY FY,,,,,,, så kan de nok have så fine tavler,, hmm hmm

• #11   16. jan 2011 Tine, din humør bombe smiley

• #12   16. jan 2011 Som udgangspunkt aldrig;o)

Men skal der laves blandingshvalpe, så vil jeg synes det er mest ok, hvis begge forældredyr er testede for relevante arvelige lidelser (og det er altså ikke kun HD -her hører osse øjenlysning mm med)
    Og når begge forældredyr matcher hinanden -dvs endten er samme race eller i hvert fald racer der "harmonerer"

• #13   16. jan 2011 Tjaaaaa... så springer jeg da gerne bomben........
    Jeg synes overhovedet ikke , det er noget andre skal blande sig i.......
    Dem der IKKE vil have en hund UDEN tavle, kan bare springe de annoncer over..... og købe deres hund med tavle.

Jeg synes at hvis folk vil have en blandingshund... så skal der også være en hund til dem....... ( siges af een , der både har haft blandinger og hunde med tavle ( både DKK og DRU )....... og jeg har aldrig kunnet se nogen forskel på sundheden hos mine hunde.... om den var " ægte " eller ej .......... men spiser da gerne både POP-corn og drikker Cola..... Ha ha .... :O)

• #14   16. jan 2011 Enig med Michelle.

Jeg ville personligt langt hellere have en blanding ml malinois og schæfer (hvis begge forældredyr vel og mærke var testede og begge stod med en IPO3), end at købe mig en DKK Engelsk Bulldog, Mastino, DDB eller lignende .. for jeg ville ved blandingshunden få en langt sundere hund ud af det.

Men sålænge reglerne for deltagelse i konkurrencer er som de er, køber jeg naturligvis hvalp med FCI stamtavle.

• #15   16. jan 2011 Pia ? Så fordi hunden har tavle kan man ikke mosle med den ???? ØH?!?!
    Og fordi hunden har tavle har den tøj på ?!?!

• #16   16. jan 2011 Jeg synes det er dejligt der findes mennesker som går SÅ meget op i deres hunde og opdræt at de gør tingene fuldstændig efter alle regler osv..

Jeg synes også det er rigtig godt når mennesker har hunde uden tavle tjekker deres dyr i hovede og røv inden de parre..

Jeg synes faktisk også det er dejligt når der kommer et "hul i hækken" kuld som evt ikke overhovedet er planlagt hvis tingene efterfølgende bliver gjort ordenligt.. og her mener jeg selvfølgelig at ejer sætter sig ind i at have en drægtig tæve, fødsel og hvalpe.

men direkte at planlægge kuld på kryds og tværs af racer uden at tjekke noget og faktisk ikke vide hvordan det er at have hvalpe når de er 3 dage gamle, der bliver jeg ked af det...

Jeg kan godt lide det "lidt skæve" og alt behøver ikke være normalt, have papirer og være perfekt.. jeg tror ikke jeg ville bryde mig om at leve i sådan en verden... noget må gerne være efterladt til tilfældighederne...

• #17   16. jan 2011 jeg har en lille tæppetisser med tavle. og ham kan jeg skam god mosle rundt med. Og han har IKKE tøj på

• #18   16. jan 2011 *Mette (anløben DKK`er med de to lig-slæbere) . overtalte mig engang til at købe hund med tavle, og det har jeg ikke fortrudt. Jeg er også hely sikkert mere til tavlehunde uanset race. Der er flre muligheder inde for prøver og det gør det meget sjovere at have hund. Syntes jeg

Endnu engang tak Mette.*

Det var så lidt, Andreas.......... Det GLÆDER mig at du tog imod rådene og nu har fået din skønne hund, som du kan arbejde med:-))

• #19   16. jan 2011 nu som medløber,, læs mellem linierne,,,og hvad andre har skrevet så forstår du nok hvad jeg mener og hvis ikke, dit problem,,,,snil

• #20   16. jan 2011 pia H -

Er det ikke nemmere du forklarer Medløber hvad du mener ? Istedet for at hun skal begynde at læse mellem linierne og gætte sig frem ?

• #21   16. jan 2011 irene,, vores race,, bliver brugt i USA,,,som blandinger,,, og fint med sløjfe når det er, for hunden ikke for hår i øjnene,smil

• #22   16. jan 2011 Enig med Martine, gider du ikke forklare hvad du mener så ? For jeg har læst dit indlæg, derfor mine spørgsmål ?

• #23   16. jan 2011 Pia H
    Jeg forstår altså heller ikke helt det der "fy da føj" du skriver vedr tavler. Og din er mere hund end så mange andre.

Skal det forstås som, at hunde med tavle ikke er rigtige hunde eller? Ja undskyld nu bliver jeg nok lidt provo, men det virker altså mærkeligt på mig, at du nærmest nedgør tavlehunde

• #24   16. jan 2011 Pia - ved du hvad din hund er? helt oprigtigt? hvilke racer han er blandet af?
    selvom avler har sagt noget, behøver det ikke at være sandt......
    ved du hvordan din hund ser ud indeni?
    hvordan hans forældre så ud indeni?
    har du nogen garantier for noget som helst?
    nej vel?
    så tror jeg helt ærligt ikke at du skal belære nogen som helst om noget som helst, når det kommer til tavleavl.....
    din hund kunne være halvt zebra og du ville aldrig have en jordisk chance for at vide det!

(bryder mig ikke om at folk bliver haglet ned uden argumenter)

• #25   16. jan 2011 NITTIB -jeg er sådan set enig i at "vi" bare kan springe de annoncer over, og det er da osse hvad jeg normalt selv gør.

Men nu spørges der jo i dene tråd ikke til en specifik annonce, men bare ens holdning til tavleløs/blandingsavl:o)

Og derudover osse meget enig med Sunshine -det er værd at huske at tavlen alene, ikke er nok til at avl nødvendigvis er ok.

• #26   16. jan 2011 Irene - bare lige HVIS du troede at jeg mente det seriøst, er der altså ingen af mine hunde der skal i avl smiley
    de lever ikke op til standarden, så de kommer til at leve i cølibat lykkeligt uvidende, om avl *GG*

de er testede for vores egen skyld og intet andet smiley

• #28   16. jan 2011 Jeg er helt enig med "- Maria -" smiley
    Men det er slet ikke et emne jeg gider bruge meget tid på. Der er en hund for alle, om den er tavleløs, blandingshund eller tavlehund!
    Personligt er jeg helt ligeglad med hvilken af delene jeg har, bare det er nogle dejlige og velfunderede hunde.
    Er dog tilhænger af, at man tjekker sine hunde inden avl, og ikke blander racer som ikke "matcher" hinanden (fx mops/lab, eller ligende ekstrem-eksemplare)

• #29   16. jan 2011 Jeg tænker at det er op til folk selv.

men der findes godt nok nogle tåbelige sammensætninger synes jeg..

Nu har jeg en blanding, men vil da indrømme den næste skal være med tavle. - selvom vi ingen problemer har med Molly..

Vi skal aldrig have hvalpe på hende fordi: hun er blanding og ikke er tjekket for diverse ting..

• #30   16. jan 2011 Irene, i det første Pia H skriver, skriver hun også fy da føj. Det var det, jeg mente:-)

Jeg kan vist godt skrue ned for varmen i stuen, det bliver vidst hedt det her :-))

• #31   16. jan 2011 jo det vil jeg gerne,, der bliver gået så meget op i tavle,,nogle føler sig meget snoppet,,, herinde,, og er træt af at dem uden tavle skal nedgøres,,,det er så skide latterligt at hører på,,,SÅ mener jeg, at der er så mange som har de små fine racer, som nærmest tror det er legetøj og små børn man,, skal give tøj på o.v.s,, så gider sgu snart ikke hører på det tavle pis,, og blandinger er dumt,,,men i har jo ret til jeres mening og det har jeg også,,den debat bliver man nok aldrig enig i,,,,,

• #32   16. jan 2011 Nej Pia H det bliver vi nok aldrig enige om, specielt eftersom du åbenbart anser alle tavlehunde for at være små hunde.

• #33   16. jan 2011 Pia - ud fra dine argumenter.... skal jeg så gå ud fra, at du lige nu kun taler ned om små hunde? for det lyder da sådan?
    det er altså ikke kun små hunde der har tavle.....
    jeg kunne godt tænke mig at høre dit argument for, at avle uden tavle??
    hvorfor er det bedre?

• #34   16. jan 2011 Pia, jeg nedgør IKKE blandninger, det er folks eget valg, MEN jeg forstår det ikke!! Jeg forstår ikke at man vælger at gamble med sin hunds liv på den måde, hvorfor gør man det ? At hunden har tavle er hverken snobbet eller noget andet, men derimod at man som hundejer ønsker at se sig bedst mulig for ved køb af hund. En tavle er ingen garanti for en 100 procent sund og rask hund, men et godt forsøg!

Det der tilgengæld pisser mig af, er når folk gang på gang skriver :

Nej ingen tavle, min hund er kun familiehund. Say what ? Det er min schæfer med tavle ikke så ?

Eller tavle ? Nej den valgte vi fra. Næh nej du enten, har hunden tavle eller os har den ikke, man kan ikke som enkel person vælge en tavle fra.

Eller tavle ? Nej min hund behøver ikke en tavle for at være sød. Øh nej hvem siger det ? Alle hunde er søde i mine øjne!

OSV.

Stå dig ved at I har valgt blandningshunde, ligsom vi andre står ved vi har valgt tavlehunde!!

• #35   16. jan 2011 ^^ jubii jeg er en fattigrøv smiley

• #36   16. jan 2011 ja tine,,, mor ren GD og far SANKT B så hvad angår inden i så må vi jo se om vi er lige så heldige som de andre blandinger i familien,,,og tavle eller ej kan alle hunde vel blive syge,,,,, når du får et barn ved du vel heller ikke hvad der er inden i,,eller hvad,,selv om i er sunde og raske,,

• #37   16. jan 2011 Det der med blandinger er ret svært at svare på. For vores racer, som de er idag, er jo opstået ved at blande, og skal vi så bare sige at nu er det nok, ikke flere racer, eller skal vi fortsætte med at lave nye racer?

Jeg mener at man i det mindste bør få undersøgt begge racer og sørge for at de er raske og matcher hinanden på egenskaber, sind og udseende.
    Og så skal man ikke lave hvalpe for tævens, hannens eller egen skyld. Hvis man gør det for hyggens skyld, skal man lade være.

• #39   16. jan 2011 A&D - jamen hvis det ikke skal være for tævens, hannens, hyggens eller ens egen skyld... hvorfor så?

• #40   16. jan 2011 Jeg syntes det er OK at der bliver lavet få blandingshvalpe som matcher hinanden, f.eks to jagthunde som kan blive endnu bedre ved at tilføje hinandens egenskaber, vi skal jo huske på at det gjorde man også dengang man begyndt at avle hunde, for at tilsidst få den perfekte hund.
    Jeg er dog imod at hvis man så endelig avler at man ikke tjekker hundende for sygdomme og lidelser og det er ligemeget om det er med eller uden tavle.
    Nu har jeg selv en blandingshund(dog mest labrador formel 1) og jeg elsker ham over alt på jorden! men at jeg har en blandingshund udelukker dog også markprøver for mit vedkommende, som jeg ellers rigtig gerne villet have været til. Så hvis jeg vil have en labrador i fremtiden så skal den være med tavle så jeg kan komme til disse markprøver. Men man skal dog også tænke på at der også er nogle der slet ikke er interesseret i markprøver og udstillinger, så hvorfor så købe en med tavle hvis du alligevel kan få en hund uden tavle (hvis forældre self. er tjekket)

• #41   16. jan 2011 <i>det eneste jeg får ud af at betale op til 10 tusind og i nogen tilfælde mere er et stykke papir der fortæller at deres forældre lever op til standarden og har fået minimum en 2 præmie.
    Det så jeg ikek nogen grund til.</i>

Helt enig her.

• #43   16. jan 2011 tror ikke det er bedst,,, kan da godt være man er mere sikker med race ved det ikke,, men vores har kun været blandinger,,, og vi har kun haft positivitet med det,,,

• #46   16. jan 2011 T&M: Fordi hundene har noget der er værd at avle på og noget der gør racen godt.

• #47   16. jan 2011 sunshine -

Jeg synes ikke at man kan tjekke hvordan hundene fungerer i en familie og heller ikke, hvor gamle de er blevet .. med mindre de folk, der har haft dem har gjort sig den ulejlighed at rapportere dem døde på web´en.

Hvordan vil du i praksis klare at undersøge hvordan hundene fungerer, hvis de eksempelvis bor på en gård og aldrig kommer ud steder hvor man kan "observere" dem ?

Jeg ville personligt heller ikke gide at give penge for en DKK-hund fra en race, der ikke havde nogle sundhedskrav inden avl ..

• #48   16. jan 2011 hold da op,, godt man ikke kan sige hvordan jeres børn bliver,,så fik i da nok at se til,,tænk hvis nogle i familien fejlede noget,, så må i heller få en abort,,,,MAN KAN JO ALDRIG VIDE HVAD DER KOMMER UD AF DET,,barnet kan jo have fejl,,,, men håber da ikke i lader det i stikken,,SMIL

• #50   16. jan 2011 pia H -

Sammenligningen melllem avl på hunde og så det af få børn er ekstremt useriøs !

• #52   16. jan 2011 hi martine,, synes du det, det er da meget mulig,,men der er jo heller ikke nogle garanti på ,,er der???????? med hensyn til det ene og andet,,

• #53   16. jan 2011 Pia, fatter seriøst ikke en skid af hvad det er du prøver at skrive.

• #54   16. jan 2011 pia H -

Der findes et utal af undersøgelser man som gravid bliver tilbudt. Og at sammenligne menneskers bevæggrunde for at få børn, men at vælge at avle på hunde kan jeg slet ikke forstå at du kan se relevansen i ?

• #56   16. jan 2011 Jeg har også forbi svært ved at se sammeligningsgrundlaget mellem børn og så hundeavl. Det er da helt skudt forbi

• #58   16. jan 2011 medløber,,, det er nok fordi du ikke vil forstå det,,,,,,,,,,,kan da ikke skrive det mere tydeligt hvad jeg mener med det om tavle og blandinger,,der er ingen garanti,,på noget 100 %,,, hvad angår tror ,det er noget i bilder jer ind, tror du virkelig at fordi den er ren race, at så er det bare helt fint,, ingen problem,,,,,,

• #59   16. jan 2011 Eller os er det fordi du ikke selv har styr på hvad du skriver.

• #60   16. jan 2011 <i>Hvis man kun mener en tavle bruges til at blive oplyst om sundhed, betyder det så at tavlen ikke bruges som værktøj når man leder efter en brugshund med lige præcis de kvaliteter man ønsker sig?</i>

Naturligvis ikke - stamtavlen på en brugshund kan jo vise både resultater og sundhedsmæssige oplysninger.

Mht det andet du skriver .. er det da korrekt at man kan søge efter opdrættere, der tester deres hunde for ting man selv mener er relevant for racen.

• #61   16. jan 2011 <i>Sunshine du og jeg bliver aldrig enige, men der er ingen grund til at forsøge hver en mulighed for at nedgøre mig.
    jeg e rhverken dum eller dårligt begavet</i>

Det synes jeg da heller ikke h*n skriver nogen steder ?

Tværtimod er det da et ret godt funderet indlæg med en masse gode argumenter for at man, selv ved racer uden krav om sundhed, godt kan gøre et solidt forarbejde.

Jeg fik da noget at tænke over ihvertfald - men føler mig nu ikke hverken dum eller dårligt begavet, bare en smule uoplyst om emnet smiley

• #64   16. jan 2011 Pia - jeg prøver lige igen (fik intet svar sidt jeg spurgte)
    hvor gammel er du?

• #66   16. jan 2011 kæreste tine skrev sidst hvor gammel jeg er,, ældre end dig,smil,, og det er da utroligt at det kun er jer med tavle og hvad jeres fine udtryg i nu bruger,,der bliver ved,,,,kan ikke forstå hvad jeg mener SÅ ÅBEN JERES SKIDE ØJNE OP ,,,der er ingen garanti 100%,,, i kan selfølgelig tjekke mere end os med blaninger,,,men stadig ikke sige jer fri fra sygdom hos hunden,,,,,,,,

• #67   16. jan 2011 Pia H - Ingen har vist påstået at en tavle er ensbetydende med en hund der aldrig bliver syg.

Jeg køber kun hunde med tavle.
    En raceren hund er for mig den bedste garanti for, at jeg får en hund, med et temperament og et aktivitetsniveau, der passer til mig og min familie.

• #68   16. jan 2011 ved godt at de også skal have papirer, hvis de skal udstilles og til det ene og andet,,,,,,,,,,,,, men nu er det mest det,der bliver snakket om, hver eneste gang der er noget om blandinger, med de kan fejle en masse ting hvis det er en blanding,,FOR SÅ ER DE JO IKKE TJEKKET I HOVED OG RØV,, så derfor skriver jeg som jeg gør,,

• #69   16. jan 2011 Jeg har desværre heller ikke popcorn og cola, men jeg vil da gerne lige indskyde at mine 2 hunde uden tavle, er de bedste i hele verden! smiley

• #70   16. jan 2011 Haha Irene. Jeg har indtaget ufattelige mængder cola allerede, kan sikkert ikke sove så hehe

• #71   16. jan 2011 Jeg synes da, det er fuldstændigt rimeligt at man producerer et kuld bastarder når tiden nærmer sig jul, termin, telefonregningen var lidt høj eller bilen mangler et nyt batteri!!!
    Der findes jo alligevel så mange, der alligevel ikke har noget formål med at have hund, og de herlige bastarder kan jo nå at glæde rigtigt mange, når de først er kommet i omløb og sælges igen og igen, til nye ejere der havde lige så lidt formål med deres hundehold, som de forrige!
    Så bare gå til den!!!

• #72   16. jan 2011 Irene LOL

Og Sanne P så gå da videre i teksten, hvis ikke diskussionen behager dig står det dig jo frit for at smutte *G*

• #73   16. jan 2011 Sanne P: Hvorfor deltager du hvis det er så kedelig en diskussion. Så må du da gå ud og foretage dig noget mere interessant !!

• #74   16. jan 2011 Syntes bare lige der skulle noget andet ind i denne tråd end en masse tåber der sidder og klapper hinanden på skulderen ......

• #75   16. jan 2011 Hov tøser i glemmer da vist at svare på mine spørgsmål????

• #76   16. jan 2011 Noget andet ind i denne tråd end tåber ? Og så kom DU ? Hvad bidrager du med. . Det må du lige forklare smiley

• #77   16. jan 2011 Jeg forstår ikke hvordan man overhovedet kommer i tanker om at sammenligne menneskets reproduktion med hundeavl.

Motivet er fuldstændig forskelligt - hvor menneskets valg af partner er styret af drifter og begær, så skulle hundavl da meget gerne være mere fornuftsbetonet.
    Og dermed uden de subjektive følelser som vores kærlighedsliv vælter med...

Det er trods alt ikke hundene der vælger partner, men os, der vælger for dem - og så skylder vi dem sørme at tænke os om, når vi gør det.

• #78   16. jan 2011 Hvis hunden fik lov ville den da sandelig også selv vælge den tæve der for den at se var den bedst egnede og tror sørme ikke den lige skal se tavlen først.

• #79   16. jan 2011 Sanne, og det mener du så ville være godt for tamhunden at den selv valgte den, der var bedst egnet?

• #80   16. jan 2011 Skal måske lige tilføje, at en hanhund der skal vælge den bedst egnede tæve uden tvivl vil vælge den tæve, der var nærmest.... Og det er nok det eneste kriterie den sætter... Indtil den smutter videre til den næste villige...

• #81   16. jan 2011 Jeg har gemmen min tid haft en del hunde. Også blandingshunde.
    Min bedste hund til dato var faktisk en bl.a. hund.
    Kanon hund.og jeg finder aldrig en hund som hende igen.

Men desværre har mine bl.a. hunde været nogle dyre hunde i dyrlægeregninger, og ingen af dem blev særlig gamle.

Så, her i huset kommer der ikke bl.a. hunde ind mere.
    Og når folk spørger mig til råds, vedr. hundekøb, så vil jeg fraråde folk og købe blandinger.

• #82   16. jan 2011 Det kan godt være i syntes jeg er streng nu, men jeg mener også at jeres evige fortaleri for tavlehunde og foragt for blandingshunde er lige så strenge. Vi mennesker har heldigvis det man kalder et frit valg, og det kan i altså ikke komme udenom. Det er da bedøvende ligegyldigt hvor mange millioner indlæg i skriver herinde om hvor foragteligt det er at lave blandingshvalpe, det gør stadig ikke det frie valg mindre frit. Derfor jeg provokerer jer - men i er rigtig gode til at sidde og give dem der har den samme mening som jeg selv, fine skulderklap.

• #83   16. jan 2011 *Hvis hunden fik lov ville den da sandelig også selv vælge den tæve der for den at se var den bedst egnede*

*LOOOOOOOOOL*......... Så du tror at en hanhund ville gå rundt blandt en masse løbske tæver og udvællge den der bedst passer til ham?.......*LOOOOOOOL*

Den er næsten ligeså god som den tråd med "kærlighedshvalpe"..........*GGGGGGG*

• #84   16. jan 2011 Jeg synes det er rigtig synd man ikke kan føre en ordenlig debat... jeg kan godt forstå der er nogle herinde der slår bremsen i, når det bliver fremlagt som det gør.. at blandinger er syge, sikkert fra dårlig avl, og sikkert også kun lavet fordi der skulle tjenes penge til jul.. undskyld men hvad er det for noget snæversynet latterligt gætteri...? jeg sidder tilbage med en fornemmelse af nogle ellers utrolige kloge mennesker måske ikke er så kloge alligevel.. lidt ærgeligt hvis man gerne vil have et budskab ud omkring sin viden, men ikke kan finde ud af at videreformidle den...

• #85   16. jan 2011 der skulle stå "jer selv" selvfølgelig smiley

• #86   16. jan 2011 Sanne, hvem har foragt for blandingshunde?

Så vidt jeg ved er der ingen her, der anfægter det frie valg, men udelukkende argumenterer for hvad de selv mener er rigtigt. Det er det, et debatforum går ud på.

• #87   16. jan 2011 hvor er der mange der ikke fatte et spor, undskyld jeg siger det!! Det kører da helt galt med f.eks Sanne P + et par stykke mere.
    Det er da ikke så underligt at der bliver lavet så mange Mærkelige/dårlige hunde med de indstillinger.
    Brug hoved ved hunde opdræt og gå efter at lave hvalpe over gennemsnit, Med tavle. ---Og hvis i ikke vil lave med tavle, så lad være med at skrive ægte uden tavle, sådan noget vås at skrive, da der i 99% af de tilflæde er en grim grund til at de er uden tavle

• #88   16. jan 2011 KLAP KLAP KLAP

• #89   16. jan 2011 Hold da op man må undres over nogle folks indstilling. Jeg mener ikke, der udvises foragt for blandingshundene, det diskuteres hvorvidt det er smart at lave blandingshunde mht sygdomme mm og ikke at man er sikker på at få en sund hund, når der er tavle, men man har da gjort sit til, at der er de bedste betingelser for, at hunden bliver sund.

Irene, det kan da godt være jeg skal slå over på den vin.......

• #90   16. jan 2011 -maria. giver dig ret..

nogle gange kan jeg være lidt i tvivl om det egentlig er vokse mennesker der sidder bag skærmen..

det her er en gang mudderkast..

• #91   16. jan 2011 Sanne det eneste KLAP her, må være KLAP I til dig smiley

• #92   16. jan 2011 Og hvem har bedt mennesket finde på at lave hunderacer, og stambøger og kontrolleret avl. ????? Mennesket, nemlig.

• #93   16. jan 2011 Nu som medløber DKK snob, dit bruger navn siger det hele.... smiley

• #94   16. jan 2011 Sanne P: Jeg tror nok en del af os mennesker ved hvad vores familier indeholder af sygdomme og ved hvad der er arveligt. Det ved hunden ikke, derfor må vi mennesker sørge for at stille krav til udvalgte tæve/han !

• #95   16. jan 2011 Sanne - hvor vil du hen?

• #96   16. jan 2011 Irene - mener du helt dybt seriøst at blandings hunde kun er lavet for at tjene penge? de gode uvidende mennesker findes slet ikke ude i verden?

• #97   16. jan 2011 Alle hunde har ret til et godt helbred, og det opnår man altså nemmest via kontroleret avl hvor man ved hvad der ligger i hundens familie. Og til det er tavlen altså et rigtig godt redskab.
    Dermed ikke sagt at tavlehunde ikke kan få arvelige sygdomme.

• #98   16. jan 2011 Irene - så misforstod jeg dit indlæg..det må du undskylde. Jeg tænker bare at alle dem MED viden omkring korekt avl tror at alle andre i hele verden har den samme viden, men bare er ligeglade og det tror jeg bare langt fra er sandheden..

• #99   16. jan 2011 Det de varme fortalere for tilfældig avl ikke helt forstår, er måske, at alle vi andre også holder utroligt meget af hunde.
    Men vi køber bare ikke vores hunde udfra nogle udefinerbare kriterier som "sødhed", "trendyness" eller hvad det nu er, der får folk til at købe blandninger de ikke har en jordisk chance for at vurdere udfaldet af!
    Når jeg ønsker mig en jagthund med nogle helt bestemte egenskaber, kan det jo ikke hjælpe noget, at jeg køber noget, der vistnok indeholder lidt "hønsehund"?
    Den kan måske eller måske ikke blive brugbar! Men hvorfor dog tage chancen, når jeg med en smule forarbejde kan finde en hund der med 98% garanti indeholder det jeg skal bruge??
    Og når jeg køber hund på den måde får jeg ingen voldsomme overraskelser, og sandsynligheden for, at netop den hund jeg køber, kommer til at tilbringe hele sit liv hos mig er nu 100% sikker..

Og netop min anke mod alle de bastardkuld der produceres er ganske enkelt, at disse hunde oftest erhverves af mennesker, der ikke ved, hvad de vil med en hund og når de samtidig ikke aner, hvad det er for en hund de får, så er hver enkelt hunds fremtid temmelig usikker!

• #100   16. jan 2011 Marietta F -Fuldstændig enig smiley

• #101   16. jan 2011 HOV...HOV.....Nu må jeg lige sige noget.. ( fornuftigt eller ej )...... men hvis vi lige tager Ulven..... den vælger da sin tæve med omhu........ Gør den ikke ??.... Den render da ikke rundt og hopper på alle tæver...
    Er hunden ikke bare en lille bitte smule i familie med ulven.... hmmmm.... min hjerne er måske på ikke helt udvokset endnu ... ha ha ha ha ha

• #102   16. jan 2011 HVIS - man nu viste at alle avlere var seriøse, jo så kunne man godt argumenter for at det var en fordel, MEN der er lige så mange historier om useriøse pengegriske avlere der sprøjter hvalpe ud .... hvalpe med masser af genetisk baserede sygdomme, uønsket temperament og/eller dårlige opvækstforhold med ringe socialisering.
    Jeg er fuldkommen på det rene med at der også er mange horrible historier med blandingshunde, men at trække det hele op som et enten/ eller er i mon bog ikke en løsning. Mange af de hunderacer vi har idag er opstået af krydsninger af racer og selv om vi idag har en bred vifte af hunderacer kan man jo ikke afskrive muligheden for at der kan opstå behov for nye racer i og med at menneskene undvikler deres verden. Hvornår skal udviklenen afsluttes???
    Jeg har selv haft 3 blandingshunde og en tavle hund - alle sammen gode hunde, men jeg har da været mindst lige så glad for min "Gl. Dansk Fjordhund" (blandingshunde) som for min Schipperke - hvilket i for mig er det vigtigste for mig som hunde ejer.
    Jeg synes det er vigtigt at vi har et valg og at hver især har en mulighed for at vælge tavle eller ikke tavle.
    PS. pas nu på I ikke får de der popkorn galt i halsen ... smiley

• #104   16. jan 2011 Jow, vore dages tamhund har lige så meget tilfælles med ulve, som vi mennesker har med chimpanser!
    Det kan måske forklare udfaldet af de fleste gode julefrokoster;-D

• #105   16. jan 2011 Min Bertil er en blandings hund og hvorfor valget endte med ham , var ganske enkelt fordi han var afkom fra en far der har vundet mange præmiere til AG og det var det jeg ønskede med min hund efter Simmer.
    Det at han indeholder en squis DSG , gør ham kun mere robust i sin kropsbygning og dermed ( håber jeg ) bedre kandidat til AG.

På ingen måde har mit valg drejet sig om penge , papirer eller målrettet avl.

Men jeg må indrømme , at jeg ligesom så mange andre også faldt for historien om den lille hvalp , der var gået tilbage til opdrætter pga. psykiske problemer med den første ejer.

Men en holdning til tavle eller ej , det har jeg nok ikke.
    Jeg køber den hund jeg falder for og må så tage fremtiden som den byder sig. ( husk historien om Simmer som var ren lab. uden tavle )

Da Simmer blev aflivet lovede jeg mig selv at købe hund efter gode linjer og med tavle.
    Men ak ,men ak , så kom Bertil forbi og jeg var solgt.

• #106   16. jan 2011 Marietta - jeg er enig i at hvis du skal bruge hunden til en specifikt arbejdsrelatert opgave er det en fordel at vælge en hund med tavle ud fra de kriterier du beskriver.
    Jeg ville tilgengæld ønske der var flere hundeejere der havde sat sig ind i hvorfor de gerne ville have en hund, og hvad den skal bruges til. Vores hund skal ikke på jagt og jeg er ikke interesseret i konkurrencer, men han skal være med på arbejde og skal derfor kunne begå sig bland mennesker og det opfylder han til fulde - selv om han er en blanding smiley

• #107   16. jan 2011 Marietta F

Man kan parre en ulv med en hund og få levedygtige hvalpe
    Men man kan ikke parre et menneske med en abe , da der kun er 98 % lighed.

Så lille forskel er der , men det ses nok ikke til julefrokosten smiley

• #108   16. jan 2011 Men Henriette, hvad så, hvis jeg ønskede mig en fredelig "sofakartoffel", fordi jeg ikke havde tid/lyst til timers motionering, træning og mental stimulering af min hund. Og købte mig et herligt mix af bordercollie/schæfer, med et drys boxer og selvfølgelig den undværlige labrador?
    Hvor længe tror du jeg havde den hund??

• #110   16. jan 2011 Nemlig!!! Ulla!

• #111   16. jan 2011 Endnu en på listen over dem, der skal sendes i omløb, med "blødende hjerte" og det hele:
    Netop min pointe.

• #113   16. jan 2011 Marietta - det ville jeg heller ikke anbefale... *GG*
    I det heltaget ville det være dejligt med en letter tilgang til reele oplysninger om de forskellige racer, og ikke kun masser af bøger der fortæller vidt og bredt at stortset alle hunderacer er søde og nemme familiehunde. Tænk bare på alle dem der efter 101 hund ville have Dalmatinere... men mest som sofapude med ben... der hjælper tavlen ikke meget og selv om de seriøse avlere nok får luset den slags ud fra deres købere, så står der jo bare en anden sælger klar.
    Da jeg fik min skipper var jeg også selv til "goskendelse" før jeg fik lov til at købe ham.

• #114   16. jan 2011 Ja, og jeg skulle bruge en afløser for min aldrende schæfer, som foruden sine hyrdeopgaver også skal kunne fungere som terapihund for voksne udviklingshæmmede.
    Og ham kunne jeg finde fordi det er muligt at kortlægge linier og specifikke egenskaber på vores stambogsførte hunde!
    Jeg vidste præcis, hvad han skulle indeholde af drifter og kunne derfor finde den opdrætter, der avlede på hunde med de ønskede egenskaber:
    At denne opdrætter desuden sikrer sig et sundt avlsmateriale, behøvede jeg heller ikke blot at nøjes med hans ord for, det kunne jeg sørme selv undersøge og forsikre mig om.

• #115   16. jan 2011 Ja, ja...stavefejl koster ikke ekstra....godkendelse...

• #116   16. jan 2011 Jeg mener, at man ikke nødvendigvis behøver at læse det ene digre værk om hunderacer efter det andet, men i første omgang kan skaffe sig viden om, hvad netop den ønskede hunderace oprindeligt er designet til, det giver en meget god idé om hundens grundliggende egenskaber.
    Og Amerikanske popudsendelser i TV, måske ikke lige er det mest oplagte medie, hvis man søger faktuel viden om noget som helst:-D

• #117   16. jan 2011 Jeg er opvokset i kennel men Baldur er så den første hund jeg selv har anskaffet med tavle og ham fik jeg gratis.
    Jeg må så erkende at jeg er glad for og mere tryg ved at jeg ved hvad han indeholder og at det er raske aner han har og vores næste hund bliver også med tavle.
    Jeg har på ingen måde noget imod blandinger men jeg mener også at det mindste man kan gøre som ansvarsbevidst avler også af blandinger er at få undersøgt for div sygdomme og lidelser som hunden kan indeholde af hensyn til de kommende hvalpe så de også får en chance for et langt og godt liv.
    Man kan selvfølgelig aldrig være sikker på at der ikke fødes nogle der har div skavanker men man kan i det mindste gøre sit til det ikke sker.
    Vi har haft 3 blandinger og 1 havde allergi over for næsten alt og den anden havde kronisk dårlige nyrer, de fik dog begge et godt liv ved hjælp af medicin.
    Den sidste fejlede ikke noget men fik kræft som 10-11 årig.

• #118   17. jan 2011 T&M Hysted:

For at svare på jeres oprindelige spørgsmål.

1) JA, jeg synes, det er ok at lave blandingshunde. Men der bør være et klart defineret formål og forældredyrene bør være tjekket.
    Et tilfældigt "hul-i-hækken" er lidt et sats, men kan også være dejlige.

2) Øh, hvis de gennemtjekkede hunde er af samme race, hvorfor er der så ikke en tavle?

3) Hvis din schæfer havde en lille hyrdetime med en anden brugshund af lignende type (f.eks. malinois, hollandsk hyrdehund, beauceron), der var gennemtjekket og havde et godt temperament. Så ville jeg købe den, hvis jeg kunne lide hvalpene og forældredyrene.

• #119   17. jan 2011 Jeg kan kun tilføje at jeg i mit 31 årige liv har mødt mange tavle + blandingshunde og her er det bestemt tavlehundene der har tabt, med hensyn til sygdomme og skavanker ... Måske en smule tankeopvækkende ???

• #120   17. jan 2011 Altså hvis vi f.eks. tager noget som slædeløb - hvor man har blandet slædehunde med fuglehunde for at lave hurtigere sprintere, Alaskan Husky er et eksempel på dette - så er der et formål med at blande racer og det synes jeg faktisk er okay.. for så er det <i>brugsegenskaben</i> der er i højsæde ikke penge eller nu-skal-min-hunnilunni-have-puttenutte-søde-hvalpe-fordi-hun-gerne-vil

• #121   17. jan 2011 Så vidt jeg er informeret er der visse ting der skal være i orden for, at man kan få tavle på sine hvalpe, bla. opfylde div sundhedskrav osv .. Have været på udstilling og også der opfyldt div krav, og alligevel kan man købe tavlehunde med masser af sygdomme og fejl ??

Vi tester vores hunde i hoved og røv for div ting, og fortæller at ihh jo vores hunde fejler intet, og det har vi papir på, jamen husk lige at fortæl køber at det nemt kan springe en generation eller 2 over, så den hund du køber af mig kan sagtens fejle en masse alligevel selvom forælderne ikke gør...

Jeg har intet imod hverken tavle eller blandingshunde, men synes fandme, at dem som ikke har tavlehund, bliver slagtet herinde gang på gang, og derfor fortæller jeg , at jeg har oplevet at det rent faktisk er tavlehunde, der har flest sygdomme og skavanker...

Vælger jeg at få hvalpe på mine hunde, er det fordi jeg mener det er nogle raske og harmoniske hunde, som jeg kun kan "håbe" at der også kommer noget godt ud af, men jeg vil aldrig kunne vide mig sikker, og det er der ingen der vil....

Jeg kunne sagtens finde på at parre en chi med tavle med en uden, det ville jeg være fløjtende ligeglad med.. Hvis jeg mente der ville komme noget godt ud af det....

• #122   17. jan 2011 Må giver Charlotte K helt ret i sit indlæg. Næsten alle hunderacer er jo oprindeligt en blanding af nogle andre racer. Og grunden til at de er blevet blandet er for at skabe en bedre hund end den oprindelige.
    Der er så - desværre - mande der står og leger avlere uden at vide hvad de har med at gøre og uden at blandingen har nogen form for gavn.

Men hvis man kigger på hunde som eksempelvis buldoggs så mener man at der var én original bulldog som i og for sig var en rimelig sund hund. Der er så blevet SKAM avlet på den så kraniet er blevet deformt og deres luftveje har taget skade samt mange andre skavanker.
    Men man tog fx. også en fransk bulldog og blandede med en terrier som så blev til en Boston Terrier - som jo faktisk er en del sundere end den Franske.
    Jeg kunne personligt godt ønske at man avlede på bulldogs så de kunne få en lidt længere snude og så man kunne prøve på at avle sig ud af luftvejsproblemerne.

Ligeledes er der blevet avlet på Terrier i mange år og der er kommet mange forskellige arter ud af det.

Men vil sige at man ikke bare sådan uden videre skal avle løs på hunde bare fordi de er søde eller har et godt sind - de skal også testes - helst i hoved og røv og så skal det være nogle kyndige mennesker der avler.
    Men vil ikke påstå at vi er nået til "vejs ende" i avlen af racer og tror der kommer til at opstå mange flere.

Af dem jeg lige kan komme i tanke om er der puggle og labradoodle.

Ville 10 gange hellere have en "designer hund" hvor forældredyrene er testet for alt end et gadekryds der bare er blandet uden omtanke.

Og ved godt min hund er uden stamtavle osv - men hvad kan jeg sige, andet end jeg elsker mit bette kræ, og er blevet MEGET klogere! Næste gang er min hund med stamtavle!

Over and out smiley

• #123   17. jan 2011 tavleløst eller ej, jeg er da ligeglad - bare avlen ikke er HOVED løs!

og det er den hvis hundene ikke er tjeckede, og ikke passer nogenlunde sammen i typer (gyser ved tanken on en ruhåret hønsehund/border collie).

man kan ikke gå flere generationer tilbage og tjecke, men man kan tjecke de to forældredyrs individuelle status. (HD; AD, PRA mm...)

og når man så allievel finder ud af hvad sådanne undersøgelser koster, vælger man forhåbentlig ikke at parre alligevel.

SELV er jeg kun interesseret i DKK tavler. Jeg har den bedste chance for at tjecke hvad jeg får, og gå uden om de useriøse DKK opdrættere (de findes nemlig desværre også), og vælge mig den bedste hund. Så har jeg nemlig også chancen for at gå til brugsprøver og på udstilling.

Har for nyligt købt en ruhåret hønsehund. Med DKK tavle. Den kostede dobbelt så meget som en ruhåret hønsehund uden tavle. Men her var ingen af forældredyrene tjeckede for relevante sygdomme og tæven selv havde ingen papirer. Begge forældredyr var dygtige jagthunde, men hvad hjælper det, når jeg ikke ved om de fx har D eller E hofter, og ikke når at blive ret gamle?

Ved at købe hvalp med eget index 118, er jeg sikret et godt stykke hen ad vejen smiley

• #124   17. jan 2011 så fik jeg læst hele tråden .-) gik omkuld i går efter en LANG dag med hundetræning smiley (fantastisk var det)
    Noget jeg synes er lidt sjovt gennem denne tråd, er at folk der synes tavleløst avl er helt okay, som oftest ikke rigtigt har andre argumenter, end at deres egen hund ikke fejler noget?
    Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at høre nogle gode argumenter ?

Altså min Athos-.... han er smuk han er dejlig, har gode drifter... han er gennemfotograferet og er sund og rask.....
    men uerfarne øjne, ville han nok virke som en god "far"..... og ingen tvivl om, at hans hvalpe ville blive søde kærlige hunde (med den rigtige tæve vel at mærke)
    MEN han er ALT for stor i forhold til racestandarden, og har man sat sig lidt ind i hundens anatomi, ved man at det afkorter hans liv med et par år (eller mere).... og det ønsker jeg da bestemt ikke at give videre til et kuld hvalpe.....

men ingen tvivl om, at han er en SKØN hund, selvom han dybest set er en fejl smiley

• #125   17. jan 2011 T&M Hysted

Teoretisk set ville en han der er lige i overkanten af størrelse så ikke blive parret med en tæve der måske er til den lille side?

• #126   17. jan 2011 Wolfcub - jo man ville forsøge at kompensere på den måde.... men vi snakker jo stadig avlsdyr, der er indenfor standarden..... dvs max 65 cm..... og Athos ligger jo på de 71-72 cm..... så vi snakker jo meget over standarden..... ville egentlig ikke byde en klein tæve at bære så store hvalpe......

• #127   17. jan 2011 ja okay det er også noget af en fætter så.. smiley ham ville jeg gerne møde (han er også meget smuk)

• #128   17. jan 2011 Wolfcub - tak skal du have smiley jeg synes sjovt nok også selv at han er en smuk dreng ;o)
    han virker skræmmende på mange pga størrelsen, men han er lige så rar som han er stor smiley
    heldigvis da.... smiley

• #129   17. jan 2011 *Vi tester vores hunde i hoved og røv for div ting, og fortæller at ihh jo vores hunde fejler intet, og det har vi papir på, jamen husk lige at fortæl køber at det nemt kan springe en generation eller 2 over, så den hund du køber af mig kan sagtens fejle en masse alligevel selvom forælderne ikke gør...*

Ja, hurra for hundeweb!! Her kan arvelige sygdomme nemlig tjekkes flere generationer tilbage!!

• #130   17. jan 2011 Mette - nemlig ;o)

• #131   17. jan 2011 Sunshine - det var faktisk også det jeg mente...... altså stadig hunde indenfor standarden..........

• #132   17. jan 2011 chardame- det er netop det jeg mener....:-) det er derfor jeg efterspørger andre (og gerne bedre) argumenter......

men ser ud til at de udebliver...

• #133   17. jan 2011 Hysted:

Jeg ville normalt altid købe en hund med tavle fra DKK. Hvis jeg umiddelbart skulle købe en blanding, kunne det f.eks. være en Alaskan Husky, en Utonagan eller evt. en Tamaskan. De er ikke godkendt af FCI (endnu), men de bliver testet/registreret etc.

MEN hvis jeg faldt over et kuld med schæfer/malinois/hollandsk hyrdehund, hvor forældredyrene var testet og brugsprøvet og jeg godt kunne lide hundene, ja så kunne jeg sagtens finde på at købe en sådan hvalp. Jeg behøver ikke en hund i "glimmerpapir" for at træne PH og havde jeg en god mavefornemmelse, så ville jeg ikke blive afskrækket af at det var en blanding.

• #134   17. jan 2011 Sarah - der tager du fejl...... du kan ikke konkurrere i PH.... mange ture man ikke kan komme med på.... vovsen kan ikke blive kåret heller....

så jo... i PH er det også en fordel med "glimmerpapir" ;o)

• #135   17. jan 2011 Hm ok - my bad - det var jeg ikke klar over...

Ja, det ville jo så nok afholde mig til gengæld - men helt ærligt, så synes jeg nu ikke at det er helt retfærdigt at man ikke kan konkurrere med en blandingshund, men det er jo så igen en anden diskussion.

• #136   17. jan 2011 *Mosekonen* *
    Synes ikke det er ok at lave et tavleløst kuld. Hvis moder og fader har en tavle og hvalpene ikke får, så er de ti mine øjne fordi at der er noget gale med forældre dyrene. Hvorfor så avle på dem.
    ------------------------------------------------------------------------------------

Har ikke læst alle indlæg, men tror nu nok jeg har en rimelig fornemmelse af hvad folk svarer.

Faldt dog lige over ovenstående kommentar...og hvor er det dog bare let at dømme andre ud fra egne indskrænkede tanker.

HVORFOR er det ensbetydende med at der er noget galt med forældrene hvis ejer vælger ikke at lave stamtavle på afkom ??

- hvad hvis ejer simpelthen ikke gider udstille i oversnobbernes verden for at få kræene avlsgodkendte eller lignende argumenter ??

Der kan man så argumentere for hvorfor man så laver kuldet ??
    - måske man bare synes det er enormt hyggeligt eller lignende.

Man behøver ikke være ligeglad eller have andre grumme bagtanker med kuldet(såsom at spejle sig i andres succes, som en anden også foreslog)

• #137   17. jan 2011 heidi O
    Hvis man ikke gider udstille sin hund en enkelt gang.
    Gider man så passe hvalpe
    Gider man sørge for de får et godt hjem
    gider man bla. bla.

Jeg syntes i det lige som at dunke i en pude og der kommer ikke en ordentlig lyd frem!!!!!!!!!!!!

• #138   18. jan 2011 Jema-Spot S : ja, sådan føles det også den anden vej kan jeg fortælle dig.

Hvad har udstilling med de ting, der sker hjemme at gøre ??
    - hvorfor ALTID fokosere på noget negativt ??

Jeg gider fx. ikke at udstille, hvis jeg kan blive fri....for megen tøsehysteri og bagtalelse i min bog(gælder alle dyrearter(har udstillet katte og marsvin og kender flere derudstiller hund).
    - er nok blevet for "gammel" eller nok nærmere moden til at indlade mig på den slags smiley

- ville gerne gide passe hvalpe(har jeg gjort før og det var enormt givende men også hårdt) og ville også gøre et stort arbejde for at finde de rette hjem til evt. hvalpe.

Så ja, det er ikke ensbetydende med alm. ugidelighed og ligegyldighed fra en ejers side, hvis denne ikke har lyst til at udstille...det kan faktisk være et udtryk for højere intelligens end gennemsnittet*lol*

• #139   18. jan 2011 HEIDI O --hvorfor skriver du og ligndende.: ægte men uden stamtavle? Rider i ikke på den bølge, som dem der GIDER, at få stamtavle på deres hvalpe har lavet?
    Du skriver : hvorfor udstille med alle de snopper? FORDI at ved udstilling falder der nogle igennem nettet, som ikke er gode til at blive indsat i avl, godt nok ikke alle , men en del. Men rigtig hvorfor udsætte sig for det!!!!! så er det nemmere, at slå udstillerne over en kam og sige æv bæv, hvor er i snoppet!! og selv hoppe over gærdet hvor det er lavt.--
    Min holdning er helt klart : LAV ikke hvalpe, hvis du ikke stræber efter at de bliver over gennemsnittet. Man laver ikke hvalpe fordi det er sødt!!!!!

• #140   18. jan 2011 Jema-spot : nu skriver jeg ikke så meget, da jeg ikke har hvalpe smiley

Jeg skriver bareat jeg godt kan sætte mig ind i hvorfor folk, gør som de gør...UDEN udelukkende at fokusere på det negative ved at få hvalpe uden tavle.

At skrive en hund er ægte er i min bog noget sludder..alle hunde er ægte, men nogle er bare racerene smiley

Jeg er så også af den mening, at har du to hunde med tavle gør det ikke deres afkom mindre racerene, hvis de ikke får lavet tavle.

Men sådan er vi åbenbart så forskellige...

• #141   18. jan 2011 Heidi O Du skriver:
    Jeg er så også af den mening, at har du to hunde med tavle gør det ikke deres afkom mindre racerene, hvis de ikke får lavet tavle.

Du vil gerne have det samme i løn som dine kolegaer, som er i fagforening ik`men sparer selv evt kontigenten til samme. men nyder det fagforeningen har opnået af goder. det kaldes nas!!!
    Nå nu hidser jeg mig op ha en god dag

• #142   18. jan 2011 Jema : jamen tak for, at jeg lige bliver kaldt for en nasser baseret på, at jeg udviser forståelse...tusind tak for at det lige blev trukket ned på børnehaveniveau....bekræftiger mig egentlig kun i mange af mine antagelser smiley

Meeen nu er det nok ikke så ofte, at man kan få det samme for en tavleløs hvalp som for en med tavle(medmindre man har is i årene og er en god sælger...og det må sg* også belønnes i min bog)...så sammenligningen kan ikke engang bruges...

Og det var så det sidste herfra til dig...vil nødig trækkes ned ¨på samme niveau,

• #144   18. jan 2011 Maria : Du har noget så ret....

• #146   18. jan 2011 Maria : Nemlig....synes jeg altså heller ikke, at man kan forvente...eller tvinge ned om ørene på folk.

Tror man kommer meget længere med forståelse for sine medmennesker fremfor bebrejdelser, og sådan som folk nogle gange opfører sig, når nogen ikke gør som dem selv, kan jeg altså godt forstå, at andre bare melder fra og gør tingene på deres egen måde.

• #147   18. jan 2011 Chardame
    Hvor er det godt skrevet, er helt enig med dig

• #152   18. jan 2011 Taler af egen erfaring...se bare i denne tråd, hvor jeg tænker selv og udviser forståelse, og så kaldes jeg for nasser(trods jeg ikke avler eller har planer om det pt. da jeg ikke ønsker at udstille...har intet sagt om, at jeg vil anskaffe mig en hund og avle tavleløst på eller noget i den stil - min nuværende hund er 8 år gamel og steriliseret, så det er slet ikke en mulighed *lol*)
    - som jeg også skrev tidligere, så føler jeg kun mine erfaringer er blevet yderligere bekræftiget, da jeg blev kaldt nasser på dette grundlag smiley

Men prøv nu at tænke jer rigtig godt om.

Fact er jo, at der er alt for meget snobberi blandt udstillere/avlere, der åbenbart føler sig langt hævet over alle, der vover at have en anden mening eller indfaldsvinkel til sagerne....altså folk der udviser lidt evne til at tænke selv...yderligere er det jo også et ord der bruges i flæng af rigtig mange DKK'ere herinde...om dem selv, sååå don't see the problem smiley

Fact er også, at der er alt for megen bagtaleleri....præcist som ovenstående, hvilket er sååå grimt, og jeg forstår ganske fint, når folk melder sig ud af den verden. Har selv gjort det, fordi jeg fint klarer mig uden den slags smiley

Folk må da gerne prøve at overbevise mig om det modsatte, tror bare ikke de kan for man støder desværre på det konstant smiley

Føler mig altså stadig noget mere intelligent end folk der siger de gerne bliver i orkanens øje...hvem tager kampen op for at give avlerne/udstillerne et bedre omdømme...ingen for det er vel også når det kommer til stykket en umulig opgave.

• #153   18. jan 2011 Ulla M : har udstillet andre dyrearter og kender flere der udstiller hunde...og harda også været med på en kigger....og ja, jeg oplevede meget snobberi....fx. en dejlig dame med en dejlig hund, som ingen ville snakke med, fordi hunden, som iøvrigt klarede sig ganske fint på udstillingerne, og slog flere af de "fine" damers hunde af pinden, var købt det forkerte sted...dooh...misundelse er sg* en grim sag !!

• #154   18. jan 2011 Det "sjove" ved de her diskutioner (ihverfald dem jeg har været med i) er at tavlefolket, så godt som aldrig, udtaler sig grimt om blandingshunde eller deres ejere, mens ejere af blandingshunde ikke er blege for at komme med mindre pæne udtalelser, ofte når deres agumenter er ved at slippe op......

• #155   18. jan 2011 Naturligvis gælder det ikke alle folk med blandingshunde.

• #156   18. jan 2011 *Chardame *
    Klart der vil vel altid være nogle, der føler sig mere trådt på end andre...og beklager meget, at du blev ramt(har enormt dårlige erfaringer med udstillere/avlere...og udtaler mig om, hvorfor jeg kan sætte mig ind i, at folk vælger det fra).

Vi ved vel alle, at der findes undtagelser for reglen, men fordi jeg har en anden mening end den alm. accepterede, er jeg sateme hverken en nasser eller det der er værre !!

- det føler jeg iøvrigt heller ikke dem, der avler ude tavle er...forhåbentlig er det ganske alm. mennesker med ganske alm. forhold til sine dyr og sine omgivelser, som de fleste nok er...så er der jo altid ekstremerne(i denne forbindelse avlere/udstillere), der ofte er noget mere excentriske(af mangel på bedre ord) på både godt og ondt.

Må dog sige at jeg er stærkt foruroliget over, at det er generelt accepteret, at man kan hakke på alt og alle omkring sig, sålænge man bare har den mest accepterede mening.

• #157   18. jan 2011 <i>Sarah Trebbien R
    Skrevet: 17-01-2011 21:52:18

Hysted:
    Jeg ville normalt altid købe en hund med tavle fra DKK. Hvis jeg umiddelbart skulle købe en blanding, kunne det f.eks. være en Alaskan Husky, en Utonagan eller evt. en Tamaskan. De er ikke godkendt af FCI (endnu), men de bliver testet/registreret etc.</i>

Mht. Alaskan husky og testet/registreret

<i>Future of the Husky
    Various attempts have been made in the past to organise breeders of Alaskan huskies and to establish a registry for these dogs; such attempts have never received significant support. Although husky kennels tend to be large, with many kennels harboring over a hundred dogs, and the breed population arguably in excess of one hundred thousand, this canine variety remains an informal and unregistered category of dog.</i>

Tamskan Dog - ja tak, men man skal dælme også være forsigtig her og få en hund som ER registereret i TDR (Tamaskan Dog Register) da man ellers er lige vidt mht. blanding.

Utonagan - her skal man viirkeligt være forsigtig, da der er flere der er korrupte, en hel del indavl og sygdomme, så man skal se sig godt for.

• #159   18. jan 2011 Chardame, jeg kan kun sige vi har før været uenige, men er det så sandelig ikke nu. Vel skrevet!

• #160   18. jan 2011 Chardame, ja du har ret, sådan skal det være. Men måske nogle gange en fejl at man ikke kender hinanden, så man måske misforstår, hvad folk mener med deres skrevne ord, og så tager det ene ord det andet.

Synes det er interessant så langt dette emne er nået, og heldigivs er der utrolig mange indstillinger og facetter.

Nå jeg må løbe for nu, får fri og skal af færgen:-)

God dag derude

• #162   18. jan 2011 *Chardame *

Kan kun give dig ret i at, hvis man nu skal pege fingre, så er katteverden edder....ikke for sarte sjæle smiley

Ingen tvivl om, at hvis jeg ikke havde mine ret negative erfaringer, så ville jeg da også udstille og få kræet godkendt inden evt. avl(igen kun fiktive tanker)

• #163   18. jan 2011 Nu vil jeg rigtig gerne udstille (så han kan blive avlsgodkendt) men vores kære hund, som blev anskaffet i en alder af 1 år var jo ligesom allerede der kuperet, så det er en tur til udlandet, hvis han skal udstilles. Og ja, hvis han viser sig god nok mht pels osv, så skulle han da næsten have lov at få "fedtet bøhmanden" hehe, men kun hvis alt er som det skal være. Bla vil det kræve, at de små pelsproblemer, han døjer med ikke er noget arveligt.

Og så må vi jo til udlandet, for jeg synes skisme ligeså godt, det kan blive gjort ordentligt med tavle mm.

Men med hans smukke såvel ydre som indre, ville det da være en fornøjelse at lade ham blive far.

Men tiden vil vise, om det kommer på tale.

• #165   19. jan 2011 Ulla M har du ikke gidet læse det hele eller hvad? Jeg skriver, at han er smuk og har et dejligt sind og det kunne jeg godt tænke mig at give videre og få gode hvalpe.

Sig mig lige engang hvorfor f..... det er en grim måde at sige det på????? Men du har så tydeligvis ikke set filmen "Martha"

• #167   19. jan 2011 Er enig med Ulla her...synes filmen Martha er dejlig, meeeen godt nok alligevel en lidt vulgær måde at udtrykke sig på smiley

• #168   19. jan 2011 Vulgær - det må være op til Jer. For mig er der intet vulgært i den bemærkning. Men det har måske noget at gøre med, hvor man kommer fra, hvad man laver eller hvad ved jeg.

Men synd I ikke kunne se det store smil, der også var i bemærkningen. For mig var det en ganske uskyldig bemærkning, måske for at holde mit eget mod lidt oppe i disse svære dage

Kommentér på:
tavleløst/blandingsavl

Annonce