{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blandingsavl
  • #2   14. feb 2016 Det er jeg godt klar over, men en havde opstillet det procentvis pr. generation i en debat. Det er dét, jeg leder efter smiley
    Eller anden dokumentation herom.

• #4   14. feb 2016 Hos heste anses de for renracede, hvis der er 87%.

Hos heste kan man registrere hvem forældre er, selvom de teknisk set ikke er af samme race. Det synes jeg er yderst sympatisk, for så kan man spore forfædrene.

En del betegnelser indenfor hesteverdenen er ikke regelret racer, men typer eller træk man på den måde kan finde ud af hvordan man har blandet sig frem til det.

• #5   14. feb 2016 Helene -det er så kun en halv sandhed, for det gælder kun for racer med åben bog. Det gælder f.eks. ikke for arabere, belgiere, islændere og engelske fuldblods.
    Andre racer tillader godt nok at der blandes (forædles), men kun med HELT specifikke racer og kun med godkendte hingste. F.eks. trakehner der tillader forædling med araber og vist osse fuldblod.
    Andre racer tillader krydsninger, men udelukker specifikke racer fra at indgå i krydsningen (typisk islænder eller fjordhest).

Og ja, så er der avlsforbund der er (næsten) ligeglad med race -men det er jo netop fordi de ikke giver sig ud for at være racer, de er avlsforbund der prøver at lave den bedst mulige brugshest til spring eller dressur.
    -det kunne man vel osse med hunde, bortset fra at det jo ikke er den slags blandinger du er ude efter... for det svarer til at vi lavede stamtavler på tilfældige rundkørsler hos heste og det gør man faktisk ikke... det kræver at forældrene (og ved hingste osse længere bagud) er kårede.

Sammenligningen ville i så fald skulle gå mere i retning af at man blandede diverse gode IPO-hunde og førte stamtavler over det med det formål at lave den allerbedste IPO-hund...
    Og noget lignende gør man faktisk ved hunde, nemlig ved alaskan husky -her har man bl.a. flere racer for at få den ultimative slædehunde... og det føres der mig bekendt stamtavler over.
    Altså ikke bare naboens Fido og ens egne Musse. Sådanne parringer ville heller ikke hesteverdenen få stamtavle

• #6   14. feb 2016 Det kommer vel an på om blandingen bliver en godkendt race om den kan blive raceren..

Ellers vil den altid være en blanding i en hvis promilledel..

Helene B - Det lyder som de racer der mere er en type end en rigtig race, som fx DV, Pinto osv..

En Fjordhest uden rødt pas vil aldrig få et føl med rødt pas, for det kræver begge forældre har det.. Og dens føl vil heller ikke kunne da igen, begge forældre skal have det..

• #7   14. feb 2016 Er det ikke også det jeg skriver?

At man hos heste registrerer hestes ophav?
    Det synes jeg er super sympatisk.
    Der er jo mange dyr som ikke er racerene, derfor er det stadig rart at vide hvad der er i dem.

Og nogen gange kan dyr opfylde kravene til at optages i en stambog, selvom forældrene ikke kommer fra den samme race?
    Det er nogle fine konkrete eksempler I kommer med.

Og så er der det principielle:
    Hvis man mener, at man har de perfekte dyr er det naturligvis skidt at fortynde perfektionen.
    Men hvis man vil ændre i en retning, kan man ved mange generationers selektiv avl gøre det. Eller, vælge at blande med lignende dyr, som kan bidrage med den ønskede egenskab.
    Det gjorde man fx da landbruget gik over til traktorer, man fortyndede oldenborg med fuldblod og fik den moderne fine sportshest, som oldenborg er i dag. Skulle man opnå det samme med selektiv avl havde oldenborghesten stadig været for tung til at være sport ridehest, og jeg tror ikke at der havde været et ret stort marked tilbage og gad vide om de ville være blevet sjældne?

• #8   14. feb 2016 Nej du skriver 87% så er de renracet, det gælder altså ikke alle heste.

• #9   14. feb 2016 ??
    Jeg er træt. Influenza skal være forbudt.

• #10   14. feb 2016 Helene -nej det er faktisk ikke det samme vi skriver. Du skriver at man registrerer blandingshestes ophav. Men det er altså kun en halv sandhed. For det gør man altså KUN når der er tale om kårede dyr i et avlsforbund. Ingen registrerer ophavet når lille Lise får et føl på sin blandingspony af ukendt ophav.

LANGT de fleste blandingskuld (hunde) der fødes herhjemme, svarer til Lille Lises blandingspony -de er et produkt af at to mere eller mindre tilfældige hunde sættes sammen og får hvalpe.
    De færreste avler blandinger så målrettet som vi ser det ved f.eks. alaskan husky.
    Og det handler altså ikke om at der ikke kan fås tavler på dem, men mere om at folk faktisk ikke gider "bøvlet" med at skulle have hundene godkendt, parringen registreret osv...

Så du kan altså ikke sammenligne DV med det gængse blandingskuld.

• #11   14. feb 2016 Nej man sletter bare stamtavlen ved grønt pas.

Ret træls egentlig

• #12   14. feb 2016 Jeg havde egentlig forstået det således, at man kunne registrere føl, altid.
    Ikke "stamtavle", men registreret og husket hvem der var forældre og dermed også forfædre.

Hvilket jeg altid har anset for at være ekstremt sympatisk.

I modsætning til nogen, har jeg det afslappet med blandinger. Jeg vil bare gerne vide hvad jeg køber.

Som jeg forstår det, kan kun hunde med stamtavle få registreret forældrene, hvilket er trist, da man ikke kan få oplysninger om dyrene.

Hm. Og så er jeg ikke frisk nok til at læse indenad.

• #13   14. feb 2016 Nu skal alle heste jo have pas.

Jeg havde en "shetlands pony" uden stamtavle, så den skulle have grønt pas. Jeg vidste hvad hendes mor hed, skrev det på blanketten, men når det er grønt pas er hestetraileren ret ligeglad, de skriver bare ukendt ved begge forældre.

Jeg skrev og brokkede mig og der sagde de at sådan var det.

• #14   14. feb 2016 Helene -alle heste skal registreres = have et pas. Men et pas og en stamtavle er ikke det samme.
    Ang. hunde, så står det jo enhver frit for at skrive de oplysninger ned man har lyst til og således lave en hjemmestrikket stamtavle (altså info for sin egen skyld + evt. købere hvis man avler).

• #15   14. feb 2016 Jeg havde blot forstået, at man registrerede de informationer ned på heste, som man faktisk havde.
    En beundringsværdig pragmatisk ordning.

Det gør mig lidt trist, hvis man ikke gør det.

Nu hvor alle hunde skal chippes finder jeg det trist, at så vidt jeg ved registreres deres aner ikke ift chipningen. Det havde ellers været smart.

• #16   14. feb 2016 Gjorde man det sådan, ville man jo aldrig kunne vide om oplysningerne rent faktisk er korrekte. Ved heste kræver mange avlsforbund DNA-test på hingstene. Det gælder så vidt jeg ved ved hunde kun schæfr (og kun hvis de avlskåres, ikke ved alm avlsgodkendelse).
    Der findes så rigeligt med fusk i avl af både heste og hunde, hvis det var ejerne selv der bare skrev på at hingst x og hoppe y var forældre, bedsteforældre osv. ville du aldrig kunne vide om det var rigtigt.
    Noget andet er at du jo ikke ville kunne bruge til ret meget at vide at oldemor hedder Mini -der er sikkert mindst 500 andre hunde ved det navn.
    Og oveni kommer at navnet alene jo ikke er ret interessant eller brugbart -det interessante er jo de oplysninger der følger med (sundhed, prøver osv.), og det kræver altså at det ikke bare er ejerne selv der sidder og strikker oplysninger sammen og sender ind.

• #17   14. feb 2016 Forestil dig, at når dyrlægen chipper føl eller hvalp skriver han / hun under på hvem der har født dyret.
    Det burde være rimelig sikkert.

Hvalpe skal jo chippes før 8 uger, dvs før de er lovlige at sælge, det må da være til at aflæse tævens chip og så registere det med hvalpens chip.
    Tror du ikke man kunne gøre noget lignende med heste? Aflæs følhoppe og kopier data ind på føl chip.

Diverse oplysninger burde følge med dyret. Forestil dig de blev gemt i chippen.
    Så kan man heller ikke sælge en hest som sund, hvis den tidligere har kendt skade.
    Eller, hvis en familie flytter mister man ikke dokumentation for vaccination fordi sundhedsbogen forsvinder i flytterodet.

Men ja, intet papir er mere værd end den som skrev på det. Men det problem gælder allerede.

- Jeg går ind og drømmer lidt mere.

• #18   14. feb 2016 Helene -men det er jo på ingen måde sikkert hvem der er far, netop derfor kræver en del avlsforbund DNA-test af hingstene smiley
    Og hvad skal navnet bruges til. Ok, så ved jeg at hoppen/tæven hed Trille, og det hjælper mig hvordan? Der er sikkert mange Triller, Miller, Luna'er osv. i DK. Og hundereg. giver altså ikke adgang til dig eller mig, til at finde ud af HVILKEN Trille, Mille eller Luna der er mor til min hund.

Ang. hvad papiret er værd, så er det trods alt lidt mere troværdigt, når der allerede på parringstidspunktet er skrevet under på en parringsaftale, og når man trods alt, HVIS nogen sår tvivl om korrektheden af oplysningerne, kan kræve en DNA-test til art bevise faderskabet. Ikke at der ikke kan snydes (og det bliver der stensikkert osse). Meeeen jeg anser det altså som noget mere troværdigt, når tingene trods alt foregår under ordnede forhold, og ikke bare efter tilfældige menneskers udsagn den dag hvalpene chippes, uden at de i øvrigt nogensinde kan stilles til regnskab for de udsagn.

Og så bærer chip'en, både ved heste og hunde, altså ikke en helt masse oplysninger -de bærer et nr. that's it. Jeg er ikke super begavet ud i sådan noget, men jeg forestiller mig at det er mere kompliceret (og/eller dyrt) end som så, at lave et system der til evig tid skal lagre afstamningsdata mm. på hunde/heste. Helt sikkert ikke umuligt, men næppe så ligetil som blot et nummer.

Og igen -hvad skal navnene bruges til, de giver dig jo ikke oplysninger om noget som helst andet end at tip-oldemor hed Frida. Ikke en videre anvendelig oplysning.

• #19   15. feb 2016 Tjae.
    Du må gerne kalde mig naiv, men at have lidt tekst i tillæg til chip nr tror jeg ikke på er svært. Rå tekst kræver meget lidt dataplads.
    Men ja, man skal standardisere hvilke program, der kan aflæse

Forestil dig chipnr. Navn. Id nr og de mest essentielle oplysninger fra sundhedsbog. Jeg forstår ikke hvorfor en aftale om parring skulle være mindre korrekt, fordi det er skrevet ind i en chip? Evt hvor den som chipper dyret ser moderen? Samme data på chip og central database.
    Hvis man har et unikt chipnr, så ville Vovse nr 113 være lige så præcist som stambog nr.
    Alternativ kunne man blot registrere chips nr, men i den database hvor ejers kontakt oplysninger allerede står... Hvis man udvidede det til forældre dyr og forældre helbred, hundens ejet helbred, vaccination kort osv...

Faktisk ville hunden være bedre stillet end os mennesker.
    Når jeg som læge modtager "kritisk kald" dvs svært syge med ambulance, sker det vi intet ved om identitet, fordi patienten ikke havde pungen på sig og simpelthen er for syg til at tale. Jeg kan tænke, at det ligner en bestemt akut sygdom, men hvis jeg vidste hvad folk fejlede af kroniske sygdomme, eller om de havde livstestamente....

Hvis vi udnytter chip og registre kunne vi på et årti eller to også have en database, som ville være unik til forskning!
    Uhh! NU skal jeg drømme!

• #24   15. feb 2016 Måske det ikke var præciseret korrekt i opslaget, men jeg leder lidt efter den specifikke tråd, hvor "regnskabet" var opstillet smiley
    Hvorvidt de forskellige avlsforbud for heste fungerer er underordnet.

• #27   15. feb 2016 Ts - er det nedarvning fra forældrene du tænker på? Altså hvad en gives parring udtynder racen med?
    At første blandingskuld mellem to renracede er 50/50, næste generation ved tilbage avl i en af racerne er 75/25, 87,5/12,5 osv... ?

Kommentér på:
Blandingsavl

Annonce