{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  australian shepherd
  • #1   1. apr 2013 Der er en del aussie kenneler og jeg kender ikke til nogen der bevidst går uden om blue merle - men måske skulle du gøre op med dig selv om det fx skal være arbejdslinier eller udstillingslinier og så tage kontakt til en kennel og måske er du heldig at de forventer en parring hvor der muligvis kan komme blue merle, men lad være med at have farven som krav og 1. Prioritet...

  • #2   1. apr 2013 Det skal være arbejdslinien helt klart smiley Men har kigget rundt og det er ikke til af finde nogle smiley Kan selvfølgelig også være det bare er mig smiley
    Men farven er klart et ønske ikke et krav


  • #3   2. apr 2013 Det er helt ok at have et farveønske -men så må man osse forvente at skulle vente længere på den rette hvalp, enten fordi der måske ikke lige kom nogen blue merle i det kuld man var skrevet op til, eller fordi den/dem der kom ikke var den/de rette til netop dig.
    -og vælgr man kun efter farven (altså finder det ønskede kuld, men vælger så kun hvalp efter udseendet) er der en del opdrættere der nok ikke vil sælge til dig. Det lyder dog ikke til det r det der er tilfældet(?)

    Der kan være endog meget store forskelle på aussies atefter linier (både i forhold til opdrling i brugs- og udstilligslinier, men osse mentalt indenfor den enkelte "gren" af racen), så måske det var en idé at få besøgt nogen opdrættere af arbejdslinier og se hvilke hunde du kan lide, og så spørge til deres linier. En anden mulighed er self at tage til prøvr, hyrdetræning e.l. hvor man kan møde dem.

    Blue merle kommer statistisk set i alle kuld hvor en af forældrene er det, så et er jo blot at finde en opdrætter med en tæve du kan lide, og som osse er blue merle, og så vente på et kuld fra hende (hvis der da vælges en hanhund du osse kan lide self ;))
    eller omvendt self, hvis du render på en blue merle hanhund du kan lide og som er avlsgodkendt, så hold dig orienteret om hvornår han evt laver et kuld.

    Og hold øje med DKK's hvalpeliste


  • #6   2. apr 2013 Som jeg også skrev er farven blot et ønske smiley ikke et krav,
    Jeg er lidt mere bidt af arbejdslinien men igen det er intet krav også blot et ønske,
    Jeg vælger ikke noget jeg ikke har forstand på.. Da jeg selv avler kaniner og syndes ikke om af udlevere dem til hvem som helst så kender til det,

    Jeg ville også bare høre om der var nogle der viste hvor man muligvis kunne finde en avler henne, ikke om hvor dumt af mig det er og have et farve ønske smiley
    Jeg er udemærket klar over af jeg sagtens kan falde for en hvalp med en helt anden farve, det er på ingen måde umuligt smiley


  • #8   2. apr 2013 Jeg ville rigtig gerne bruge den til agility smiley
    Ikke på noget vildt plan. Gik til det med min afdøde hund på hygge plan
    og det var så spændene og hyggeligt smiley også jeg vild med racen smiley

    Jeg har ikke får, desværre smiley jeg har ikke mega meget fritid men har nok til træning og agility på hygge plan i første omgang smiley

    Det der gør jeg ikke er så glad for udstilling er jeg ved hvor streesende det kan være og vil være lidt bange for jeg fik en stresset hund smiley ved selvfølgelig ikke om det bliver sådan smiley


  • #11   2. apr 2013 Okay jeg skal ikke have en hund der ikke har det godt smiley
    Det dur bare ikke .. Så bliver det ikke arbejdslinien smiley

    Tak for hjælen .. Det virkelig sødt af jer smiley


  • #12   2. apr 2013 Der er pt. hvalpe (med DKK-stambog) på Fogedgården i Tisvilde:

    http://www.123hjemmeside.dk/fogedgaarden/



  • #13   2. apr 2013 Tak smiley

  • #14   2. apr 2013 Som de andre skriver, jeg tror ikke du har brug for en aussie fra arbejdslinjer. Men du kan sagtens finde fantastiske aussier med super temperament og god arbejdslust i udstillingslinierne også smiley Leading Angels har nogle megasmukke hunde, og de jeg har mödt har varet söde, http://www.leading-angels.dk/ .

    Edit: Sådan her ser min hverdag ud med min aussie. Hun fra sverige og er avled på arbejdsegenskaber og også efter at se racetypisk ud, men hun er mer arbejdshund end udstillingshund. Hun er meget rolig hjemme, og er meeeeget sjælden stressed, men hvis det går et par dage uden ordentlig aktivering har hun det alltså ikke godt mere. Hun skal trænes mentalt og fysiskt hver dag for at have det godt, så man skal have tid for en sådan en smiley Vi træner lydighed og agility og laver sjove triks og så hjælper hun i hjemmet med ting, og så gåturer og leg med hundevennerne, og cykelturer og løbeturer. Så man skal vare meget aktiv og have meget tid. Vi konkurrerer i agility og skal starte op med at konkurrere i lydighed også. Vi går til hundetræning ca 3 gange om ugen (og træner hver dag her hjemme). Så har du noget at samenligne med når du vælger linier smiley


  • #16   2. apr 2013 Der er to kuld pt med DKK stambog: http://www.hundeweb.dk/dkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=60

    - Kig under racens navn i racevalgsfanen smiley


  • #17   2. apr 2013 Jeg synes nu det er noget pjat at skrive at man nødvendigvis skal have får (eler adgang til hyrdning) for at have aussie at arbejdslinier.
    Jeg mener ikke at brugshunde nødvendigvis SKAL bruges til lige netop det de er avlet til, hvis man vælger brugslinier, og det er sådan set ligegyldigt om vi snakker labrador, schæfer, aussie eller hvad der nu findes af arbejdshunde.

    MEN borset fra det, så tror jeg nu osse en aussie af udstillingslinier kan leve op til ønsket om AG på hyggeplan.

    personligt har jeg ingen ambitioner om at udstille og ej heller om at hyrde... men jeg ville nu alligevel kigge arbejdslinier hvis jeg skulle have hund i morgen -man KAn jo altså aktivere å¨anden vis end med hyrdning, også er der nogen kvaliteter i arbejdslinierne jeg godt kunne tænke mig...
    Så jeg kan godt blive lidt ked af at folk nærmest automatisk fraråder arbejdslnier (selvom jeg lige i denne tråd godt kan følge det)...


  • #18   2. apr 2013 De arbejdslinjer vi kan få her i norden kan sagtens bruges til anden form af træning på højt plan en at hyrde, det har du helt ræt i michelle. Man skal som du siger bare sørge for at altivere dem med andre ting nog. Men, det jeg tænker når jeg hør arbejdslinje i aussie, er de hunde der virkeligen er avlede til at hyrde. De er meget svære at finde, tror man skal over til tyskland eller endu længre væk, og de hunde synes jeg i hvert fald det vil vare synd at ikke bruge til at hyrde. De har også et lidt skarpere temperament. De arbejdslinjer vi har i norden er jo avlede mere til "all around" brug.

  • #19   2. apr 2013 Køb en arbejdsliniehund smiley

  • #20   2. apr 2013 Bettan -så man skal osse holde sig til udstillingslinier ved BC'en, hvis ikke man vil hyrde?

    Jeg mener stadig at man SAGTENS kan aktivere en arbejdslinie-hund, uden at den nødvendigvis skal hyrde, blot man så har tænkt sig at lave andre (i hundens øjne) fornuftige ting med den.

    At de er svære at finde, er rigtig nok, alt efter hvor meget man vil bevæge sig efter dem.

    Men jeg mener arbejdslinier har nogen kvaliteter man ikke finder i udstilligslinierne, osse udover at have velbevarede hyrdeegenskaber, og de egenskaber ville jeg personligt gerne have, hvis jeg skulle ud at købe aussie nu. Og jeg mener så absolut godt at jeg kunne give en "fuldblods arbejdshund" et godt liv uden får...

    Det er måske nok hul i hovedet at søge verden rundt efter en hardcore arbejdshund, hvis man blot vil have en træningsmakker til en times træning om ugen.
    Men selvom man ikke har de store konkurrenceambitioner (eller ønsker om at hyrde) kan man jo godt leve meget aktivt med hunden og være seriøs omkring hvadend man nu vil bruge den til.

    Om TS så vil det ene eller det andet har jeg svært ved at vurdere udfra det (lidt) hun skriver -jeg kan godt følge den opfattelse at en udstillingsmodel va bedre udfra det der er skrevet. Men jeg kan ikke finde entydigt svar på hvad det er der tiltrækker ved arbejdslinierne (det ville være fedt om TS ville fortælle hvorfor det er dem hun har haft kig på)


  • #21   3. apr 2013 Michelle- Nej nej, det er slet ikke det jeg menere. I sverige har vi en arbejdslinie og udstillingslinien, men den arbejdslinien er en all around- arbejdshund, avled primært til andre ting end at hyrde, f ex bruks (en form af søg og lydighed), lydighed, agility osv. hvor man ikke fokuserat på at få ud den bedste hyrdehunden uden mere fokuserer på en hund med en meget god arbejdslyst. Så hvis man ikke vil bruge hunden som en arbejdshund der skal hyrde om dagene, uden vil træne andre ting (og måske også hyrde en gang emellem hvis det er det man vil, de har stadig en god hyrdeinstinkt) så er det en af de all around arbejdshundene jeg vil vælge. Super arbejdshunde med alle de gode egenskaber men ikke primært avled til at hyrde. Men de "riktige" arbejdslinjerne er en anden ting, de er rent avlede hyrdehunde, dvs man har valgt at pare hunde med gode hyrdeegenskaber, og hvis man skal træne andre ting synes jeg det er synd hvis man ikke vælger all-around-arbejdshunden i stedet for en hyrdeavled hund. De er begge to arbejdshunde men egner sig bedre til forskellige ting.

    Jeg sigerr ikke att man ikke kan give en riktigt arbejdshund et god liv uden får, det kan man sagtens, jeg synes bare at det är lidt spild af gode egenskaber at ikke bruge en renavled hyrdehund til at hyrde når der er et andet alternativ til en god arbejdshund der stadig ikke er udstillingslinjer.

    Hvis vi tar border collien som exempel, så vil jeg heller ikke vælge en BC fra linjer der kun avlets efter gode hyrdeegenskaber, uden jeg vil gå efter dem der har forældrer osv med andre former for arbejdsmeritter, agility, lydighed eller hvad det nu kan vare. Jeg vil jo gerne have en hund der jeg kan se har potential til at være god i det jeg vil træne den i smiley følger du hvordan jeg tænker? smiley

    Ellers er jeg også mere for arbejdslinjerne, og har selv ikke en udstillingshund.

    Men det kan godt vaære at min syn på det hele er forskellig fra din da aussien i sverige ser lidt anderledes ud end den gør i danmark, hvor den (efter hvad jeg set) er mere populær som udstillingshund. Man ser f ex mange flere aussier til konkurrence i lydighed, bruks, spor og agility i svergie end hvad man gør her.


  • #24   3. apr 2013 Bettan -ok. Med all-round forstod jeg så kryds mellem udstillings- og brugslinier. Og det ER alts ikke arbejdslinier, uanset hvad man så ellers mener om dem. Herhjemme er det jo sådan rimeligt udbredt at lave den slags hunde, både i en tro på at man kan få det bdste fra begge verdener og måske fordi der jo ER et begrænset antal hjem til en fuldblods-arbejds-aussie.
    Og det er altså ikke fordi jeg har noget imod at man laver disse "mix" overhovedet... jeg er osse super glad for min aussie som ikke (absolut ikke) er rene arbejdslinier.
    Men der ER jo forskelle på om man vælger en hund med arbejdslinier i sig, eller om man vælger en hund af rene arbejdslinier.

    Ang hyrdning, så kunne jeg da argumentere for at en række af de egenskaber der gør hunden god til hyrdning, osse er lige netop de egenskaber der gør den god til en række andre ting (og som jeg sætter pris på) -ikke at en række af de egenskaber ikke kan findes i de hunde du kalder all-round, men egenskabere er der jo i vid udstrækning fordi de skulle bruges til det arbejde de oprindeligt er skabt til.


  • #25   3. apr 2013 Maiken -enig enig... Men nogen af os (osse af os der ikke hyrder) kan jo faktisk godt lide nogen af de ting der adskiller brugs- fra udstillings... man skal så bare vide at forskellen ikke så meget ligger i aktivitetsniveau men i "hele hunden"

  • #29   14. jan 2014 Jegtror nu ikke på at forskellen er marginal -igen, jeg mener ikke så meget forskellen ligger i aktivitetsniveau (selvom den forskel da nok osse er der), men i hele hunden -for mig virker det jo 100% logisk at en hund der er avlet udfra sine arbejdsegenskaber, osse har netop de egeneskaber "lige under huden" mens den der er avlet med fokus på eksteriør fremfor arbejdsegenskaber, kan have dem dybere begravet så at sige -hos racer der har været delt i brug og udstilling længe, ses denne forskel meget tydeligt (se f.eks. på schæfer, labrador o.l.)
    De egenskaber der bruges når man hyrder, er jo osse de egenskaber der har gjort racen trænbar, førerfokuseret, samarbejdsvillig osv. Og når fokus ligger på udseende fremfor disse egenskaber, så er de ikke nødvendigvis til stede i samme grad... o

    Jeg har mødt udstillingsaussies der mægtigt gerne ville arbejde, var fokuserede og samarbejdsvillige og i det hele taget udemærket fik løst deres opgaver, men jeg har dælme osse mødt nogen der ikke havde ret meget arbejdshund i sig -det er jo ikke der man har lagt fokus i avlen.
    Vælger man efter arbejdslinier, er sandsynligheden jo nok at man er mere sikker på hvalpens arbejdsegenskaber (osse dem man ønsker til lydighed eller andet hundesport udover hyrdning)

    Ang lejlighed så har jeg osse min i lejlighed. I den retning er det slet ikke aktivitetsniveauet der bekymrer mig, for det er jo blot et spørgsmål om at komme nok ud. Min bekymring går mere i retning at vogter-instinktet. Mange aussies er vagtsomme og siger vov når der kommer nogen. Deler man f.eks. opgang med flere andre, kan det gå hen og give problemer -det gør det ikke nødvendigvis, men det er i hvert fald en risiko man skal have med i overvejelserne.

    Ang agression så har jeg godt nok aldrig hverken hørt eller læst at de skulle være aggressive... egetkønsaggression foreskommer i nogle linier (og det er ikke bare et rygte smiley ) men det er jo ikke det samme som aggression mod andre hunde generelt. Samtlige aussies jeg har mødt har været meget sociale, men de fleste leger dog noget voldsomt, så de egner sig ikke nødvendigvis til leg med alle slags hunde (Gaia leger f.eks. ikke med små hunde, de risikerer at komme til skade når hun tromler dem smiley )



Kommentér på:
australian shepherd

Annonce