{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Australian shepherd
  • #1   7. okt 2010 Jeg har barn på 2 år, aussie og lille-bitte sheltie alt i skøn forening, det kan sagtens lade sig gøre.

    Men sæt dig ned og beskriv hvad du skal bruge aussien til, hvorfor du vil have en aussie og hvad du kan tilbyde. Og kontakt derefter en (DKK) opdrætter. Se på forældredyrene og se hvad de bliver brugt til, du får jo en lille kopi af forældredyrene (-;

    Skriv endelig hvis du har specifikke spørgsmål.


  • #2   7. okt 2010 http://www.hundegalleri.dk/html/grp_vis.asp?GroupID=807
    Prøv evt i gruppen.
    Dem jeg kender er aktive og kræver en del aktivering for og fungere.


  • #3   7. okt 2010 Jeg har meldt mig ind i gruppen. smiley

    Jeg er bare utroligt fascineret af den smukke hund, og så kunne den være et bud til nummer to hund. Jeg vil gå til aguility med hunden og kæresten kunne godt bruge en løbepartner

    Men jeg synes, at jeg kan læse mig frem til, at det meget handler om, hvilke linjer den er af?


  • #4   7. okt 2010 http://www.flickr.com/photos/street-frey/sets/72157624166685856/
    Her er Carina´s smukke aussie Caia - Skøn fantastisk dejlig tæve med krudt i røven smiley
    Og som du kan se er der intet problem med små hunde, Caia er vokset op med Cairn Terrieren Chili smiley


  • #5   7. okt 2010 Freja: hun er jo simpelthen skøn smiley

  • #6   7. okt 2010 Caia er virkelig skøn smiley :) !!!
    Eeeelsker at tage billeder af den hund smiley


  • #7   7. okt 2010 Jeg har haft en i 10 mdr, og det er uden sammenligning den mest elendige hund jeg nogensinde har ejet !

    Bange for ALT !! Mennesker, hunde, lyde, biler, kaniner (!) ... you name it.

    Skal aldrig have den race indenfor mine døre igen - men klart, der er jo delte meninger om dens kvaliteter .. så held og lykke med den du får engang.


  • #8   7. okt 2010 Martine - Hvor var den dog fra ? lyder slet ikke som den race jeg kender !!

  • #9   7. okt 2010 :S underligt !!

    Det er slet ikke min opfattelse af racen - Men der findes jo hunde der afviger fra standarden ?


  • #10   7. okt 2010 Jeg har ikke set så mange - en 8-10 stykker .. og jeg må nok indrømme, at jeg ser flere dårlige end gode (væsensmæssigt).

    De er alt for ustabile som jeg ser dem - og jeg har kun set én, som ville arbejde ..

    Som sagt, det er bare <i>min</i> oplevelse med racen - en kedelig hund med generelt dårligt væsen.



  • #11   7. okt 2010
    Dem jeg kender arbejder både lydighed , hyrdning og agility.
    Den ene har flere gange været udtaget til DM i lydighed.
    Så der findes flotte og arbejds sheephard.


  • #13   7. okt 2010 Bodil K -

    Okay - mine oplevelser med racen er så udelukkende et udtryk for, at jeg ser på den med de forkerte øjne ... for det kan jo ikke være i tråd med virkeligheden, det jeg har oplevet.
    Også selvom jeg rent faktisk har haft et eksemplar af racen ...



  • #14   7. okt 2010 <b>Som sagt, det er bare min oplevelse med racen -</b>

    - er jo også det jeg skriver.

    Men du mere end antyder, at min oplevelse ikke er i tråd med virkeligheden .. og tro mig, jeg kan godt se på en hund, der bakker væk fra ALT, at den nok ikke gør det fordi den er sikker på situationen.

    At du og mange andre har en anden opfattelse af en sådan hund, ændrer jo ikke det faktum.


  • #15   7. okt 2010 Jeg tror nu ikke at aussien kræver vildsomt meget mere end andre aktive racer, min fungerer fint med en times gåtur med fri-løb, og så 30-40 minutters træning og stimulering dagligt. Da han var yngre trænede vi lydighed og agility et par gange om ugen, og sammen med friløbsture, cykelture og fællesleg med andre hunde, så har han altid stortrives med det jeg har tilbudt, og han har altid været et harmonisk og ukompliceret hund. nu træner vi kun lydighed en gang om ugen, og sammen med de daglige friløbsture, og hverdags lydighed, ja så trives han fint med det.
    På trods af at jeg er blevet mor har jeg formået at forene børnetingene med et indholdsrigt hundeliv, så hvad end vi er i skoven, legepladsen, Parken, stranden eller marken, så er hunde og klapvogn med.
    I øvrigt er min søn så stor nu så han hjælper med at give hundene marvben om morgenen, og når vi kommer hjem er det sønnen der giver dem guffere, overvåget at mig naturligvis, men tingene kan godt forenes, til glæde for hunde, barn og mor (-;

    hvor der er vilje er der vej, og så har jeg iøvrigt også en mand der støtter mig i at hundene ikke skal trænes mindre, og have kortere gåture fordi vi har fået barn. Så mens han putter sønnen cykler jeg en tur med hundene, eller omvendt (-:

    Jeg bad opdrætteren udpege den hvalp i kuldet, som nemmest ville indordne sig under en domminerende sheltie han, og jeg har aldrig haft problemer mellem de to, for den lille har altid været overbevisende alpha over for aussien. Nu hvor begge hunde er gamle, tror jeg de er kommet til enighed om at sheltien er indenrigsminister, aussien udenrigsminister (og undertegnet er så statsminister) (-:


  • #16   7. okt 2010 Men det er absolut en speciel race, med en til tider speciel psyke.. Opdragelsen skal være meget konsekvent, tydelig og sikker. Aussien besidder et veludviklet vagtinstinkt, så de passer godt på hjemmet.
    Dårlige oplevelser og hårdendet opdragelse giver absolut bagslag!

    Det er vigtigt at man vælger den rette kennel der laver den slags hund du skal bruge, og så er det vigtigt at møde moderen til kuldet. Tillid til opdrætteren er alpha og omega. Og så synes jeg også det er utrolig vigtigt at opdrætteren kan fremvise hd resultater og øjenlysnings resultater på begge forældre.


  • #17   7. okt 2010 Martine -nej det er ikke din oplevelse med RACEN.... Det er din oplevelse med EN HUND...

    Jeg har osse mødt et par schæfere der var blæste, og det samme gælder for maller. Men jeg ved da at der findes fornuftige eksemplarer af disse racer osse (heldigvis da:o))

    Og det skriver jeg så ikke fordi jeg selv har en -for hende jeg har er bindegal *GG*
    -holder nu af kræet alligevel, og der er intet ondt skabt i hende.



  • #18   7. okt 2010 Michelle -

    Nej, det er ikke kun én hund .. det er en 4-5 stykker jeg har set, som jeg syntes havde dårligt væsen (var sky og usikre) og kedelige. Og så har jeg som sagt kun set én, der gad at arbejde.

    Men igen - det er MIN opfattelse af racen, og det kan da være jeg er rendt ind i de absolut mest elendige eksemplarer af den ?


  • #19   7. okt 2010 Mette -

    Det er virkelig sært - "veludviklet vagtinstinkt" .. jeg kan slet ikke genkende noget af det du skriver i det eksemplar jeg havde ...


  • #20   7. okt 2010 Igen -meget få hunde at dømme en hel race på. Jeg har ingen problemer med at erkende at racen osse har negative sider.
    Men man kan da ikke vurdere en hel race udfra en håndfuld hunde.

    Jeg kender ikke frygteligt mange af racen, men dog efterhånden nogen stykker.
    Og selvom de alle er noget reserverede, så er de hverken sky eller usikre. Har dog mere end en gang oplevet at folk vurderer Gaia til at være usikker eller ligefrem angst... det er nu ikke tilfældet -hun gider bare ikke at fremmede mennesker skal røre, og hun går absolut ikke med fremmede.

    Nu er det ikke for at påstå at du ikke kan se forskel på en angst og en reserveret hund, for det er da mit indtryk at du har ret godt styr på det med hunde.
    Blot ment som eksempel på at der altså er forskel på hvad folk ser.

    Jeg kender en enkelt aussie der absolut ikke gider lave dagens gerning -den går da gerne en tur, men reelt arbejde gider den altså ikke.
    Den er af udstillingslinier, og er den eneste jeg kender med den indstilling til arbejde (jeg var yderst oerrasket første gang jeg mødte den -den er enormt svær at motivere osse)

    Generelt har de aussies jeg kender/har mødt, været arbejdsnarkomaner så det basker, og det gælder osse min Gaia.


  • #21   7. okt 2010 Michelle -

    Ja, det er ikke et hav af hunde jeg bedømmer ud fra - og som jeg også skriver, jeg kan have mødt de mest uheldige af racen.

    Jeg har bare hørt det du skriver der et par gange - arbejdsnarkoman - og så har jeg tænkt .. øh, okay .. så har vedkommende vist aldrig set en arbejdsnarkoman smiley
    Aussierne arbejder generelt i et meget lavt tempo, hvis man sidestiller dem med borderen (som vel er en ok race at sammenligne med ?). Ved siden af en bc virker aussien sløv og kedelig .. synes jeg.

    Jeg har set nogle hunde (ikke kun aussier) som folk har betegnet som værende ikke sociale og "generte" .. og dér var det helt klart ejerne, der så forkert på det.
    Synes det er forholdsvist nemt at skelne mellem usikkerhed og reservation - og synes desværre at majoriteten af de aussieejere (og ja, det er ikke overvældende mange) jeg har mødt, har lidt svært ved det ...


  • #22   7. okt 2010 Martine -min Gaia er sær, det er jeg slet ikke bleg for at indrømme. Men hun er bestemt ikke angst. Hun er temmeligt reserveret og hader når fremmede vil klappe og kæle -men hun finder sig oftest "lidende" i det eller går sin vej
    -lige med undtagelse af fremmede der kommer ind på grunden (altså uden at de er "godkendt" -når hun f.eks. render rundt ude uden mig). Dem stormer hun gøende imod, indtil de står stille. Så kan de stå der til jeg kommer ud og informerer om at hunden faktisk ikke gør noget *G*

    Men det at de bare trækker sig eller at de finder sig i det, dog hvor det tydeligt fremgår at de altså ikke finder det super fedt, er egentlig det jeg oftest er stødt på.

    Ang arbejdsnarkoman, så afhænger det sikkert meget af type og linier. Gaia er jo egentlig ikke en særlig køn eller racetypisk aussie. Hun er meget let bygget. Og hun er dælmpe PÅ og meget hurtig når der trænes (har som teenager trænet med en collie, så mindes godt den HELT andet grøft;o))

    Nu husker jeg ikke hvad du træner, men der er jo osse forskel på hvad kravene er afhængig af sportsgren.
    Jeg træner lydighed med Gaia, og hun er absolut den hurtigste (og med mest "spænding" og fokus) på holdet -det er så DCH og altså en god blanding af labber, hvide schæfere, blandingshunde og hvad har vi.

    Men kunne da forestille mig at de kunne komme til kort overfor en malle.

    Nu mener jeg så heller ikke at hundens arbejdsegenskaber udelukkende handler om hvor hurtig den er -self skal der lidt hjerne til. Alt andet kan blive noget tungt at arbejde med, når man for 47. gang gentager øvelsen i håb om at den fiser ind. Men en hund der kan motiveres/belønnes på flere måde (guffer, bold osv) og en hund der er fokuseret når den træner, har efter min mening gode forudsætninger for at nå langt.
    -hvis den da rent fysisk osse er i stand til at udføre de opgaver der forlanges i den givne sport.


  • #23   7. okt 2010 Man kan ikke komme uden om at linierne, struktur og psyke varierer utrolig meget efter hvilke linier aussien kommer fra. De spænder fra de top højspændte, stressede, og 1000 bevægelser i sekundet aussier, til de dovne, instinktløse og inaktive af slagsen.
    Hvis man ønsker en hund der sparker røv i dch lydighed, hyrdning eller agility på topplan, så køber man selvfølgelig ikke en lille forsigtig tæve fra danmaks førende show-pony producent (-;
    ønsker man at rejse verden rundt og vinde titler i udstilling, så køber man ikke hvalpe efter working linierne, så bliver man svært skuffet. Jeg er sikker på at de fleste opdrættere er realistiske omkring hvad målsætninger kuldet er opdrættet efter.


  • #24   7. okt 2010 Michelle: super beskrivelse af mødet med en aussie i egen have (-:
    Aslan har fået håndværkere, indsamlere og Jehovas vidner til at stå MEGET stille (-;


  • #25   7. okt 2010 Mette -nemlig. Hun er ellers en ganske venlig hund, når først man er godkendt, og ville faktisk blive glad hvis hun måtte være skødehund.
    Men som fremmed kan man altså få sig noget af en forskrækkelse, selv hvis man HAR fået at vide at hunden ikke bider e.l. Hun lyder nemlig temmelig farlig, og hun lader altså ikke folk passere, førend jeg kommer ud.

    Så vagtsom -jo det tror jeg da nok lige hun er... Jeg er heller ikke i tvivl om at ingen vil kunne gå ind i min lejlighed når jeg sover eller ikke er hjemme. Ikke at hun æder nogen, men det ved en evt tyv jo ikke.


  • #26   7. okt 2010 Michelle -

    Uha nej, sammenligner dem slet ikke med mallerne - de to racer er alt for forskellige smiley

    Med "hurtig" mener jeg ikke så meget tempoet, men mere intensiteten i deres arbejde - og der synes jeg helt klart de kommer til kort ved siden af BC´en i det, de jo vist oprindeligt er lavet til - hyrdningen. Det er jo også primært (udelukkende ?) BCén der kommer til tops i eliteklassen i LP ..der kan aussien heller ikke være med.

    Jeg har til gode at se en reserveret aussie - dem jeg har set har enten været imødekommende eller usikre .. må jo se din Gaia en dag, så jeg kan opleve en reserveret en af racen.

    Mette -

    Nu ved jeg ikke om din kommentar mht at sparke røv i dch, hyrdning og agility og så ikke vælge en forsigtig tæve osv .. var til mig ???
    Men da jeg valgte Casey skulle jeg egentlig bare have en hund ! Ikke en arbejds en af slagsen.
    Så det jeg udsætter på hende er hendes VÆSEN .. ikke arbejdsegenskaber, for de var som sådan for racen OK. Hun vandt da en PH standpunktsprøve, og var temmeligt god til at gå spor og lydighed, plus at hun var fin på ronderingerne .. så det var ikke det der var galt med hende.
    Hun blev da forøvrigt også nr 3 til DCH´s DM med sin nye ejer .. så nej, det var ikke det.

    Hun var bare en usikker hund - hvilede ikke i sig selv, og hadede alle de konfrontationer, som hendes søde udseende afstedkom. Hun turde ikke hilse på folk - jeg måtte bede dem om at lade hende være, for hun blev virkelig bange.

    Men som sagt -hun var ikke indkøbt med henblik på at træne - så vælger jeg malle eller schæfer - hun var "bare" indkøbt mhp at være en sød familiehund, men den gik altså heller ikke.


  • #27   7. okt 2010 Mette og Michelle -

    Okay, så er jeg med på hvad I mener med "vagtsom" smiley
    Casey kunne da også lave larm, når der kom nogen .. på hendes lille aussiemåde ..

    Hos os kommer folk slet ikke ind på grunden - de er IKKE i tvivl om, at det er en rigtig god idé, at blive stående på den anden side af havelågen ..



  • #28   7. okt 2010 Martine -om de kan komme til tops skal jeg ikke kunne sige. Jeg kender ikke nok BC'er til at have et sammenligningsgrundlag (har kun mødt hvalpe + 2-3 voksne;o))
    Gaia er den eneste aussie jeg selv har arbejdet med, og hun har dælme både fokus, spænding og intensistet under træning (faktisk ting vi får rigtig meget ros for), men eftersom jeg jo selv er temmelig grøn i faget og Gaia og jeg har haft en del stress-problemer at slåsse med, skal jeg ikke kunne sige om hun rent faktisk vil kunne "blive til noget".

    Jeg har dog set (andres) aussier med sammen iver og intensitet jeg ser på de videoer mm jeg har set af BC'er. Så de findes altså -men det gælder som sagt nok om at finde de rette linier.

    Ang væsen, så kunne man jo forestille sig at arbejdslinierne nok lægger sig mere op af det ønskede væsen. Det er ikke fact -bare en tanke fra min side, fordi væsen jo absolut ikke er en uvæsentlig del af det at arbejde.


  • #29   7. okt 2010 Nææ jeg siger bare at i dag kan du næsten få en aussie til et hvert behov, jeg holder meget af racen, men har både mødt aussier jeg forelskede mig øjeblikkeligt i, og aussier jeg aldrig ville røre med en ildtang.. Så man skal ud og
    se en masse inden man beslutter sig for den race.

    Mange falder desværre først og fremmest for aussien pga. det unikke udseende, og de blå øjne... Jeg mener man skal falde for deres egenskaber og deres multi purpuse funktioner.


  • #30   7. okt 2010 Hov -og ang vagtsomhed, så skal aussien jo gø, men ikke bide. Den skal altså ikke selv slå "tyven" ihjel e.l.
    Men den skal passe på familien/huset og fortælle når der er fare på færde (evt skræmme dem væk). Den må dog ikke være agressiv.

    Jeg var på sommerferie med mine hunde i Sverige i sommers. Det var en vandretur og vi sov jo så i bivuak eller shelter (dvs med en åben side i hovedenden). Gaia lagde sig konsekvent oppe i åbningen og tog tjansen som vagthund hver nat.
    Hun er super god til at afveje situationen -kræver den at hun handler, eller skal hun lige afvente.
    Der er ikke meget der kan ske, uden at hun ved det -uden at hun dog er slem til at gø af ligegyldige ting.


  • #31   7. okt 2010 Michelle: præcis som der står i racebeskrivelsen at de skal gøre, men det kan godt virke voldsomt for folk der har hunde uden vagtindstinkt.

    Martine: mener du at vagtinstinkt er det samme som angrebslyst?

    Aussien passer på ejendommen, og skal have selvtillid til at nedstirre en tyr, men den skal ikke æde tyren, eller indbrudstyven (-;


  • #32   8. okt 2010 Michelle -

    Du behøver jo ikke at "kende" nogen BC´ere - det er bare at kigge i resultatlisterne fra LP´s DM smiley
    Lligeledes i hyrdekonkurrencerne .. kig deltagerlisterne.
    Aussierne er ikke repræsenteret ..

    Jeg synes det er super at du er så glad for din Gaia, men det er lidt enerhverende at du bringer hende ind i vores debat - det bliver let for personligt så, hvis du forstår hvad jeg mener ?

    Jeg kan se, at vi taler meget forbi hinanden, når vi taler arbejdsiver, gejst og vilje ihvertfald.

    Mette - "Angrebslyst" ?? Det er ikke et begreb jeg har stødt på, så det må du vist lige uddybe ?

    Og du sammenligner vel ikke i alvor det mod, der skal til for at nedstirre en tyr, som du skriver, men hvordan hunden reagerer på en fremmed i hjemmet ???



  • #33   8. okt 2010 Og lige for at knyte en enkelt kommentar til det der med vagtinstinktet.

    Jeg vil til enhver tid foretrække en hund, der har så meget pondus og udstråling, at den egenhændigt kan holde fremmede ude fra mit hus og grund, som de 4 vi har.
    Pånær den ene, er der så meget drøn på deres forsvar, at ingen vil være i tvivl om, at man ikke liiige prøver at smutte ind, og se om man kan nå hoveddøren.

    Det er for mig vagtinstinkt ..

    Det mener jeg bestemt ikke aussien har - den er mere til at sige "hey, der kommer nogen .. og iøvrigt ,, klar lige dig selv, jeg er smuttet .." smiley


  • #34   8. okt 2010 Hvor mange hunde skal man have haft eller erfaring med før man kan have en opfattelse af RACEN - hvor mange har i selv?

    Ikke at jeg deler Martines erfaring, men jeg undrer mig bare over at hendes opfattelse tilsidesættes som forkert. Hvis man har oplevet 8-10 stykker af samme race der er på samme måde er det da rimeligt påfaldende, medmindre vi snakker 10 fra samme kuld eller noget i den dur.

    Er det ikke lidt ligesom med MH'erne at man bør anerkende og forsøge at udrydde de negative aspekter af racens væsen i stedet for at tilskrive det "øjnene der ser" og mishandling? I har jo hvad der er gået hen og er blevet en særdeles populær udstillingsrace, og det har aldrig tjent arbejdsracerne specielt godt - ikke at selve udstillingen er noget skidt, men at det har indflydelse på hvad der avles, hvem der køber og til hvilke formål.

    Min race har haft frygtelige problemer med nervøsitet, og det eksisterer skam endnu, men det blev/bliver der arbejdet på via avlen (desværre ikke fra samtlige opdrættere, hvilket også er grunden til at man ikke kan afvise at racen har problemer på den front).

    Jeg har kun kendt tre aussier, alle ejet af folk der har racen til træningsformål. Af dem er der to jeg ikke ville røre med en ildtang pga sindet. Jeg ved at de ikke alle er sådan, men der findes altså nogle eksemplarer derude der ikke er noget værd, og det skal folk være klar over inden de går ud og falder for en hvalp.


  • #35   8. okt 2010 Søster -jeg mener bestemt ikke at martines opfattelse kan afvises som værende helt forkert.
    Jeg er da helt sikker på at når hun beskriver de hunde som hun har oplevet så ER det sådan de har været. Nu er det så ikke sådan jeg har oplevet de aussies jeg selv har mødt, men er det noget der jævnligt dukker op i racen, så er det da bestemt værd at tage med i overvejelserne. Og iøvrigt noget opdrættere bør være opmærksomme på.
    Jeg synes bare det er lidt overdrevet at vurdere en hel race baseret på 4-5 individer.

    Martine -du har ret. Jeg er vidst kommet til at forholde mig for meget til Gaia og ikkenok til racen generelt:o)

    Ang vagtinstinktet så er det jo det racen er lavet til... altså ikke til at ordne "forbryderen" selv, men til at alarmere, skræmme osv, men ikke til reelt at gøre noget udover det.
    Nu er det ikke så frygteligt mange aussies jeg har mødt hjemme hos dem selv. Men både Gaia samt den flok jeg mødte hos hendes tidl ejer, flygtede bestemt ikke... Om andre ville gøre det, ved jeg ikke...

    Men man kan vel ikke sige at en race ikke er vagtsom, på baggrund af at den ikke gør "forbryderen" noget? Det afhænger jo af hvad racen er lavet til. Nogen racer skal selv gøre kål på vedkommende, andre skal ikke. Aussien skal ikke, men det betyder efter min mening ikke at den ikke kan være vagtsom.

    Og nej, jeg behøver ikke kende BC'ere for at vide at de klarer sig godt. Men det er svært at sammenligne intensitet mm uden at have set ret mange arbejde;o)
    Jeg HAR set aussies med samme intensitet, arbejdsglæde og iver som jeg har set på video'er af BCer. Jeg har osse set det modsatte.
    -bl.a. den ene jeg omtalte før. Udstillingslinier, men desværre med en ejer der virkelig ønskede en hund at arbejde med. Den er "tung" både rent fysisk, men osse i hovedet -den har for det første ikke den store lyst til at arbejde, for det andet er den svær at motivere (den er ikke til bold/trækkeleg, og egentlig heller ikke det store madøre -det kan godt gøre tingene svært) og sidst men ikke mindst, så tager det altså nogen tid før tingene bliver forstået...

    Bortset fra det er det da en sød hund -men møder man ret mange af den slags, kan jeg godt forstå det er svært at se racen som en der både gider og kan arbejde.

    Ang hyrdningen, så ved jeg meget lidt om hvordan den slags prøver foregår.
    Jeg ved at der er en del der hyrder med aussies, men hvordan de hyrder i forhold til en BC ved jeg intet om, andet end sådan helt teoretisk.



  • #36   8. okt 2010 De aussier jeg har mødt - og som jeg ikke var begejstret for - kom fra udstillingskenneler og så en kennel, der laver mix (blander lidt brugslinier ind på hendes egne linier, som bestemt ikke er for stærke), og resultatet udebliver da bestemt heller ikke smiley
    Var faktisk genbo til 3 stykker fra den kennel - uha, det var om ikke andet "spændene" smiley

    Så har jeg oplevet et par af Ligaens hunde - som jeg opfattede som helt anderledes, meget mere frimodige, venlige og udadvendte hunde. Den ene hang med forparten på skødet af mig det meste af tiden jeg var der - der skulle han så bare være !!! - ham kunne jeg ha taget med hjem på stedet .. dejlig hund.

    Det er vist iøvrigt kun aussier fra den kennel, der står med hyrdetitler herhjemme, hvis jeg ikke tager helt fejl ?

    Mht vagtsomheden - jamen så har du da ret når det er den måde du ser det på smiley

    Igen i hyrdningen taler jeg ikke om måden, men energien ! Og den energi jeg har set hos BC´ere af arbejdslinier, har jeg ikke set på samme måde hos aussien.

    Jeg synes det er et godt eksempel - det du skriver med aussien, der ikke rigtigt gider at arbejde - på, at opdrætterne ikke er realistiske nok omkring deres hvalpe.

    "En aussie er en brugshund" siger de .. præcis som opdrættere af schæferhunde af udstillingslinier siger det .. og hvor har jeg dog mødt mange hvalpekøbere, der har stået med en hund, der bare ikke gad noget.

    Det er altid trist, når hvalpekøberne bliver fejlinformeret.


  • #37   8. okt 2010 Det er sjovt som man kan se forskelligt på samme race, men heldigvis er det ikke de samme egenskaber vi lægger vægt på når vi vælger race (-: Den enes drømme hunde, den andens mareridt.
    Er i øvrigt nysgerrig... hvorfor pokker endte du så ikke med en Liga-hvalp istedet for Casey??

    Her er den officielle racebeskrivelse:

    (link fjernet)


  • #38   8. okt 2010 Martine -jeg synes osse det er SÅ ærgerligt når opdrætterne ikke er ærlige omkring hvad de sælger. Opdrætter MÅ da vide om de hunde der avles på, faktisk er nogen der gider arbejde eller ej (og om de har bare en skygge af talent i den retning) -hvis ikke så er den da i hvert fald helt gal.
    Og hvor er det synd når man så som køber står med en helt anden hund end det man troede man købte.

    Og er nogen af de hunde du har mødt bare en lille smule som denne hund, så kan jeg dælme godt forstå du ikke kan se den energi, iver osv som du ser ved en BC.

    En aussie er ikke en BC, og vil man f.eks. agility på højt plan, så tror jeg en aussie er for tung rent fysisk til nogensinde at komme til at arbejde ligeså hurtigt som en BC (medmindre man da finder en ikke så racetypisk en af slagsen).
    Fortsætter avlen som nu, så tror jeg vi kommer til at se en endnu mere opdelt race (som man f.eks. ser ved labberne), og dermed osse nogen endnu tungere og mindre brugsegnede hunde.

    En aussie bliver normalt ikke din "slave" på samme måde som en BC kan blive det (håber du forstår hvad jeg mener), men hvis man ellers er lidt kritisk når man vælger hund/linier, så findes der nu en hel del af dem der sagtens kan og vil arbejde.


  • #39   8. okt 2010 Mette -

    Hun havde ingen hvalpe, og jeg syntes jo godt om Kidjo (farhunden), og Gitte er en flink person .. og som sagt - jeg skulle jo ikke bruge hunden til andet end familiehund, så det var ikke SÅ vigtigt. Havde jeg gået efter en hyrdekonkurrencehund, havde jeg naturligvis kigget mere efter i sømmene. Iøvrigt var det ikke så tydeligt da jeg så hende i kuldet, hvor dårligt hendes væsen var. Jeg var vant til schæferhunde, og havde slet ikke fantasi til at forestille mig, at en hund kunne være så elendig og skrøbelig i væsnet.
    Jeg troede naivt, at en hund var en hund .. dér blev jeg så klogere.

    Michelle -

    Ja, jeg må jo så bare være rendt ind i de forkerte eksemplarer af racen. Jeg er ihvertfald kommet dertil, at jeg ikke ville anbefale den til nogen - for mig at se, er der ganske enkelt for langt imellem snapsene.

    Men godt at høre, at du ihvertfald har fået et super eksemplar af racen smiley

    Tak for en god debat til jer begge - nu vil jeg køre til Vejen og deltage i DM i IPO3 ..

    God weekend smiley








  • #40   8. okt 2010 Held og lykke med DM!

  • #43   8. okt 2010 Ang andre hunde, så ved jeg fra andre herinde, at egetkønsagression ikke er helt ukendt i racen. Dog meget afhængig af linier. Så det er osse noget jeg ville fokusere på ved valg af hund

    Nu har jeg så en hund der er fantstisk nem at belønne/motivere -hun er til det hele: bolde, reb, bideskind og -pøller, godbidder osv.
    Om det er sådan de er flest ved jeg ikke, men kan da se at en del af dem er.
    Det er osse noget jeg ville vægte højt ved anskaffelsen af hund. Det ER bare nemmere at træne med en hund der er nem at motivere.


  • #44   8. okt 2010 For at svare på trådstarters spørgsmål, så vil jeg sige at hvis du i gennemsnit kan afsætte et sted mellem 2-3 timer om dagen, til både motion og hjernegymnastik, så burde du være rimeligt godt dækket ind :o)

    Hvad angår hyrdeinstinkt, så er to af mine egne aussies, instinkt testet på får -og har instinkt, men ingen af dem har nogen sinde hyrdet på biler, cykler eller lign.

    Hvad angår børn, så er min mening, at ingen hund, uanset race, pr. automatik er gode til børn, det er noget både børn og hund skal vænnes til, hunden skal vænnes til børnes (i hunde øjne) ofte lidt sære sprog -fakter, høje skrig evt. Og børnene skal lære at hunden ikke er legetøj.

    Omkring andre hunde, så KAN egetkønsaggrassion, være et problem, men efter min erfaring er det ikke et stort problem i racen, men det er noget man lige skal være lidt obs på, men generelt vil jeg sige at man hvad det angår, kommer rigtig langt med en god socialisering.

    Selv har jeg to hanner, der begge har det sådan at nogle andre hanner kan de med, og andre bryder de sig ikke om.. For min ældste aussie han, er det primært, sjovt nok, andre aussie hanner han ikke kan lide, hvilket kommer til udtryk ved en dyb, dyb knurren, helt nede fra det allernederste af maven, men jeg har aldrig oplevet mere end det -der har dog aldrig været skyggen af problemer, mine egne to aussieanner i mellem, heller ikke når der har været løbske tæver i huset..
    Med min lidt yngre han, er det lidt mere forskelligt, hvilke hanner han ikke kan lide, fx. har vi gået til træning med en BC han, som han bestemt ikke kunne lide, han knurrede hver gang han så den, på trods af at BCen aldrig havde gjort han noget.. Men han (min han) kunne også sagtens ligge sit had på hylden og arbejde sammen med denne BC, og ligge i fællesafdækning ved siden af han osv.
    Det mest spøjse er så at min hans bedste ven i hele verden, som han virkelig elskede højt, var en anden BC han LOL
    Den BC lever desværre ikke mere, og nu er min hans, bedste ven, en anden aussie han :o)

    De to aussietæver jeg har haft tidligere, har ikke haft problemer med andre tæver.
    Hende jeg har nu, er kun 6 mdr. så det er for tidligt at sige, på nuværende tidspunkt, indtil videre har der dog ikke været nogle problemer, selvom hun er en ret bestemt dame, hvad angår andre hunde.


  • #45   8. okt 2010 Og så vil vi altså gerne have en update på det DM der... venter spændt;o)

  • #46   8. okt 2010 Til trådstarter
    Aussien en dejlig hund. Jeg har selv 3 af slagsen alle tæver, og jeg ville bestemt ikke undvære en eneste af dem.
    Det er korrekt, at aussien kan være ret reserveret, hvilket i praksis betyder, at den selv bestemmer, hvem den vil hilse på og hvornår. Dette må ikke forveksles med angst eller usikkerhed,men er udelukkende udtryk for at den ikke har behov for nye bekendtskaber -det være sig mennesker eller andre hunde. Den har som andre også har nævnt et veludviklet vagtinstinkt og annoncerer gerne fremmedes ankomst med højlydt gøen (Det kan dog trænes ned til et minimum)

    Generelt så elsker aussien at arbejde. Racen er meget alsidig og du kan gå til rally, lydighed, dogdancing, freesbee, lure corsing, agility, hyrdning sporarbejde, redningsarbejde m.m. med den.
    Den elsker at løse opgaver, og vil gerne bruges til noget i hverdagen -f.eks. tømme vaskemaskinen, hjælpe med at hente ting, "rydde op" osv. osv.

    Aussien kan opdeles i en showlinje og en arbejdslinje, og det er klart at når der er tale om showlinjen -ja så er den opdrættet til at tage sig godt ud i udstillingsringen. Det betyder dog ikke, at den ikke kan arbejde, men der er normalt ikke samme tempo over den som over en, der kommer fra arbejdslinjer.
    Hunde fra arbejdslinjerne har en lidt anden statur og har ikke så meget pels, og det er normalt ikke dem, der tager pokalerne med hjem fra en udstilling. Til gengæld kan de arbejde og de gør det glad og gerne med stor iver og intensitet,

    Med hensyn til at hyrde -ja så kender jeg en del aussier der hyrder. Det er korrekt at man ikke ser dem repræsenteret i hyrdekonkurrencerne (Men hvis man kigger godt efter så kan man nu alligevel finde en aussie eller 2, der stiller op ).
    Det skyldes bestemt ikke, at de ikke er dygtige nok, men derimod den kendsgerning, at borderne og aussierne hyrder på 2 vidt forskellige måder, og de kokurrencer, der afholdes i Danmark er baseret på bordernes hyrdemåde.

    Vil du vide mere om aussiens karakter og personlighed m.m. kan du tage et kig på www.paintedmagic.dk under menupunktet Aussien


  • #47   16. nov 2010 Det var da en sjov ”tråd” at falde over. Jeg var sammen med Merete ude at hente Casey ved dig Marine for 5 år siden. Casey må være en Dr. Jekyll og Mr. Hyde hund, for jeg kan slet ikke genkende Casey ud fra det du skriver her. Casey var lidt forsigtig i starten, men hvem der skifter hjem er ikke det.
    Casey er ikke usikker over for fremmed mennesker, andre hunde eller støj. Hun fungere fint på træningspladsen og i hjemmet. Hun siger til når der kommer fremmed og trækker sig ikke tilbage.
    Casey kan som beskrevet i racestandarden være lidt reserveret, baseret på min ringe erfaring med 160 hunde der træner herude i ugen er hun reserveret og ikke usikker, men 98 % af tiden er Casey venlig og i mødekommende. Casey følger 100 % racestandarden jeg lige har kigget på for aussier http://da.wikipedia.org/wiki/Australian_Shepherd
    Arbejdsmæssigt har Casey altid været god, hun har været udtaget til DcHs DM i alle de år Merete har haft hende, både i lydighed og agility, et år var hun endda udtaget til begge dele. Hun har tit vundet både lydigheds og agilitykonkurrence, hvilket må være svært med en så usikker hund som Martine beskriver.
    Så til trådstarteren.
    Hvis du vil have en hund der med sin blotte tilstedeværelse kan rydde rådhuspladsen eller en hund der river døren ned når der kommer fremmede og ikke gøer på en aussie måde, så skal du ikke købe en aussie
    Hvis du vil have en hund der kan arbejde uden borderens flyvskhed, lethed og uden hyrderiet (har selv 2 af slagsen), hvis du er aktivt og gerne vil have en alsidig hund, så køb du bare en aussie. Jeg har pt. 3 der træner herude, de er alle fornuftige i hovedet og vil gerne arbejde og fungere fint i hjemmet.


  • #48   16. nov 2010 Sanne -når du skriver "uden hyrderiet" hvad mener du så?

    Min Gaia har tendens til at hyrde på både mennesker og andre hunde. At lære hende at løbe med ved siden af cyklen eller bare at løbe afslappet med når jeg løb, har været en udfordring, fordi hun havde meget svært ved at acceptere at jeg bevægede mig i et højere tempo.

    Den anden aussie på træningspladsen (udstillingslinier) har slet ikke de tendenser, men er så tilgengæld heller ikke så kvik (undskyld på forhånd -den er super sød, men altså ikke den skarpeste kniv i skuffen;o)) og har heller ikek den helt store arbejdsiver -den er i det hele taget lidt tungere at arbejde med.

    Så i sidste ende handler det nok om at sætte sig godt ind i de linier man vælger, og om at lære hunden fra start hvad der må hyrdes og hvad der ikke må.


Kommentér på:
Australian shepherd

Annonce