Frengle Frengle
Hej Allesammen !
Jeg ville høre om i ville hjælpe mig lidt med at give jeres mening!
Jeg er i gang med og kigge på hund og ar faldet over nogæe hvalpe, som er en krydsning mellem en Beagle og Fransk Bulldog. Jeg synes selv at en fransk bulldog er en helt fantastisk race, men jeg har tilgengæld hørt nogle ikke så gode ting om beagler.
Jeg ville høre, hvad i har af holdning til en beagle.. Men hensyn til aggressivitet og hyperaktiv ...
Mvh Nanna
sep 2007
Følger: 3 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 5
sep 2007
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.252
sep 2007
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.220
sep 2007
Jeg vælger nok bare en ren Fransk så ! Skal også ud og se på et par stykker af sådan nogle kuld nemlig
maj 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 471
Men racen er ikke for enhver og hvis ikke man kan leve med selvstændigheden, regner med at skulle gå hyggelige ture uden snor, forventer at flæskestegen er fredet på køkkenbordet, når man forlader rummet..... Så skal man ikke have beagle i huset! Heller ikke som blanding!
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 6 Emner: 70 Svar: 1.118
Ved stort set alle andre racer (engelsk bulldog og mops dog undtaget) mener jeg at eneste vej frem avlsmæssigt er gennemtestede forældredyr og kontrol af afstamning.
Temperamentsmæssigt synes jeg blandingen er helt hen i vejret og det var aldrig en blanding jeg ville turde. Netop fordi beaglen jo ikke ligefrem tilfører trænbarhed og samarbejdsvilje.
dec 2008
Følger: 33 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 117 Svar: 3.557
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.058
Personligt kunne jeg ikke have en beagle -de er temmeligt selvstændige og ret så optagede af hvad deres næse fortæller dem (læs: ikke ligefrem nemme at lære at gå uden snor, stabilt indkald osse når der er vildt osv)
Men det er bestemt dejlige hunde, og jeg synes de er enormt sjove. Agression har jeg ikke oplevet eller hørt om som et problem for racen, men ja, det er da aktive hunde.
At man så vælger at blande denne selvstændige, aktive jagtrace med en fransk bulldog, er for mig komplet uforståeligt, og de par gange jeg har læst om denne blanding herinde, har det da osse handlet om frustrerede ejere.
Hvis man gerne vil have en hund med lidt mere næse en FB'en, så køb en anden race eller vælg en hund af linier der har lidt mere næse end gennemsnittet.
-at blande med en race der ligger SÅ fjernt fra FB'en giver måske nok nogen nuttede hvalpe, men sjældent en harmonisk hund.
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 6
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 14.000
jan 2007
Jeg tror da helt bestemt på at du hr en dejlig hund, og sød ser den osse ud. det er da skønt hvis du har fået lige netop det du har drømt ud -heldigvis falder selv de skøreste blandinger jo af og til godt ud.
Det ændrer bare ikke på at der er flere eksempler på det modsatte med lige netop den blanding, eller på at det er to MEGET forskellige racer, ikke bare hvad angår udseende men så sandeligt osse mentalt, og netop dette giver altså jævnligt problemer, uanset om det så er beagle/fransk man har blandet eller om det er to andre racer med "modstridende" egenskaber.
Yderligere giver TS så endda udtryk for ikke at være så begejstret for beaglen -så giver det jo endnu mindre mening at købe en hund der er 50% beagle.
Ofte er noget af det begalen fravælges på, bl.a. dens store selvstændighed og udpræget tendens til at følge næsen (læs: lugter den noget spændende er den over alle bjerge), og er man ikke begejstret for dette træk, så skal man altså ikke vælge en hund med beagle i, for der er en ganske god sandsynlighed for at det vil slå igennem.
Nu ved jeg ikke hvor gammel din hund er -men det kunne være interessant om den er hvalp eller voksen
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 211
Camilla - din hund er meget lækker..
Jeg er selv ejer af en såkaldt skør blanding - nemlig beagle/shih tzu..
http://www.hundegalleri.dk/galleri/95056-blanding_af_racer_beagleshih_tzu_mailo
Mailo er simpelthen den dejligste hund, men hans temperement er næsten kun at kende fra beaglen.. det passer nu mig fint, da jeg inden køb af hund syntes godt om beaglens beskrivelse - men jeg er bare lidt forelsket i det unikke i blandinger så vi fandt lille Mailo..
Pointen er, at man som sådan ikke kan sige noget om blandingers temperement og man skal være klar til en 100% beagle eller 100% FB hvis det f.eks. er den blanding.
Camilla -dejligt at din hund er som du ønskede og ikke har vejrtrækningsproblemer - dette er dog mere held end forstand. Selvom FB er krydset med en race med længere snude, formindskes sandsynligheden for problemer ikke, men de vil dog lyde lidt anderledes. En hurtig søgning på amerikanske frengle-sider bekræfter at rigtig mange frengles har vejrtrækningsproblemer og lider af reverse sneezing..
Så vil bare sige, at du kan på ingen måde stole på at en ny frengle vil ligne den du har nu...
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.500
jul 2012
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 117 Svar: 2.617
Bøvs! og sorry for OT
jul 2012
Det er så ærgeligt at det er os ærlige mennesker der ender med at blive fattige...
maj 2007
mar 2013
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.500
Ellers er jeg enig med de andre.
mar 2013
mar 2013
mar 2013
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
mar 2013
maj 2007
jan 2007
Men selvom vi så tager et kug på de mange racer der er udviklet ved at blande andre racer, så er der en meget væsentlig forskel, nemlig at de er udviklet målrettet og med et formål.
De er ikke avlet tilfældigt fordi de så søde ud -man har avlet på de hunde der klarede den opgave de skulle udføre bedst. Dvs f.eks. de hunde som bedst kunne hyrde fåree og holde til det.
På den måde har man således haft både egenskaber og sundhed med -en hund der kradsede af allerede som unghund, var jo spildt arbejde, og en hund med et skidt temperament kunne ikke udføre sit job og kom derfor heller ikke i avl.
Så det er et ret dårligt argument at "alle hunde engang var blandinger"
Jeg er ikke indædt modstander af blandingsavl. Men hvis man laver blandinger med vilje, så fortjener hundene altså at man gør sig andre tanker end bare hvad der ser sødt ud.
At man tester for arvelige lidelser, at man sikrer sig at de temperamenter man blander matcher, at man gør sig lidt tanker om hvordan det kuld man har lavet faldt ud (man kan jo opdage at et eller andet uheldigt træk går igen ved en given blanding, og så er det nok en dum ide at fortsætte med at lave den) osv.
Det er stort arbejde at ville skabe en ny race -og man skaber den i hvert fald ikke ved tilfædlig blandingsavl hvor man helt lukker øjnene for at både gode OG dårlige egenskaber kan give videre til hvalpene
mar 2012
Følger: 1 Svar: 1
jul 2012
maj 2007
maj 2007
maj 2014
Følger: 1 Svar: 1
Det er godt nok et crazy forum det her...
Jeg slettede mit indlæg, fordi jeg ikke var klar over, at jeg ikke fulgte reglerne...
Har nu oprettet en annonce, men jeg er sgu rystet over, at I som så åbenlyst hader blandingen af fransk bulldog/beagle gider følge denne tråd!
Vi har købt hos Semine for tre år siden.
Kennlen er overvældende, dét medgiver jeg, men vi købte dog alligevel. Og vi har den bedste, mest rolige og afbalancerede og ikke mindst børnevenlige hund. Hun skal stimuleres og motionerer mindst 3-4 gange dagligt, men det ved man jo når man har med beagle at gøre!
Marianne
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 82 Hunde: 2 Emner: 348 Svar: 6.089
Læste du ikke reglerne ved oprettelse?
Frengle