{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  merle genet?
  • #1   27. jun 2011 Merle giver sig altid til udtryk, det er dominant, så at det er i linierne er ligemeget, hvis den pågældende hund ikke selv har genet.
    Man skal dog være obs på det "farlige" ved genet netop er det kun ses fænotypisk på sort pels! Så hvis en hund er f.eks. er hvid og flere andre farver, vil man ikke kunne se at den faktisk er merle også...
    Man skal også vide at genet ikke nødvendigvis påvirker hele pelsen, måske er det kun en ganske lille plet på bagbenet - men hunden er lige så meget merle genetisk, som den hund der er fluldt merleret.

• #2   27. jun 2011 Ellers prøv at søg på merle her inde - der er hammer mange gode informationstråde hvor genetikken virkelig forklares til bund og som er rigtig god læsning!

• #3   27. jun 2011 dvs at avle på sådan en med genet er helt hen i vejret?

• #4   27. jun 2011 Ikke nødvendigvis -hos de racer hvor merle er almindeligt forekommende, er der jo rigtig godt styr på det
    Men det er osse racer med begrænset farvevariation, og som enten ikke har farver der kan skjule genet, eller hvor man kan undgå skjult merle ved ikke at parre merle x den farve.

Ved racer som chi, poms, blandinger osv hvor farveudfaldet er mildest talt uforudsigeligt, er det rigtig dumt at avle på merle

• #5   27. jun 2011 puuha jeg må igang med noget læsning da genetik er alt for svært haha

• #6   27. jun 2011 jeg har en tæve som er efter merle mor, som jeg købte da jeg var grøn indenfor chihuahua. Købte hende fordi jeg havde ondt af hvordan hun boede. Hun er i dag 4 år gammel.

Hun er som sagt efter merle mor men er selv lilla tan m. hvidt. Hendes helsøster i samme farve fik med en han uden merlegen merle hvalp.
    Min tæve har altid KUN været kælehund her fordi det med merlegenet og så alle de skavanker hun har.
    Hun har pelstab - skaldet hoved, skaldet ører, selvom hun er KH så er kroppens pels ekstrem korthåret og stivt og krusset. Hendes pels er ik særlig rart at røre ved.
    De andre skavanker stammer vist mere fra opdrættet smiley

Jeg ville aldrig nogensinde hverken tage en tæve i opdræt med merlegen - heller ik selv om det var langt ude i ledene eller købe et afkom igen med merle i linierne.
    Men man skal passe på - ik alle opdrættere er ærlige med at der er merle i hunden. Og ik alle opdrættere opgiver rette farve eller farven i det hele taget. I min tæves stambog står der ik hva farve moren har.

• #7   27. jun 2011 jeg må lige sætte mig ind i det

• #8   27. jun 2011 I DRU må ingen med merle gen i linierne bruges og det synes jeg er fint smiley

• #9   27. jun 2011 hvis man kan teste for det ville jeg da gerne det smiley

• #10   27. jun 2011 de har lukket for alt med merle i pomser og chier. Og med den nye bestyrelse tror jeg bestemt ik der gives dispensation for det. Og det synes jeg er fint nok.

• #11   27. jun 2011 Inden for bergmascoerne er merle lovligt og avle med så længe det ikke bliver avlet merle merle... men de er også kun sort og merle farver... men merle farven her er ren og fri for sygedomme... og så er de bare smukke smiley

Rubin er merle...

Eccola er genetisk sort og men hvis man så på hendes billeder er hun grå/sølv i spiserne.. dette er dog klippet af nu men det kommer op nede fra kan jeg se... Meget speciel farve skift... hvordan hende farve blive når den er færdig bliver spændende...

Men på bergamascoernes stamtavle så der ved de nyere generationer hvilken farve de er eller var..

• #12   27. jun 2011 Hvis det er pga. du gerne vil avle med din egen hanhund hvor moren har avlet merle hvalpe. Ville jeg sige det var en MEGET dum idé da han har merlegenet og kan lave merlehvalpe. Og du hænger lige så meget på de hvalpe som tæve ejeren gør i forhold til garanti osv..

• #14   27. jun 2011 Pia jeg mener at den er ren og fri for mig race ikke generalt...

• #16   27. jun 2011 så syntes jeg bare det er sjovt man må avle på det på bergamascoerne når de åbenbart er syge af det... eller kan blive det og hvad der er sjove er at det aldrig er blevet meldt som et problem ved bergamascoerne... men jeg er ikke opdrætter og ved bare hvad jeg læser mig til for min race...

• #18   27. jun 2011 hvad er problemet så... ? hvis du læste hvad jeg skrev så er min race ren for sygdomme så længe man ikke avler merle merle det er jo også det jeg har skrevet?

ellers forstår jeg ikke helt hvad du mener

• #19   27. jun 2011 HR -hvis den hund du omtaler har lavet merlehvalpe, så er den enten selv merle eller hannen var merle.
    Merlegenet er dominant, så en af forældrene SKAL være merle for at give det videre.

Men det er jo så her vi ser problemet med visse farver der skjuler merle -hunden ER merle, men man kan ikke se det pga farven.
    Det er det samme der kan ske hvis man parrer en merle-collie med en zobel.

Så udover self at merlegenet jo kun kan være kommet ind i racen ved at man har krydset med noget andet, ville jeg ikke være bekymret for at købe en (mørk) chi med merle i afstamningen.
    Den kan ikke bære genet uden selv at være merle.

• #20   27. jun 2011 Michelle: så en af forældrene SKAL være merle for at give det videre

Det passer nu ikke helt. Kender en chi der IKKE er merle der blev parret med en han der IKKE var merle. Og der kom Merle hvalpe ud af den parring... der kom dog også almindelige farvet hvalpe..

• #21   27. jun 2011 Michelle -det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre. Merlegenet er dominant. Dvs at hvis hunden har genet, så ER den merlefarvet. Andet er ikke muligt.

Merle er i virkeligheden ikke en farve, men et gen der lægger sig til en farve, sådan at en sort hund f.eks. bliver blå merle, en rød bliver rød merle osv.

Problemet er jo så at f.eks. en cremefarvet hund med merlegen, blot vil se ud som en almindelig cremefarvet hund -men den ER altså merlefarvet, hvor svagt det end måtte være.

Som en anden nævner længere oppe, er en hund osse merle, selvom den blot har en lille plet der er merlefarvet.
    Dvs den har genet og kan lave merlehvalpe.

Men merlehvalpe fødes altså KUN hvis mindst en af forældrene bærer merlegenet -og bærer en hund merlegenet, så er den osse merlefarvet, uanset hvor svært det kan være at se med det blotte øje

• #22   27. jun 2011 Michelle: Jeg har ik set min tæves søster live - kun billeder af den. De har også en anden kuldsøster som er merle. Nå men min tæves søster så på billeder ud fuldstændig som min. Ingen merle pletter eller anden afvigelse i farven. Min har heller ingen afvigelse i farven nogen som helst steder på kroppen. Men vores har aldrig haft hvalpe, så om hun ville lave merle hvalpe ved jeg og det vil jeg heller ik finde ud af.

Synes nu jeg har set på en hjemmeside ved en opdrætter hvor begge forældre ik var merle farvede selv, men der var en merle i kuldet. Ved ik om jeg kan finde den hjemmeside igen.

• #23   27. jun 2011 HR -i så fald har der været tale om det der kaldes en fantommerle eller skjult merle. Hunden har genet og ER merlefarvet, men dens grundfarve skjuler merlemønsteret. Ofte kan man dog ane merle-farven hos den helt lille hvalp.

Denne hund er f.eks. merle: http://bowlingsite.mcf.com/photos/Santana.jpg

• #24   27. jun 2011 min hund er ikke merle men han har genet

• #25   27. jun 2011 idet jeg mener hans mormor var merle eller var det oldemor

• #26   27. jun 2011 Stolt DDH -hvis ikke han er merle, så har han ikke genet. Genet gives ikke automatisk videre til alle hvalpe i et kuld.

Så selvom mor/far er merle, er det altså ikke alle hvalpene der får genet. Og de der gør, vil så være merle.

• #27   27. jun 2011 Hov -din hund vil heller ikke kunne lave merlehvalpe, når den ikke selv er merle (altså medmindre self man parrer med en merle-tæve).

• #29   27. jun 2011 michelle du har lige reddet min dag

• #30   27. jun 2011 Pia -er det ikke lidt flueknepperi? Pointen er jo den samme. De merlefarvede hunde har ikke større risiko for at være syge.
    Der skrives jo allerede fra start at der ikke må parres merle x merle.

• #31   27. jun 2011 Stolt DDH -hvorfor? Farven er jo stadig kommet ind via indkrydsning af andre racer, hvorfor hunde med merle i linien, må formodes ikke at være 100% racerene (der MÅ have været noget tavlefusk for at få farven ind i racen -en af forældrene skal jo have genet;o))

• #32   27. jun 2011 Hov -det sidste indlæg kunne da måske opfattes som et surt opstød. Sådan var det altså ikke ment. Blot at hunden jo er den samme uanset. Hverken værre eller bedre. Og det ændrer ikke på dens baggrund jo:o)

• #35   27. jun 2011 Pia -hvad er indviklet. Lad være at parre merle x merle, og lad være at lave kombinationer hvor man risikerer at lave fantommerler (det indebærer self osse at undlade at avle merle i kombinationer med et ukendt farveudfald).

Og Bargamasco ved jo netop godt hvad problemet er -merle x merle. Skriver det endda i et af de første indlæg;o)

SÅ kompliceret synes jeg altså heller ikke merle er -igen hvis man holder sig fra merle når det kan give fantommerle eller ukendt farveudfald.

• #36   27. jun 2011 Pia forstår ikke hvad du mener...

Hvis merle genet er ren og fri for sygdomme i alle racer hvorfor må du så ikke avle på chi og alle de andre race hvor merle er forbudt...

Merle på Bergmascoerne er fri for "merle" sygedomme forbi man har passet på merle genet hvilket betyder der ikke er avlet merle merle..

• #37   27. jun 2011 Bergamasco -ved chi, poms m.fl. er farven kommet ind via indkrydsning af andre racer. Derudover har de så mange grundfarver at risikoen for at lave fantom-merler er stor. Derfor bør der ikke avles på merle i de racer.

Ved din race er der, hvis jeg forstår dig korrekt, kun sort og merle? I så fald risikerer man ikke at lave fantom-merler (og dermed ubevidst at kunne lave merle x merle).

Merle x merle er i øvrigt kun farligt i den generation hvor man laver det -det giver ikke sygdomme fremadrettet, men giver 25% afkom med defekter.
    Derfor bør det self undgås -men det er altså ikke ådan at man får sygdomme ind i farven ved at gøre det, udover self for de uheldige 25% som får merlegenet dobbelt

• #38   27. jun 2011 Okay så meget ved jeg ikke om merle ved racerne jeg ved bare det vigtigst nemlig merle merle er forbudt... Men så blev jeg da så meget klogere smiley

Det er korrekt den merle farvede bliver så mere grå nuancer når den får sine dreadlooks men derfor ved man stadig hvad der er sort og hvad der er merle..

Hvis vi siger jeg har en hund med hår fejl pga merle merle forældre og den får hvalpe ville disse så ikke også kunne få hårfejl eller andre defekter der af.. hvis jeg forstår dig rigtig ville dit svar være nej da det bliver i hunden

• #39   27. jun 2011 De defekter der kommer af merle x merle, er typisk ting som at hvalpene er døve, blinde, stumme, har øjenfejl 8f.eks. en pupil der ikke sidder "midt i" o.l.), eller sågar at de er døde.

Men det er ikke arvelige fejl i den forstand. Det er klart at parrer man så denne dobbelt-merle med en anden merle, så har man balladen igen i næste generation.
    men parres den med en ikke-merle, så er det ikke anderledes end at parre en "almindelig" merle med en ikke-merle.
    -bortset fra at med en dobbeltmerle, vil flere afkom blive merle. Af samme grund har det været ret brugt at lave disse dobbelt merle, da de jo så kan producere flere merle-afkom, selvom det jo efter min mening er en ret hensynsløs og uetisk måde at avle på

• #40   27. jun 2011 Okay så lærte jeg også dette... jeg syntes også bare jeg havede hørt hårfejl kunne komme af dette...

Dobbelt merle avl hvor længe ud i generationerne ville disse så komme flere af kun næste eller?

Jeg selvfølgelig er det det... forfærdeligt at man kan avle sådan

• #41   27. jun 2011 På denne side kan du finde et skema over merle-statistik (det er så udfra aussiens farver, men i forhold til merle x merle er det det samme): (link fjernet)

Hvis du parrer 2 x merle, så er det kun 25% af hvalpene der får 2 x merlegen. De resterende hvalpe vil endten være fuldfarvet eller kun have fået 1 kopi af genet, og dermed ikke få nogen som helst problemer.

Hvis så en af de 25% parres med en ikke-merle, vil afkommet ikke få 2 x merlegen.
    Hvalpene får jo et gen fra faren og et fra moren. Så de vil kun modtage merlegenet 1 gang, og dermed være almindelig merle uden problemer.

• #42   27. jun 2011 Damn det var en smart side... thumps up for den... takker smiley

så forstår jeg det helt smiley

men er du sikker på at hårfejl ikke er en del fejl fra merle genet

• #43   27. jun 2011 Jeg har aldrig hørt hårfejl som defekt pga 2 x merle, men det er jo ikke det samme som at det ikke kan forekomme:o)

Hvad er det for hårfejl i har ved racen da?

• #45   28. jun 2011 Pia H... Du er da en mærkeligt snegl... hvor er det jeg ikke forstår noget?... jeg har helt fra starten af sagt at der ingen sygedomme er så længe men ikke parre merle merle.... så hvis der er nogen her der ikke forstår noget er det hvis dig!

• #47   28. jun 2011 Jeg opgiver..

michelle forstår hvad jeg mener hvilket du ikke gør og nu opgiver jeg for jeg vil ikke ødelægge denne tråd for ts.

Kommentér på:
merle genet?

Annonce