{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.713 visninger | Oprettet:

Merle - Hvad har vi lært? {{forumTopicSubject}}

(Der er en gætteleg til sidst, hvis nogen ikke gider at læse det hele, lol)

Der var engang en tid, hvor man troede, at merle var simpelt. Bare man ikke avlede to, så var det fint, og kun synligt merle forældre kunne føde merle afkom.

Den tid er længe forbi. Mange oplevede at deres solide hunde testede positive for merle, og nogle gange kom der merle hvalpe fra forældre, som ikke havde synligt mønster.

Merle, som mange ved, er et mønster. Det "scrambler" eumelanin, altså sort, brunt (Samt dilute versioner af disse), så det bliver plettet - For det meste.

Men hvorfor er det ikke så simpelt, som man troede?

Typer af merle
Der findes 6 typer merle, 7 hvis man tæller ikke-merle (m) med.
Mc - Kryptisk merle.
Mc+ - Kryptisk merle +
Ma - Atypisk merle
Ma+ - Atypisk merle +
M - "normal" merle
Mh - Herding harlequin

Hvis du nu forestiller dig, at merle er en lille klump med en suuuuper lang hale, så er længden på denne hale bestemmende for typen.
Merle er et spektrum, hvor Mc er den korteste, hvor der intet merle udtryk er (De avler også som ikke merle) og Mh er den længste, som har mest udtryk og faktisk kan skabe hvidt helt af sig selv.

Nogle af disse kombinationer er helt uskadelige at have i dobbelt, men det kommer jeg nærmere ind på senere.

Mosaikisme
Men så simpelt er det selvfølgelig ikke. Mosaikisme blev opdaget sent sidste år, da man begyndte at teste med Vemodia, og... Det vendte det hele på hovedet.

Forestil dig merle genet som en kage.
Den her kage er primært bestående af vanilie. Det kan vi lade som om er M.
Men så lige pludselig, så støder du på en del af kagen, som er chokolade? Det kan vi sige er Ma.

Når du har et merlegen, som er påvirket af mosaikisme, så bliver det pludselig svært at bestemme hvilken type merle hunden er, fordi de samarbejder - Du kan altså ikke længere se på hunden, hvilken type den er.

Et super eksempel, som jeg nok skal poste i et svar, er Dice. Dice er en Mh/Mh (Dobbelt herding harlequin) med 4 minor alleles bestående af primært Mc.
Normalt så ville en Mh/Mh som Dice være primært hvid med meget stor sandsynlighed for komplikationer - Men fordi han også har mosaikisme, så har han ingen problemer og ligner en ganske almindelig merle - Fordi de 4 minor alleles simpelthen modarbejder effekten af hans Mh/Mh.

Mosaikisme er også relativt almindeligt - Det er til stede i gennemsnitligt 17% af de næsten 300 testede hunde.

Dobbelt merle - Og hvilke typer, der kan give hvidt
Efter de her nye fund, så hænger termet "dobbelt merle" lidt i luften, fordi hvad er en dobbelt merle så?

For mig personligt kategoriserer jeg det som kombinationer, der kan give komplikationer, altså blindhed/deforme/manglende øjne og døvhed. Mange tror fejlagtigt, at merle forårsager flere problemer, men det er altså ikke tilfældet.

Kombinationer/typer, der kan skabe ekstra hvidt:
Mc+/Ma+
Ma+/Ma+
Mc+/M
Ma/M
Ma+/M
M/M
Mh/m - Altså herding harlequin alene.
Mc/Mh
Mc+/Mh
Ma/Mh
Ma+/Mh
M/Mh
Mh/Mh

Nogle er i højere risiko for problematikker end andre, fordi de skaber mere hvidt - Men listen er sat op fra laveste risiko til højeste risiko.

Alt det her kombineret gør, at det er super vigtigt at teste BEGGE individer i merle parringer, uanset hvor ikke merle, de ser ud - Og pt er Vemodia den eneste nøjagtige instans til det, fordi de opdager mosaikisme.

Sidst men ikke mindst, så har jeg en lille "test", om man vil.
Hvor mange af disse hunde, tror du er merle?
Det har en pointe, det lover jeg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Merle - Hvad har vi lært?
  • #1   31. okt 2018 Og så lige det lovede billede af Dice, som har 6 typer merle. Hans genotype kan ses øverst i billedet.


    profilbillede
  • #2   31. okt 2018 Volapyk for mig …. ha ha …. Jeg holder mig til Mopsen og Cavalie'en , der er vel ikke smuttet noget merle ind der ? … smiley

  • #3   31. okt 2018 Bitten, merle har sneget sig ind i rigtig mange racer efterhånden. Folk går helt amok.
    Der er merle franske bulldogs, engelske bulldogs, yorkier, øøh... ja... Alt for mange
    Nok ikke i FCI, godt nok, men det er en populær farve, så mange uetiske avlere smider det simpelthen ind i ALT.


  • #4   31. okt 2018 Mega spændende!

    Spørgsmål fra en, som ikke har forstand på farvegenetik:
    Ligger mosaikisme "skjult" og påvirker merlegenet eller hvordan kommer det til udtryk på hunden? Er det noget man kan se på pelsen?

    Du skriver at Dice har mosaikisme, men at hans 4 minor alleles bestående at primært Mc modarbejder effekten. Hvor kommer mosaikisme så ind i dette, hvis det er Ma og gør, at du ikke kan bestemme hvilken type merle hunden er?


  • #5   31. okt 2018 Fünke:
    ... Jeg kom til at slette mit svar, så her kommer den lige igen:

    Det er ikke altid kun Ma, det kan være alle typerne, der ligger som mosaikisme.
    Nogle gange har man kunne se det, fordi genotypen ikke har stemt overens med fænotypen (mønsteret).
    For eksempel er der et tilfælde i bogen (som jeg kun kan anbefale, at man læser), hvor en hund testede almindelig M/m, men ikke havde noget synligt mønster. Det viste sig, at en stor del af hendes M-celle faktisk var Ma, og derfor var M blevet hæmmet i at udtrykke sig, og hun udtrykte sig primært som Ma. Ma har ikke noget mønster, men kan ligne lidt en dilute.

    Så i det tilfælde, så fandt man ud af det ved at test-resultatet simpelthen ikke matchede det, man så. Hun har vist også produceret M/m hvalpe (hvis jeg husker rigtigt).

    Ved Dice fandt man ud af det, fordi man avlede ham med en Mc+. De fik så en hvalp, som ikke testede samme længde (bp-numre) Mc+, som hans mor. Det er faktisk ret stabilt, så man valgte at genteste Dice. Han blev vist testet via sæd denne gang, hvor man så fandt de her fire minor alleles - Hans Mc+ matcher hans hvalps, så han har givet sit minor allele Mc+ videre uafhængigt.

    Nogle gange har der også været sådan nogle tilfælde, hvor man ikke har kunnet teste germline celler (fx sæd), enten fordi det har været tæver, eller fordi man ikke har kunnet få en sæd prøve.
    - De cases hænger lidt i luften, men man har så gættet sig frem så godt muligt, fordi nogle af dem har afkom, som ikke matcher forældrene.


  • #6   1. nov 2018 Jeg tror ni af dem har Merle smiley

    ren gæt!


  • #7   1. nov 2018 Noteret - Jeg får lige givet jer svaret i morgen engang - Så er der flere, der kan komme med deres gæt, haha.

  • #9   1. nov 2018 Også et vildt gæt fra mig:
    2,3,5,7,8,11,12,13 og 15.
    Ialt 9 stykker


  • #10   1. nov 2018 Jeg tror de er merle alle billederne

  • #11   1. nov 2018 Nå ja, jeg giver også et skud fra hoften:
    Jeg tror det er 2, 8, 10, 12, 15
    og det skulle ikke undre mig, hvis en af gravhundene også var?


  • #12   1. nov 2018 Fed tråd - tak!!

    Jeg tror at alle hundene på billederne bærer merle.

    Og Bitten, du må hellere følge med. Der ER merle mops i omløb allerede smiley smiley smiley smiley


    profilbillede
  • #13   1. nov 2018 #12 …. hmmm …. godt jeg ikke skal have hvalpe så .
    Jeg har aldrig set en merle mops ( før nu ) …. men så er den vel blandet med en anden race... ikke ??? .
    Jeg aner intet om merle smiley


  • #14   1. nov 2018 Det ved jeg faktisk ikke - men der er masser af billeder på Google, hvor de umiddelbart ser ret racetypiske ud, lige bortset fra farven.
    Prøv at søge på Merle Pug smiley

    Gisp der er så faktisk også merle cavalier...


  • #15   1. nov 2018 Der er blandet andet ind, ja. Hvad må guderne vide, men det kræver ikke mere end en parring eller to at få det ind, så det er relativt nemt!

    Jeg skal lige ordentligt op og i gang, så skal jeg nok poste de 15 hundes testresultater ^^


  • #16   1. nov 2018 Er ret sikker på jeg har set den sammensætning af billeder før - de er alle merle, mener jeg smiley

    Og så lige et amerikansk fænomen: Merle minischnauzer. Som man kan se på pelsstrukturen er de blandinger, jeg mener de bliver blandet med sheltie, hvilket også gør dem mega over-pelsede.


    profilbillede
  • #17   1. nov 2018 Haha A-S den er ikke så heldig. Men i det mindste kan man da tydeligt se, at der er en anden race i spil. Det synes jeg ikke lige, jeg kunne se med det blotte øje på mops og cavalier.

  • #18   1. nov 2018 Nu er denne også horribelt klippet, men det er moden derovre smiley

  • #19   1. nov 2018 Ej, men det er i alle racer derovre efterhånden - Eller tæt på i hvert fald.

  • #20   1. nov 2018 Bedre sent end aldrig, som man siger - Her er svarene!
    De er alle sammen merle - Kun 3 (3, 13 og 14) af dem ville avle som en ikke merle. De resterende 12 ville give risiko for hvidt (og derved risiko for døvhed/blindhed), hvis de blev avlet med en almindelig M.

    #1 - m/Ma/[M] – Atypisk merle med minor M
    #2 - m/Ma+ - Atypisk merle+
    #3 – m/Mc – Kryptisk merle
    #4 - m/Ma – Atypisk merle
    #5 - m Ma+ - Atypisk merle+
    #6 – Mc/Ma – Kryptisk merle og atypisk merle
    #7 - m/Ma+ - Atypisk merle+
    #8 - Mc+/Mc+ - Dobbelt kryptisk merle+
    #9 – Mc/Ma – Kryptisk merle og atypisk merle
    #10 - [Mc]/Ma/M - "normal" merle, atypisk merle og et minor kryptisk merle.
    #11 - m/Ma – Atypisk merle
    #12 - m/Mc+ - Kryptisk merle+
    #13 – Mc/Mc – Dobbelt kryptisk merle
    #14 – m/Mc – Kryptisk merle
    #15 – Ma/Mh – Atypisk og herding harlequin merle

    Det er også værd at påpege, at nummer 8 ikke har blå øjne, fordi den er merle. Det skyldes ALX4, som man for nylig fandt i aussies.


  • #21   1. nov 2018 hvor er det vildt...

  • #22   1. nov 2018 Det ér nemlig vildt - Det er derfor, det er så vigtigt, at man tester.

  • #23   2. nov 2018 Wow! Ja så kan man virkelig se vigtigheden af at vide, hvad det er man står med, før man blander noget man tror er harmløst - eller ikke-eksisterende smiley

  • #24   2. nov 2018 Lige præcis - Jeg er meget passioneret omkring det af samme grund, for det er pokkers vigtigt, at vi undgår hunde med problematikker.

    En døv hund er en ting, det ser vi også med piebald, men når vi rammer reel "dobbelt merle", hvor øjnene også påvirkes, så er vi ude i en reel deformitet. De udvikler sig ganske enkelt ikke korrekt. Døvheden er "bare", fordi der mangler pigment.

    De er faktisk i gang med at undersøge, hvilke typer de her meget påvirkede hunde har, og hidtil har de fleste haft Mh involveret.


  • #25   9. nov 2018 Jeg er virkelig sent på den, men tak for tråden. Det er virkelig spændende!

    Du må endelig poste mere herinde, hvis der skulle komme endnu mere ny viden.


  • #26   9. nov 2018 Regner med at poste en update, når der kommer mere ud af deres dobbelt merle forskning. De er pt ved at teste en masse hunde med døvhed/blindhed.

Kommentér på:
Merle - Hvad har vi lært?

Annonce