2.114 visninger
|
Oprettet:
Heidi - Shelly lelly <3 .
17. nov 2005 Følger: 62 Følgere: 80 Hunde: 2 Emner: 534 Svar: 3.710
17. nov 2005 Følger: 62 Følgere: 80 Hunde: 2 Emner: 534 Svar: 3.710
merle/dkk hvad? {{forumTopicSubject}}
så vidt jeg vidste måtte der ikke være merle chihuahua og merle pomser i dkk (altså i avl) er det rigtigt???
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 1.444
Kender ikke så meget til racen.
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 80 Hunde: 2 Emner: 534 Svar: 3.710
jul 2008
Følger: 19 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 153 Svar: 2.343
sep 2005
Følger: 96 Følgere: 95 Hunde: 6 Emner: 755 Svar: 7.164
og hvad er forskel på om en chi eller poms er merle end en australian shepherd og collie f.eks ? .
jul 2008
Følger: 19 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 153 Svar: 2.343
feb 2007
Følger: 41 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 440 Svar: 3.748
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
feb 2007
Følger: 41 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 440 Svar: 3.748
nov 2005
men blev så i tvivl ved pomseren, men søgte idt her inde på kennelnavnet og tror bestemt ikke det er en kennel under dkk
aug 2005
Følger: 23 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 146 Svar: 4.186
aug 2005
nov 2005
så jeg skulle tjekket langt tilbage på tavlerne på div hunde inden jeg kunne vælge en :o)
troed også det var sådan ved pomseren da den også er lille (ved ik hvorfor jeg lige tror det har noget med det at gøre)
apr 2007
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 85 Svar: 2.590
nov 2005
nov 2005
jeg syntes de er kanon smukke at se på, men ville ikke turde at købe en :o)
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
Passer kun på homozygote merler.
apr 2007
Men hvis det "kun" er homozygote merler (regner med at merle derfor er dominant...) kunne det så ikke løses ved at sige at merle/merle ikke måtte parres?
mar 2006
Jeg har læst mig til at man mistænker genet for at være kommet fra krydsninger med enten sheltie eller aussie fordi farven ikke optrådte da standarden blev udviklet, hvilket også ville forklare størrelsesforskellen.
nov 2005
men altså jeg har læst på en del sider fra usa (de avler merle chihuahua) at det er under al kritik at parre to merle, så det er der næsten ingen der gør, og alligevel forekommer det, så det sker ikke kun hvis man parre to merle, nogle hunde har de skavanker selvom merle genet ligger tilbage til f,eks mormor, så tror bare de fleste med chihuahua holder sig væk fra det.
det er ikke vildt meget man ved om det endnu, og mange holder si væk til man ved mere, andre ser anderledes på det. kommer an på så meget :o)
mar 2006
Det gør vi i hvert fald hos sheltierne. Der "må" merlerne kun parre med tricolour og sort/hvid, da merlen ofte er svær at se med det blotte øje på zobelerne. Altså, en zobel må faktisk godt parre en merle, men der nedlægges avlsforbud på zobel-merle afkom - MEN fordi man ikke altid kan se at den er merle er det lidt farligt at begynde at lege med den kombi.
apr 2007
Havde lidt samme diskussion med at parre chinese crested hårløs/hårløs fordi homozygot er letal kombi, men det er alligevel åbentbart tilladt...
Ikke at det hører helt til emnet
mar 2006
Så vidt jeg ved er der ikke forbud mod M/M kombier, men jeg kender ingen der laver dem og det er meget fy fy blandt sheltiefolk. Afkommet kan dog ikke stambogsføres medmindre det er af godkendte farver - og sandsynligheden for det er ikke stor ved sådan en kombi, så der er ikke nogen fordel ved det.
mar 2006
Følger: 50 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 171 Svar: 4.186
nov 2005
ved godt det er ved chihuahua men det har jeg vidst også skrevet længere nede.
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.529
Dog har jeg set merle + merle parringer hos aussies i udlandet, men såvidt mig bekendt er det ikke noget der bliver eksperimenteret med herhjemme...
Hvad angår Chi og poms. ved jeg at merle ikke er godkendt farve hos DKK for Chi'en og jeg trooor heller ikke den er for poms...
nov 2005
men jeg røver da bare at søge ny viden eller information, og ville bare vide om dkk gav avlsforbud til merle pomser, og det vidste jeg intet om i forvejen, fint nok hvis du ved det, men nu har du jo så også haft en del pomser så klart du sikkert ved mere om racen, men nu spurgte jeg til regler inden for merle pomser i dkk, ved ik om du kender dem hvis du gør er du velkommen til at svare på det jeg spurgte om :o)
der er jo forskel på om der er merle i en race og så om den godkendes til avl.
jeg har læst et sted at en der har hentydet til hun var i dkk og hun havde avlgodkendt pomser, men andre steder læser jeg så noget andet.
så derfor spørg jeg så om de er godkendt i dkk
apr 2007
Kan nogen finde et link, hvor der står at merle pomser ikke er godkendte i DKK? (Gerne et troværdigt link...)
nov 2005
jul 2007
Den diskusion har du jo været i før, hvor du HAR fået at vide at det ikke hjælper en dyt at din hund har en fin AKC stamtavle fra USA, hvis farven ikke er godkendt i DKK VIL din hund blive diskvalificeret på udstilling...
nov 2005
nov 2005
ved ik hvad historien er bag pomseren
jul 2007
- Din hund der i mod skal overføres til DKK og have et dansk registreringsnummer for at kunne udstilles i DK hvis den er dankejet, men det har jo INTET med medlemsskab af DKK at gøre....!
Det eneste jeg siger er at: Det hjælper IKKE noget at din hund har en FCI anerkendt stamtavle (AKC), når farven på din hund ikke er godkendt i Danmark, hos DKK VIL den blive diskvalificeret når/hvis du udstiller den, en hund i en ikke-anerkendt farve kan naturligvis ikke avlsgodkendes, det siger jo sig selv -at de godkender farven i USA -og måske andre lande, har ikke noget med sagen at gøre, nu er vi i Danmark og snakker om hvad der er godkendt i DKK, og dér er merle farven så IKKE godkendt hos pomseren.....
nov 2005
men så billeder far en der havde vlret i mexico og leget med en "ægte" chihuahua du ved, og den så skam helt anderledes ud så tror der er pillet for meget ved den både med hensyn til næse, øjne, øre og farve osv.
men ja da men ikke rigtig kender til den sande historie er det heller ikke til at sige om merle er normalt ved chihuahua men måske bare sjældent, plus alle hunde er jo blevet blandet før eller siden for ellers havde vi jo ikke aft alle de racer, så derfor syntes jeg også det er en lidt underlig situation.
men ja syntes man måske skulle udforske det noget mere, for ellers burde den langhåret jo heller ikke være tilladt under navnet chihuahua :o) altså hvis man ser sådan enten eller på det
mar 2006
nov 2005
så man skal tjekke reglerne for hver enkelt race
feb 2006
Følger: 19 Følgere: 29 Emner: 123 Svar: 5.525
Jeg husker den som værende under DRU, men det er muligt jeg tager fejl.
nov 2005
feb 2006
nov 2005
jul 2007
Det jeg bliver 'hidsig' over, er at du bliver ved med at sige de samme ting -ting som jeg overhovedet ikke kan se har relevens for denne sag.. Blandet andet siger du at du ikke kan se hvorfor du skal være medlem af DKK for at udstille... Og så er det bare at jeg siger at det skal DU heller ikke, men din HUND skal overføres til DKK og have et dansk registreringsnummer, for at blive udstillet i DKK, men samtidig siger jeg så at jeg overhovedet ikke kan se hvad relevans det har for sagen, eftersom spørgsmålet var om Merle var godkendt som farve i DKK på Chi. og Poms. Og til det kan jeg kun sige at jeg ved at det ikke er godkendt for Chi'nes vedkommende og omend jeg gerne skal indrømme at jeg ikke ved det 100%, så tyder alt hvad jeg kan finde frem til, på at det heller ikke er godkendt for pomsens vedkommende...... Og ER det tilfældet -at merle ikke er en anerkendt farve for poms i DKK, så vil din hund altså ikke kunne blive avlsgodkendt, da den på en udstilling vil blive betragtet som fejlfarvet...
Ydermere kan jeg ikke lige se hvad det er jeg blander sammen??? Det er jo altså ikke mig der laver de regler, jeg ved bare at sådan er det.....!
mar 2006
Søger man på pomeranian kommer der 1001 hunde frem, hvoraf ingen er registreret som værende merle.
nov 2005
aug 2005
aug 2005
feb 2006
Men problemet er vel løst nu, er det ikke?
Du flytter din amerikanske hund over i DRU og laver et samarbejde med denne dejlige dame, så får I begge jeres lyst for avl styret, mon ikke :o)
aug 2005
mar 2006
Der er ingen der har ondt over dit valg af hund, tværtimod virker det som om du har ondt over reglerne. Er farven noget der er blandet ind fra andre racer giver det jo sig selv at man ikke godkender hunden selvom i er nogle der synes at "flot" er et kriterie for godkendelse - det dyrker vi bare ikke i DKK i kraft af at det er specialklubben i hundens oprindelsesland der bestemmer suverænt FCI standarden. DKK KAN ikke ændre standarden bare fordi i er nogle der valgte hund ud fra farve og er utilfredse med at det falder udenfor standard.
Er du forresten ikke sød at dele din mening uden at bande og svine folk til?
mar 2006
Jamen hvor kommer farven så fra? Er det en tilfældig mutation, har den altid været der, eller er der mon nogen der har blandet en anden race i?
Jeg ved det ikke, og så vidt jeg ved er der hellere ingen andre der har noget definitivt at sige om oprindelsen, så på den baggrund kan man ikke bare lukke dem ind - især nar det er racens hjemland der ligger med det ansvar at kigge standarden efter. Merle har intet med størrelse at gøre, så den "fejl" (at merle ofte er for store) må hænge sammen med noget andet, no?
Selfølgelig må du sige hvad du mener. Hvis det ikke interesserede nogen ville vi hellere ikke bruge tid på at svare dig.
nov 2005
og hvilken hund der så mon har været brugt til at blande ind, hvis det er tilfældet, og hvilke racer er "født" merle osv.
je blev lige grebet lidt af hvor mon det så kommer fra hehe, det må jo komme et sted fra :o) men hvor
aug 2005
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 827
mar 2006
Det er da fint at genet har været i USA i mange år (hvor mange og i forhold til hvor gammel racen er måske lidt mere interessant). Men racen er fra frankrig så det er stadig dem der bestemmer. Og hvorfor er det kun opstået i USA?
Nu snakker du om at vi andre bruger anekdotal og fejlagtig information. Tja. Jeg har jo en race hvor merle er godkendt og jeg har faktisk sat mig ned og læst om genetikken bag og jeg indrømmer gerne at der stadig er mange ting jeg ikke forstår. Merle er ikke en farve, det er et gen der udvasker hundens underliggende farve - derfor har man så mange variationer og mange af variationerne er farlige at avle på fordi merle-genet kan skjules i lys pels. Parrer man sådan to får man dobbelt merle (homozygot).
En merle parret med en merle ER en dumdristig kombi, og den giver altså blinde, døve og stumme (evt dødfødte) hvalpe. Det er erfaringen fra de racer der har genet og har haft den længe nok til at det indgår i standarderne. Du har dog ret i at en heterozygot merle ikke er mere syg end andre, hvilket jeg faktisk også har skrevet længere oppe i tråden.
Du nævner at racerne er opstået af blandinger. Det er sandt, men de er ikke blandinger mere. Man kan ikke bare blande to racer og sige at den stadig er den race den ligner mest. Kunne man det ville det være mig der sad med antipatien mod hundeverden, for så kunne det være ligegyldigt med alt det arbejde der har ligget i at forædle racerne. Ligesom det med størrelsen - det er ikke kommet fra den ene dag til den anden, hvilket merle har (man kan ikke kun have "lidt" merle, det er enten eller, on/off). Igen taler jeg ud fra at min egen race har en lignende historie.
Nyt materiale kan man stadig få uden at indblande hunde med uønskede gener - så lille er racen heldigvis jo hellere ikke. Hvis vi snakkede om en udrydningstruet race var det en helt anden snak.
Og hvad så hvis de er dyrere? Der sælges også Weimaraner/Labrador blandinger i USA som værende "Silver Lab" for mere end hvad begge racer koster rene, men det gør dem ikke til specielle labradors selvom det er det de påstår i annoncerne.
For mig gør det ingen forskel om merle godkendes eller ej - jeg har jo en race hvor der føres kontrol med det så jeg ved nogenlunde hvad det handler om -, men jeg prøver bare at forklare hvorfor man ikke bare kan komme udefra med noget nyt og forvente at få ændret en standard.
mar 2006
apr 2008
mar 2006
Jeg forstår ikke hvad du mener. Antal alene gør ikke perfekte hunde, og amerikanerne er kendte for at lave deres egne versioner af racerne som ikke er helt efter den originale europæsiske standard (gælder naturligvis ikke amr racer) - det vil jeg ikke betegne som perfekt, og da slet ikke når de med vilje laver fejlfarver som de kan sælge dyrere med "sjælden" mærkat (og det er ikke kun pomser der lider under den trend). Dermed ikke sagt at din hund overtræder standarden på anden vis end med farve - dertil kender jeg ikke pomsen godt nok - men der er påfaldende mange racer der har en amerikansk og en europæisk type.
"<i>som iøvigt ej virker særlig seriøst for et lille land som Danmark der virklig avler racerene hunde i flæng uden at have en smule forstand på vad verden der ude kan medfører sig at avl Om man tilmeller sig en klub !</i>"
Det er muligt at jeg misforstår denne sætning, men så vil jeg sætte pris på en omformulering. DK er kendt i hundekredse for at have meget høj kvali. Et af vores stærkeste forcer er www.hundeweb.dk hvor alle DKK hunde er anført med aner, udstillingsresultater, sundhedstjek, mentaltes mm.
Det er offentligt tilgængeligt info som er værd at kigge på inden man kaster om sig med beskyldinger omkring folks seriøsitet og brug af udenlandske hunde.
apr 2008
mar 2006
http://www.deutsche-spitze.de/
FCI består af 84 medlemslande, hvor AKC kun er samarbejdspartner. Ergo er det USA der er "speciel", ikke danmark, og af samme årsag er det ikke folk fra <i>hele</i> verden der er udelukket - kun den håndfuld der mener at de ved bedre end standarden.
Men helt ærligt, kan du ikke selv se hvordan det virker når du køber en hund efter udseende for derefter at angribe DKK fordi de ikke accepterer en hund der ikke ligner det den skal?
Kan du ikke bare acceptere at du har en sød og smuk hund som bare ikke skal indgå i avl i DKK før den tyske specialklub ændrer standarden? Var det absolut vigtigt for dig med en avlsgodkendelse er der jo mange smukke pomser i godkendte farver som du kunne have valgt, men du valgte "sjælden" frem for "avlsmateriale", og det synes jeg ikke er fair skal være alle andres problem. Det er ret ubehageligt at man skal være "lille", "selvbestaltede" og hvad du ellers kaster om dig i nedladende tone fordi 84 lande ikke lige lægger sig for fødderne af din "sjældne" hund og ændrer reglerne så du kan være med.
Det kan du forøvrigt alligevel - du får bare ikke avlsgodkendt en fejlfarvet hund.
mar 2006
Meeeeen, det gør ikke din hund til mindre værd, mindre sød eller mindre smuk (for det synes jeg bestemt også at han er). Jeg kan bare som en anden hundekøber ikke forstå hvordan en opdrætter kan forsvare at tage mere for en hund som kan bruges til mindre - hvis du forstår? Med det i tankerne kan jeg egentlig bedre forstå din harme.
mar 2006
(link fjernet)
okt 2006
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 43 Svar: 705
FORBUD MOD MERLE
<b>DHL’s bestyrelse har på møde den 1. november 2008 besluttet ikke at anerkende hunde med merlegen, uanset hvilken race de tilhører.
Beslutningen er truffet på baggrund af følgende:
Der er nu så mange negative resultater af forskning omkring merlegen, bl.a. følgende skavanker; Nyreproblemer, døvhed, øjenfejl/synsforstyrrelser (blindhed & insektsyn) med flere, at DHL’s bestyrelse ser det som dybt uansvarligt, at i hvert fald DHL’s opdrættere bevidst avler på ”syge” gener. Det vil derfor ikke i fremtiden være muligt at benytte hunde til med denne genfejl i avlen i DHL regi, ligesom hunde med merlegen heller ikke kan udstilles. </b>
mar 2006
sep 2006
Følger: 42 Følgere: 42 Hunde: 7 Emner: 3 Svar: 50
Ved hurtig gennemgang af tråden, vil jeg lige påpege at DRU heller ikke godkender farven merle indenfor chi's.
Dog har jeg haft verdens (for mig,) smukkeste merle Collie som er helt godkendt.
merle/dkk hvad?