{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  merle/dkk hvad?
  • #1   15. okt 2008 Hvad er merle?
    Kender ikke så meget til racen.


  • #2   15. okt 2008 mener nemlig at de ikke må blive avlsgodkendt pga de fejl de kan have, men ja det var fordi så på nettet en der havde dem, og hun skriver så at hendes hunde er avlsgodkendt osv og det ene og det andet champion så troed hun var fra dkk, men ja tror jeg blev lidt klogere da jeg søgte på hendes kennel navn her inde :o( ik godt

  • #4   15. okt 2008 jeg har da set chihuahua herhjemme der er blue merle ? .

    og hvad er forskel på om en chi eller poms er merle end en australian shepherd og collie f.eks ? .


  • #5   15. okt 2008 I DKK medfører alle Merle kombinationer automatisk avlsforbud.

  • #6   15. okt 2008 wilhelmia det passer ikke det gælder kun for enkelte racer.... såsom chién

  • #7   15. okt 2008 Hos chihuahua er der avlsforbud på merle - pomseren tror jeg ikke det er for. Men mig bekendt er det ikke en velset farve - men om det ville takserer en 3. præmie eller diskvalificering ja det ved jeg ikke....

  • #8   15. okt 2008 der står ikke noget hos DKK om at pomseren har avlsforbud, hvis de er merle

  • #9   15. okt 2008 je jeg ved at ved chihuahua'en så får de avlsforbud da de kan medføre dårlige ting.

    men blev så i tvivl ved pomseren, men søgte idt her inde på kennelnavnet og tror bestemt ikke det er en kennel under dkk


  • #10   15. okt 2008 Heidi - merle er ikke tilladt , og hunde med den farve , vil blive kasseret hos DKK.

  • #11   15. okt 2008 Altså blandt Chihuahua ;o)

  • #12   15. okt 2008 nej det mente jeg nok, fordi derfor havde jeg et mas uden lige da jeg skulle købe min chi i usa da man derover er helt vilde med dem jo :o)

    så jeg skulle tjekket langt tilbage på tavlerne på div hunde inden jeg kunne vælge en :o)

    troed også det var sådan ved pomseren da den også er lille (ved ik hvorfor jeg lige tror det har noget med det at gøre)


  • #13   15. okt 2008 Er der nogen der kan fortælle hvad problemerne med merle er i chi?

  • #14   15. okt 2008 de kan blive/være blinde og/eller døve

  • #15   15. okt 2008 plus nogen af dem kan være pænt stor i forholdt til hvad en chihuahua skal være.

    jeg syntes de er kanon smukke at se på, men ville ikke turde at købe en :o)


  • #16   15. okt 2008 "de kan blive/være blinde og/eller døve"

    Passer kun på homozygote merler.


  • #17   15. okt 2008 Ok.
    Men hvis det "kun" er homozygote merler (regner med at merle derfor er dominant...) kunne det så ikke løses ved at sige at merle/merle ikke måtte parres?


  • #18   15. okt 2008 homozygot betyder forresten at den har to merle gener - en fra hver forældre.

    Jeg har læst mig til at man mistænker genet for at være kommet fra krydsninger med enten sheltie eller aussie fordi farven ikke optrådte da standarden blev udviklet, hvilket også ville forklare størrelsesforskellen.


  • #19   15. okt 2008 ja man mener at en ægte chihuahua aldrig har været merle af sig selv.

    men altså jeg har læst på en del sider fra usa (de avler merle chihuahua) at det er under al kritik at parre to merle, så det er der næsten ingen der gør, og alligevel forekommer det, så det sker ikke kun hvis man parre to merle, nogle hunde har de skavanker selvom merle genet ligger tilbage til f,eks mormor, så tror bare de fleste med chihuahua holder sig væk fra det.

    det er ikke vildt meget man ved om det endnu, og mange holder si væk til man ved mere, andre ser anderledes på det. kommer an på så meget :o)


  • #20   15. okt 2008 Karina

    Det gør vi i hvert fald hos sheltierne. Der "må" merlerne kun parre med tricolour og sort/hvid, da merlen ofte er svær at se med det blotte øje på zobelerne. Altså, en zobel må faktisk godt parre en merle, men der nedlægges avlsforbud på zobel-merle afkom - MEN fordi man ikke altid kan se at den er merle er det lidt farligt at begynde at lege med den kombi.


  • #21   15. okt 2008 Ok.

    Havde lidt samme diskussion med at parre chinese crested hårløs/hårløs fordi homozygot er letal kombi, men det er alligevel åbentbart tilladt...
    Ikke at det hører helt til emnet smiley


  • #22   15. okt 2008 Karina

    Så vidt jeg ved er der ikke forbud mod M/M kombier, men jeg kender ingen der laver dem og det er meget fy fy blandt sheltiefolk. Afkommet kan dog ikke stambogsføres medmindre det er af godkendte farver - og sandsynligheden for det er ikke stor ved sådan en kombi, så der er ikke nogen fordel ved det.


  • #23   15. okt 2008 S jeg ved blot at merle er ikke en godkendt farvekomb. indenfor granddanois, men måske er den indenfor andre racer??

  • #24   15. okt 2008 svejgaard: øhh hvor skal jeg vide fra om det gælder en race jeg ikke har?? som du sikkert ved og kan læse her gælder det ikke alle racer i dkk, så man har da lov at spørge, og syntes ikke jeg så noget om det da jeg læste inde på dkk's side så derfor spørg jeg.

    ved godt det er ved chihuahua men det har jeg vidst også skrevet længere nede.



  • #25   15. okt 2008 Er der nogen racer der har decideret forbud mod at parre merle med merle?? -Selvom der ingen tvivl i mine verden er om at har man bare lidt fornuftigt i hvoedet lader man være...
    Dog har jeg set merle + merle parringer hos aussies i udlandet, men såvidt mig bekendt er det ikke noget der bliver eksperimenteret med herhjemme...

    Hvad angår Chi og poms. ved jeg at merle ikke er godkendt farve hos DKK for Chi'en og jeg trooor heller ikke den er for poms...


  • #26   15. okt 2008 ja jeg spørg og hvad så?? som du ved kan man læse på 100 hjemmeside og de første 50 taler for og de sidste 50 taler imod at du så tror på dem der taler for og jeg ikke ved hvad man skal tro, men holder mig til imod indtil jeg ved mere.

    men jeg røver da bare at søge ny viden eller information, og ville bare vide om dkk gav avlsforbud til merle pomser, og det vidste jeg intet om i forvejen, fint nok hvis du ved det, men nu har du jo så også haft en del pomser så klart du sikkert ved mere om racen, men nu spurgte jeg til regler inden for merle pomser i dkk, ved ik om du kender dem hvis du gør er du velkommen til at svare på det jeg spurgte om :o)

    der er jo forskel på om der er merle i en race og så om den godkendes til avl.

    jeg har læst et sted at en der har hentydet til hun var i dkk og hun havde avlgodkendt pomser, men andre steder læser jeg så noget andet.

    så derfor spørg jeg så om de er godkendt i dkk


  • #27   15. okt 2008 Vi har set et link, hvor der står at merle chi ikke er godkendte i DKK.
    Kan nogen finde et link, hvor der står at merle pomser ikke er godkendte i DKK? (Gerne et troværdigt link...)


  • #28   15. okt 2008 karina: ja vil også gerne se det for har nemlig også kun fundet det om chi. som der står længere oppe er der ikke nogen der kan læse at der er avlsforbud på merle pomser ved dkk, så vil også gerne se "bevis" på det.

  • #29   15. okt 2008 Jeannette K -
    Den diskusion har du jo været i før, hvor du HAR fået at vide at det ikke hjælper en dyt at din hund har en fin AKC stamtavle fra USA, hvis farven ikke er godkendt i DKK VIL din hund blive diskvalificeret på udstilling...


  • #30   15. okt 2008 hvis man har en hund fra usa og vil udstille i dkk, så skal dens papir overføres til dkk, hvis det f.eks er en chihuahua som så er merle, vil man på sin første udstilling få at vide den ikke er avlsgodkendt.



  • #31   15. okt 2008 dkk mener ikke at den oprindelige chihuahua indeholdte de farver, så man mener at for at få den farve har man blandet en anden race ind og bla. derfor vil man ikke have merle.

    ved ik hvad historien er bag pomseren


  • #32   15. okt 2008 For pokker Jeannette!!! IGEN, hverken JEG eller andre siger noget som helst om at du skal være medlem af DKK for at deltage i en DKK udstilling!!! Nej, man skal ikke være medlem for at udstille hos DKK, det har jeg selv gjort for en del år siden... Men jeg kan ved gud stadig ikke se hvad det har med sagen at gøre???
    - Din hund der i mod skal overføres til DKK og have et dansk registreringsnummer for at kunne udstilles i DK hvis den er dankejet, men det har jo INTET med medlemsskab af DKK at gøre....!

    Det eneste jeg siger er at: Det hjælper IKKE noget at din hund har en FCI anerkendt stamtavle (AKC), når farven på din hund ikke er godkendt i Danmark, hos DKK VIL den blive diskvalificeret når/hvis du udstiller den, en hund i en ikke-anerkendt farve kan naturligvis ikke avlsgodkendes, det siger jo sig selv -at de godkender farven i USA -og måske andre lande, har ikke noget med sagen at gøre, nu er vi i Danmark og snakker om hvad der er godkendt i DKK, og dér er merle farven så IKKE godkendt hos pomseren.....


  • #33   15. okt 2008 ja ved godt de er også er blevet langhåret af en grund, derfor jeg også bedst kan li de korthåret :o)

    men så billeder far en der havde vlret i mexico og leget med en "ægte" chihuahua du ved, og den så skam helt anderledes ud så tror der er pillet for meget ved den både med hensyn til næse, øjne, øre og farve osv.

    men ja da men ikke rigtig kender til den sande historie er det heller ikke til at sige om merle er normalt ved chihuahua men måske bare sjældent, plus alle hunde er jo blevet blandet før eller siden for ellers havde vi jo ikke aft alle de racer, så derfor syntes jeg også det er en lidt underlig situation.

    men ja syntes man måske skulle udforske det noget mere, for ellers burde den langhåret jo heller ikke være tilladt under navnet chihuahua :o) altså hvis man ser sådan enten eller på det


  • #34   15. okt 2008 AKC er ikke under FCI, men de samarbejder med dem. Derfor er der forskel på standarden

  • #35   16. okt 2008 ja AKC og DKK har mange ting der er ens men ikke alle, de fleste akc hunde kan overføres til dkk, dog skal man være obs på visse ting inden for den race man har, f,eks merle ved chihuahuaen, ved at ved nogle racer der kan de ikke indføres til dkk hvis de er blevet gjort "stum" fordi i canada må man gøre noget ved struben så hunden ikke kan gø, disse hunde kan heller ikke optages i dkk selvom de ellers har en fin tavle :o)

    så man skal tjekke reglerne for hver enkelt race


  • #36   18. okt 2008 jeanette - kan du ikke linke til den kennel du her taler om?

    Jeg husker den som værende under DRU, men det er muligt jeg tager fejl.


  • #37   18. okt 2008 jeg har studeret den lidt og har søgt på den her inde og det er ikke gode ting der kommer frem mener bare det er vester-borg og så resten :o)

  • #38   18. okt 2008 Ja det var nu også den jeg tænkte på, og sikkert den der menes da jeg kan se der er en merle poms. Men jeg kan intet finde om stamtavler på siden, ej heller hvor div. hunde oprindeligt er stambogsført.

  • #39   18. okt 2008 nej ku jeg heller ikke, mente den var i dru men der bliver man ikke avlsgodkendt så ved ik om hun er i en anden klub eller om det er for at "lokke" køber til at tro hendes hunde er avlskåret fra en stor klub eller ja ved det ik.

  • #40   18. okt 2008 Jeannette K -
    Det jeg bliver 'hidsig' over, er at du bliver ved med at sige de samme ting -ting som jeg overhovedet ikke kan se har relevens for denne sag.. Blandet andet siger du at du ikke kan se hvorfor du skal være medlem af DKK for at udstille... Og så er det bare at jeg siger at det skal DU heller ikke, men din HUND skal overføres til DKK og have et dansk registreringsnummer, for at blive udstillet i DKK, men samtidig siger jeg så at jeg overhovedet ikke kan se hvad relevans det har for sagen, eftersom spørgsmålet var om Merle var godkendt som farve i DKK på Chi. og Poms. Og til det kan jeg kun sige at jeg ved at det ikke er godkendt for Chi'nes vedkommende og omend jeg gerne skal indrømme at jeg ikke ved det 100%, så tyder alt hvad jeg kan finde frem til, på at det heller ikke er godkendt for pomsens vedkommende...... Og ER det tilfældet -at merle ikke er en anerkendt farve for poms i DKK, så vil din hund altså ikke kunne blive avlsgodkendt, da den på en udstilling vil blive betragtet som fejlfarvet...

    Ydermere kan jeg ikke lige se hvad det er jeg blander sammen??? Det er jo altså ikke mig der laver de regler, jeg ved bare at sådan er det.....!


  • #41   19. okt 2008 Søger man på Vestergaard/Vestergård i hundeweb kommer der kun jagthunde født i starten af 80'erne op, så det kan ikke være sandt.
    Søger man på pomeranian kommer der 1001 hunde frem, hvoraf ingen er registreret som værende merle.


  • #42   19. okt 2008 nej tror heller ikke den er i dkk.

  • #43   19. okt 2008 Kennel vesterborg er under DRU

  • #44   19. okt 2008 Det gode er jo så man selv vælger sin klub, og det er opdrætterne i DKK. der vælger race restrektionerne, og de ønsker for chihuahuaéne vedkommende, at de skal ligne standartem , og det er da pussigt at der er gået mode i sjældne farver, for seriøse chihuahua opdrættere, er chien fave løs , det der tæller, er formen , og de merle, er ikke særlig race typiske...

  • #45   19. okt 2008 Nej selvfølgelig vil en opdrætter i DRU mener regler er dumme, ellers var han/hun jo ikke i DRU?

    Men problemet er vel løst nu, er det ikke?
    Du flytter din amerikanske hund over i DRU og laver et samarbejde med denne dejlige dame, så får I begge jeres lyst for avl styret, mon ikke :o)


  • #46   19. okt 2008 Jeanette - jeg vil ikke udtale mig om hvor racetypisk en pomeranier er, da racen absolut intet siger mig , så hvor vidt den er race typisk eller ej, lader jeg andre om at bedømme :o) men jeg har d.d ikke set en eneste racetypisk chihuahua i farven merle , og det er nok for mig :o)

  • #47   19. okt 2008 Jeannette

    Der er ingen der har ondt over dit valg af hund, tværtimod virker det som om du har ondt over reglerne. Er farven noget der er blandet ind fra andre racer giver det jo sig selv at man ikke godkender hunden selvom i er nogle der synes at "flot" er et kriterie for godkendelse - det dyrker vi bare ikke i DKK i kraft af at det er specialklubben i hundens oprindelsesland der bestemmer suverænt FCI standarden. DKK KAN ikke ændre standarden bare fordi i er nogle der valgte hund ud fra farve og er utilfredse med at det falder udenfor standard.

    Er du forresten ikke sød at dele din mening uden at bande og svine folk til?


  • #48   19. okt 2008 jeannette

    Jamen hvor kommer farven så fra? Er det en tilfældig mutation, har den altid været der, eller er der mon nogen der har blandet en anden race i?

    Jeg ved det ikke, og så vidt jeg ved er der hellere ingen andre der har noget definitivt at sige om oprindelsen, så på den baggrund kan man ikke bare lukke dem ind - især nar det er racens hjemland der ligger med det ansvar at kigge standarden efter. Merle har intet med størrelse at gøre, så den "fejl" (at merle ofte er for store) må hænge sammen med noget andet, no?

    Selfølgelig må du sige hvad du mener. Hvis det ikke interesserede nogen ville vi hellere ikke bruge tid på at svare dig.


  • #49   19. okt 2008 ja det er egentlig underligt man burde vel kunne få det undersøgt der hvor hunden stammerfra, altså racen,

    og hvilken hund der så mon har været brugt til at blande ind, hvis det er tilfældet, og hvilke racer er "født" merle osv.

    je blev lige grebet lidt af hvor mon det så kommer fra hehe, det må jo komme et sted fra :o) men hvor


  • #50   20. okt 2008 Jeg så en på verdens udstillingen i Polen , som dommeren viste ud af rigen , hun ville slet ikke kikke på den , og skal jeg være helt ærlig , lignede det mere en corgie, så mon ikke den var i nær familie, med sådan en ;o) ( merle er i øvrigt , først dukket op , blandt chihuahua, her inde for de sidste 4 - 5 år. og det er da pussigt , at en fave pludslig dukker op, hos en race )

  • #51   20. okt 2008 jeannette du vrøvler da vist lidt hva smiley men held og med at overtage verdensherredømmet med merle smiley

  • #52   20. okt 2008 jeannette

    Det er da fint at genet har været i USA i mange år (hvor mange og i forhold til hvor gammel racen er måske lidt mere interessant). Men racen er fra frankrig så det er stadig dem der bestemmer. Og hvorfor er det kun opstået i USA?

    Nu snakker du om at vi andre bruger anekdotal og fejlagtig information. Tja. Jeg har jo en race hvor merle er godkendt og jeg har faktisk sat mig ned og læst om genetikken bag og jeg indrømmer gerne at der stadig er mange ting jeg ikke forstår. Merle er ikke en farve, det er et gen der udvasker hundens underliggende farve - derfor har man så mange variationer og mange af variationerne er farlige at avle på fordi merle-genet kan skjules i lys pels. Parrer man sådan to får man dobbelt merle (homozygot).

    En merle parret med en merle ER en dumdristig kombi, og den giver altså blinde, døve og stumme (evt dødfødte) hvalpe. Det er erfaringen fra de racer der har genet og har haft den længe nok til at det indgår i standarderne. Du har dog ret i at en heterozygot merle ikke er mere syg end andre, hvilket jeg faktisk også har skrevet længere oppe i tråden.

    Du nævner at racerne er opstået af blandinger. Det er sandt, men de er ikke blandinger mere. Man kan ikke bare blande to racer og sige at den stadig er den race den ligner mest. Kunne man det ville det være mig der sad med antipatien mod hundeverden, for så kunne det være ligegyldigt med alt det arbejde der har ligget i at forædle racerne. Ligesom det med størrelsen - det er ikke kommet fra den ene dag til den anden, hvilket merle har (man kan ikke kun have "lidt" merle, det er enten eller, on/off). Igen taler jeg ud fra at min egen race har en lignende historie.

    Nyt materiale kan man stadig få uden at indblande hunde med uønskede gener - så lille er racen heldigvis jo hellere ikke. Hvis vi snakkede om en udrydningstruet race var det en helt anden snak.

    Og hvad så hvis de er dyrere? Der sælges også Weimaraner/Labrador blandinger i USA som værende "Silver Lab" for mere end hvad begge racer koster rene, men det gør dem ikke til specielle labradors selvom det er det de påstår i annoncerne.

    For mig gør det ingen forskel om merle godkendes eller ej - jeg har jo en race hvor der føres kontrol med det så jeg ved nogenlunde hvad det handler om -, men jeg prøver bare at forklare hvorfor man ikke bare kan komme udefra med noget nyt og forvente at få ændret en standard.


  • #53   20. okt 2008 Nej.. Det var jo forkert.. pomsen stammer da fra tyskland. smiley

  • #54   20. okt 2008 jeannette kan sgu da godt se du ikke er dansker, dummere er jeg da heller ikke.. var nu ikke sproget jeg hentydede til, hvilket du forhåbentlig også kunne se ud fra min lettere sarkastiske kommentar smiley

  • #55   21. okt 2008 jeannette

    Jeg forstår ikke hvad du mener. Antal alene gør ikke perfekte hunde, og amerikanerne er kendte for at lave deres egne versioner af racerne som ikke er helt efter den originale europæsiske standard (gælder naturligvis ikke amr racer) - det vil jeg ikke betegne som perfekt, og da slet ikke når de med vilje laver fejlfarver som de kan sælge dyrere med "sjælden" mærkat (og det er ikke kun pomser der lider under den trend). Dermed ikke sagt at din hund overtræder standarden på anden vis end med farve - dertil kender jeg ikke pomsen godt nok - men der er påfaldende mange racer der har en amerikansk og en europæisk type.


    "<i>som iøvigt ej virker særlig seriøst for et lille land som Danmark der virklig avler racerene hunde i flæng uden at have en smule forstand på vad verden der ude kan medfører sig at avl Om man tilmeller sig en klub !</i>"
    Det er muligt at jeg misforstår denne sætning, men så vil jeg sætte pris på en omformulering. DK er kendt i hundekredse for at have meget høj kvali. Et af vores stærkeste forcer er www.hundeweb.dk hvor alle DKK hunde er anført med aner, udstillingsresultater, sundhedstjek, mentaltes mm.
    Det er offentligt tilgængeligt info som er værd at kigge på inden man kaster om sig med beskyldinger omkring folks seriøsitet og brug af udenlandske hunde.


  • #56   21. okt 2008 Jeannette jeg synes nu det går meget godt, at vi ikke er helt enige er så en anden sag smiley

  • #57   21. okt 2008 Igen. Det er IKKE danmark der har bestemt standarden. Det er den tyske spids klub der bestemmer det for alle tyske spidshunde i alle FCI landene.
    http://www.deutsche-spitze.de/

    FCI består af 84 medlemslande, hvor AKC kun er samarbejdspartner. Ergo er det USA der er "speciel", ikke danmark, og af samme årsag er det ikke folk fra <i>hele</i> verden der er udelukket - kun den håndfuld der mener at de ved bedre end standarden.

    Men helt ærligt, kan du ikke selv se hvordan det virker når du køber en hund efter udseende for derefter at angribe DKK fordi de ikke accepterer en hund der ikke ligner det den skal?

    Kan du ikke bare acceptere at du har en sød og smuk hund som bare ikke skal indgå i avl i DKK før den tyske specialklub ændrer standarden? Var det absolut vigtigt for dig med en avlsgodkendelse er der jo mange smukke pomser i godkendte farver som du kunne have valgt, men du valgte "sjælden" frem for "avlsmateriale", og det synes jeg ikke er fair skal være alle andres problem. Det er ret ubehageligt at man skal være "lille", "selvbestaltede" og hvad du ellers kaster om dig i nedladende tone fordi 84 lande ikke lige lægger sig for fødderne af din "sjældne" hund og ændrer reglerne så du kan være med.

    Det kan du forøvrigt alligevel - du får bare ikke avlsgodkendt en fejlfarvet hund.



  • #58   21. okt 2008 En ting er jeg enig med dig i er at det er tosset at de udstiller og præmierer fejlfarvede hunde derovre når man ikke gør det andre steder. Det virker på mig som om du som køber bliver lidt snydt når du får en hund med flotte papirer der viser sig at være ubrugelige udenfor USA.

    Meeeeen, det gør ikke din hund til mindre værd, mindre sød eller mindre smuk (for det synes jeg bestemt også at han er). Jeg kan bare som en anden hundekøber ikke forstå hvordan en opdrætter kan forsvare at tage mere for en hund som kan bruges til mindre - hvis du forstår? Med det i tankerne kan jeg egentlig bedre forstå din harme.


  • #59   3. jan 2009 Kennel Vesterborg er udelukket af DHL
    (link fjernet)


  • #60   3. jan 2009 taget fra ovenstående link - når nu der diskuteres merle

    FORBUD MOD MERLE

    <b>DHL’s bestyrelse har på møde den 1. november 2008 besluttet ikke at anerkende hunde med merlegen, uanset hvilken race de tilhører.

    Beslutningen er truffet på baggrund af følgende:

    Der er nu så mange negative resultater af forskning omkring merlegen, bl.a. følgende skavanker; Nyreproblemer, døvhed, øjenfejl/synsforstyrrelser (blindhed & insektsyn) med flere, at DHL’s bestyrelse ser det som dybt uansvarligt, at i hvert fald DHL’s opdrættere bevidst avler på ”syge” gener. Det vil derfor ikke i fremtiden være muligt at benytte hunde til med denne genfejl i avlen i DHL regi, ligesom hunde med merlegen heller ikke kan udstilles. </b>


  • #61   4. jan 2009 Godt af DHL fuldstændigt at overse at hyrdehundene kun har to grundfarver, hvilket er grunden til at vi kan kontrollere merlegenet... Modsat poms som har.. hvad.. 8-9 farver?

  • #62   10. jan 2010 Kan godt se det er en gammel tråd, men kom tilfældigvis forbi da jeg så salgsannoncer med merle-chi's.

    Ved hurtig gennemgang af tråden, vil jeg lige påpege at DRU heller ikke godkender farven merle indenfor chi's.

    Dog har jeg haft verdens (for mig,) smukkeste merle Collie som er helt godkendt. smiley


Kommentér på:
merle/dkk hvad?

Annonce