1.523 visninger
|
Oprettet:
Heidi - Shelly lelly <3 .
17. nov 2005 Følger: 62 Følgere: 80 Hunde: 2 Emner: 534 Svar: 3.710
17. nov 2005 Følger: 62 Følgere: 80 Hunde: 2 Emner: 534 Svar: 3.710
merle gen test, kendr du den? {{forumTopicSubject}}
Jeg så på en hjemmeside at personen havde fået lavet sådan en merle gen test, og der var så et link til en engelsk/amerikans side hvor der stod noget mere om det.
Men da de ikke ligefrem er hverdags engelsk er det ikke noget jeg lige forstod, jeg ved ikke om det var for at teste om ens hun bare genet i sig for generationer tilbage eller om det var for at teste hvilken type merle M- Mm- mm eller hvad, for at vide hvad den må parres med.
er der nogen der ved det helt præcist?
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.354
/Carina
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.121
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 80 Hunde: 2 Emner: 534 Svar: 3.710
ja det er farven, ja nemlig, men der kan være der er forskel men jeg ved det ikke, jeg skal ik avle merle. men jeg er bare nysgerrig efter hvad testen bruges til og hvad de undersøger i den test
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.529
Det er også rigtigt at man ikke bør parre to merle hunde...
nov 2005
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.354
<i>With the recent discovery of the merle gene, genetic testing is now available to allow for the identification of the merle allele in individual animals.</i>
Testen bruges til at påvise merle allele (kode sekvenser) i individuelle dyr.
Dette er vigtigt, da merle i nogle racer har en sammenhæng med afvigelser i høre- og synssansen og i nogle tilfælde abnormaliteter i skelet-, kredsløb og forplantnings systemet.
... Sådan meget kort oversat og omskrevet :o)
/Carina
nov 2005
for jeg har læst at genet både kan være skjult sådan så en hund der egentlig er merle, at man ikke kan se det, og jeg har læst at en hund der ikke er merle, sagtens kan have genet og så videregive det til en hvalp som så laver merle gen.
jul 2006
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 33
Men ja, hvis en hund er lys i farven er det næsten umuligt at se om den er merle eller ej, det er det de kalder en skjult merle.
En hund kan altså kun være merle hvis en af dens forældrer er merle.
Og ja, at parre to merle hunde, vil give merle & dobbelt merle hvalpe, og dobbelt merle hunde lider tit af døvhed/blindhed og andre uheldige skavanker
nov 2005
men hvad er det så den test den går ud på
nov 2005
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 5 Emner: 32 Svar: 1.529
- Ikke nødvendigvis... Der findes det man kalder en kryptisk merle, hvor det er umuligt at se på dem at de reelt set er merle. parre man fx. to sorte aussies (Black tri.) vil der kun komme sorte hvalpe -evt. røde, hvis begge forældre er red factored, men dukker der en merle hvalp op i et kuld mellem to sorte forældre, er der noget 'galt' og en af forældrene må derfor være kryptisk merle - eller opdrætteren har været uopmærksom og ikke opdaget at en af hundene måske har en lille bitte plet der indikere at den pågældene hund rent faktisk ER merle... Men hvis man har en kryptisk merle er det relevant at vide da man stadig ikke bør parre den med en 'ægte' merle...
Link til lidt om merle farven - hos aussies:
(link fjernet)
Link til lidt om merle genet:
(link fjernet)
merle gen test, kendr du den?