{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.167 visninger | Oprettet:

Hvornår er dobbelt merle okay? {{forumTopicSubject}}

Vi har i mange år kaldt hunde med to kopier af merle (M/M) for dobbelt merle.
I lyset af ny information er det dog kommet frem, at det ikke er helt så simpelt, så her vil jeg give jer en lille gennemgang.

Før vi begynder, så vil jeg gerne lige sige, at man IKKE kan vide hvilken type merle ens hund har, hvis man ikke tester.
Der er på nuværende tidspunkt kun ét laboratorium, som har en nøjagtig test for merle, og det er Vemodia.
Hvis man vil lære mere om merle, tests og vejledning i forhold til dette, så kan man joine Facebook-gruppen: Merle - SINE Insertion from Mc - Mh.

Merle findes i 7 typer. "m" værende ikke-merle, og herefter som følger:
Mc - Krypisk Merle 200 - 230 bp
Mc+ 231 - 246 bp
Ma - Atypisk Merle 247 - 254 bp
Ma+ 255 - 264 bp
M - Merle 265 - 268 bp
Mh - Harlequin Merle 269 - 280 bp

Se billede for skema af dette.

Dobbelt merle forbindes med sundhedsricisi, hvor døve og blinde hunde skabes.

Følgende kombinationer er af højeste risiko for problemer og skaber ofte meget hvidt:
Mh/Mh
Mh/M
Mh/Ma+
Mh/Ma

M/M
M/Ma+

Følgende kombination skaber også hvidt, men ikke i samme grad som ovenstående og betragtes derfor som værende i lavere risiko for problemer:
M/Ma

Følgende kombination kan skabe hvidt, men har endnu ikke haft nogle problemer:
Ma+/Ma+

Følgende kombinationer skaber IKKE problemer:
M/Mc+
M/Mc

Ma+/Ma
Ma+/Mc+
Ma+/Mc

Ma/Ma
Ma/Mc+
Ma/Mc

Mc+/Mc+
Mc+/Mc

Mc/Mc

Note: Husk at andre gener også kan skabe hvidt, såsom piebald (sp) og et endnu ukendt hvidt-hoved gen.

(Vedlægger eksempler af hunde og nævnt deres typer længere nede)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er dobbelt merle okay?
  • #1   27. feb 2018 Mc/m - En kopi af kryptisk merle.

    profilbillede
  • #2   27. feb 2018 Ma/m - En kopi af atypisk merle.

    profilbillede
  • #3   27. feb 2018 Ma+/m - En kopi af atypisk merle +.

    profilbillede
  • #4   27. feb 2018 M/m - En kopi af "normal" merle.

    profilbillede
  • #5   27. feb 2018 Mh/m - En kopi af harlequin merle - Ikke at forvirre med harlekin i GD.

    Denne hund er desuden testet S/S, hvilket betyder at den IKKE er piebald/hvidfaktor (eller hvilke andre termer, der måtte være i racer).


    profilbillede
  • #6   27. feb 2018 Nu spørger jeg bare rigtigt dumt - er blå franske bulldogs merle/kan være merle? :s Skal lige siges jeg har Nada forstand på den slags..

  • #8   27. feb 2018 Indrømmer at det er lidt et spørgsmål med tilhørende svar, haha ^^ Informativ tråd, hvis man kan sige det sådan, Linda ^^

    Pernille: Nej, blå FB er dilute, ikke merle ^^


  • #9   27. feb 2018 okay godt nok - så blev jeg det klogere smiley Bare nogle af de billeder af merle FB'ere ligner næsten de blå (måske bare tilfælde eller dårlige billeder) så skulle bare lige være helt sikker smiley

  • #10   27. feb 2018 Det er to helt forskellige gener i hvert fald ^^

  • #11   27. feb 2018 Okay smiley Selvom de blå jo så heller ikk er at anbefale sundhedsmæssigt - men flotte er de..

  • #12   27. feb 2018 Blå/lilla afhænger enormt meget af race. Det skyldes CDA (Color dilution alopecia eller bare hårtab), som endnu ikke er et lokaliseret gen, så de ved ikke helt, hvordan det nedarves eller hvordan det fungerer.
    Men der er også hele racer, der ikke har problemer med det. Weimaranere er fx allesammen dilute, men de går jo ikke rundt og er hårløse hele tiden.

    Så det er et separat gen, som på en eller anden måde har sat sig på dilute-genet, men indtil de har fundet det, så anbefales det ikke at avle blå på blå i de racer, hvor CDA er et problem.


  • #13   27. feb 2018 Min Milles mor var blå men bestemt ikk "hårløs" hun havde den fineste pels (så fin den nu kan være når en tæve har haft hvalpe).. Mille har dog fået allergi - men dyrlægen siger at det har ufatteligt mange franske.. Moren fejlede ikk noget - ingen allergi og fin ryg, knæ, hofter osv men allergien kan selvfølgelig komme senere i hundens liv, det kan jo ikk udelukkes..

    Men læste herinde at lige de franske blå får tit hudproblemer/pelsproblemer og allergi..


  • #14   27. feb 2018 Milles mor var parret med en rød fawn og der var 4 brindle, en blå og en fawn..

  • #15   27. feb 2018 CDA ligger vist også til den race. Det ligger også til chihuahuaen og staffen, hvis jeg husker rigtigt.

  • #16   27. feb 2018 Heldigvis så har Mille arvet den gode ryg, knæ, hofter osv - dyrlægen sagde det var de flotteste røntgenbilleder hun havde set af en FB i årevis - Så hellere døje med allergi overfor gråbønke (2mdr om året)..

    Men ja, lyder rigtigt med chi'en og de franske i forhold til hvad jeg har hørt..

    Men er skisme svært at gennemskue det genetik - trist at nogle folk hellere vil ha en "speciel" hund fremfor en sund hund.. Selvom en del af det selvfølgelig nok også er uvidenhed..


  • #17   27. feb 2018 Genetik er kringlet, fordi der hele tiden er nye fund, og så passer det man troede ikke længere.

    For eksempel har man altid sagt, at to hunde som ikke synligt er merle ikke kan få merle afkom. Det passer så bare ikke. Der er efterhånden en del eksempler på det:


    profilbillede
  • #18   27. feb 2018 Ja det er kringlet..

  • #19   27. feb 2018 Men hvorfor? Altså hvorfor overhovedet overveje det?
    Der er i de fleste racer med merle-farver ikke en meget begrænset genpulje, så det burde være muligt at finde en passende kombination.


  • #21   27. feb 2018 Fordi der faktisk er cirka 30% af de hidtil testede hunde, som har mere end bare to typer.
    Det vil sige, at de kan give alle de typer videre, som hidtil er op til 4. Derudover kan man ikke altid se på en hund, om den er merle eller ej.

    - Som jeg ser det, i lyset af den her information, så burde man faktisk teste begge forældre i enhver merle-parring, også selvom den ene ikke ser merle ud. Just in case.


  • #22   27. feb 2018 Ok, jeg gætter på, at der er noget jeg har misforstået. Men du skriver at m = ikke-merle. Så er de hunde du lister som f.eks. M/m, Ma/m osv jo heller ikke dobbelt merle (de har jo kun arvet et enkelt merle-gen).

    I min verden giver det ikke nogen som helst mening at avle dobbelt merle. Risikoen er der for problemer (åbenbart i varierende grad alt efter type af merle, ved man så nu, men risikoen er der) og der er ingen som helst gevinster ved det - selv hvis man interesserede sig for farveavl og ønskede at få flere merlehvalpe er der statistisk samme chance for merlehvalpe ved en merle x fuldfarve som ved en merle x merle parring. Så hvorfor bevæge sig rundt i gråzoner, når der INTET er vundet på det?


  • #23   27. feb 2018 Og ang. om man kan se at hunden er merle eller ej, så handler det jo for mange racer slet og ret om kun at parre merle med visse farver. Skulle man have en race, hvor farveudfaldet er mindre forudsigeligt, vil jeg da anbefale ikke at avle på merle eller som minimum farveteste.

    Ang. to ikke-merler og merleafkom, så vil jeg vædde med at mindst en af de afbillede hunde er merle. Den ene har en plet på brystet - den kunne såmænd være merle (merle kan godt være afgrænset til et lille område som f.eks. en brystplet, lys halespids e.l.)

    I øvrigt, hvilke problemer er der med piebald, siden den nævnes? For det er jo, så vidt jeg ved, ikke bare meget hvidt der er problemet ved dobbeltmerle, så hvis ikke piebald har lignende problemer som merle/er beslægtet med merle, er jeg ikke sikker på, jeg forstår sammenhængen?


  • #24   27. feb 2018 Det er nemlig præcis det, der er beskrevet. De hunde er postet som eksempler på de forskellige typer.

    Nu er en overraskende stor gruppe af merle hunde jo faktisk ramt af såkaldt mosaicisme. Det betyder, at dens merle gen er splejset sammen af op til to typer, og de kan jo som sagt have to kopier, som så kan være splejset hver især. Det betyder at de kan have op til 4 typer merle i samme hund.

    Denne er et godt eksempel.
    Denne hund har én kopi, som er primært Mh, mens en mindre del af det er Ma+, og så en kopi af m - ikke merle.
    Denne hund ville kunne videregive hver af disse i deres selvstændige form. At avle denne med eksempelvis en "usynlig" Ma ville kunne skabe Mh/Ma hvalpe. Som ses længere oppe, så er det jo en af de kombinationer, som kan give implikationer.

    Denne viden er vigtig for langt mere end bare "eksperimentering". Denne viden er relevant for AL merle avl, ganske enkelt.


    profilbillede
  • #25   27. feb 2018 I forhold til piebald, så kan det være problematisk i forhold til døvhed. Det kan give problemer i forhold til fx Mh, hvis hunden OVENI er piebald.

    De to forældre er begge merle, de er bare Ma og ikke fuld M. Hvalpen er Ma/Ma, dobbelt atypisk merle.


  • #26   27. feb 2018 Jeg kan godt mærke jeg vist bare skal i seng og læse det igen en anden dag smiley

    Men ift. det du skriver her:

    Denne hund ville kunne videregive hver af disse i deres selvstændige form. At avle denne med eksempelvis en "usynlig" Ma ville kunne skabe Mh/Ma hvalpe.

    Ma er vel stadig merle, så med mindre den f.eks. er lavet på zobel (eller anden farve, hvor merlemønster ikke kan ses), så vil merlefarven vel være udtryk i et eller andet omfang (hvadend det så blot er med en mindre plet).

    Jeg tænker stadig, at det er ret simpelt: Undlad at parre merle med merle. Undlad at parre merle med farver der kan skjule mere eller hvor der er usikkert farveudfald. Så burde man være dækket. Med vilje at parre to hunde med merlegen kan jeg simpelthen ikke se noget godt argument for


  • #27   27. feb 2018 Den er merle, men i en kortere version. Forestil dig merle genet som en cirkel med en laaaaaang hale. Denne hales længde er hvad der bestemmer typerne. En Mc er den korteste hale, som avler og udtrykker sig som en ganske almindelig, i ovenstående tilfælde, sort og hvid hund.
    Den er stadig relevant, fordi den tilsyneladende kan "modarbejde" de længere typer, når der er tale om mosaicisme.

    Mh er den længste type og udtrykker sig ved at gøre de normalt grå områder om til hvide områder, meget lig harlekin i GD. I GD'en er det dog et helt separat gen, H, som forårsager looket.

    Resten er alt derimellem.

    Par ikke merle med merle lyder rigtig simpelt, men med den her nye viden er det faktisk ikke helt så simpelt alligevel.


  • #28   27. feb 2018 Hvis du vil, så kan du altid kigge lidt her:
    https://www.merle-sine-insertion-from-mc-mh.com/breeds/

    Der er flere forskellige eksempler af testede hunde.


  • #30   28. feb 2018 Det der er fundet nu er ikke modifiers/regulatorer ligesom H, harlekin. Det er forskellige "længder" af selve M.

    Tweed er man gået væk fra, fordi de ikke har kunnet lokalisere et sådant gen, men istedet har set bestemte kombinationer som nævnt ovenfor skabe tweed-looket.
    Desuden er alle de testede hunde med hvide aftegn testet for H, og det er hidtil kun fundet i GDen. Det dækker også aussien.
    De tester til gengæld alle som Mh.

    Så jeg kender godt til teorierne fra aussieverdenen, men de holder ikke helt stik, når man begynder at teste og forske.


  • #32   28. feb 2018 Måske er det frosten, der har sat sig i hovedet, men forstår ikke helt, hvad du mener eller hvem den er rettet mod? haha ^^

  • #33   28. feb 2018 Man kan vel bare bruge en hund hvor der ikke er Merle i linjerne et stykke tilbage. Har aldrig vurderet det som en risiko - primært fordi jeg ikke har set en Merle jeg er interesseret i ift avl endnu smiley

  • #34   28. feb 2018 Men vi skal også bare huske at sådan noget som Ma sagtens kan gå generationer uden at blive opdaget, fordi de giver samme antal basepar videre, og derved stort set ens udtryk. Hvis det udtryk ikke er tydeligt, jamen, så tror du hunden er almindelig sort hvid eller sågar blå. Avl en Ma med en Mh, og så har du et problem.

    Jeg er med på, at risikoen er minimal i en del racer, men jeg, så forsigtig som jeg er af person, ville i hvert fald hellere være klar over det, fremfor ikke at være klar over det.


Kommentér på:
Hvornår er dobbelt merle okay?

Annonce