{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.400 visninger | Oprettet:

Merle genet {{forumTopicSubject}}

Jeg kan undres over at man kan avle, uden kendskab til de ting der kommer ud af det...

Skrev i en annonce for lidt siden, omkring merle genet...

Sælger påstod over for en mulig køber, at merle ikke giver sundhedsmæssige problemer hos Grand danois...

Jeg kommentere dette med at jeg ved at det kan give sundhedsmæssige problemer, da jeg selv har været køber af en syg GD hvalp, netop med merle genet... Og hvilken bekostelig affære og hård tid vi gik igennem, af denne årsag...

Og sørme om ik sælger sletter mit indlæg...

Så nu tager jeg den sgu op her...

Merle genet kan hos visse racer, give både døve og blinde hvalpe... plus en masse andre følge sygdomme...
Og derfor bør man ikke avle på hunde med dette gen og da slet ikke uden at have en dyt forstand på hvad man laver...

Jeg er dybt rystet...

Håber mulige hvalpe købere læser det denne vej istedet for...

Der skal en simpel søgning til på google, og man kan læse om genet og hvad det kan skabe af sygdomme etc.

/Mette

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Merle genet
  • #1   26. jun 2009 Smid det ind på salgsannoncen igen

• #2   26. jun 2009 Smed et link til denne tråd istedet for

• #3   26. jun 2009 Mette du har nu ikke helt ret. Merlegenet er merlegenet uanset race. Det er de samme "regler" der gælder hos alle racer, nemlig at det giver problemer hvis man parrer en merlehund med en anden merlehund (så hvalpene får 2 x merlegen)

Problemet er så, at hos visse racer er der rigtig mange grundfarver, og derfor vil farveudfaldet være svært at forudsige. Visse farve kan skjule merlefarven. Hvis hvalpen er lys, kan den være merle uden at man kan se det med det blotte øje.
    Denne hvalp risikerer man jo så bliver parret med en merle, og SÅ har vi problemet.

En hund der er merle, har ikke større risiko for sygdomme. Faren opstår først når merle bliver parret med merle.

• #4   26. jun 2009 F.eks. ser man jo merle hos aussie, collie, border collie, gravhunde osv, uden at det giver problemer.
    Dette fordi man netop ikke parrer merle med andre merle eller med andre lyse farver (der jo kan give skult merle)

• #5   26. jun 2009 Merle er forbudt i Chihuahua-avl...

• #6   26. jun 2009 Det er rigtigt...

Men nu er herlekin hos GD'en jo bærer, eller kan være bærer af merle genet og derfor har disse hvalpe jo rimelig store muligheder for at være en sådan skæbne...

Jeg synes måske bare man skal være åben og ærlig når man sælger hvalpe og har man ik viden omkring de ting der kan opstå, skal man måske læse sig lidt klogere på området...

Istedet for at slette indlæget i annoncen smiley

• #7   26. jun 2009 Janni : Er den også i GD avl...

• #8   26. jun 2009 Mette>> Hvis din kommentar står i annoncen, så skræmmer det nok nogen væk, så det er nok derfor sælger sletter det, istedet for, som man burde, oplyse hvalpekøber om disse ting.

• #9   26. jun 2009 Michelle. Jeg ved godt at der er visse racer hvor merle er en efterhånden" naturlig" farve da den er blevet avlet på disse racer i mange år.
    Men der må jo være en grund til at hverken DKK el.DRU anderkender Merlefarven hos en del andre racer, som bl.a. hos Chi`erne, for der er den Bandlyst.pga ovennævnte sygdomme ligesom hos GD`en og en ret stor andel af andre racer..

• #10   26. jun 2009 HOV Janni, det var jo mig der var ved at skrive det om Chi`erne. Ggg ;o))

• #11   26. jun 2009 Janni...

Ja præcis...
    Men jeg har da en dialog med sælger nu smiley

• #12   26. jun 2009 Chiki -hos f.eks. vhi'en er farven "forbudt" af flere årsager. For det første mener man jo at farven er opstået ved at blande andre racer ind = merlechier er ikke renracede.
    For det andet vil merleavl være meget meget svært at kontrollere ved chi'erne, da chi'erne netop har så mange grundfarver, hvoraf flere af dem kan skjule merlefarven = risiko for parring mellem merle og merle.

Ved parring mellem merle og merle vil 25% af hvalpene risikere at være døde/døve/blinde/stumme/misdannede osv.

• #13   26. jun 2009 Hvor er jeg glad for at i skiver det om Merle. Jeg har Border Collier, har altid ønsket mig en Merlefarvet og sat mig for den næste skulle være det, da jeg syntes de er vildt smukke. Men tror nok, jeg bare forsætter med at beundre dem jeg møder smiley

Venlig hilsen
    Mai-Britt

• #14   26. jun 2009 Mai-Britt -der er intet i vejen for at få en merle-BC. Den vil ikke have større risiko for sygdom end alle andre BC'er. Du mp bare ikke parre merle med merle (og så bør man osse kun parre merle med hunde med mørk grundfarve, som sort eller tri, for at undgå hvalpe der er skjult merle)

• #15   26. jun 2009 Hej Michelle, jeg har godt forstået at man sagtens kan have sådan en, men når de er meget svære at kontrollere i F.eks avl, tør jeg slet ikke vove mig derud smiley

Kunne ellers godt have tænkt mig at bruge en Merle han, på min tæve. Hun er sort/hvid, hendes mor er Tricolor Far Sort/hvid, hun er den eneste af kuldet der ikke blev Tricolor. Så egentlig burde hun jo ikke være i risiko zonen.

• #16   26. jun 2009 Michelle lige en kommentar mere til dig, hold k... hvor er din Australian shepherd Gaia bare lækker, wow siger jeg bare smiley

• #17   26. jun 2009 Mai-Britt -om de er svære at kontrollere er lidt et spørgsmål om racen og hvilke farver den kan have;o)

Ved f.eks. Collie er der jo ikke den store farvevariation. Det er ret simpelt at styre merle i avlen der. Du kan parre merle med tri men ikke med zobel eller andre merler.
    Jeg er ikke sikker på farverne i en BC, men jeg skulle da mene at parrer man merle med sort eller tri så skulle der ikke være nogen ko på isen der heller.

Prøv evt at hive fat i SøstermcFluff -hun har super godt styr på genetikken omkring farver og kan garanteret fortælle dig hvad der går og ikke går. Det er nemlig ikke så svært at styre i racer hvor variationen af grundfarver er så lille.

• #18   26. jun 2009 Hov -og tusind tak:o)

• #20   26. jun 2009 Nete -men merlefarven i sig selv er jo netop IKKE farlig. Det der er farligt er når man parrer merle med merle. Så hvis ikke begge forældre er merle, så er der ikke nogen ko på isen.

• #22   26. jun 2009 Merlegenet er dominant, så en hund burde ikke kunne være bære uden at det kommer til udtryk (hunden kan så have en så lys farve at det ikke kan ses med det blotte øje at den er merle) -endten er den merle eller osse er den det ikke;o)

• #24   26. jun 2009 Nete -jeg ved ikke hvilken annonce det er, så det kan jeg jo ikke rigtig se;o)

• Pia N
    Pia N Tilmeldt:
    feb 2009

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
    #25   26. jun 2009 Er der nogen der vil forklare en stakkels schæferhunde ejer hvordan man kan se om en hund er merle farvet? smiley

• #26   26. jun 2009 Nete -har lige kigget annoncen. Har aldrig set en harlekin hund før, og indrømmer blankt at jeg ikke aner hvordan den farve hænger sammen.

Men merlegenet er dominant, så endten burde harlekin jo være en afart af merle, eller osse burde den slet ikke have genet.

Men prøv søste mcFluff som jeg skrev tidl. Hun har vældig styr på det med farverne:o)

Pia -prøv at kigge på min Gaia. Hun er blue merle. Hendes race findes osse i red merle.

Ellers prøv at google "merle" så skulle du kunne se en masse billeder af merle-hunde:o)

• #28   26. jun 2009 Nete -For at ramle i merleproblemet skal begge forældre være merle (uanset hvad deres bedstemor eller oldefar så har været).

• #30   26. jun 2009 Nete -prøv at kugge på www.paintedmagic.dk Der er en side med en skema over farve-udfaldet ved parring mellem forskellige farver.

Det er så kun indenfor aussiens farver, men det kunne måske give en idé om sammenhængen. Det er klart at smider man flere/andre farver ind i "ligningen" så kan der blive flere mulige udfald. Men det kunne måske give et lille overblik:o)

• #32   27. jun 2009 Trådstarter du skriver på et tidspunkt dette : Men nu er herlekin hos GD'en jo bærer, eller kan være bærer af merle genet !!!!
    Harlekinmønstret ER merlegenet og derfor er disse hunde bærer af genet men! hunde også GD som ikke har dette brudte mønster kan IKKE bære genet ! kun hunde der er merle/harlekin bærer genet og det nedarves direkte !!!! man har altså kun et problem hvis man har parrret to merle/harlekin men er der parret med en sort eller mantel på en harlekin, så har man ikke genet i hvalpene to gange

• #33   27. jun 2009 **Charley* *

Inde for GD er det forbudt at avle merle, den er fejlfarvet og bærer af merlegenet...
    Så vidt jeg ved er det kun i USA at det er tilladt at avle på merle GD.
    Og grunden til jeg tog det op, var jo netop at denne sælger ikke havde forstand på det og skrev at det ikke kunne give sygdomsmæssige problemer, hvilket jo ikke passer.

Ghita HIT(wo)man for tavlemafiaen *

Her er der jo netop tale om at det er 2 Harlekin der er parret og så vidt jeg kan se er der merle pletter også... Så man må sige de er bærer af merle genet...

Jeg skrev også til sælger at hvis hun skulle have hvalpe igen, ville jeg foreslå helde at parre harlekin/mantel eller harlekin/sort, for så ville hun undgå dette fremover...

At jeg så synes det er trist at man avler på hunde og farver man ik har forstand på, er en helt anden side af sagen.

Og som en anden siger GD'en har så mange andre "skavnanker" at bokse med, så hvorfor skulle man købe en hund der muligt kunne have flere end dem... og papir løst avl inde for GD er ikke rigtig noget jeg vil koncentrere mig om fremover hvis jeg skal købr en GD igen, da jeg har prøvet hvad det vil sige at købe en syg hvalp, som havde merle genet.

Jeg har været heldig med Ozzy, men hans mor var også merle og hans far var sort, så nok derfor han er sund og rask.

Men aldrig mere, køber med tavle, fra anerkendte opdrættere fremover... smiley

• #34   28. jun 2009 Skal spise frokosrt så har ikke tid, men ja, der er noget specielt ved GD'en da merle oftest ses i forbindelse med er harlequin genet og der er et-eller-andet mystifystisk der.

Jeg har været oppe hele natten så jeg nøjes med at smide et link, råbe røv og lægger mig ud for at sove lidt i solen.

Link: (link fjernet)

RØV

*zzzz*

• #35   2. jul 2009 pyyyh altså det forban.... avl altså! Det er ski da til at blive bims af *gg*
    Har selv været inde og lure på annoncen og også kommenteret til den, ren og skær interesse i en af hvalpene. Grunden til det er at jeg har haft en fejlfarvet grand danois/skt bernhard blanding, en rigtig dejlig dreng med et minus: Cherry eyes! Det er, hvad jeg kan forstå ikke noget der har med farven at gøre men rent og skært pga racerne. Det er så hvad det er.
    Nu sidder jeg så og tænker på hvor stor min skuffelse er, for jeg er helt vild med den fejlfarve, som den jo er, men nu tør jeg ski ik røre den med en ildtang for vil jo gerne have en så sund hund som muligt :0/
    En af ønskeracerne er bestemt en gd´er og har altid været "fan" af den gule farvevariant, så kommer tidspunktet for at kunne forøge hundebestanden på 1 indtil videre, og valget falder på en gd (kæresten er mere til dogue de bordeaux) ja så må det blive en gul.
    Takker den bruger der har sendt link til mig til denne tråd for ellers havde jeg sikkert siddet med en hund om en måned der muligvis kunne have været disponeret med div sygdomme!

Kommentér på:
Merle genet

Annonce