{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
800 visninger | Oprettet:

Kan/bør man tjekke en hunds gener? {{forumTopicSubject}}

Jeg tænker på, hvis man vil have hvalpe af hunde uden tavler og gerne vil sikre sig bedst muligt mod arvelige sygdomme. Er det godt nok, at få hundene undersøgt for om de har nogle af sygdommene eller bør man få dem gentestet for at se om de bærer på noget? Og kan man overhovedet det?
/Marianne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan/bør man tjekke en hunds gener?
  • #1   9. jan 2010 Tanken bag er rigtig god, men desværre er det meget få sygdomme man kender gen markøren for endnu... de arbejder på sagen - inden for irske ulvehunde kører der pt et projekt i sverige for at finde gen markør for knoglekræft og måske en hjertesygdom der hedder DCM - men det er stadig i begyndelsen af udviklingen...

    Tanken er god nok


  • #2   9. jan 2010 Man skal tjekke for alt hvad man kan inden avl, tavle eller ej. Andet er direkte svineri!!

  • #3   9. jan 2010 Man skal teste for alt der er relevant for racen

  • #4   9. jan 2010 Tina
    Det lyder ikke som om, det er noget, der så er tilgængeligt for de fleste sygdomme/racer. Nøjes man så med at tjekke om hunden selv fejler nogen af de ting?

    Vivi
    Jamen hvis du nu læser hvad jeg spørger om er det jo i hvor høj grad man KAN teste. Altså om man bare tester om de aktuelle hunde har sygdommene eller om man kan gå videre end det


  • #5   9. jan 2010 ja det er i hvert fald en begyndelse... det bedste ville jo være om bedsteforældre og længere ud også var testet da nogle sygdommen nemt kan springe et led over...

    Men ja - som minimum teste for de sygdomme der ligger til pågældende race.

    Inden man gør dette bør man stille sig selv det store spørgsmål, hvorfor man vil have hvalpe? Har man tid og råd til det? han man mulighed for at brænde inde med 5 hvalpe i flere måneder nu hvor markedet er som det er... der er rigtig mange ting der går forud for at lave hvalpe... jeg ville begynde med de store spørgsmål - hvis alle svar der er tilfredsstillende og man kan stå inde for det - så kan man begynde at tjekke for racerelaterede sygdomme


  • #6   9. jan 2010 Tina
    Hun er kun godt et år, så der er rigtig god tid til at tænke sig om :).
    For mig er spørgsmålet om sygdomme det helt overordnede, hvis ikke det er i orden, kan det være ligemeget om man har nok så meget tid og nok så mange penge. Jeg er slet ikke nået til endnu, om det nogensinde skal være, men tænkte, at hvis det var helt ude i skoven at få hvalpe efter kun at have kunnet undersøge forældredyrene, var der slet ikke nogen grund til at tænke over det.


  • #7   9. jan 2010 jeg må indrømme jeg syntes det er helt ude i skoven at lave hvalpe på en hund blandet af 4 så forskellige racer - man ved aldrig hvad man får ud af det.. Jeg syntes der er hunde nok derude

    Jeg kender godt fornemmelsen af at det ville være dejligt med hvalpe og det er en kæmpe oplevelse... men det kan blive en meget svær og bekostelig affære. ikke nok med mange ting kan gå galt i forbindelse med drægtighed og fødsel, men en hvalpekøber er beskyttet af købeloven, dvs du har et økonomisk ansvar i 2 år på arvelige lidelser... På hvalpe der er blandet af min 4 forskellige racer... ved ikke om du kan følge mig, men det er en rigtig stor mundfuld

    Jeg fik 4 sunde hvalpe efter Dharma, solgte de 3 og beholdte selv Anouk... der har ingen problemer været undervejs andet end et kejsersnit en lørdag aften til 10400 kr... og jeg kom stadig ud med et underskud på omkring 20.000 alt medregnet... det til trods for mine hvalpe koster 12.000 hvorimod du ikke vil kunne sælge dine til den pris

    Alt skal ikke gøres op i penge, men det er nogle overvejelser man skal have med når man påtænker at lave hvalpe


  • #8   9. jan 2010 Tina
    Jeg bekymrer mig nu ikke om pengene udover, at der selvfølgelig skal være nok :). Hvis det skulle være, ville jeg også til den tid tage noget orlov, så bare med de penge det ville koste, ville det aldrig nogensinde komme til at give overskud.
    Jeg ved godt, at hun er noget af et sammensurium, men som sagt var dether med sygdommene også kun det første punkt på en laaaang række af overvejelser, der skal tages stilling til i fremtiden. I bund og grund tror jeg alligevel aldrig, jeg kunne finde en hanhund, som jeg synes var "fin" nok til min lille pige, så det kommer sikkert aldrig dertil


  • #9   10. jan 2010 Gentest på blandinger er nok meget svært, da sygdommene ikke ligger samme sted på alle racer. Så du kan desværre kun tjekke om forældrene er raske.

    Med en blanding som din, skal du tjekke for alle racernes skavanker. Og naturligvis det samme med hanhunden.
    Derudover skal du også tænke på hvilke racer du blander sammen. Disen er blandet af udelukkende små racer, så hvis du også bruger en lhan af lille race burde størrelsen være rimeligt sikker.
    Men hvad med temperament? Når man blander 2 eller flere hundetyper kan det være meget svært at forudsige hvordan hundnen vil blive. Aktiv/rolig, gøende/ikkegøende, kælepot/reserveret.

    Principielt har jeg intet imod blandinger. Man skal blot tænke over hvad man blander sammen.


  • #10   10. jan 2010 Lotte N
    Det ville helt sikkert også blive en hanhund i samme størrelse og jeg havde nok forestillet mig, at den skulle være af en af "hendes egne racer", så der ikke kom en femte eller sjette indover. Jeg havde også tænkt mig at læse op på alle 4 racer for måske at få en fornemmelse af, hvad hun selv minder mest om og så vælge den. Men lad os nu se, som sagt ligger det langt ude i fremtiden hvis det overhovedet ligger nogen steder smiley
    Tak for hjælpen


Kommentér på:
Kan/bør man tjekke en hunds gener?

Annonce