{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.472 visninger | Oprettet:

Hvornår bør man tjekke for orm? {{forumTopicSubject}}

Hvornår bør man tjekke for orm - jeg ved ikke om min hvalp har spist snegle, men hun har spist afføring fra ræv. Man siger vidst at der skal være en mellemvært (snegl) før orm kan overføres, men mens hun er hvalp og vil have alt i munden, bør jeg så tjekke for orm sådan hver måned eller lignende?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår bør man tjekke for orm?
  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #1   18. jan 2015 Det er der sikkert delte meninger om...
    Min hund har haft lungeorm, nærmest uden symptomer, så jeg ville nok teste. Især fordi du bor i højrisiko området, og du ved der er ræve hvor i går tur. Spørg evt. din dyrelæge. Min dyrelæge anbefaler at vi tester hvert halve år.


  • #2   18. jan 2015 Da jeg boede på gården ,spiste mine hunde også rævelort Da fik jeg noget mod den farlige bændelorm hos dr.lægen
    Så jeg ville ta en snak med dr.lægen smiley


  • #3   18. jan 2015 Du kan få dr.dyr til at udskrive en recept på "Advocate" det får mine 2 store pga.de æder så meget vildt og render i rævegrave når vi er ude. De er 11år nu og har kun haft skab fra ræven da de var 1år, altså før jeg hørte om Advocate. Det skal lige siges at det IKKE er det loppemiddel som kan købes i håndkøb.
    Det virker imod alt undtagen flåter. smiley
    Vi har ikke haft nogle snyltere siden jeg begyndte at give dem Advocate i højsesonen.
    PS. Det er også noget man drypper i nakken på hunden smiley


  • #5   18. jan 2015 Jeps. Isabelle, det tar alt, det er en af grundene til at mine får det middel smiley
    Vi bor selv i højrisiko området så jeg er helt sikker.


  • #7   18. jan 2015 Til hunde der har, eller har risiko for at få, parasitære blandingsinfektioner.
    Til behandling og forebyggelse af loppeangreb (Ctenocephalides felis), behandling af øremide
    infestationer (Otodectes cynotis), skab (forårsaget af Sarcoptes scabiei var. canis), infektioner med
    Demodex (forårsaget af Demodex canis), til forebyggelse af hjerteorm sygdom (L3 og L4 larver af
    Dirofilaria immitis), og behandling af infektioner med gastroinstetinale nematoder (L4 larver,
    uudviklede voksenstadier og voksne stadier af Toxocara canis, Ancylostoma caninum og Uncinaria
    stenocephala, voksne lopper af Toxascaris leonina og Trichuris vulpis).
    Præparatet kan anvendes mod loppebetinget allergisk dermatitis, som en del af behandlingsstrategien.


  • #8   18. jan 2015 Jeg kan se at lungeormen ikke er nævnt, men min dr.dyr har sagt god for at det også holder dem væk, og ingen af mine hunde har haft de orm, så jeg stoler på midlet må jeg indrømme.

  • #10   18. jan 2015 Ja de bliver tjekket 1gang om året for en sikkerheds skyld, Jeg ville ikke kunne tilgive mig selv hvis de fik det skidt pga jeg ikke fik dem testet.

  • #12   18. jan 2015 Mine rør heller ikke sneglene men de æder som sagt mus og alt andet de kan fange og så græsser de som køer smiley , så det er vigtigt at de er beskyttet.

    Jeg skifter ml. Bayvantic og advocate i hele sommer sæsonen og det funker.


  • #13   18. jan 2015 Anita: er det dyrt at behandle med?!?

    Frygter for sommersæsonen, da vores lille nye hvalp (jo naturligt) stikker næsen i alt. Men jeg skal rende lige i røven på ham hvis jeg også skal undgå de skide snegle som vi har så mange af i sommer-halvåret...


  • #14   18. jan 2015 Hvis ens hunde ikke æder så meget fra naturen som mine er det ikke nødvendigt at gi dem advocate hver anden gang de bliver "dryppet i nakken" man skal jo ikke gi dem "giftstoffer" hvis det ikke er nødvendigt. I de år hvor der ikke har været så mage kryb er de kun blevet dryppet 2gange med advocate på 1 sæson. resten af gangene har de bare fået bayvantic.

  • #15   18. jan 2015 Tja. dyrt og dyrt, det koster omk. 4-500kr for 4 "dimser" = 4gange. til ml.store hunde.

  • #16   18. jan 2015 Det synes jeg ikke er dyrt hvis jeg kan undgå det kryb og kravl smiley men jeg har heller ikke haft ham i sommerhalvåret endnu, så jeg ved slet ikke hvordan det kommer til at blive. Og der er immervæk et lille halvt år til højsæsonen endnu. Men jeg ved bare at pt stikker han snuden i alt, det kan være det ser anerledes ud om et halvt år.

  • #17   18. jan 2015 Enig. Jeg betaler også gerne hvis det kan hjælpe mine hundebørn. smiley

    PS. Fedt profil pic. du har fundet smiley


  • #18   18. jan 2015 Ja ik. Har dem også hængende herhjemme. De bringer et smil frem smiley


  • #19   18. jan 2015 Okay. Så må hun nok hellere tjekkes hos dyrlægen nu, også igen om et halvt år. Tak alle! smiley

  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #20   18. jan 2015 Clara fik Advocate mod lungeorm. Hvis i kigger nederst på side 10 i linket står der, at det behandler Angiostrongylus vasorum og Crenosoma vulpis, som er hhv hjerte- og lungeorm.

    http://www.ema.europa.eu/docs/da_DK/document_library/EPAR_-_Product_Information/veterinary/000076/WC500060917.pdf


  • #22   18. jan 2015 Okay. Så er det vist slået fast. Vores lille hvalp skal behandles med Advocate i sommerperioden. Jeg tør ikke tage chancen da jeg ikke kan holde øje med hvad han får indenbords smiley

  • #41   18. jan 2015 Bare sådan lige hvis man nu er en pylrerøv og gerne vil tjekke regelmæssigt smiley

    Hvad koster sådan en test så egentlig sådan ca? smiley


  • #43   18. jan 2015 Vil lige sige at der er kommet en ny metode hvor man tager en blodprøve fra hunden og kort efter har man svaret. Det koster omtrent det samme som aff. prøverne. Personligt vælger jeg selv den hvis det bliver aktuelt smiley

  • #44   18. jan 2015 ...og prisen er? smiley ikke fordi den er vigtig, men jeg tror pylrerøven her vil sætte den ind i budgettet smiley

  • #45   18. jan 2015 Gætter på det er individuelt fra dyrlæge til dyrlæge, men min sagde i omegn af 5-600kr.

  • #46   18. jan 2015 Det er jo heller ikke på nogen måde slemt smiley

  • #47   18. jan 2015 Nope, men hvis det er et par gange om året løber det da op synes jeg smiley

  • #48   18. jan 2015 Ja det er rigtigt nok, men alt efter hvad dyrlægen anbefaler tror jeg nok mine neuroser vil have det bedst med at betale for fred i sjælen de gange årligt smiley

  • #49   18. jan 2015 Men tænker at medmindre man har mistanke om det, så få testet, så må advocate klare det forebyggende..?

  • #50   18. jan 2015 Joeh men så får de jo også bare meget unødvendigt medicin og gift i sig?

  • #51   18. jan 2015 Bruger du loppemiddel?

  • #53   18. jan 2015 Okay, det var bare ikke det jeg fik fortalt. Men det var også "bare" receptionisten jeg snakkede med smiley

  • #54   18. jan 2015 Jeg har endnu ikke hund, 12 dage endnu -men hvem tæller smiley

    Men jeg har ikke tænkt mig at bruge loppemiddel medmindre der er behov smiley og jeg vil hellere betale for at få taget en prøve end at bruge ormemiddel forebyggende smiley


  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #55   18. jan 2015 Det er ikke sikkert din Dyrelæge vil udskrive recept på advocate, hvis hunden ikke fejler noget. Der er en grund til at det ikke fås i håndkøb. Overdreven brug af ormemiddel kan føre til resistensudvikling.

  • #59   19. jan 2015 Godt min dyrlæge ved at mine 2 ulvehybrider SKAL ha advocate, ellers var de ikke blevet 11år kan jeg forstå på det Ida skriver. smiley

    De æder jo alt som deres gener siger er spiseligt. smiley


  • #60   19. jan 2015 Okay... Jeg får hende tjekket i næste uge med fire dages afføringsposer (ville gerne være helt sikker) men så hvis den er negativ må jeg jo tjekke igen nogle måneder senere?

    Jeg fik ikke tilbudt blodprøve for hjerteorm, men det er måske en god ide at bede om?


  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #62   19. jan 2015 Advocate i sig selv hos den enkelte hund fører som sådan ikke til resistens.
    Det er på et større plan, at brugen af ormemiddel bør begrænses, mest muligt, da dét er det mest effektive middel mod resistensudvikling. Nøjagtig ligesom man forsøger at begrænse brugen af antibiotika.
    Det er lægernes og dyrelægernes ansvar kun at udskrive det, når det er nødvendigt. Og nogen gange kan det vurderes nødvendigt at forebygge.


  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #64   19. jan 2015 I samråd med dyrelægen forebygger vi heller ikke. Men da hun har haft lungeorm en gang er vi meget påpasselige med at få testet hvert halve år, eller før hvis hun viser det allermindste symptom (host, nys, fnysen, bræklyde/bevægelser, smasken/synken, nemt forpustet eller nedsat energi).

  • #66   19. jan 2015 Ida. Mine får det også forebyggende, men de får det alligevel højst 2gange på en sæson, og kun fordi at de ikke kan holde sig fra rævene, mus, mår og fasaner o.l. de æder ikke nedfaldsfrugt, frugter kravler de op i træer og buske efter de bedste frugter men de græsser derimod som køer og man ved jo aldrig hvor der har været en anden smittet hund el ræv så der er æg el.lign. på græsstråene. Jeg har i samråd med vores dyrlæge fundet den løsning som er bedst for mine 2 store piger for den lille "Cookie" og vores 17år gamle basenji får IKKE advocate da de ikke æder andet end det de får herhjemme. Jeg kunne ikke drømme om at fylde/dryppe mine hunde med noget hvis der ikke var en grund til det. smiley

    PS. Der hvor mine kan løbe fri og jage som de vil er et meget udsat område, og vi kommer der dagligt og er der i omk. 4 timer pr dag, derfor får de de forebyggende dryp.


  • #67   19. jan 2015 Hov jeg fik ikke svaret dig Ida på hvorfor jeg ikke mente at de var blevet så gamle uden advocate. Inden de fyldte 1år havde de både haft kennelhoste, skab og orm pga.de som sagt åd alt især rævens efterladenskaber og dens gemte madreserver og de kunne ikke holde sig fra rævegravene, i første omgang holdt jeg dem fra området, men da de havde brug for enormt meget "friløb =flere timer pr dag." så måtte jeg finde en måde hvor de både kunne få afløb for deres lyst til at løbe "de er jo blandet af ulve og slædehunde" og deres jagt instinkt. og måden er som det jeg skrev ovenover. smiley

  • #69   19. jan 2015 Ringede til min dyrlæge i dag. Fik udskrevet Advocate smiley jeg er glad og hun var med på at det "kun" bliver brugt i højsæsonen...

  • #72   19. jan 2015 Jeg mener i højsæson for snegle i haven (vi har virkelig mange)... Hvor vi opholder det meste af dagen i haven.

  • #73   19. jan 2015 Jeg gir mine Advocate sidst i Maj og midt i August, da jeg går mere efter temp. end efter hvornår jeg ser snegle, på den måde får jeg slået de orm ihjel som evt. har "forvildet" sig ind i pigernes indre smiley i de andre sommer mdr. får de som sagt Bayvantic så de ikke bliver ædt af flåter og det har virket så godt at de ikke har haft hverken orm lopper el.flåt-besøg de sidste 10år. og det er til trods for at de bader meget når vi er på fælleden som ligger lige ud til vandet, det er der vi er op til 4 timer om dagen, "på behagelige sommerdage bliver vi der hele dagen" så har jeg et lille "hundetelt" til den lille og den gamle hvor de kan ligge i skygge og ta en slapper, da de ikke gider at rende så meget som de 2 store. smiley

  • #75   19. jan 2015 Det er også derfor at jeg er lykkelig for at mine ikke "ser" nedfaldsfrugterne, de er ikke gode nok i pigernes øjne, næe de skal være friske fra træet el.busken smiley og den sidste omgang advocate får de netop for at slå de evt. orm ihjel som de kan have fået af at "græsse"
    Det betyder ret meget at gi dem det på den rette årstid.

    Men hvor var det godt at silke klarede sig igennem det. smiley smiley


  • #76   19. jan 2015 Synes den er meget nyttig denne tråd - er glad for at I deler jeres historier smiley

  • #80   19. jan 2015 Hvis det kan hjælpe andre så deres hunde ikke får hjerte/lungeorm så har det jo en præventiv virkning smiley smiley

Kommentér på:
Hvornår bør man tjekke for orm?

Annonce