{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
489 visninger | Oprettet:

Tæge-tid, desværre.. {{forumTopicSubject}}

Da vi dagligt smutter i vores lille skov, vil jeg gerne vide :
- Bør jeg dagligt tjekke ? Hvor skal jeg særligt lede i den ret tykke pels ? Hvad farve og størrelse har de ? Hvordan opfører hunden sig, hvis der er bid ? Kan jeg selv fjerne den og hvordan ? Skal hunden have antibiotika ? Kan den efterfølgende blive syg og hvad, hvis man intet opdager ? Jeg ved intet om det, mon der er noget jeg har glemt ?? Fortæl, fortæl...så er I rare.. Pft. ! Hilsen Susanne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tæge-tid, desværre..
  • #1   8. maj 2006 Ja kig endelig efter dem dagligt. smiley En let måde er at nusse med hunde, så mærker man dem oftest.
    Man kan købe et tæge kort på apoteket, som man kan bruge til at fjerne dem, ellers pincet.
    De er sorte, eller rødbrune, og kan være alr fra 2-3 milimeter til, ja jeg ved ikke hvor store med meget store smiley
    Ja de kan godt blive syge hvis man ikke får det fjernet.

    Håber det hjalp lidt. smiley

    Venter spændt, om der er nogen rigtig kloge på det emne smiley


  • #2   8. maj 2006 Heidi: Hvorfor smør???

  • #3   8. maj 2006 Heidi: Jeg har godt hørt om det,men har så også hørt at den smider sine affaldsstoffer i hunde, når den ikke kan få luft, og det er mindre godt. ???

    Jeg håber at den der er super melder sig med en god forklaring:-)


  • #4   8. maj 2006 Heidi F>> man måaldrig putte smør eller andet fedtstof på tæger det var kun i gamle dage man gjorde det.
    Når man putter fedtstof på dem bliver de kvalt og derfor derfor "brækker" de sig og du er 96% sikker på og få borelia virusen ind i hundens krop hvis tægen er bære af denne køb en tæge pindsæt den koster under 25 kroner.


  • #5   8. maj 2006 Heller ikke negle lak de skal tages hurigt og uden brug af alverden gamle husråd.

  • #6   8. maj 2006 Vi kæler jo og aer og nusser og pusser - selv, når han spiser..måske skal vi være opmærksom på de ædlere dele, smil...

  • #7   8. maj 2006 selv har vi aldrig tæger vi bruger bayvantic en gang om måneden for hvor vi bor er der så mange og de har borelia


  • #8   8. maj 2006 Vigtigt : altså ikke smøre noget på og det gælder vel oz på mennesker...

  • #9   8. maj 2006 Thomas: Jeg synes nok der var noget om det.:-)



  • #10   8. maj 2006 måske bortset for det fra apotek...

  • #11   8. maj 2006 jeg har stor respekt for tæger er faktisk helt bange for dem min mor lå på sygehuset i et halvt år og var syge meldt i ca 2 år hun har stadig en fast sygedag hver onsdag. ellers kan hun ikke holde til og arbejde. det var på grund af tæge bid med borelia virus.

  • #12   8. maj 2006 Du bør kæmme hunden hver gang i kommer hjem fra skoven evt med en tættekam. Det er meget forskelligt hvor de bæster sætter sig, men min erfarring er at omkring hovedregionen er der ofte bid - fjernede fx en i hovedbunden på Athene forleden. men også omkring skridtet / maven hvor der er forholdsvis let at komme til kan de sidde.
    Mine er mange gang blevet bidt til trods for at de bliver undersøgt flere gange om dagen.Men det er let at undersøge dem da de er hvide og tægerne er sort/brune/ grålige.

    Du bør ikke nulre tægerne til de slipper da de vil tømme deres maveindhold og det er her bakterierne for borrelia kan være, men køb en tægetang eller brug en pincet og sørg for at få hele bæste med.


  • #13   8. maj 2006 det er det samme på dyr og mennesker din hund kan også blive lammet af borelia

  • #14   8. maj 2006 thomas , hvad og hvor ? bay...??

  • #15   8. maj 2006 VIGTIGT VIGTIGT>> brug ikke frontline mod flåtter, der er kun mod husflåtter og dem har vi ikke i danmark der skal men noget længere syd på.

  • #16   8. maj 2006 Susanne & Speedy(16 )>> du kan sikker få det hos dr. dyr eller apoteket , vi køber det der hvor vi går til træning.
    jeg tror vi gir ca 250 for et halv års forbrug. vi køber dem til hunde på 25-40 kg og deler dem i to Zacho vejer ca 10kg


  • #17   8. maj 2006 Jeg vender stærkt tilbage, skoven kalder eller oz er det Sakki... TAKKER er allerede blevet klogere...

  • #18   8. maj 2006 Du bør for den sags skyld også undersøge dig selv hver gang blot du har været i højt græs, men man kan som regel mærke når man har en tæge kravlende på sig og den skal finde et egnet sted at bide sig fast, det er som om den har fødder der på en brændende måde klister sig fast til huden når den kravler. Men man kan forebygge bid ved at spise hvidløg og der findes også et hvidløgspræperat til hunde til forbyggelse

  • #19   8. maj 2006 Sakset fra Netdyredoktoren:
    Hvordan fjernes flåter?
    Flåter skal fjernes, så snart de opdages.

    Det er en almindelig anerkendt påstand, at flåter som fjernes inden for de førtse 24 timer ikke har nået at overføre sygdomme. Det er en påstand, som kun gælder for borreliabakterien, men den gælder ikke for overførslen af TBE-virus.

    Det er vigtigt, at hele flåten fjernes.

    En flåt fjernes lettest med en "flåtfjerner" eller en "tægetang". Denne griber om hovedet nede i huden, og flåten fjernes ved at tangen ubesværet drejes. Herved kommer hele flåten ud.
    Man kan også tage fat om flåtens hoved med en pincet, og derefter forsøge at få den til at slippe sit tag, ved enten at dreje den rundt eller ved at lave et langt sejgt træk. Pas på at flåten ikke går i stykker.
    Man skal ikke følge de gamle husråd om at nulre flåten med olie, vaseline eller margarine. Man risikerer at flåten tømmer alt sit maveindhold ud, hvorved der er større risiko for at den overfører borrelia.


  • #20   8. maj 2006 Thomas : hvorfor ikke frontline ?? Jeg behandler altid mine hunde og katte med frontline for at undgå lopper. Når jeg har givet det, finder jeg ofte en død flåt liggende hist og her ! Skal dog siges at jeg giver det til hund/kat og ikke til flåten *ggg*

Kommentér på:
Tæge-tid, desværre..

Annonce