{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.085 visninger | Oprettet:

Hvalpe igen, forsvarligt hvornår? {{forumTopicSubject}}

Misjas hvalpe er lige flyttet hjemmefra, og Misja er pæn i stand. Hun er faktisk en lille smule for tyk. Det var hendes første kuld hvalpe. Hvornår er det forsvarligt, at lave et kuld hvalpe igen? Jeg snakkede med en, som bestemt godt mente jeg lave i hendes næste løbetid, men det har jeg bestemt INGEN planer om... Men hvor tit kan man lave hvalpe, forsvarligt? Og nej, hun skal ikke have hvalpe konstant, men jeg spørger fordi jeg gerne vil lære :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalpe igen, forsvarligt hvornår?
  • #1   2. sep 2009 Med mindst en løbetid imellen og højst 3 gange i hendes liv.

  • #3   2. sep 2009 hver anden løbetid og max 3 kuld.

  • #4   2. sep 2009 Hvornår kan man lave det sidste kuld på sådan en hund? Såfremt den selvfølgelig ellers er sund og rask, og i god form.

  • #5   2. sep 2009 Enya fik hendes første kuld da hun var tre år, hun har lige haft et igen som 4 års (dvs. hun gik en løbetid uden). Jeg tror ikke hun skal have igen, men hvis hun skal bliver det som 5 års, hvilket jeg synes er en max alder for en tæve.

    Der er mange forskellige meninger om dette emne, men jeg væmmes når folk får hvalpe på deres 8-årig gamle tæve. Det er hårdt for dem at have hvalpe i så sen en alder, både graviditeten og når de er kommet til verdenen. Så jeg mener at en maks alder på 5 for deres sidste kuld.

    Desuden går jeg også ind for hver anden løbetid og maks 3 kuld. -og ikke hvalpe før de er 2-2½ år. -og er de førstegangs skal de have fået hvalpe første gang senest som 3-årig.

    Mvh
    Anette


  • #6   2. sep 2009 Anette -der er vel osse forskel på racer. Islænderen er f.eks. normalt ikke gammel som 7-8års



  • #7   2. sep 2009 Jeg vil sige Max 5-6 år for 3 kuld.

  • #8   2. sep 2009 Islænderen? Hvad er det for en hund?

    Mvh
    Anette


  • #9   2. sep 2009 Anette -islandsk fårehund;o)

    Jeg har sådan en. 8 år er jeg enig i er at stramme den, men de er ikke gamle når de er 7-8 år, så en 7-årig islænder der fik hvalpe (ikke første kuld self) ville jeg ikke fare i flindt over overhovedet.
    Var det nu istedet f.eks. en GD der fik hvalpe som 7-årig, ville jeg se det anderledes.

    Så det er ikke helt sort/hvid i mine øjne i hvert fald.



  • #10   2. sep 2009 Tjaa... Uanset hunderace synes jeg at det er for sent når de er 7-8 år. Selvfølgelig kan det være individuelt, om en tæve kan klare et kuld når den er 6-7 år. Men generelt synes jeg at 5 år er maks alder for det sidste kuld.
    En dværgpinscher er jo heller ikke gammel som 8 års, men derfor synes jeg stadig at det ville være synd at få hvalpe på den i den alder. Du kan jo selv omregne til menneske år hvor gammel den reelt er smiley

    Mvh
    Anette


  • #11   2. sep 2009 Anette -den der omregning til menneskeår giver jeg ikke det store for må jeg indrømme;o)

    Hos nogen racer stemmer jeg i med at 5 år nok er ved at være sidste chance for et sidste kuld. Men hos en del racer ser jeg ikke problemet i at tæven får et kuld når den er 6 eller 7 år (og self er i god form osv)

    Det er klart at der osse er forskel å en race der typisk får 10 hvalpe og så en hvor 4-5 hvalpe er normalen osv.

    Jeg synes ikke det er så sort/hvid at man bare kan sige 5 år, og så gælder det alle hunde.

    "min" opdrætter venter normalt med at lade tæven få et kuld til den er 3 år (først der er den voksen), og den får naturligvis ikke i hver løbetid. Tæven får max 3 kuld. Om det sidste kuld så er når tæven er 7 år, kan jeg ikke se problemet i, såfremt den self er i god form osv.
    -det er ikke usædvanligt for min race at blive 12-13 år, og tæverne bliver osse ofte 14-15 år.


  • #12   2. sep 2009 Hvorfor enlig max 3? bare fordi der er et rundt tal eller?

  • #13   2. sep 2009 Kennel Chinese -mener DKK's etiske anbefalinger siger max 4. men synes 3 er ganske passende, hvis man regner på at hunden lige skal være voksen før der avles, ikke skal have hvalpe i hver løbetid, og at man skal stoppe inden tæven bliver for gammel.

  • #14   2. sep 2009 Michelle - Dværgpinscheren bliver også gammel iforhold til mange andre hunde, derfor har jeg stadig denne mening.

    Alderen mener jeg kommer an på hunden, nogle modner hurtigere end andre, Enya var slet ikke voksen da hun var 2, så hendes første kuld kom 10 dage inden hendes 3 års fødselsdag :-).

    Men får hunden et kuld som 3-års, 4-års og 5-års mener jeg at det er passende (Enya har jo løbetid to gange om året, derfor får hun hvalpe i sommer-løbetiden, og springer over i vinter-løbetiden) -her ved jeg så ikke hvordan det forholder sig til store racer, har de kun løbetid én gang årligt?

    Hvorfor springe et, to eller tre år over? -og hvorfor presse citronen, når de har langt nemmere ved at føde som unge???. Størstedelen af fødsler som ender i kejsersnit ligger fra 6 år og opefter.

    Mvh
    Anette


  • #15   2. sep 2009 Jeg faldt over en tæve som har fået sit første kuld i en alder af 9½ år - men også kun 2 hvalpe som kom til verden ....

  • #16   2. sep 2009 vel og mærke en stor race...

  • #17   2. sep 2009 Citronmåne -sådan noget synes jeg så er svineri:o/

    Jo jo, de klarer det da nogengange fint, men hvad med alle de gange de ikke gør:o(


  • #18   2. sep 2009 Jep, helt enig, det er virkelig unødvendigt at avle på en hund i den alder ....

  • #20   2. sep 2009 Lige meget hvor mange kloge bud folk kommer med her er det fuldstændig individuelt hvor tit hvor længe og hvor mange!!!

    Nogle hunde er slet ikke egnede mens andre er helt kanon!!


  • #21   2. sep 2009 Kent -uanset hvor fantastisk en tæve så måtte være til at føde og tage sig af hvalpe, så er der intet der forsvarer at lade en tæve få sit første kuld som 9½ årig som Citronmåne fortæller om, eller at få hvalpe i hver løbetid/for mange kuld osv

  • #22   2. sep 2009 Kent: Du rammer hovedet på sømmet!

    Hvorfor ikke tage en snak med dyrlægen? Han kan vurdere den enkelte tæve mht helbred og egnethed...


  • #23   2. sep 2009 Mette S - præcis, og det er der hvor risiko for abort træder ind.

    Mvh
    Anette


  • #25   3. sep 2009 Hvis tæven er kommet sig fuldstændigt efter sidste kuld hvalpe, sker der intet ved at den får et nyt kuld ved næste løbetid(med mindre den har født ved kejsersnit). Og så derefter springer man 1-2 løbetider over.
    jeg synes at det er ok at en tæve på max 4 kuld i sin levetid, og 6-7 år mener jeg er alders grænsen.


  • #26   3. sep 2009 Julie og Westierne: det er DKK´s etiske anbefalinger:-)

Kommentér på:
Hvalpe igen, forsvarligt hvornår?

Annonce