{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.628 visninger | Oprettet:

Ansvar som hanhunde ejer? {{forumTopicSubject}}

Ja kort og godt - kan jeg holdes ansvarlig for fremtidige hvalpe og i hvilke situationer. Og jeg er klar over at jeg hæfter hvis min hanhund er stukket af.
Men,... min hund har idag været på beriderens (prof rytter) tæve.
Min hund var bundet forsvarligt og da tæven første gang kom løbende og gjorder sig til tog jeg den med ind i ridehallen til berideren og gjorder opmærksom på at hans tæve nok var i løbetid.

10min senere kommer tæven løbende igen, og på dette tidspunkt er jeg på vej videre med min hest.

Senere kommer der en og fortæller at nu er det altså sket og de hænger sammen.
Heldigvis tager berideren det med ophøjet ro og god humor.
Men, kan jeg blive draget ind i noget her? Jeg mener selv at jeg har ryggen fri idet min hund var forsvarligt bundet og jeg havde gjort opmærksom på at hans tæve var i løbetid og omkring den.

Så kom gerne frisk, hvor langt går vores ansvar som hanhunde ejere?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ansvar som hanhunde ejer?
  • #1   7. apr 2011 Jeg ville nok, som hanhundejer, tilbude at slå halv skade til en abortsprøjte.

  • #2   7. apr 2011 Jeg ved ikke hvordan landet ligger juridisk, men vil da mene at du ikke er ansvarlig.
    Men for at være bagklog havde jeg nok valgt i din situation at fjerne min hund når han ikke vil fjerne hans, både for min egen skyld, så kan man ikke blive bebrejdet noget senere, for min hunds skyld og for tæven....den kan jo ikke gøre for at ejeren er uansvarlig smiley


  • #3   7. apr 2011 Rent juridisk skulle du ikke kunne drages til ansvar når hendes tæve rendte frit omkring.

    Men jeg fatter altså ikke at du ikke fjerner din hanhund når du kan se at hun ikke får gjort noget ved sin tæve.

    Ikke på vilkår om jeg vil lægge hanhund til den slags parringer, hvor tæveejer åbenbart er ligeglad, og i øvrigt ikke aner hvad hun/han foretager sig.
    Og selvom det kan virke uretfærdigt at min hanhund så må være lukket inde, fordi en eller anden tumpe ikke vil tage sin løbske tæve i snor, så må det være sådan -alternativet er jo at der kommer uønskede hvalpe efter MIN hanhund


  • #4   7. apr 2011 Enig med Christina K.

    Ville også blive tosset.


  • #5   7. apr 2011 Hunden var lukket inde efter første møde. Nu ved jeg ikke hvor meget I kender til staldes opbygning men der er ikke mange muligheder. Min hund var bundet INDE i boksen med lukket låge, men har på en eller anden måde fået krænget sig ud i mellem tremmerne. Når man vil så vil man, Så nej jeg lod ikke bare stå til.
    Jeg havde ikke forventet at han kunne komme ud da jeg så damen rende rundt derude igen. Og når man sidder på en hest kan man ikke bare hurtigt hoppe af og cykle hjem for at holde sin hanhund 'sikker'.
    Så nej, jeg så dem ikke stå og fjante og red grinende videre. Beklager hvis I har fået det indtryk.

    Debatten er ikke ment om jeg var en dårlig ejer osv men om hvornår man reelt har et ansvar som hanhunde ejer?

    F.eks har jeg tit tænkt på løbske tæver i hundeskove? Må jeg påtale det for tæveejer eller skal jeg acceptere at få skældud for min løse, fuld kontrollerbar, hanhund?
    Kom gerne selv med flere eksempler så vi får lidt lys på sagerne.

    PS: jeg vil høre ham om abortsprøjte og tage den derfra, vidste ikke det var en mulighed.


  • #6   7. apr 2011 *Den nyeste form for behandling består af to injektioner med 24 timers mellemrum. Injektionerne er mest virkningsfulde indenfor de første 25 dage af drægtigheden (100% virkningsfuld ifølge producenten). Bivirkninger ses hos kun en ud af ti patienter i form af en hævelse ved injektionsstedet. Hævelsen forsvinder indenfor en 14 dages tid uden behandling.

    Den bedste måde at undgå uønsket drægtighed hos en tævehund på er ved at forebygge og undgå, at parring finder sted. Men hvis ulykken alligevel er ude, har vi i dag bedre mulighed for at løse problemet.*



  • #8   7. apr 2011 Ulla: desværre noget jeg har været udsat for flere gange nu. De første 2 undskyldte sig med at der jo aldrig var andre i skoven og den sidste gav mig en ordentlig overhaling da min hund ville hilse. Måske er det fordi vi bor i Sønderjylland at tævejere 'glemmer' at andre også har hunde.

  • #9   7. apr 2011 jeg har da mine løbske tæver med i hundeskov?
    dog ikke i de dage hvor den er højløbsk.

    dog er de altid i snor. (den ene også når den ikke er i løbetid).

    blir ikke sur på hanhundeejeren, når han blir glad for at se mine tæver.



  • #10   7. apr 2011 Har da også prøvet at møde en flok tæve-vovser vi plejer at hilse på...og efter det der øjeblik det tager Barley at blive tændt på den af dem der var i løb, komme den venlige dame i tanke om at sige at der da var en af dem der var i løbe tid....ja hun plejede ikke at gå med dem i snor, for det var jo ikke noget problem for hende at få hundene med...men 40 kg hanhund der er blevet tændt af en tæver der er i løbe tid er "lidt" tung ...så jeg havde da lige et problem et øjeblik...'GG*



  • #12   7. apr 2011 Nu går jeg aldrig i hundeskov med mine, men det er da fordi at de folk som kommer sådanne steder sjældent kender hundeloven som siger at man skal have sin hund under fuld kontrol hvis man slipper den. Så man burde i princippet kunne komme med sin hund i snor, jeg har to jeg kan have løs og en som skal være i snor da hun ikke er under fuld kontrol. Det ville da være rart om jeg kunne gå et sted hvor jeg lovligt kan slippe de to der kan slippes og samtidig have den tredje med.

  • #13   7. apr 2011 mit problem er, at den der er i snor, stikker på drev så snart jeg slipper hende. Det gider jeg bare ikke bruge hele aftenen på. Så hun er kun løs på stranden, udenfor badesæsonen. (der er der ikke vildtfært)

    vi går alligevel i hundeskov, da de 2 andre godt lystrer, og derfor godt kan løbe løs. De har godt af at buldre igennem og blive trætte.
    hende der altid er i snor har også godt af at komme ud i naturen og møde andre hunde. Vores hundeskov er godt besøgt, så der er mange at hilse på. Hun har ingen problemer med andre hunde.
    Der er kun problemer hvis der kommer godbider til uddeling med fremmede hunde involveret. Så blir hun tosset!


  • #14   7. apr 2011 nu blir hun jo ikke drægtig, så længe jeg har hende i snor, og selvfølgelig ikke kommer der de højløbske dage.



  • L S
    L S Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 83
    #17   8. apr 2011 I lovens forstand er du ikke ansvarlig, da du har gjort hvad du kunne for at undgå parringen, mens tævehundeejeren har opført sig uansvarligt, velvidende at hans tæve var i løbetid.

    Alligevel synes jeg at du skal tænke på de måske 6-8 hvalpe der kan blive født om 2 måneders tid.

    Jeg ELSKER blandingshunde, har selv haft en, og skal da helt sikkert have en igen engang. Så grunden til min bekymring, er ikke at jeg er imod blandingshunde - jeg synes de er vidunderlige!

    Jeg er blot bange for at de fremtidige købere ikke sætter sig ind i, hvilke hunde de får. Måske ender hvalpene op med et højt aktivitetsbehov som jeg tror din hund har (når jeg ser på de racer han indeholder) og måske vil de fremtidige hvalpekøbere ikke være i stand til at opfylde dette behov, og ender op med problemer og resultatet kan blive at hundene sælges videre.

    Som er tilfældet ved alt hundeavl:
    Tænk på om det er sandsynligt at finde gode livslange hjem for hele kuldet - Det er 6-8 små "uldtotters" skæbne I har i hænderne.

    Tag en snak med berideren. Økonomisk kan det være billigere for ham i længden, at tage tævehunden til dyrlægen for at få abortsprøjten.
    - Hvem siger, at alle hvalpe er afsat når de er 8 uger.


  • #18   8. apr 2011 Jeg har stået i præcis samme situation med min hanhund, som parrede en Amstaff i løbetid, og rent juridisk havde jeg ingen pligt til at betale erstatning eller noget, og det var heller ikke mit ansvar.. http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=448985

    Det endte dog med at min kæreste og jeg valgte at betale halvdelen af dyrlægeregningen, selvom vi ikke behøvede det.. 500 kr. kom vi af med, og det er mange penge, som vi slet ikke havde behøvet at betale, men hellere det énd at der kom et kuld ulovlige hvalpe til verden..

    Så selvom man ikke har nogen del af ansvaret i sådan en situation, så er det bedste nu nok at vise ansvar alligevel og sørge for at løse det på en fornuftig måde.. Jeg kan i hvert fald sige at vi har lært lektien, og vores hund kommer ikke til at lave en sådan upser igen (han er kastreret nu)..

    Så altså du skal bare vide at du handlede forsvarligt i sitationen, og gjorde hvad du kunne for at undgå en parring, men nu hvor det alligevel skete, så gør op med dig selv om du kan overvinde stoltheden, og princippet om at du ikke er ansvarlig, og så sørg for at tæven får en abortsprøjte..


  • #19   8. apr 2011 Palle: nu er du jo ikke med på vores ture smiley

    der er ingen hanhunde efter hende.
    Det er en stor hundeskov, og som sagt, er hun ikke med når hun er højløbsk.


  • #21   10. apr 2011 Jeg lader ikke min hund blive hjemme lige meget hvad. Det var nemlig grunden til at jeg valgte en hanhund i sin tid - så den kunne komme med hele året. Derfor vælger jeg altid at have den forsvarligt i snor, specielt nu hvor alle de dejlige damer gør sig til.

    Midten af denne historie er at jeg tilbød berideren at slå halv skade på en abortsprøjte. Han sagde at de kunne vi altid finde ud af men at det jo var hans egen skyld. Han kunne have sat hende i snor da jeg kom med hende første gang.
    Han har åbenbart besluttet med sin kæreste at se tiden an. De er begge 2 og det er første gang for dem begge... Ja det er jo deres valg...

    Videre med tæver og hensyn - var til fælles gårtur og efterfølgende træning idag og der var f....me en hvis tæve var løbsk med. Hun undskyldte det med at den jo 'bare' lige var begyndt men samtlige hanhunde reagerede. Undskyld et surt opstød, men det er altså højmålet af arrogance - selvom hun blev bortvist havde vi 10 frustreret hanhunde!

    Og tak for alle jeres svar-


  • #23   10. apr 2011 *Den havde jeg godt nok ikke hoppet på.. Jeg var blevet skruphysterisk og skulle om nogen så nok få afleveret den hund ved dyrlægen så den kunne få abortsprøjte*

    Enig!!


  • #25   13. apr 2011 Tror lige jeg snakker med ham igen. Synes ikke de kan være bekendt at se tiden an - har tænkt på i nogle dage nu, hvad så hvis damen er gravid? Hvad så.

  • #26   13. apr 2011 Du kan jo bare hvis tævejer så begynder at stille sig på bagben, så kan du jo kræve pengene for parringen, du har jo trodsalt (selvom det var yderst ufrivilligt) lagt hanhund til.. så må vi jo se om ejeren er villige til at hoste op med pengene for din hunds "service/ydelse"..



Kommentér på:
Ansvar som hanhunde ejer?

Annonce