{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.440 visninger | Oprettet:

Hvis ansvar? {{forumTopicSubject}}

Heij alle

Jeg har haft nogle problemer, og vil gerne høre jeres mening.

Når man er i en hundeskov med andre hunde, og der er en hunhund som dufter godt i hanhundens øjne. (Det skal siges at hunhunden IKKE er i løbetid, eller LIGE har været det). Hvis den hanhund ikke forstår et nej fr hunhundens side. Hvis ansvar er det så?.

Er det hanhunde ejeren som tydeligvis ikke kan kalde hanhunden til sig, eller styre den, som må tage ansvar og gå ud af hundeskoven, eller tage snor på?

Eller er det hunhunde ejeren som bare må face the fact at hunhunden ikke kan komme med i hundeskoven fordi NOGLE hanhunde ikke kan styre sig. Skal Hunhunde ejeren så gå?

Håber i forstår spørgsmålet. Jeg mener jo selv, at hvis man ikke kan kalde sin hund til sig, uanset køn, og når den genere en anden hund, så er det ens ansvar at gå. Ikke den hund der bliver generet der skal gå.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvis ansvar?
  • #1   22. jan 2012 Jeg mener det er begges ansvar. Hanhundejeren fordi han ikke kan kalde hunden til sig, og tæveejeren fordi h*n har taget en meget velduftende tæve med.

  • #2   22. jan 2012 Som udgangspunkt skal man iflg. loven, som også gælder hundeskove, have sin hund under kontrol, såfremt man vælger at slippe den løs. Derfor kan jeg kun se, at det er hanhundeejeren, som ikke kan styre sin oversexede hund, der har et problem, som er hans - og ingen andres - ansvar.

  • #3   22. jan 2012 vil mene at det er hanhundeejeren der skal luffe af.....
    havde tæven været i løb eller lige deromkring, havde den intet at gøre i en hundeskov.... men når nu det ikke er tilfældet, må det være hanhundeejeren, der ikke har trænet sin hund godt nok....


  • #5   22. jan 2012 Tak - jeg ville lige høre om det var mig den var gal med.



  • #6   22. jan 2012 kan man ikke styre sin hund eller kalde den til sig, så har man jo intet at gøre i en hundeskov uden snor da der jo i reglerne står at man skal have kontrol over sin hund.. Så jeg vil klart mene at hanhundeejeren står med "lorten" i den her situation..

    Det havde været noget helt andet hvis tæven selv gik og lagde op til det hele tiden.. smiley


  • #7   22. jan 2012 Der er nogle tæver der har en duft som om de er i løbetid, selv om de ikke er det.
    En sådan tæve ville jeg ikke tage med i hundeskoven


  • #8   22. jan 2012 @ Anne Julie, du skriver at det er begges ansvar, men der er bare nogle hun hunde der dufter godt meget længe, så de kan nærmest ikke komme der så... Har desuden også i vores hundeskov oplevet nogle han hunde der er så fikserede at de hopper på alt, også andre han hunde der tydeligvis ikke fandt det sjovt...

    Jeg har 2 tæver, og fra jeg konstaterer løbe tid til jeg igen går i hunde skov går der mlm 4-6 uger, det mener jeg må være nok...

    Så jeg tilslutter mig de andre, har man en hanhund der ikke kan styre sig så må det være dens ejer der skal få styr på sin hund, om han skal gå ved jeg ikke, men selv i en hundeskov må en hund da gerne føres i snor...


  • #10   22. jan 2012 Det er hanhundendes ejers ansvar. Det er Fu**** træls at være kørt så langt for at komme i skoven og så der tydeligvis er nogle der ik kan styre deres hunde.

    Det er synd for tæverne at de ikke kan få fred.


  • #11   22. jan 2012 Hov jeg læste det som at tæve lige havde været i løbetid. Min fejl.


    Men så er det 100% hanhundeejerens ansvar.


  • #12   22. jan 2012 Men jeg syntes så derimod også det er død irriterende at komme i hundeskoven også er der sådan en tæve som gnider sine ædlere dele op i hovedet på alt og alle, selv de andre tæver.. *meget vred smiley*

  • #13   22. jan 2012 Jeg er også godt klar over at nogle tæver dufter godt, synes bare det er mærkeligt at det kun er nogle hanhunde som genere hunhunden. Og andre går som om den overhoved ikke dufter af noget. Derfor mener jeg også at det er hanhundeejeren som har ansvaret, da det er hanhunden som genere hunhunden.

    Hvis det havde været alle hanhunde som generede så var det jo noget andet, så måtte man jo bare opgive at tage i hundeskov. Men da det kun er enkelte hanhunde som genere. Så vil jeg IKKE blive væk fra hundeskoven. (Selvf. en undtagele når hun er i løbetid, eller lige har været det).

    Og som i bekræfter mig i, så har jeg AL ret til at komme i skoven, da det ikke er min hund der genere en anden men omvendt. Dvs. det er hanhundens ansvar, og ikke mit.

    Tak alle sammen smiley


  • #14   22. jan 2012 Kathrine N: Det er jeg glad for at høre. Jeg har endda været så langt, at jeg overvejede at sterilisere hende, bare så hun kunne få lov at gå i fred for disse hanhunde. Men synes ærlig talt ikke det kan passe at jeg skal have konsekvenserne af at de ikke kan styre deres hanhunde.

  • #16   22. jan 2012 Vil jeg gøre næste gang.

    Min hunhund, er desværre en hund som ikke er så god til at sige fra hvis de bliver ved. Hun er for sød af sig, så det er bare små snap og knurren hun giver fra sig. Og jeg synes jo ikke det er fair, at hun ikke kan hygge sig med de andre hunde, pga. sådan en pestilens.

    Men næste gang vil jeg sige til dem at de må tage deres hund i snor eller gå. Så vi og alle de andre også kan få en god gå tur ud af det.


  • #19   22. jan 2012 Kan du begrunde dit svar Regitze O?

  • #20   22. jan 2012 Jeg mener også at det er hanhundens ejers skyld. Da jeg kom i hundeskoven med min første tæve, var både hun og de andre hunde slemme til at "mobbe" når der kom en kastreret hanhund. Her var jeg naturligvis henne og pille min humpende tæve af ham, og kunne da aldrig drømme om at fortælle hanhundeejeren at vedkommende skulle blive væk, det var jo min hund, der ikke opførte sig ordentligt.

    Men...det er naturligvis trælst. Har du prøvet med klorofyltabletter?


  • #21   22. jan 2012 @ Sandra.... håber så det er en han hunde ejer der forstår det og opfører sig ordentligt...

    Har desværre oplevet mange hanhunde ejere der bare står og griner og da synes det er en fandens tyr de der har fået sig....

    Det er ikke kun mine det er gået ud over, tværtimod ofte ikke men mange andres og man kan se at de og deres hunde synes det tager overhånd, men selvom de siger noget er det de færreste hanhunde ejere der så fortrækker eller tager hunden i snor...

    Min den ældste napper også fra i den grad, og hun får lov, jeg stopper hende ikke, problemet er at hun er så lille og nogen gange er det nogle ret store hunde der bare kan tromle hende, og vipper til hende med pote og alt andet... kan da såmænd godt se sjovt ud, og hanhunden kan da også være en sød hund, men det ødelægger turen og oplevelsen for hende... så genrelt har jeg nedtrappet mine ture der, eller kommer når jeg ved der er færrest....


  • #22   22. jan 2012 Jeg har overvejet det - men mange siger at det ikke virker eller er sundt. Og er det ikke mest når hun er i løbetid eller lige har været i løbetid at det skulle hjælpe? smiley

  • #23   22. jan 2012 problemet er jo at selvom alle mener du har ret, og kan se det rimelige, så er det dig der står med problemet hvis ikke hanhundens ejer er sig sit ansvar bevidst

  • #24   22. jan 2012 Jeg tager heller aldrig i hundeskove hvor det er allemest trængt. Og går altid en runde og ser om der er mange inden jeg går ind. For hvis man er 30 hunde i hundeskoven er det slet ikke til at holde styr på.

  • #25   22. jan 2012 @ Regitze.... Hvordan det ????

  • #26   22. jan 2012 Jarh, men jeg var ikke sikker på om jeg havde ret i at jeg godt kunne tillade mig at sige noget til vedkommende. Men nu vil jeg spørge dem pænt om de ikke vil tage deres hund til sig, for det er deres hund der genere. Hvis de ikke gør noget og bare griner af mig. Så må jeg jo selvf. bare gå min vej.

    Min hund skal selvfølgelig ikke udsættes for mere, bare fordi jeg ikke vil gå og mener at jeg har ret til at være der.

    Men nu ved jeg at jeg godt kan tillade mig at sige noget. Selvf. på en god måde. smiley


  • #27   22. jan 2012 Jeg har aldrig hørt at det skulle være usundt, men nu er det jo så mest brugt til løbetider, hvilket jo er en afgrænset tidsperiode. Det bruges jo også til mennesker med kropslugt. Så vidt jeg ved virker det ikke på alle hundene, men på de fleste. Jeg bruger det selv til Lia og her kan vi tydeligt lugte forskel med vores menneskenæser. Uden klorofyl kan vi lugte den her varme løbetidslugt, med klorofyl kan vi ingenting lugte.

    Og ellers så synes jeg du skal sige fra på din tæves vegne hvis hun ikke selv er god til det.


  • #29   22. jan 2012 Hvis man sådan skal opsumere, hvilke hunde, som IKKE....iflg. selvbestaltede uskrevne "regler".....må komme i en hundeskov, synes jeg listen er ved at være lang:

    Hunde, som kan finde på at sige fra ( stemples ofte som aggressive)
    Hunde, som ikke er super sociale i forholdet til alt og alle.
    Hunde, som er oversexede
    Hunde, som "dufter" godt

    Er der nogle grupper, jeg har overset?


  • #30   22. jan 2012 Hader at stå i den situation. Jeg fortæller klart ud at min hund siger fra, eller prøver på det, og om ikke han vil styre sin hund.

    Så er der en typiske: "Jamen han skal jo lære det så lad hende bare lære ham det".

    NEJ !! Min hund skal ikke presses ud i en situation hvor det bliver nødvendigt at bide fordi hanhundeejeren ikke gider at træne med sin hund så han har styr på den.

    Og så er jeg den der er smuttet selv om det 100% er hanhundeejerens ansvar er det som regel typisk tæven der ender med betale prisen ...


  • #31   22. jan 2012 hundene må skam da gerne komme der, de skal bare huske at tage den ansvarlige hunde ejer med, der kan finde ud af almindelige sociale regler der gør at de alle kan være der...... og er han lidt vild så skal han føres i snor : )

  • #32   22. jan 2012 tja.. for mig at jeg fx ikke kommer der med en hund i løb, eller tiden lige efter, at man tager sin hund til sig hvis den gør noget der tydeligvis ikke er ok med den anden hund og dennes ejer, at man hvis 2 hunde ikke enes er lige gode til at takke af og sige vi går hver vores vej, vores hundeskov er ihvertfald stor nok til det... sådanne ting i den stil...

  • #33   22. jan 2012 Bertz

    Har ALDRIG hørt om, at det er et must, at hunde i en hundeskov SKAL kunne kaldes ind, .................snarere tværtimod!

    At lovgivningen siger sådan er en anden sag, - men folk kommer jo bl.a. netop i de hundeskove, fordi de ikke har styr på deres hund.


  • #35   22. jan 2012 @ Linda... ha ha ja det er svært at stille alle tilpas, selvom man synes man gør det rigtige...

  • #36   23. jan 2012 Alfisten: Man må ikke bruge statens skove uden at have hunden i snor uandet hvor meget styr man har på den og det giver altså en bøde på 2000 kr. at blive taget ...

    Derfor bruger jeg hundeskoven meget meget meget mere nu end da bøden ikke var så stor.

    Kia elsker skoven men alt herude er jo så godt som statsejet ...


  • #37   23. jan 2012 Hunde må kun løbe løs, hvis de er under fuld kontrol, hvilket betyder, at ledsageren har tæt kontakt til hunden, og at hunden ikke generer andre gæster, hunde eller det vilde dyreliv f.eks. ved at virke truende eller løbe efter dem. Der kan straffe med bøde ved overtrædelse af reglerne og hundens ejer er erstatningspligtig på eventuelle skader som hunden forvolder

  • #38   23. jan 2012 Der hvor jeg træner agility løber vi med højløbske tæver og hanhundeejerne har ansvar for at holde han hunde for sig selv..

    Dog har vi haft problermer med at folk som træner andet har problemer med at holde deres hunde væk..

    Jeg mener at hvis hanhunden ikke respektere tæves nej, skal hanhunde ejere tage sig hund i snor. Det iorden de løber efter tæven og vil snuse og prøve at gøre sig til men de skal respektere et nej fra tæven... Jeg har måtte tage i han hund i nakken da prøvede at voldtage min tæve hvor hun bare skreg og ejer til han hunden blev mega sur. Men ærligt..


  • #39   23. jan 2012 angående lovgivningen:
    1. januar 2011
    Løse hunde meldes til politiet
    Vi oplever et stigende problem med hunde, der strejfer i skovene. Både for dyr og mennesker er det meget ubehageligt og i øvrigt en grov over-trædelse af loven.
    Hidtil har vi eller jagtlejerne nøjedes med at påtale det overfor hunde-ejerne. Men vi må desværre erkende, at det til tider resluterer i en negativ dialog, som hverken vi eller hundeejerne har glæde af. Derfor har vi på linie med statsskovene besluttet, alle ejere til løse hunde meldes til politiet. Også selvom det er et enkeltstående tilfælde.
    Vi håber, at dette tiltag kan forebygge konflikter og ud over at holde din egen hund i snor, kan du som skovgæst hjælpe os ved at kontakte os, hvis du har kendskab til løse hunde i skoven.


  • #40   23. jan 2012 Jeg har en tæve der altid lugter godt, vi kan stortset ik komme i hundeskoven. Da der næsten altid er nogle hanner der ik ka la hende være, og hun siger ik selv fra.

    Jeg syntes det er hanhunde ejerens opgave at tage sin hanhund i snor, der er nogle gange vi har haft 2-3 hanner rendende efter hende.¨Jeg syntes det er skide irreterende, derfor kommer vi der blandt andet ikke.


  • #41   23. jan 2012 jeg har også trænet agility ,der har vi pænt bedt dem med tævehunde i løb om ikke at komme før løbetiden er ovre det har der været fuld forståelse for,da det var alt for forstyrende for resten af holdet.(jeg har også kørt vagt i en bil hvor der har været en løbsk tæve i. surt hanhunden var ikke særlig villig til at arbejde den nat og markerede flere gange i bilen.)

  • #42   23. jan 2012 Ja men når du kommer til konkurrence i agility må du ger løbe med i tæve i løb, så vi har tæverne med for at lærer hannerne at holde fokus.. Og jeg synes personligt at han hunde skal lærer at være omkring tæver i løb.. Min tæve reagere på tæver i løb og fråder om munden når de er der.. Men på grund af træningen har hun lært at snappe ud af det og koncentrere sigom sit arbejde..

  • #44   23. jan 2012 Ufattelig mange hanhunde synes min neutraliserede pige er fuldkommen fantastisk. Det er jævnt belastende, for hanhundeejerne forstår ikke at de ikke skal lade deres hanhunde belaste hende.

    Men så må jeg jo fjerne dem.


Kommentér på:
Hvis ansvar?

Annonce