{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvor ofte må en tæve få hvalpe?
  • #1   23. jan 2008 jeg ville sige minimum 1 løbetid imellem, men det kommer an på tæven smiley

  • #2   23. jan 2008 Der skal minimum være en løbetid imellem og hun skal max. have 5 kuld alt efter størrelse på hund & kuld

  • #3   23. jan 2008 Nogen trækker 2 kuld efter hinanden og holder så en pause på een eller 2 løbetider. Det er individ. fra tæve til tæve,

  • #4   23. jan 2008 ok, jeg var bare lige nysgerrig...


  • #5   24. jan 2008 det passer som reglt med deres 3 løbetid er de lige omkring 2 år og det er der man siger det er bedst at parre en "avls tæve" første gang, da den helst heller ikke skal være for gammel inden den får sit første kuld da det så også kan give komplikationer -- men det er selvfølge ikke 2-3 år de mener nok nærmer hvis man tager første kuld i 5 åres aldern tror jeg.

    jeg vill ikke lade en tæve parre 2 løbetider i træk de er jo knap kommet sig over det første kuld før de skal parres igen. jeg har så kun prøvet at have 2 store kuld men stadig de skal også nå at være "hunde" og ikkke være drægtig eller med hvalpe største delen af deres liv.

    ja det er bare min personlige holdning :o)


  • #6   24. jan 2008 I de fleste klubber (for stambogsførte hunde) er der nogle etiske anbefalinger mht alder, hvor ofte osv.

    For os almindelige dødelige med bastarder er der desværre ingen grænser... hvis du syns din tæve på 10 mdr skal have hvalpe, så vil selv dyrlægen overbevise dig om at det er både fornuftigt og forsvarligt.

    Er tæven 7 og ikke har været drægtig før, kan du også få hende parret.

    Uhyggeligt.

    Efter min persolige overbevisning bør der ikke trækkes et kuld før end tæven er mentalt og fysisk udvokset, det sker sjældent inden de 2 år. Og der er alderen ikke engang en god nok grund, om man har en stamtavle hund, en 'ren uden tavle' eller en blanding, så er der nogle arvelige skavanker der bør undersøges for først.
    man bør ligeledes sørge for at den hanhund man vil bruge også er udvokset mentalt samt undersøgt for div arvelige lidelser.



  • #7   26. jan 2008 tæven skal være fyldt 2 år, og afhængigt at hvalpekuldets størrelse, skal den ikke have hvalpe mere end 2-3 gange i sit liv. alt andet er grov udnyttelse, og et kuld hvalpe barberer år af tævens levetid

  • #8   1. feb 2008 2 år, max 3 kuld i dens liv,
    + hop en løbetid over (;


Kommentér på:
hvor ofte må en tæve få hvalpe?

Annonce