{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.071 visninger | Oprettet:

Skifte foder - hvor ofte må man? {{forumTopicSubject}}

Lige nu får min bettepige Arions hvalpefoder, men synes faktisk det er lidt dyrt.
Hvor ofte kan hunde tåle at skifte foder? Min veninde skifter altid foder hver gang der skal indkøbes nyt. Hun er en engelsk setter, som er meget kræsen. Den siger intet at skifte foder.
Jeg tænker sådan lidt, om man f.eks. kunne købe Bilkas tilbud i denne uge med 3 sække til 499,- og så næste gang noget andet ok foder, som så lige er på tilbud til den tid?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skifte foder - hvor ofte må man?
  • #1   4. jun 2012 Jeg ville ikke gøre det, jeg ville bruge det foder min hund fungere på! Og arion er nu ikke specielt dyrt:)

  • #2   4. jun 2012 Hvis din hund skal fodres med ordenligt foder, og have en god livskvalitet, ja så må du betale prisen. Det med at købe det billige foder får du intet ud af.

    Man kan sammenligne det med at du skulle leve af Mac D mad, du kan godt leve af det, men hvor sundt er det lige.

    Nej hold dig til kvalitetsfoder.


  • #3   4. jun 2012 Jeg ville vælge et kvalitetsfoder - specielt lige nu hvor din hund vokser.
    (Ville nu aldrig gå på kompromis med kvalitet når det gælder foder)
    Måske du kan finde nogle at bestille foder sammen med - jeg bestiller sammen med et par stykker og når vi køber min 90kg får vi en rigtig god rabat og sparer dermed en hel del.


  • #4   4. jun 2012 Åh foder spørgsmål er så svære, for det er ligesom med fx rygning, det er møg usundt og mange dør af det, men der er altid historier om der der bliver 90 selv om de har røget hele livet...

    Mine 3 forrige hunde levede stort set på rester, rugbrødsmadder og supermarkedernes foder Pedigree fx, de blev hhv 99 9 og 10 år og den ene døde pge nyrelidelse, de 2 andre af kræft.... Jeg synes de fungerede super på det da de levede, aner ikke om deres sygdomme hænger sammen med kosten, kunne de være blevet ældre på anden kost osv....

    De 2 jeg har i dag får en dyrere og jeg tror bedre kost, de fodres lidt med råt og lidt med tørkost, enten Kingsmoor eller ND, begge kornløse produkter....

    Nu har jeg ikke lige set hvad hund du har, men man kan altså af og til købe råt til billge penge og dermed strække et dyrt tørfoder længere, det tror jeg jeg ville gøre istedet for at købe dårlig tørfoder....


  • #5   4. jun 2012 eller alternativt koge noget selv med kød på tilbud, ris, grøntsager og olier i... det kan også strække den dyre tørkost

  • #6   4. jun 2012 At bruge det billigere hundefoder er dyrt i længden, de skal have større mængde og de skider større portioner og oftest bliver de syge.
    Man er nødt til at tænke kvalitet , jeg køber en sæk på 10 for ca 550 kr og den varer halvanden måned, af den skal huns have 130 g hvis jeg fodrer med bilkafoder eller pedigre skulle hun have 3 gange mere.
    Meget af det billige foder er fyldt med korn og hvis jeg husker rigtig så spiser hunde kød
    Desuden svarer det til hvis du spiser fastfood hver dag


  • Katrine J
    Katrine J Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 40
    #8   4. jun 2012 Ved ikke hvad dit foder koster, men prøv at søge på brit Care, det er jeg blevet anbefalet flere gange.. Og det bliver også det foder min labber hvalp skal have når vi får hende hjem.
    Det koster 400 for 15 kg og du får 10 % hvis du køber det i et poppi dyrecenter smiley

    (den ene der har anbefalet mig Brit Care, har selv to lab Formel 1 og er selv træner og går meget op i hundene og synes også det er urimelig dyrt noget foder)


  • #10   4. jun 2012 hvis man tog alle trådene med foder spørgsmål på hundegalleriet, printede dem ud og satte dem efter hinanden ville de nå til månen og tilbage igen 8 millioner gange......
    det er tilladt at kigge i de millioner af gigabytes af foderdiskussion der findes i forvejen herinde:)



  • #12   4. jun 2012 Nu har jeg så overhovedet ikke sagt at hun vil blive fodret med den den billige fra Fakta? Hvor filan læser i det?! I er dælme hurtige til at sable folk ned her.
    Er da udemærket godt klar over at det koster penge at have hund - ellers havde jeg ikke købt hund igen.

    Jeg spørger blot om de kan tåle at skifte foder 2 - 3 gange om året - jeg har kun min venindes ekstremt kræsende hund, som eksempel.

    500kr for en sæk Arion hvalpefoder (15kg?) er i mine øjne dyrt, hvis Pedigree hvor 3x 13kg = 39kg i denne uge også koster 500kr. Pedigre er da absolut ikke en af de billige slags normalt.

    Jeg tænker noget i stil med at hun kunne få 3 poser Pedigree i denne omgang, og næste gang er Arion måske sat ned (ligesom den sæk vi har nu var). Næste gang igen er det måske Ekunuba eller lign der er på tilbud.

    Det var blot en tanke. I naturen spiser ulven jo også varieret, så hvis man skiftede mellem kvalitets foderet når det er på tilbud - hvori ligger så foreskellen? Hun vil jo blive vænnet over til det nye foder langsomt selvfølgelig. Hunde der er på BARF får jo også forskelligt slags kød i løbet af ugen.


  • #13   4. jun 2012 Pedigree er junk food for hunde.

    Dermed ikke sagt, at nogle hunde ikke kan trives på det - men det ændrer altså ikke på, at rent kvalitetsmæssigt er det noget skidt.


  • #14   4. jun 2012 Se det var jeg så ikke klar over.
    Når man spørger om foder herinde kommer 20 forskellige med hver deres foder, som de mener er det eneste rigtige. Derfor læser jeg heller ikke trådene om hvad foder der er godt.


  • #15   4. jun 2012 Pedigree er jo ikke i den billige ende til dagligt og midt i den her jungle har jeg altså sagt pris = kvalitet smiley

  • #16   4. jun 2012 Arion er ikke dyrt efter min mening. Det er et godt foder (ikke det bedste men slet ikke det værste).

    Det med at gå efter tilbud ville jeg ikke gøre. Det ville være ret surt at ende med 2½ sæk foder din hund ikke fungerer på. Jeg synes du skal holde dig til det du bruger nu, hvis din hund fungerer som den skal og ser pæn ud.


  • #17   4. jun 2012 Hallo! Jeg har overhovedet ikke sagt at jeg vil gå på kompromi med hendes sundhed! Nu må i fanme styre jeres fantasi. Skriver allerede i mit første indlæg at jeg vil skifte med noget foder der er ok! Dermed skifter jeg IKKE, og jeg gentager, OVERHOVEDET IKKE mellem Netto, Faktas og Remas billige! Tværtimod legede jeg med tanken om at skifte mellem feks Arion, Ekunuba, Pedigree (som jeg så nu har lært ikke er godt og derfor IKKE, og for lige at gøre det én gang mere, så gentager jeg, IKKE vil give hende) alt efter hvad der nu engang var sat lidt ned.

    At jeg så ikke vidste at pedigree er er godt, er jo kun godt for mig. Vi kan altid lære mere og det er da for filan også derfor jeg spørger herinde og ikke bare render ud og gør det. Men det er da lige før man mister lysten til at spørge og lære nyt når man får sådan en behandling og nærmest bliver kaldt dyremishandler! Hvor skal jeg gå hen som ungt menneske og spørge om hjælp til den første hund jeg står alene med, hvis jeg konstant skal sakses ned uanset hvad jeg siger?! Jeg er ikke typen der bliver sur, men det gør jeg eddermame når jeg beskyldes for at gamble med min hunds sundhed!

    Til orientering kan jeg sige at hun spiser pt 110gram om dagen + diverse godbider og som regel et af de der tynde oksehudspinde hver anden dag, vejer 5kg, er 21 uger gammel og er flot slank. Hun kunne godt være lidt rundere, men hun kan simpelthen ikke spise mere uden at det kommer på igen.


  • #18   4. jun 2012 Hvis hun gerne må tage på kunne det være du skulle hælde lidt fiskeolie over maden, har du prøvet det? Det har også en effekt på pelsen.

  • #19   4. jun 2012 Arion er overhovedet ikke dyrt i forhold til så mange andre. Se bare Royal canin. Arbejder i en dyrehandel og royal canin stiger hele tiden. Synes overhovedet ikke det er pengene værd.
    8,5 kg mini junior som ville passe til din hund koster 419. Ved arion får du 15 kg for 469 kr hvor sådan 15 kg holder hvad 4-5 måneder til din lille hund? Kan virkelig ikke se det er dyrt. Sorry.

    Og ja Pedigree er affald


  • #20   4. jun 2012 Nej fiskeolie har jeg ikke prøvet. Skal det være det? Eller gør olivenolie det samme?
    Royal Canin tror jeg så heller ikke lige ville blive en af dem jeg skiftede mellem. Har grinet min røv i laser mange gange over deres priser på det her specielle Cavalier foder. Tror aldrig, selv ikke på tilbud, at det ville blive billigere end Arions til fuldpris.
    Ved godt at Arion ikke er et af de dyreste foder der er på markedet, men er nu engang på SU, så hvis man kunne skifte mellem tilbudene ville det jo ikke være ringe. Men igen, det var kun en tanke på skrivebordet.


  • #21   4. jun 2012 Det kan godt være alm madolie men fiskeolie har jo omega 3 og 6 fedtsyrer som er super sunde for både mennesker og hunde/katte. Og så smager det også bedre.

  • #22   4. jun 2012 Og som jeg har sagt flere gange - det var jeg ikke klar over og derfor skal hun ikke have det!! Men derimod kvalitetsfoder, som nu engang er på tilbud!! Slut punktum. Fanme utroligt som du kan blive ved!

  • #25   4. jun 2012 Du godeste - er der nogen der læser hvad jeg skriver? Jeg har overhovedet heller ikke sagt det skal være fra Bilka. Brugte det bare som eksempel fordi jeg netop noterede mig i dag at de havde et godt tilbud.
    Og når nu jeg intet aner om fodertyper, så var det egentlig min mening at læse om det herinde i andre fodertråde når jeg så et tilbud, for at se om det er noget folk herinde, som måske ved mere end mig, kan lide.
    Hvorfor er man en dårlig hundeejer bare fordi man prøver at spare lidt penge - hvis man altså kan gøre det uden at der sker hunden noget? Jeg gentager: JEG VIL PÅ INGEN MÅDER GAMBLE MED MIN HUNDS SIKKERHED!!!!!!! Håber i kan læse det, nu hvor jeg skriver det med stort.
    Jeg skærer det ud i pap:
    Hun skal ALDRIG NOGENSINDE, NEVER EVER, NADA, NUL NIKSEN have Pedigree, når nu i fortæller at det ikke er et godt foder. Det tager jeg til mig.
    Når jeg siger kvalitetsfoder mener jeg et ORDENTLIG OG GODT foder, som f.eks Arion, Ekunuba og andet som jeg før har hørt godt om herinde.
    Jeg kommenterer skam dit svar Karin. Arion er bestemt ikke det dyreste der findes. I know. Men når nu Arion måske ikke lige er på tilbud næste gang der skal købes ind, men f.eks ekunuba er på tilbud og dermed lidt måske billigere end Arion - er det så skadelig for hunden at skifte? Begge siger i jo herinde i andre tråde, at det er et godt foder.
    Jeg spørger jo netop herinde fordi jeg gerne vil det bedste for min hund. Ellers havde jeg købt pedigree allerede da jeg så det i dag.


  • #26   4. jun 2012 Eukanuba er næsten det samme som RC. Måske lidt bedre men ikke et foder jeg vil bruge. Brugte det engang men min hund ku ikk tåle det. Fodre nu på et kornfrit foder og vil blive ved med at holde mig til det kornfrie selvom jeg ville kunne få de andre slags foder billigere på mit arbejde men for mig handler det ikke om at spare penge.
    Kan dog godt forstå det kan være svært at have råd til det dyreste når du er på SU, men jeg ville aldrig gå så langt at fodre min hund med Pedigree eller andet af det billige lortefoder de sælger i supermarkederne. Er dog glad på din hunds vegne at du vælger og tage det til dig og ikke fodre din hund med det.

    Har du overvejet Wolfsblut? Der er 9 forskellige varianter så der kan du skifte mellem dem så din hund får noget varieret. Det er dog ikke billigt men som nogle af de andre skriver kan du måske købe det sammen med nogen du kender så i køber stort ind fra tyskland. Så sparer du også mange penge


  • #27   4. jun 2012 Til Stine h!! Hvad har du hørt der var dårligt om Britt care?? Bruger det selv, kunne godt lige tænke mig at vide det:)

  • #28   4. jun 2012 Jeg kender ikke så mange der bruger penge på ordentlig hundemad, så det bliver svært at finde nogen at købe sammen med. Men er ved at snakke med Black Beauty's om Hennes Petfood og skal have skaffet nogle prøver, så jeg kan se om Saphira gider det.

    Har altid hørt om Pedigree som et ok foder - netop fordi det var en prisklasse højere end alt andet supermarked foder, og dermed ikke så elendig som noget af det andet.

    Igen jeg ved ikke særlig meget om foder, og troede egentligt at ekunuba var fri for korn. Men jeg har jo stadig meget og lære, og det er derfor jeg bliver pisse sur og ked af det når jeg bliver beskyldt for ikke at passe godt på min hund bare fordi jeg stiller nogen spørgsmål.

    Jeg ved intet om det foder der er på markedet i dag, fordi min gamle hund blev fodret med det samme røvdyre dyrlæge foder i 11år pga hun var mulitiallergisk og meget mere oveni. Møgdyrt, men hun trivedes på det og det er det der er det vigtigste.

    Så selvom Saphira ikke er min første hund, så er jeg lige så grøn som en førstegangshundeejer på det punkt. Og det er altså en jungel. Når man spørger herinde foreslår 20 forskellige hver deres vidunderfoder og det er det eneste der duer. Og der har jeg altså også hørt godt om ekunuba. Jeg har prøvet at spørge herinde om der er nogen standard modeller for hvad et foder skal indeholde, men folk foreslår i stedet det de nu engang selv fodrer med.

    Der har det været nemmere med mine marsvin. Med dem hjalp eksperterne mig til hvad foderet skulle indeholde (340mg/kg c-vitamin, havre må ikke stå som den første, K3-vitamin er no go, phosfer skal være i 1:2 forhold med noget andet osv), og så har jeg selv kunne finde det der nu engang var her i området og til en fair pris. De stortrives, er dækket ind med alt og får et foder i middelprisklasse, hvor andre mente at kun det dyreste kunne gå an.

    Er det et SU lån der skal til for at min hund kan få et ordentlig mad, så er det, det der skal til. Det kan (for at lyde lidt blond) altid betales af.

    Det var ikke planen at jeg selv skulle betale for Saphiras mad. Det skulle min mor - hun er vores delehund. Jeg træner og tager hende mest i hverdagen, og min mor skulle så betale alle regninger og have Saphira som en klappe-sofa-hyggehund. Desværre har min mors kræft pludselig udviklet sig meget aggresivt i de sidste par uger og hun ligger nu på Hospice og har ikke langt igen. Da vi anskaffde Saphira i marts var hun på en kemo der virkede og var sund og rask efter omstændighederne. Der regnede alle (incl lægerne) med at hun uden problemer kunne klare yderligere 5år, som hun allerede havde gjort. Men nu er det altså bare pludselig vendt og jeg står med en hunni, som jeg godt nok har råd til, men det er så af mit spinkle diverse/sjov budget jeg er nødt til at tage fra, og det er ikke særlig stort, kan jeg hilse og sige. Og selvfølgelig skal min hund have mad, men jeg vil jo også meget gerne kunne gå til træning med hende, og det ville altså også være rart hvis jeg en gang i mellem kunne købe noget nyt tøj/sko når det jeg har er slidt ned.

    Får så meget mere ud af hunden i hverdagen, at jeg godt kan overleve med en SU gæld. Men derfor ser jeg så heller ingen grund til at den skal være større en nødvendigt, hvis nu hunden ikke tog skade af at få det kvalitetsfoder, som på givet tidspunkt er på tilbud smiley


  • Katrine J
    Katrine J Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 40
    #29   5. jun 2012 Ja Stine det vil jeg også gerne høre smiley

  • Katrine J
    Katrine J Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 40
    #30   5. jun 2012 Trine - jeg forstår udemærket din frustration over folks svar herinde.

  • #31   5. jun 2012 Tak. Det prøver jeg at kigge på.

  • #33   5. jun 2012 Makus Mühle koster i Tyskland 233,?? For 15 kg. Hvis du bestiller min. 2 x 15 kg. Så find nogen du kan bestille sammen med og køb det... Det er billigt og dine hunde skal kun have 10-12 gram pr. Kg. Hund. I danmark koster 15 kg. Omkring 460 kr.!

    Det er kvalitetsfoder uden alt det ligegyldige i foderet og så er det koldpresset således at alle vitaminet, mineraler osv. Bliver bevareret.
    Herhjemme er det en success og i foreningen hvor jeg er instruktør er jeg begyndt at købe store rationer hjem som vores medlemmer kam købe til en billig pris og stadig støtte klubben med et beskedent beløb. Har kun hørt positivt fra dem der har købt foder fra "mig" og de kommer allesammen igen smiley


  • #35   5. jun 2012 Hov i så er de 233 kr. Pr. Sæk inkl. Fragt med GLS fra Tyskland smiley

  • #36   5. jun 2012 ked af at sige det, men royal canin, eukanuba og arion er ikke meget bedre end pedigree, en god tommelfingerregel er at vist foderet indeholder roetrævl eller beet pulp. så er det nok pengehungrende bagmænd der har skruet noget forfærdeligt skrammel sammen for at tjene nogen penge, ikke for at lave et kvalitetsfoder. roetrævl har intet at lave i en hunds mave, det er rent fyld. hold dig fra foder med roetrævl

  • #37   5. jun 2012 Personligt bruger jeg Probiotic LIVE, da det er det min hund fungerer på.
    Hvad det koster for 10 kilo ved jeg ikke.

    Men skift da for guds skyld ikke, hvis din hund trives på foderet ^^
    Det ville JEG i hvert fald ikke gøre smiley


  • #39   5. jun 2012 Hold dig langt væk fra Pedigree, det er junk og ikke billigt.

    Arion er bestemt ikke et dyrt foder.

    Jeg bruger kun det foder mine hunde fungere bedst på, hvorfor give dem noget de ikk trivedes på?


  • #41   5. jun 2012 Mette J: Hvem kan man købe det igennem?

    Christina: Tror faktisk at prisen er den samme så. Det er jo lidt dyrere, men så er der jo bare 15kg i, i stedet for smiley

    Alle der snakker om Wolfsblut: det får jeg helt klart lige snuset nærmere til! Det må da være rart for betten at kunne få nye smage ind i mellem. Et eller andet sted må det da være lidt kedeligt for hundene at æde det samme dag ud og dag ind. Selvom de oprindeligt lever af kød, så fanger de jo ikke det samme slags dyr hver dag.

    Lene: Okay.... nu kan jeg så snart ikke komme i tanke om mere man må købe i dyrehandlerne... kan det virkelig passe at alt hvad vores dyrhandlere sælger er noget møg?! Synes da ellers at sådan nogen som vores Maxizoo her i byen virker til at gå rigtig meget op i tingene.

    Alexandoria: Hvor får du det fra? Det har jeg ikke hørt om før. Jeg er også i tvivl om det er smart at skifte mellem fodertyperne. Hvor meget kan hundens mave tåle? Eller kan den klare alt når bare man skifter over 2-3 uger?
    Man skal jo selvfølgelig skifte over de der 2-3uger, men mine tanker ligger netop i om det kan give for meget uro i maven kontra at skifte smagsvaríant, men stadig bruge det samme foder.

    Stine H: Er kyllingelår ikke no go? Har altid lært at de kan splintre og nærmest skære hunden op indefra. Ingen af mine forældres hunde har nogensinde fået kyllingelår. Men man burde jo egentlig godt kunne tage en kyllingefilet og skære i små stykker. Det er der jo ingen ben i.
    Kan man også give dem hakkekød? Jeg handler som regel sidst på dagen pga transport mellem Esbjerg og Kolding, og der er sidste salgsdatokødet som regel væk. Weekendmorgerne arbejder jeg på :-s Tænker lidt om man kunne gemme en klump hakkekød til hunni når jeg alligevel pakker bøffer når jeg køber de der kæmpepakker med hakkekød.
    Når nu du nævner grønt - må det også være kartofler? Jeg tjekkede lige hvad foder de havde ude på Karmdal i går, hvor vi træner. De havde noget der hed Sams Field hvor indholdslisten står med kylling, kyllingelever, kartofler, majs, fjerkræfedt.... osv. Men er det ikke noget med at kartofler ikke er en god ting for hunde? Eller er det kun rå?

    Nu som medløber...: Pedigree kommer ikke ind i huset smiley tror vist jeg har gentaget det 1 mio gange.
    Men hun kan jo lige så nemt være en af dem der trives på alle slags foder. Det kan man jo ikke vide. Jeg har flere jeg kender, som bare køber det de nu engang falder over. Deres hunde er alle sunde og glade. Heriblandt kan jeg da nævne min søsters formel 1'er. Hun har levet af Lidl foder i årevis og hunden stortrives. Det eneste der trykker nu er alderen.
    Jeg er i tvivl om det på længere sigt er sundt for hunden at skifte så meget, og det er derfor jeg spørger.

    Karin: Det der det gider jeg ikke engang at kommentere på. Du ved overhovedet ikke noget som helst om hvad jeg bruger mine penge på. Bare fordi jeg er ung, så smider jeg mine penge væk på lort?!
    I det mindste kommer du da endelig med noget jeg kan bruge i dine retningslinjer. Det er sådan noget jeg har efterlyst fra starten!


  • #42   5. jun 2012 Og egentlig - er der nogen steder man kan få wolfsblute hvor hjemmesiden er på dansk? Jeg er en kegle til tysk og skulle nødig ende med at købe 3000kg uden at opdage det - overdrivelse fremmer forståelsen smiley

  • #43   5. jun 2012 På Foderxpressen.dk

  • #44   5. jun 2012 En anden tanke - skifter man ikke lige så meget hvis man BARF'er, som hvis man skifter mellem kvalitetsmærker? Der får de jo et nyt slags kød hver dag.

  • #45   5. jun 2012 Tak smiley må prøve at sammenligne priser. Hvis karma er med mig er den danske forhandler lige så billig som de tyske... (men karma er nu sjælendt med mig)

  • #46   5. jun 2012 Det ER billigst i udlandet. Men jeg køber hos Foderxpressen, for jeg er heller ikke en haj til tysk osv.

  • #47   5. jun 2012 Ja det tænkte jeg nok. Så må jeg se om min veninde gider at hjælpe lidt smiley

  • #49   5. jun 2012 Jeg har skam haft den samme mening hele tiden. Du har bare ikke rigtig forstået at det var en tanke på skrivebordet og ikke noget jeg ville føre ud i livet før jeg havde vendt det med andre.
    Hvis det havde vist sig, som det også har gjort, at det ifølge stort set alle herinde er en dum idé, så var planen skam at hun skulle forsætte på Arion.
    Men jeg synes faktisk at hun har døjet lidt med blød mave stort set altid, selvom dyrlægen siger at hun er en sund og rask hund. Oveni er hun begyndt at have lidt slim i afføringen også. Så jeg har også tænkt på at skifte allerede nu her, når jeg løber tør for Arion.
    Luksus har jeg ingen af. Hverken ryger eller drikker - har faktisk aldrig prøvet at være fuld smiley Biffen er når jeg virkelig skal forkæle mig selv. Dvs det sker sjælendt mere end to gange om året. Spil, film og bøger køber jeg oftest brugt. Det samme gælder mine studiebøger.
    Når nu rør/bærende ben er hårdere ved tænderne, er rå kyllingeben stadig hårde nok til at betten ikke bider dem i smadder?


  • #51   5. jun 2012 Det er nu billigere at købe Wolfsblut herfra. Da fragten er meget billigere


    (link fjernet)


  • #52   6. jun 2012 Trine b:
    Jeg plejer at købe det hos www.zooplus.de smiley


Kommentér på:
Skifte foder - hvor ofte må man?

Annonce