{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.402 visninger | Oprettet:

Ormekur, vac og alt det andet - hjælp! {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Nu har jeg snakket med lidt forskellige dyrelæger og de siger lidt noget forskelligt alle sammen.

Er der nogen der har erfaring med de små pudser...

Hvornår skal de hvad hvad ? og hvor mange gange...

Syntes altid folk siger 2 ormekurer, 2 vacc. ?
Men vacc, er det de nye ejere eller er det mig ?

Chippen kan de nye ejere stå for ?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ormekur, vac og alt det andet - hjælp!
  • #1   28. apr 2009 Vi giver ormekur når de er 3-6-9 uger og vaccination når de er 8 uger og den næste ved den nye ejer. Chip giver vi samtidig med vaccination. Det har vi det bedst med, så vi ved det bliver gjort, og det koster ca. 1000-1200 pr hvalp

• #2   28. apr 2009 Jeg chipper, giver ormekur og vaccinere før mine flytter hjemmefra. 2. vaccination skal hvalpene have som 12 ugers og der er de da som regl flyttet hjemmefra..

• #3   28. apr 2009 De to gange jeg har købt hvalp, var hvalpene i begge tilfælde tatoveret/chippet og registreret inden jeg overtog dem som 8 uger gamle.

De havde også fået regelmæssige ormekure hos opdrætterne. Det er meget vigtigt, det er alt for sent først at give hvalpen ormekur som 8 uger gammel.

Jeg har begge gange selv skulle sørge for vaccinationer og har også givet en ekstra gang ormekur.

• #4   28. apr 2009 jeg har altid givet ormekur til hvalpene efter behov og dog mindst een gang og de er også vacc. 1 gang ved 7 uger hos mig inden de er blevet solgt til deres nye hjem.
    det nye hjem skal så tjekke for orm og give 2. vacc. ved 3 mdr.
    sådan har det også været når jeg har købt en ny hvalp.

• #5   28. apr 2009 Jeg giver ormekur i 3 uge, 5 uge og 7 uge. Nye ejer skal selv give en ormekur når hvalpen har været i nyt hjem i en uge.

Jeg giver 1 vacc som er 2 dage før de bliver 8 uger + sundhedsundersøgelse. Nye ejer skal selv give 2 vac når hvalpen er 12 uger.

Vi chipper også hvalpene.

• #6   28. apr 2009 Jeg gør lige nøjagtig som Sandie Lie, mine bliver chippet i forbindelse med sundheds undersøgelsen og vacc.

• #7   28. apr 2009 De mere skruppelløse opdrættere giver ofte kun en enkelt eller 2 ormekure.. slet ikke nok.

Som minimum bør du give 3*ormekure + 1. vaccination så kan den nye ejer evt selv stå for chip og 2. vaccination ved 12 ugers alderen.

Jeg ville dog foretrække at købe fra et sted hvor chip og dermed registring var foretaget inden afhentning, ligeledes ville jeg som opdrætter føle mig mest tryg ved at stå for chippen.

• #8   28. apr 2009 jeg har givet mine ormekure ved 4-6-8 uger.
    Sammen med sundhedstjek ved 8 ugers alder, blev de vacc 1. gang og chippet og oprettet ved DHR. 2. vacc skal de nye ejere ved 12 ugers alder.

• #9   28. apr 2009 Hmm, undre mig over at man sælger hvalpe som ikke er chipmærkede. Men det må være fordi der ikke skal laves stambøger på dem så.

her får de ormekur første gangnår de er 3-4 uger gamle, og derefter hver 14. dag. indtil de rejser her fra.

Vaccinationerne står den nye ejer selv for. Det er jo sådan at hvalpen er dækket ind med det den har fået af modermælk, hvis moderdyret selvfølgelig er passet med vaccinationer. Og at der derfor ikke er nogen grund til at vaccinere de små før de er 12 uger gamle, medmindre man skal have den med på udstilling eller lignende i en babyklasse når den bliver 12 uger.

Og så er der jo det faktum at den vaccine de får når de er 8 uger ikke tæller med i basisvaccinen. Dvs at de skal stikkes igen både når de er 12 uger men også når de er 16 uger gamle.

Med venlig hilsen Gitte

• #10   28. apr 2009 Jeg ville vælge en dyrlæge, og gøre hvad vedkommende anbefaler. Følge et "sundhedsprogram", som vedkommende sætter op og som passer til hundene.

En ting, der falder mig i øjnene er, så mange der vælger at vaccinere inden eller lige efter hunden er kommet hjemmefra - som Gitte siger, så skal man være opmærksom på, at så skal hunden have to gange yderligere - som tolvugers og som sekstenugers.

Man kan også vælge at vaccinere første gang som tolvugers...

• #11   28. apr 2009 Hunden kan jo være øretatoveret.

• #12   28. apr 2009
    Anette R

Går ud fra at det var et svar til mig.

Min undren går på at jeg da ikke kan modtage stambøgerne på mine hvalpe før de er blevet endten chippet eller tatoveret. DVs hvis køber selv skal stå for den del, så bliver det da noget papirrod.

Med venlig hilsen Gitte, som godt kan lide orden i sagerne fra starten smiley

• #13   28. apr 2009 Vores hvalpe får ormekur 3 gange - når de er 3, 5 og 7 uger.
    Vores dyrlæger anbefaler vaccination ved 12. og 16. uge - så vores hvalpe er ikke vaccineret inden salg.
    De bliver sundhedschecket, chippet og tilmeldt Hunderegisteret lige inden de skal flytte hjemmefra.

• #14   28. apr 2009 Nu spør' jeg nok dumt, men er vacc. som 16-ugers noget nyt?...hverken Lulu (fra okt. 2007) eller Mimi (fra sep. 2008) er vacc. i 16-ugers alderen...det har min dyrlæge INTET sagt om? Det er mærkeligt og lidt foruroligende, synes jeg*gisp*:O

• #15   28. apr 2009 De er begge vacc. når de var 8 uger og 12 uger...?

• #16   28. apr 2009 Nogle siger 8 og 12 uger, andre siger 12 og 16 uger det er vidst meget individuelt.

Jeg ville foretrække at hvalpen var vaccineret, just in case, da jeg jo har hunde i forvejen og ikke vil rissikere at udsætte dem for smitte, samt at hvalpen ikke 'fanger' noget på sine oplevelsesture i by og natur.

• #18   29. apr 2009 en basisvaccination ( den forsikringen kräver ) er 2 vaccinationer med 4 ugers mellemrum. oftest bliver de givet som 8 og 12 ugers, nogen välger at vente til 12+16 ugers. selv gør jeg 8+12, da de små størrelser gerne skal ud og opleve verdenen så snart de kommer hjemmefra. ormekur giver jeg 3+5+7 ugers alderen.. sidste kuld var dog lidt en undtagelse, der fik de ormekur ved 3 ugers alderen og hvalpekøberen fik en med, til at gi ved 10 ugers alderen.. begrundelse.. meget af ormene kommer fra tävens mälk. men de blev opflasket, så dyrlägen mente ikke det var nødvendigt at gi alt for mange ormekure end streng nødvendigt.

• #19   29. apr 2009 Okay, 1000 tak for svar...så er jeg rolig igen;DD

• #20   3. maj 2009 der er nogen dyrlæger der ufortyndet vacinationer dvs 1 vacination som holder op til 3 år når de er 12 uger .
    når en hvalp er 12 uger behøver den kun den ene den ufortyndet vacine .
    det gør min dyrlæge feks .
    men den kan de også blive halv dårlige af i et par dage efter altså såden lidt skidtmas men ikke det vilde .
    mine vil få ormekur mor inden fødslen
    ellers når de er 3 uger -6 uger og 9 uger
    og de blir vacineret når de er 12 uger og blir samtidigt chippet og registeret i dk hunderegister
    og blir selvfølgeligt tjekket ved fødslen og når de er 8 uger

• #21   3. maj 2009 Tine B,
    altså for mit vedkommende handler det overhovedet ikke om at spare en konsultation, men om hvad jeg er blevet vejledt til...

Kommentér på:
Ormekur, vac og alt det andet - hjælp!

Annonce