1.092 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Amstaff-ejere.......kik her ! Amstaff-ejere.......kik her !

Jeg tillader mig at genposte et indlæg her da jeg mener det er virkelig vigtigt for alle amstaffejere at vide lidt om.

Jeg har fået tilladelse så det er IKKE udhængning !

--------------------------------------------------------------------

- Marie med Tor -

VIP

Skrevet: 19-11-2008 21:58:34

Nu hvor man kan teste sin amstaff for den arvelige hjernesygdom cerebellum ataxia
(link fjernet)
http://www.antagene.com/index.php?page_id=410&rubrique_id=144&coderub1=2&coderub2=0&coderub3=2&langue=L2&menu=
Er det jo nærliggende at tænke over hvor mange der vælger at gøre dette.
Jeg har en stærk formodning om at opdrættere som laver DKK hvalpe vil teste. Nogen gør allerede og mon ikke resten vil følge trop?
Men hvad med alle jer der har hunde uden stamtavle, eller som avler hunde uden stamtavler?
Vil I sikre jer at jeres hund er fri inden den bruges i avlen?
Det er ikke kun en sygdom der rammer tavlehundene.....

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • Eltavle slår fra - muligvis skifte sikring 1.100 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Gardin opsætning, 3 vinduer 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Amstaff-ejere.......kik her !
  • #1   21. nov 2008 Det burde blive lovkrav for avlende hunde...- lig så vel som andre restrektioner...- håber folk vil se det indlæg og tage det til sig..

• #2   21. nov 2008 dette er en forfærdelig sygdom, så jeg håber også at alle amstaff avler, stamtavle eller ej vil tjekke deres hunde for denne sygdom...

• #3   21. nov 2008 Christine - desværre er der rigtig mange der hellere sparer pengene end at tænke på hundenes fremtid

eller de kommende ejeres situation

• #4   21. nov 2008 Det burde nemlig lægges ind som et avlskrav.

Men jeg tvivler på et sådan foreslag ville blive modtaget med klapsalver da flere linier end man lige tror bærer genet ud fra hvad jeg ved.

• #5   21. nov 2008 jeg synes det er godt at du har genpostet dette.. har ganske vidst en blandingshund mellem amstaff og bullterrier, men vidste ikk at de ku få denne sygdom:(

frygteligt..

endnu en grund til jeg køber med tavle næste gang

• #6   21. nov 2008 ja desværre er der mange folk som ikke tænker over hvad de avler på..
    Og denne sygdom viser sig jo først når hunden er over 2 år mener jeg det er, og ja og så er der nogen hunde der er bære uden at være syge af den, og de kan give den sygdom videre.. Og ja der er mange "brugte" linjer som har denne sygdom eller er bære af den,men håber der kommer en stopper for den avl på disse hunde, så denne forfærdelig sygdom kan komme til livs..

Knus Christine

• #7   21. nov 2008 hvad gør sygdommen?

• #8   21. nov 2008 Steffen: Er hunden syg så dør den

• #10   21. nov 2008 maria: tak for svaret smiley

• #11   21. nov 2008 Tak for linket!!
    Anede intet om den sygdom, der kan man bare se!

• #12   21. nov 2008 En stamtavle vil jo ikke hjælpe i dette tilfælde så længe det ikke er et krav til opdrætterne.....

• #14   21. nov 2008 simba: nej men tror at de rigtige opdrættere tjekker det mere end en hjemmeavler

• #16   21. nov 2008 min opfattelse er at det stortset er alle danske kenneler der har tænkt sig at tjekke deres hunde, indtil videre har kun en gjort det, men de andre har bestilt test.

frygtelig sygdom, og ikke sjovt når der kommer et resultat hvor hunden er affected, og man kan se det er et afkom af en hund der er meget brugt

men ja kunne være dejligt hvis det kom som krav, og rart at emnet ikke er tabu mere som det har været engang..

• #18   21. nov 2008 altså sådan som jeg har forstået på dem, så har de fleste bestilt testkit, som de bare venter på, så de kan få dem testet

jeg overvejede for et par år siden at sende blodprøve til USA, men skulle lige skrabe penge sammen til det, nåede det så ikke lige, og det er jeg da lidt ked af.

bare fordi ens hund ikke skal bruges i avlen, kan den sagtens bidrage alligevel, og udover det er det jo rart at vide om ens hund er affected

• #20   21. nov 2008 jeg ved der er masser af bærer i tabus linier

og nok osse nogen der er affected

desværre er det jo for sent nu

• #22   21. nov 2008 Nå står der på siden, at man kan skrive en mail og få tilsendt sådan en test-ting, men er det så ens dyrlæge der skal teste eller gør man det selv og hvor skal det sendes hen?

Synes da det er en vigtig ting at teste for, vil helst ikke have syge hunde smiley

• #26   21. nov 2008 Tak for det! Jeg var ikke klar over den sygdom. Men vil ikke købe af en kennel der ikke har testet for dette, når muligheden er der..!!

• #28   21. nov 2008 Jeg ser det som et kærkomment værktøj til, at kunne slippe uden om en rigtig grim sygdom hos racen, så min forventning er da klart, at det er noget som seriøse opdrættere vil benytte sig af. -Men ja jeg er også enig i at kennelerne lige skal have tid til, at få udført testene da det er få måneder siden den blevoduceret, og man måske lige har skullet "se testen an" mht troværdighed/sikkerhed.

Link til firmaet som udfører testen (fransk):
    http://www.antagene.com/index.php?page_id=406&rubrique_id=133&coderub1=3&coderub2=0&coderub3=9&langue=L1&menu=

• #29   21. nov 2008 Hi hi min dyrlæge er sat til at læse lektier til mandag.

• #32   21. nov 2008 Vi har endnu ikke beslutet om vi tester Niño, da vi ikke regner med at han skal bruges til avl, men det kan sagtens tænkes at vi tester alligevel. Dog venter vi nok lige lidt, da vi formentlig snart får en ny hvalp. Hvis det skulle vise sig, at forældrene ikke er clear vil vi nok teste den kommende hvalp og sikkert teste Niño samtidig.

Anna: Jeg har opfattet det sådan at hvis hunden er affected (homozygot for det muterede gen) så vil sygdommen helt sikkert bryde ud før eller siden, med mindre hunden dør af anden årsag inden sygdommen bryder ud.

• #34   21. nov 2008 Halløj. Jeg tror også, at de danske kenneler får testet deres hunde - det er i al fald det de siger.
    Min tæve bliver testet i næste uge og faderen til hendes kommende hvalpe, har ejeren lovet at teste snarest.
    Herudover ved jeg, at Frank (kennel Great Viking´s) vil teste faderen til min tæve i løbet af kort tid.
    Personligt mener jeg, at det er enhver opdrætters fornemste opgave at teste deres avlsdyr, nu hvor muligheden er kommet - så de syge hunde kan sorteres fra.
    Mvh
    Trine

• #35   21. nov 2008 Anna: Okay ja så er jeg med, og ja så vidt jeg har hørt så er ataxia en fælles betegnelse for den tilstand med hjerme betændelse, som hundende ender op med. Så ja det er vidst rigtigt at ataxia kan udvikles af andre årsager end den gen defekt som man tester for (og som før eller siden vil medføre ataxia). Jeg skal dog ikke gøre mig alt for klog på det..

Kommentér på:
Amstaff-ejere.......kik her !

Annonce