{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.700 visninger | Oprettet:

chip og vaccination {{forumTopicSubject}}

jeg har jo 5 skønne hvalpe på 6 uger.. så havde egentlig regnet med at de skulle chippes og vaccineres i næste uge.. ringer så til dyrelægen for at bestille tid..
han siger så at det ikke han betale sig med at vaccinere nu.. da de skal vaccineres igen som 12 ugers.. og at de kun behøver den som 12 ugers... hmmmm nå.
chipning er bedst at køber selv står for da det er noget med at køber selv skal inregistrere hunden i sit eget navn når den bliver chippet... hmmmm nå..
så jeg har egentlig sat hvalpene ned nu,, da de jo så ikke får hverken vaccination eller chip.. men derimod får deres normale sundheds tjek/bog.
dette er mit 1 kuld hvalpe, så havde egentlig regnet med at de skulle have det hele inden afrejse..
de får jo selvfølgelig deres 3 ormekure. hvalpepakker osv.. men vil lige høre om det er normalen.. eller om det bare er min dyrelæge som siger sådan

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  chip og vaccination
  • #1   24. okt 2008 hmm, det lyder da mystisk, det er da normalt at vaccinere omkring 7-8 uger, og han skal da bare gøre, hvad du beder om? Hvis du vil have dem chippet og vaccineret, så skal han da gøre det, eller er der sikkert en anden, der vil. Og ja, de skal vaccineres som 12 ugers igen, men det er jo normalt. Når du sørger for chippen, så er du også sikker på, at dine hvalpe får den lovmæssige chip.

• #2   24. okt 2008 Det lyder som noget underligt noget, alle hvalpe skal vaccineres når de er 8 og 12 uger gamle og det er ikke nok med den ene. Og chipning kan sagtens klares når de er 8 uger og jeg synes kun det lyder ansvarligt at du vil sørge for at de ting er ordnet inden hvalpene skal til deres nye hjem...

• #3   24. okt 2008 den hund ska jo have to vacc for at være dækket ind,

• #4   24. okt 2008 jeg ville forlange at få det gjort alligevel

• #5   24. okt 2008 hvis de først vaccineres son 12 ugers skal de alligevel revaccineres som 16 ugers !!
    Og med hensyn til chip så skal de jo bare omrigistreres når de er solgt...

• #6   24. okt 2008 Lyder da mærkeligt. Uanset hvornår man giver vaccinen, så skal der altså mig bekendt 2 stk til. De fleste gør det endten ved 8 og 12 uger eller ved 12 og 16 uger.
    -men 2 skal der til for at de er dækket ind (medmindre da der er kommer en ny vaccine på markedet?)

Ang chip -jeg mener det mest ansvarlige er at opdrætter sørger for hunden er chippet.
    Der er SÅ mange hunde her i landet der ikke er chippet og registreret. Hvis bare alle opdrættere sørgede for at deres hvalpe var chippet og registreret når de forlod dem, så var problemet jo løst. Det eneste hvalpekøber så skal, er at sørge for ejerforholdet

• #7   24. okt 2008 chippes synes jeg de skal være, når de flytter hjemmefra, så skal man sørge for at få ejerskifte på hunden, da den i første omgang bliver registreret i dit navn.

vaccine ville jeg ikke gøre før de er min 8 uger. de har antistoffer i blodet fra moderen der dækker fint ind de første 3 måneder. giver man vaccine for tidligt risikere man at hvalpene bliver syge, da vaccinen og antistofferne i hvalpenes blod vil gå ind og modvirke hinanden. om man så giver vaccine som 8 og 12 uger eller som 12 og 16 uger, det er lidt op til den enkelte dyrlæge at vurdere det.
    2 vacciner skal de have, nogle dyrlæger giver 3 hvis hvalpens første vaccine ligger tidligt

• #8   24. okt 2008 hold da op en mærkelig dyrlæge...
    det er altså meget normalt at vaccinere i 8 ugers alderen... og hvalpene kan ikke bare nøjes med en vaccine som 12 ugers... syntes seriøst du skulle prøve og kontakte en anden dyrlæge....

• #9   24. okt 2008 uha, nu bevæger jeg mig nok ind i et minefelt.

Undersøgelser viser at hvis du vaccinerer ved 6-7 ugers alderen, altså før hvalpene flytter hjemmefra, kan du gøre mere skade end gavn.

Hvalpene er dækket ind af moderens antistoffer til ca. 3 mdr.s alderen, hvilket er ca. ved 12 uger, derfor er anbefalingerne at man først vaccinerer ved 12 ugers alderen og igen ved 16 ugers alderen.

• #10   24. okt 2008 minefelt eller ej Kennel Flatrunner - så er jeg helt enig

• #11   24. okt 2008 Lad dine hvalpe vacc. dagen inden de er 8 uger og flytter hjemmefra.....

• #12   24. okt 2008 jamen jeg blev også lidt mærkelig da han sagde det... men han har været dyrelæge hos mig de sidste 6 år.. både med mine hunde og heste.
    jeg har aldrig haft grund til at klage over noget.. men åbentbart skal man først vaccinere når de er 12 uger... chipning.. mener han stadig at det er bedst at køber gør det. pga hunderegistret.. navn mm..
    for jeg mener da nok at dyrelæger plejer at tage ved i prisen, med mange ting.
    men jeg vil lige forhøre mig ordentlig, når jeg alligevel skal ind og have lavet sundhedsbogen.. om hvordan og hvorledes.. vaccinen kan jeg godt forstå når han forklare det.. men chipning ved jeg sgi ikke helt... nu får jeg jo at se.
    men takker for indlæg... det er altid rart at forhøre sig herinde

• #13   24. okt 2008 jeg forstår sådan set godt hvad han menere med chippen.
    når han chipper imens hvalpene endnu er dine, så bliver du registreret som ejer og du får først besked fra hunderegistret, når hvalpen er 4 måneder og så skal du/nye køber til at omregistrere igen.

jeg opdrætter i dkk og der er det lidt nemmere, da dkk sørger for den første omregistrering. så jeg ved faktisk ikke hvordan det gøres. '

men prøv at kontakte hunderegistret og spørg hvordan du bedst gør det. jeg vil da helt klart have det bedst med at mine hvalpe var chippet, inden jeg solgte

• #14   24. okt 2008 connie j.. mange tak

• #15   24. okt 2008 ja så skal man jo bare vide køberne på den dag man får hvalpene chippet, det er jo ikke altid man gør det og det er jo også en stor tillidssag, at sætte dit navn på, inden der var skreven nogen købskontrakt

• #16   24. okt 2008 helt sikkert

• #17   25. okt 2008 mine hvalpe bliver chippet og får ormekur, når de bliver registreret,betaler man et beløb til dkk.det er incl.chip.det er fuldstændigt korrekt hvad din dyrlæge siger en hvalp er ikke i stand til at danne antistoffer før den er 12 uger,og der er absolut ingen grund til at vaccinere den den har antistofferne i sig fra moderen,hvis hun altså er igen bliver vaccineret som hun skal, derefter 16 uger og når den fylder 1. år. herefter vaccinerer jeg hvert 3 år. god dyrlæge du har.

• #18   25. okt 2008 hvalpe SKAL vaccineres når de 8 og 12 uger, ellers kan nye ejere risikere at forsikringen ikke vil tage dem ind i sygeforsikring., så blæs på hvad din dyrlæge siger, DU bestemmer .

Chippen kan jeg godt følge ham i , men du kan jo når du har fundet en ejer så få alle oplysninger på ejeren og så chippe og registere hunden i den nye ejers navn. eller give det nedslag på fx 500kr eller hva du nu syndes..

• #19   25. okt 2008 Der er vist delte meninger om, hvor vidt, hvalpen skal vaccineres som 8 uger eller 12 uger. Min dyrlæge forklarede at hvis man vaccinere som 8 uger, så har hvalpen tilpas med antistoffer fra moren stadigvæk, altså niveauet har ikke nået at falde, når hunden så får den nye vaccine, opretholder den det høje antistof niveau. Hvor imod, hvis man først vaccinerer som 12 uger, så er antistof niveauet dalet så meget, at den ikke længere er så godt beskyttet, og det tager jo lige en rum tid, før niveauet fra vaccinen er oppe, så jeg foretrækker helt klart at vaccinere som 8 uger, også fordi jeg vil nødig vade rundt med en hvalp, på 11 uger blandt andre hunde, og vide at den kun må har antistoffer fra moren, og på det tidspunkt er det kraftigt dalende, og det duer jo heller ikke, at hvalpen bliver hjemme.

men det er så bare min holdning

• #21   26. okt 2008 Ja der er delte meninger om vaccination,men jeg har været inde og læse om vacc. på netdyredoktoren og der står der 12 uger og 16 uger og det anbefales at vacc. ved 8 uger , hvis ikke avlstæven inden parringen har fået sine vaccinationer ,men har hun det er det ikke nødvendigt.

• #22   26. okt 2008 jamen hvad hjælper det hvis forsikringen kræver at for at hunden kan få sygeforsikring skal den have sin 8og 12 ugers vaccine

• #23   27. okt 2008 mopseejer - nej så må man vaccinerer som 8 og 12 uger.
    det er det samme med at man ikke behøver vaccinere sin hund hvert år, men i hvert tilfælde vores forsikring kræver det er hvert år

• #24   27. okt 2008 det gør alm brand hvertfald da de siger at der er noget i vaccinen der kun holder et år selvom det meste holder 2 år.. så tulle skal ihvertfald vaccineres hvert år

• #25   27. okt 2008 det er blandt andet kennelhoste, der ikke holder mere end et år - ved ikke hvordan det er med den nye vaccine.

mine bliver også vaccineret hvert år. mest fordi vi har hvalpe ind imellem.

Kommentér på:
chip og vaccination

Annonce