1.079 visninger
|
Oprettet:
Gå i snor/gå tur {{forumTopicSubject}}
Hej
Hvilken metode mener i er den mest effektive til at lære hvalpen at gå i snor?
Vi har en 13 uger gammel Labradoodle, og vi bruger metoden med at hver gang hun trækker kraftigt, så stopper jeg op og venter på hun sætter sig og kigger op på mig, der roser jeg hende og giver hende en godbid.
Men har også læst om den metode med bare at vende om hver gang? Men så vil jeg jo aldrig komme mere end 2 skridt den ene og 2 den anden vej
Hvilken metode bruger/brugte i?
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.459
aug 2008
Følgere: 1081 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.757
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Vi glemmer ofte at når det så netop er hunden går fint og roligt i løs snor - så skal vi rose og give godbidderne
sep 2017
Følgere: 526 Emner: 138 Svar: 10.287
Jeg synes du sætter enormt mange kriterier op for hunden. Dels må den åbenbart gerne trække lidt, så den skal regne ud hvilken grad af træk der er ok/ikke ok. Dels skal hunden så regne ud at den skal 1. stoppe op, 2. tage kontakt og 3. sætte sig ned - det er godt nok store krav til en 13 uger gammel hjerne
Som det er nu, tror jeg, forstår hunden ikke sammenhængen mellem at stoppe med at trække og få en godbid. Tværtimod får hunden, helt uafhængigt af træk, en godbid for at sætte sig ned og kigge på dig.
jul 2018
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
Men kommer man nogensinde nogen vegne hvis man laver den teknik med bare at vende om?
Hvor lang tid tog det inden jeres hunde fangede at gå pænt i snor?
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.333
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.636
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.333
Nogen hunde lærer aldrig sådan rigtigt at kunne gå pænt af afslappet afsted uden at man skal huske dem på det med jævne mellemrum. Sådan en har jeg. Hun er stor, hun er stærk og hun vil frem i verden og har altid antennerne ude Men sådan er hun designet. Hun går kun rigtig pænt hvis hun går decideret på plads.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.765
Teknikken med at vende om og skifte retning kendes fra lineføring på træningspladsen og er klart den mest effektive.
Det tager ofte et par uger med 100% konsekvens, før den mest stædige hund fatter pointen med gåtur uden træk.
jul 2018
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
Hvor lang tid ad gangen vil i anbefale at gå? Vi vil gå 3 gange om dagen.
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 67 Svar: 3.018
Kig på din hvalp. Hvad har den brug for? Er den nervøs? Kan den klare mere? Har den brug for mentalt at blive udfordret?
Ziva og jeg gik mange ture ned i lyskrydset og sad på to havehynder. Vi lyttede til busser, cykler, andre hunde, barnevogne mm. Dvs. vi gik praktisk talt ingen steder og vi gentog hver evig eneste dag så det var trygt. For mig var det vigtigt at dagligdags trafik og larm skulle bare være baggrundsstøj der aldrig var interessant. Det var det absolut vigtigeste at lære. Overvej, hvad skal i lære først?
Pas på overstimulering.
Husk at en hvalp har ikke brug for motion. Den har ikke brug for gåture.
Den har brug for stimulering, tryghed, lærdom, nye udfordringer, faste rutiner, trygge rammer og at opnå et tæt bånd med ejer.
Gå i snor/gå tur