Lær hunden at lege {{forumTopicSubject}}
Lyder måske dumt, for selvfølgelig kan en hund allerede lege.
Spot er dog den type, der elsker at fise rundt med legetøjet, så snart han har fået fat i det.
Det er som sådan også fint nok. Vi leger for hans skyld og hvis han synes det er sjovt at løbe med det, så skal han også have lov til det.
Men jeg vil på sigt gerne kunne bruge det som belønning i træningssammenhæng og der ser jeg gerne, at han også synes, det er sjovt at lege med mig.
Selvfølgelig skal der trænes noget return to sender, så han lærer at komme tilbage, når han fået legetøjet.
Men hvordan lærer jeg ham, at det også kan være underholdende at lege sammen med mig?
Og kan jeg lære ham det, eller skal han bare have lov at fise med det?
Tænker nemlig, at hvis han gider lege med mig, så er det også nemmere at få ham til at holde op med at løbe helt vildt rundt, da det kan være en anelse uhensigtsmæssigt på en træningsplads med andre.
Trækkeleg går han fuldstændig død i efter meget kort tid. Jagten synes han er en anelse sjovere.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Ofte er grunden at man enten ikke laver trækkeleg, men bare hiver legetøjet fra side til side eller at man ikke udfordrer hunden, men forærer hunden legetøjet.
I en trækkeleg skal der trækkes. Holder hunden ikke fast, forsvinder byttet.
Og holder man byttet i ro når hunden fanger det, dør legen nærmest inden, man får begyndt.
Jeg har vist et par videoer, der viser hvordan hunden reagerer på at man gør det nemt for den.
aug 2006
jan 2017
Følger: 34 Følgere: 140 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 234 Svar: 1.954
Men jeg tænker, at jeg alligevel godt kan benytte mig af nogle af dine fif
jan 2017
Jeg kan også huske, at for to år siden, da jeg fik Spot, der var det dig, jeg tog imod råd fra når det kom til "ordentlig leg".
Det er hjulpet os en hel del!
Jeg prøver at gøre en del ud af jagten og får ikke legetøjet foræret. Desuden giver jeg heller ikke slip på legetøjet før han har givet et ordentligt træk.
Men det er bare som om, at det meget hurtigt bliver uinteressant for ham. Så kan jeg stå og gøre mig så interessant, som jeg lyster. Han glor bare. Eller går sin vej. Eller endnu bedre, finder noget at lege med selv
Men du vil foreslå, at hvis han ikke gør noget ud af legen, så fjerner jeg simpelthen legetøjet fra ham?
jan 2017
Alt legetøj jeg køber, hvor god kvalitet det end er, hvor langt det end er, om det er bold, om det er pels, ligemeget hvad, så forsvinder interessen efter fem minutter.
Men trænerens legetøj kan lige gå an i den ene time, vi er på træningsbanen
aug 2006
Så kan jeg stå og gøre mig så interessant, som jeg lyster. Han glor bare.
Fælden rigtig mange falder i - at fedte for hunden.
Det er endnu en altædende ting for legebelønning
En anden alarmklokke: En time på træningspladsen?
Det er ALT for meget!!
Hos en voksen og erfaren hund er 15 minutter rigeligt inklusive pauser.
De kan ikke lære i en time. Og de har ingen gavn af at stå og lave ingenting.
Jeg har sikkert spurgt til det før - vil du lave lidt video af jeres leg?
Det er nødvendigt at se det for at fornemme hvad, der går galt.
Men du vil foreslå, at hvis han ikke gør noget ud af legen, så fjerner jeg simpelthen legetøjet fra ham?
Nej - du gør som en fugl ville gøre, hvis hunden ikke holder fast - stikker af!
Legen her bliver ofte gjort lidt kunstigt hvor HF "lader som om".
Men legen skal være gensidig.
Du skal også sætte ind - være fuglen, der ikke vil fanges og forsøge at slippe fri, hvis det sker.
Du skal selv lege og være "ærlig" i legen og ikke gøre det til noget tænkt eller en øvelse.
I skal have det sjovt sammen.
Få lidt sved på panden
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.188
Iroc, min første malle, elskede at trække og slås - juhu, det var bare det bedste for ham. Så gjorde vi det.
Flax, den næste, brugte aldrig at trække i sit legetøj - men at løbe rundt med det var virkelig noget han kunne bruge. Så gjorde vi det.
Czhaplin, min nuværende, kan lide at SLÅS !!! - og så kan han lide at LØBE ! - så når jeg smider hans tug bagud og han hamrer i den, siger jeg LIG ! (udtales lik, og det har intet med en dækkommando at gøre), og så ligger han jo der og tygger i den. Så kan jeg finde på, at køre lidt på ham, du ved, lade som om jeg vil tage den, hidse ham lidt op, gå hen og tage fat i tuggen men kun med et meget lille tag - ligeså snart han "trækker igen" vinder han og jeg laver STORT skuespil om hvor fandens stærk han er.
Dette animerer ham som regel til at komme smadrende ind i mig - hoppe voldsomt op af mig, præsenterer denne her tug - og der skubber jeg ham bare væk, hele tiden, væk, ned, gør det svært for ham at hænge på mig (maller elsker at hænge på deres førere) og det animerer ham til yderlige forsøg på at få mig til at tage fat i den tug .. mao, det er faktisk ham, der beder mig om "kom nu og LEG !!!"
Andre gange, når han er ved at koge over - vi træner meget fvf fordi han har lidt issues - og jeg kan mærke (høre) at det er ved at være for meget for ham, lader jeg ham drøne i sin tug når jeg smider den og SÅ er det ellers afsted. Så løber og løber han, altså seriøst langt rundt på pladsen. Han tager så fat i håndtaget på tuggen og svinger hovedet fra side til side og "slår sig selv" i hovedet med den.
Det giver lige lidt "luft". Det ender med at han kommer drønende tilbage, og hvis jeg ikke er opmærksom, springe direkte ind i mig og jeg er blevet skubbet omkuld MANGE gange. Det er ikke så morsomt og gør iøvrigt også lidt ondt - så jeg har fået implementeret et liiiiiiiiiig når han kommer farende, så han kører på maven de sidste par meter, inden han når mig.
Det jeg mener er, at hunde er så forskellige og måske er det mere et behov hos DIG, at du godt vil have at han skal lege på en speciel måde ?
Giver det mening ?
aug 2006
Sikke en fest
Jeg er naturligvis enig i, at legen er på hundens præmisser og tager udgangspunkt i hvad den synes er sjovt.
Men man skal starte et sted for at få den tændt op i første omgang.
Det gør I garvede hundeførere på rutinen og tænker ikke et sekund over det - men det er et projekt når man er ny
jan 2006
Hvis jeg havde insisteret på, at Flax skulle - eller omvendt - var ingen sådan for alvor blevet glade.
Det er bare ikke alle hunde, der kan lide at trække - nogle (Flax) fik enormt meget ud af at løbe.
Men jeg kan sagtens se, at det er uhensigtsmæssigt, når man ikke er alene på pladsen
jan 2006
aug 2006
Vores er også ret så forskellige, de foretrækker helt forskellige ting i legen. Begge elsker dog også de gode sejrsrunder - der ryger noget varme ud gennem futterne
jan 2017
Jeg må lige se, om jeg kan få fanget noget video. Skal dog lige finde ud af, hvordan jeg bedst muligt gør det.
Leg fugl - Got it
Så det handler simpelthen om at gøre det så naturligt som muligt?
Og et andet spørgsmål:
Når vi er igang med en trækkeleg og han laver et ordentligt træk, skal han så have lov at få legetøjet?
For så er det, han begynder på det med at skulle fise rundt med det. Hvilket, igen, ikke er det smarteste på en træningsplads.
jan 2017
Det er selvfølgelig for hundens skyld og når vi er ude og gå frit, så får han lov at løbe med en pind eller et legetøj så tosset han vil.
Men han vil egentlig langt hellere lege fangeleg. Det kan vi godt nok bruge lang tid på
Det er bare lidt svært at overføre det til belønning? Synes jeg.
Og ja, det er noget med at passe på ens ben. Sådan en hund der kommer løbende i noget høj fart direkte mod én kan hurtigt ende galt.
aug 2006
Et godt træk udløser eftergivelse - enten at man følger med og lader hunden trække en rundt, mæææægtig stærk og dygtig, eller at man slipper helt.
En line i den anden hånd gør tricket
jan 2017
Tak for rådføringen!
aug 2006
Stik af og vær kostbar. Det virker
jan 2017
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.497
Hvis jeg trækker opad med Dixie, så vil hun ikke lege med mig mere.
Mange gange synes hun det fedeste er hvis jeg løber rundt sammen med hende og har fat i den anden ende
Min kondi er ikke som hendes og jeg er dum nok til igen og igen at prøve og slippe så hun kan løbe videre selv, men det dur ikke. Så stopper hun op "hov.. Du tabte din ende", og så venter hun på jeg tager fat igen så vi kan løbe rundt
Vi kan lege en slags trækkeleg, men ikke lange seje træk.
CH har en god pointe i at legetøjet skal flygte. Det kan godt være lidt svært i starten at bevare gejsten når hunden virker uinteresseret, men det hjælper hvis man hver gang man leger er obs på at legen ikke bare stopper, men hvis hunden slipper så stikker legetøjet af.
Men jeg kan virkelig godt følge dig! Dixie synes også de fremmede ting er det fedeste! Der er grønnere på den anden side, men på med vanten!
Prøv jer frem. Jeg er sikker på I finder jeres egen måde at gøre det på, men det kræver nogle forsøg og en masse fokus på hvad hunden signalerer den synes er sjovt
jan 2017
Når vi leger fangeleg må jeg tit lige stoppe lidt op, hvilket den unge herre bliver noget utilfreds med
Jeg tror også på, at det nok skal lykkes!
Om ikke andet har vi da fået noget at prøve os lidt frem med nu!
aug 2004
aug 2006
jan 2017
For nu har jeg lige siddet og tænkt over det og må indrømme, at jeg egentlig ikke kan se for mig, hvordan han gør mig opmærksom på, at han ikke er helt tilfreds.
Om det bare er mig, der har lagt på ham, at han synes jeg er træls, det skal jeg ikke lige kunne sige.
Men kan da prøve at se på det næste gang.
Umiddelbart vil jeg sige, at han bliver ved med at spurte videre selv. Opfordrer mig til at deltage igen, hvilket jeg så som regel gør.
Ellers så kan han finde på at spurte ind mod mig og hoppe op.
Og nå ja, så finder han også på at lave sådan et rigtig "legebuk" (hvad kalder man det?)
Han lægger sig nærmest ned og så kommer der gerne lyd på.
Sådan lidt "kom nu, kom nu!"
aug 2004
jan 2017
Elsker at lege med ham, synes det er det fedeste at se ham spurte rundt og praktisk talt råbe "kom og tag mig, kom og tag mig!" Eller løbe efter mig.
aug 2006
Han forsøger at sætte dig i gang - det er der, du skal udnytte
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
Clinton vil mægtig gerne lege trækkeleg. Så lyder han som en vred bisværm og trækker og rusker. Der hvor legebelønning ikke helt fungere med ham er i rondering (DcH programmet): han har markeret på et par figuranter; de lod ham vinde bidepøllen, så kom han tilbage for at lege mere, men blev stiktosset da de så selvfølgelig ville tage fat i bidepøllen igen så lege kunne fortsætte. Så pt er belønning i ronderingen at figuranten har en bøtte med godbidder som vedkommende så kaster til ham når han skal belønnes. Så kommer han ind til figuranten med bøtten og får den åbnet. Det er ikke optimalt. Så er lidt i tænkeboks med belønning i ronderingen fremadrettet.
feb 2013
Enkelte gange falder hun tilbage til at løbe få meter og så vende om og gø. Så er det jo fantastisk at kunne sige 'ud' og holde armen oppe. Og sørme om ikke hunden så vender om og ræser videre
aug 2004
Jeg tænkte ellers du havde droppet det da jeg ikke hørte noget
Jeg forstår ikke det med Clinton? Er det fordi han er blevet belønnet for at springe op?
(Anine, er det ok at låne tråden?)
jan 2017
jan 2017
Hvor køber man dem?
:P
feb 2013
feb 2013
aug 2004
Hehe det lyder da som en fyr med gang i
Kan de ikke have en lang snor i bidepøllen, så de giver ham den, men holder fast for enden af snoren? Så skal de da ikke tæt på ham
feb 2013
Man kan hører vidt og bredt når Clinton kommer ud af bilen og skal til træning; hyl, skrig, skrål, vov og kasten sig rundt i begejstrede små cirkler i snoren
aug 2004
Det kender vi vidst alle sammen.
Han lyder som den lækreste fis ham Clinton!
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 88
feb 2013
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.865
Sam elsker jagten og trækkelegen.
Jeg har lavet rigtig meget return to sender, da han var hvalp også gerne bare løb sin vej med legetøj.
Nu er han så ellevild med at lege sammen med mig, det er det sjoveste i verden, så det er det han tilbyder altid.
Smider jeg et stykke legetøj, eller lykkedes det ham at fange det, løber han direkte hen til mig og vil have mere.
Når vi leger går det vildt for sig, han bruger hele kroppen, brager ind i mig og låser mig fast med sin ene forpote og det sker at han får bidt i hånden eller andre steder når vi kaster os sådan rundt i ren iver.
Jeg bruger fåreskind og kanin skind, en lang snor med en rævehale på og et helt rådyr hovede skind, han tænder max på det, de bruges kun til belønning i træning, og er ellers ikke tilgængelige
Lær hunden at lege