Hvad træner man ved brug af flexline-stoppet? {{forumTopicSubject}}
Da jeg gik tur på strandengen, kunne jeg henover en lang strækning iagttage en (for mig) ukendt træning med flexline.
Jeg har simpelthen ikke fantasi til at forestille mig, hvad det var, der blev trænet, så jeg håber én af jer herinde kan tilfredsstille min nysgerrighed.
Det foregik på den måde, at hunden gik i flexline og på forskellige - og for mig at se - uberegnelige tidspunkter blev stoppet så aktiveret.
Det var uafhængigt af, hvor langt hunden var fremme.
Der blev ikke givet et forudgående signal.
Det var ikke afhængigt af hundens hastighed.
Det var ikke afhængigt af, om hunden trak.
Og det var heller ikke pga. genstande, som hunden var på vej henimod, da vi som sagt gik på en strandeng, uden nogen form for forhindringer.
Er der nogen af jer, der kender til en øvelse eller noget andet, som man ville vælge at indlære med den metode?
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 85 Hunde: 9 Emner: 524 Svar: 12.766
Dvs. ejeren trykkede på knappen, så snoren låste.
Så gik de videre lidt, og så blev snoren givet fri igen. Og blev så låst igen efter få sekunder, når hunden var på en anden afstand.
Giver det mening?
aug 2007
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.024
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 39 Emner: 193 Svar: 10.578
Man siger stop og stopper flexlinen.
Om det kommer til at virke på den måde ved jeg ikke, men har som sagt oplevet et par stykker som træner det på den måde.
aug 2007
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.923
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.811
Hvis jeg går med min hund, og jeg nærmer mig et hjørne vil folk også se mig lige pludselig trykke på "stop" knappen ned, Inden vi når hjørnet.
Men i virkeligheden har jeg lige et par sekunder inden, presset stop knappen lidt ned så kommer der en svag lyd fra håndtaget (hvis han i situationen går hurtigere end mig), men min køter ved godt hvad det betyder. For han stopper pr automatik lige et sekund efter den lyd, samtidigt med at jeg "aktiverer" stoppet, og et sekund efter slipper igen, fordi han er stoppet, og nu ruller vi linie ind istedet...
Man kan sige, at vi har koordineret det.
Nu er der ikke mange der går rundt med med en stor hund i flexlinie, og grunden til at jeg kan gøre det uden problemer, er det lille trick.
I starten er det noget der skal trænes, og vupti, vil man se noget lignede, og det må se underligt ud. Men når det først er lært, så er det ret smart.
En stor hund er ikke bare en man lige stopper når den er 5 meter fremme, og medmindre man elsker at høre sin egen stemme konstand ved hvert hjørne, så er den slags små tricks ret smarte at kunne.
Jeg kan nemlig hilse og sige, at det kunne ser smart ud fordi at han stopper, for 5 meter ude, der kan han snildt trække afsted med de fleste..
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.203
mar 2017
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 56 Svar: 2.811
Med kommandoen stop i starten, og så med gentagelser en masse.
Det er ret nemt at lære en hund.
Desuden har jeg kommandoen "tænke".
Den er også ret godt at lære en hund der går med flexline, og den sidste som er et højt klart "Arr".
Anderkendende nik bag skærmen til den der kan regne de to sidste kommandoer ud?
aug 2007
På helt åbent område, så der ikke i mine øjne var nogen "grund" til at skulle bremse. På samme distance gik begge mine to drenge ihvertfald i helt løse flexliner, uden behov for andet
Hvad træner man ved brug af flexline-stoppet?