718 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Hvorfor træner man det? Hvorfor træner man det?

Til lydighed i dag skulle hundene dækkes af. Derefter skulle vi gå 5 skridt foran hunden, gå tilbage og på den ene side af hunde stå og så gå hen over hunden for at stå på den anden side.

Hvad skal det gøre godt for? For at træne hunden i at kunne klare alle situationer, var svaret fra instruktøren.

Jeg kan ikke se hvad det skal gøre godt for. Min følte sig utilpas, og jeg tolker det selv som truende og nedværdigende for hunden, at man gør det.

Er jeg helt galt på den, for så vil jeg gerne vide om det er almindeligt at man træner det?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor træner man det?
  • #1   20. apr 2008 Kan jeg heller ikke lige følge :z

• #4   20. apr 2008 Det er fordi hunden skal vendes til at der godt kan komme noget over den, uden at det gør ondt, det er en tillidsøvelse, Og i det øjebliv der er tillid, genere det ikke hunden, og hunden føler sig heller ikke noget truende ved det.

Det er på samme måde at man kan trække ting hen over hunden, uden at den rejser sig eller vender og drejer sig. nå den ligger i afdækning.

• #5   20. apr 2008 Tak, det var rart at få nogle input. Jeg har fire hunde, og jeg tror jeg kan gøre det ved de tre. Men lille Bolette, som går til lydighed nu, er måske ikke helt af samme sind som de andre. Så indtil videre vil jeg ikke træne det med hende, for jeg tror det gør ondt værre.

Men heldigvis havde vi en succesoplevelse i dag. Det var fremadsendelsen - det kan hun bare. Det er også vigtigt, for vi er lige begyndt på agility for begyndere i torsdag. Da vi skulle have den der, vidste hun på forhånd hvad det gik ud på, og i fremadsendelsen tog hun sit første spring uden problemer. Var jeg lige stolt?

• #6   20. apr 2008 Hvis man lige skal komme med et eksempel, så kan man sige, at man kommer med et kæmpe fad med varmt mad, og hunden ligger liiige i døren (yndlingssted for mange hunde smiley
    Lige i det at man træder over hunden, rejser den sig op, og prøver på at komme væk (hvis den ikke har prøvet det før, er det jo meget truende...)

Prøv at gætte hvad der sker med fadet med den varme mad (og den der bærer det) ;-p

• #7   20. apr 2008 Jeg må ærligt indrømme, at jeg ALDRIG træner den slags ting med mine hunde - de bryder sig heller ikke om det, og jeg kan ikke se nødvendigheden i det ?!?

* Kommer jeg gående med et varmt fad, så går jeg udenom eller siger "flyt dig til hunden"

* Jeg vil aldrig forlange af min hund at den skal blive 100 % sikkert i en dæk-position, hvis der sker et eller andet der totalt overskrider dens grænser - er der f.eks. nogen den kender der kommer helt tæt på den og kalder på den, så skal den gå med dem...

* Jeg vil aldrig bringe min hund i dæk-position et sted hvor jeg forventer at fremmede vil komme så tæt på den, at de går hen over den...

- Blot mit input ;o)

/Carina

• #8   20. apr 2008 Tja jeg kan altså godt se det smarte i den øvelse.. Som Karina fx beskriver det..
    Og self handler det om at man øver det og ikke presser hunden... Som Carina siger... Men er øvelsen indøvet så føler hunden sig vel heller ikke truet...
    Jeg kan kun se det smarte i den øvelse... Samarvbejde og tillid er jo to ret vigtige ord

• #9   20. apr 2008 Min lab ligger gerne i vejen - og jeg træder bare hen over ham. Men det er ikke noget jeg har trænet med ham. Så jo, det handler om tillid. Mht. Bolette, så ville hun med garanti aldrig ligge i vejen, for hun er så hurtig til at flytte sig. Men jeg kan da godt se at det har noget med tillid at gøre. Jeg vil ikke forhaste mig i at lære hende det. Det må komme hen ad vejen.

• #10   20. apr 2008 Kisser C >

Hmmm ... nu har jeg to hunde, der har et vældig godt forhold til hinanden - jeg har ALDRIG set dem gå hen over hinanden ... de går netop uden om :o).

Jeg mener faktisk at mange af dem der mener at hunden er tillidsfuld ved den øvelse, i stedet for har en hund der enten er meget lydig eller som viser dæmpende signaler. Det jeg har set rundt omkring på alverdens træningspladser med den slags "hundekunster" har i hvert fald aldrig imponeret mig, og det er få hunde jeg har set som synes det er super fedt :o(.

Selvfølgelig er der nogle der synes det er OK, hvor det er indlært som et trick på lige fod med zig-zag, bakke, bukke osv. - men så er det et trick og ikke en tillidsøvelse :o). så adlyder hunden nemlig i forventning om en godbid/bold og ikke pga. stensikker lydighedhed...

/Carina

• #11   20. apr 2008 det handler om at det for dyret er truende adfærd når vi står hen over dem....... så det er jo derfor det øves.. Nogle er så bedre til at kapere det end andre.. og måske har du ubevidst øvet det med ham fra han var lille.. måske har du gået hen over ham der??

• #12   20. apr 2008 Gitte M >

Men med din lab er han jo så også netop IKKE under kommando - dvs. han bliver ikke presset på nogen måde - han kan jo rejse sig og gå hvis det ikke passer ham :o).

Den hund der har fået "dæk" kommer i konflikt, hvis det overskrider dens grænser...

/Carina

• #13   20. apr 2008 Camilla >

<b>
    det handler om at det for dyret er truende adfærd når vi står hen over dem....... så det er jo derfor det øves.</b>

Men det er jo netop pointen - det er truende adfærd overfor hunden ...

Hvorfor lære hunden, at når vi opfører os truende overfor den, så skal den bare ignorere det - og hvorfor give hunden den usikkerhed overfor ejeren ?!?

Det svarer jo til at vi skal til at lære små børn at når der hver aften kommer en "bussemand" og springer ind af vinduet og skriger BØØØØØØØH, så er det ikke farligt. De fleste forældre vil vel netop prøve at forklare børnene at der ikke er nogen bussemand at være bange for - og tage børnene med hen til vinduet og lyse ud og sige, der kan du selv se, der er ingen grund til at være bange ?!?.

/Carina

• #14   20. apr 2008 Ja, det er mig der skal kunne gå (eller skræve) hen over hunden når den dækker.

• #15   20. apr 2008 jeg synes ikke helt det kan sammenlignes...
    Jeg synes bare det er en fin øvelse at lære hunden at det ikke er farligt, så den ikke en dag bider ud efter hvis et barn går hen over den fx....

Kommentér på:
Hvorfor træner man det?

Annonce