Hvorfor træner man det? Hvorfor træner man det?
Til lydighed i dag skulle hundene dækkes af. Derefter skulle vi gå 5 skridt foran hunden, gå tilbage og på den ene side af hunde stå og så gå hen over hunden for at stå på den anden side.
Hvad skal det gøre godt for? For at træne hunden i at kunne klare alle situationer, var svaret fra instruktøren.
Jeg kan ikke se hvad det skal gøre godt for. Min følte sig utilpas, og jeg tolker det selv som truende og nedværdigende for hunden, at man gør det.
Er jeg helt galt på den, for så vil jeg gerne vide om det er almindeligt at man træner det?
jul 2005
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 48 Svar: 72
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Det er på samme måde at man kan trække ting hen over hunden, uden at den rejser sig eller vender og drejer sig. nå den ligger i afdækning.
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.219
Men heldigvis havde vi en succesoplevelse i dag. Det var fremadsendelsen - det kan hun bare. Det er også vigtigt, for vi er lige begyndt på agility for begyndere i torsdag. Da vi skulle have den der, vidste hun på forhånd hvad det gik ud på, og i fremadsendelsen tog hun sit første spring uden problemer. Var jeg lige stolt?
apr 2007
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 85 Svar: 2.588
Lige i det at man træder over hunden, rejser den sig op, og prøver på at komme væk (hvis den ikke har prøvet det før, er det jo meget truende...)
Prøv at gætte hvad der sker med fadet med den varme mad (og den der bærer det) ;-p
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.356
* Kommer jeg gående med et varmt fad, så går jeg udenom eller siger "flyt dig til hunden"
* Jeg vil aldrig forlange af min hund at den skal blive 100 % sikkert i en dæk-position, hvis der sker et eller andet der totalt overskrider dens grænser - er der f.eks. nogen den kender der kommer helt tæt på den og kalder på den, så skal den gå med dem...
* Jeg vil aldrig bringe min hund i dæk-position et sted hvor jeg forventer at fremmede vil komme så tæt på den, at de går hen over den...
- Blot mit input ;o)
/Carina
jun 2007
Følger: 25 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 243 Svar: 8.236
Og self handler det om at man øver det og ikke presser hunden... Som Carina siger... Men er øvelsen indøvet så føler hunden sig vel heller ikke truet...
Jeg kan kun se det smarte i den øvelse... Samarvbejde og tillid er jo to ret vigtige ord
maj 2006
sep 2005
Hmmm ... nu har jeg to hunde, der har et vældig godt forhold til hinanden - jeg har ALDRIG set dem gå hen over hinanden ... de går netop uden om :o).
Jeg mener faktisk at mange af dem der mener at hunden er tillidsfuld ved den øvelse, i stedet for har en hund der enten er meget lydig eller som viser dæmpende signaler. Det jeg har set rundt omkring på alverdens træningspladser med den slags "hundekunster" har i hvert fald aldrig imponeret mig, og det er få hunde jeg har set som synes det er super fedt :o(.
Selvfølgelig er der nogle der synes det er OK, hvor det er indlært som et trick på lige fod med zig-zag, bakke, bukke osv. - men så er det et trick og ikke en tillidsøvelse :o). så adlyder hunden nemlig i forventning om en godbid/bold og ikke pga. stensikker lydighedhed...
/Carina
jun 2007
sep 2005
Men med din lab er han jo så også netop IKKE under kommando - dvs. han bliver ikke presset på nogen måde - han kan jo rejse sig og gå hvis det ikke passer ham :o).
Den hund der har fået "dæk" kommer i konflikt, hvis det overskrider dens grænser...
/Carina
sep 2005
<b>
det handler om at det for dyret er truende adfærd når vi står hen over dem....... så det er jo derfor det øves.</b>
Men det er jo netop pointen - det er truende adfærd overfor hunden ...
Hvorfor lære hunden, at når vi opfører os truende overfor den, så skal den bare ignorere det - og hvorfor give hunden den usikkerhed overfor ejeren ?!?
Det svarer jo til at vi skal til at lære små børn at når der hver aften kommer en "bussemand" og springer ind af vinduet og skriger BØØØØØØØH, så er det ikke farligt. De fleste forældre vil vel netop prøve at forklare børnene at der ikke er nogen bussemand at være bange for - og tage børnene med hen til vinduet og lyse ud og sige, der kan du selv se, der er ingen grund til at være bange ?!?.
/Carina
maj 2006
jun 2007
Jeg synes bare det er en fin øvelse at lære hunden at det ikke er farligt, så den ikke en dag bider ud efter hvis et barn går hen over den fx....
Hvorfor træner man det?