{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.277 visninger | Oprettet:

Max H
Max H
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220

Hvor lang tid træner i hund om dagen {{forumTopicSubject}}

Har læst i flere tråde om brugshunde at de skal træne i flere timer om dagen.Kunne godt tænke mig at hører hvad der trænes i så lang tid og hvorfor man mener det er nødvendigt for at have en brugshund.Mange gange lyder det som om at folk der træner de her hunde bruger så meget tid på det,men gør de det set i forhold til så mange andre der har hund.Hvis de gør hvordan får de så tid til det

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor lang tid træner i hund om dagen
  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#1   2. feb 2012 At vandre timer i naturen er hvad jeg har set bestemt ikke noget der naturligt bliver brugt hos folk der træner meget hund.Nogen gør og andre ikke.Kunne stadig godt tænke mig at hører hvad en hund skal trænes i op til to timer om dagen som nogen giver udtryk for.En hunds krav er jo også til et hvis punkt, hvad vi byder den og som den vokser op med.En hund der fra starten løber ti km og bliver trænet meget vil nok ikke have let ved senere i livet at lade sig nøjes med langt mindre

• #2   2. feb 2012 når jeg ikke er syg som nu træner jeg hund i min. 2 timer om dagen + gå ture.

Vi træner i klub om mandag, onsdag, torsdag og lørdag.
    Tirsdag et par gange om mdr. Derudover går vi gerne spor fredag og holder helt fri søndag (hvis der ikke er konkurrencer eller show.)

Lørdag afslutter vi træningen med tur på stranden i ca. 2 timer med hundevenner.

Vi har valgt 4 aktive hunde i vores liv - dette forpligter. Men er ikke lig med at vi ikke har et liv ved siden af.:)

• #3   2. feb 2012 og jo jeg kender da umiddelbart ikke mange brugshundefolk der ikke går ture med deres hunde?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#4   2. feb 2012 Sarah.Kender og har set mange der ikke gør.De bruger det meste af tiden på træning og det er fair nok.Selv dem der går meget op i det træner ikke deres hund to timer om dagen.Hvad bruger du to timer på?Et er at være til træning to timer, men at hunden skal være på to timer lyder for mig af meget.Alfisten.Så du træner mange af de her ting på en og samme dag?I så fald må hunden også være rund tosset.Er af den mening at en hund med en god hundefører kan komme langt med meget mindre en at bruge en time eller to om dagen.I mange tilfælde vil det ikke være en fordel at forlange så meget af hunden

• #5   2. feb 2012 jeg sagde ikke jeg bruger 2 timer på samme hund. Hvis du kigger i min profil har jeg 4. Den ene er så min kærestes hund til arbejdet så hun bliver kun trænet når de ikke er på job. Men min mine egne 3 bruger jeg ca.2 x 20 min på dagligt ud over morgen, middag og aftentur. Dvs. de får ca. 40 min hver. Af træning. Dette er alt fra spor, WP, Lydighed, petitesse, flyball, cykeling(til uhp)svømmetræning, rally, det kan også være hundespil, klikkertræning osv. I min verden går 40 min pr. hund hurtigt..

• #6   2. feb 2012 og nu kender jeg en stor mængde brugshundefolk da jeg er født ind i denne verden, og jo selvfølgelig er der nogen der ikke lufter dem med ture, men synes det er mere undtagelsen end reglen.

• #7   2. feb 2012 Men nu har du så en af de der "hemmelige" profiler hvor du ikke skriver noget som helst, så hvor gammel er du, hvad slags hund har du? hvor længe har du trænet osv.?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#8   2. feb 2012 Sarah.Og det er relevant for debatten fordi?Gør mig på ingen måde klog på noget som helst, men undre mig at nogen tror at der skal så meget til for at holde en brugshund.Alfisten.Jeg har haft Schæfer hele mit voksen liv.Jeg har rimelig god tid og bruger på en normal dag ca 1-2 timer.Får lov at løbe fri stort set hver dag.Går spor eller søger gendstande på engen.Lydighed og rundering på genstande osv.I den tid er gå ture med regnet.En hund der er glad for at træne vil i de fleste tilfælde være glad for at få lov til at bare være hund ved stranden,skoven osv.Det ene udelukker ikke det andet

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#9   2. feb 2012 Tror du ikke forstår min hensigt.Er på ingen måde noget med fordomme eller andet at gøre.Jeg undre mig over at folk kan tro at det er en nødvendighed at træne 1-2 timer om dagenfor at kunne have en brugs hund.At nogen folk gør det er helt op til dem selv.En anden ting er så at en typisk fejl for mange er at træne for mange ting og for lang tid på en gang, men det er en helt anden snak.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#10   2. feb 2012 At du har hund på den måde du har, betyder ikke at alle andre der træner hund gør det samme som dig.Kender og har mødt en del der ikke bruger meget tid med hunden ud over træning så det er ikke en fordom.Så længe hunden har det godt og bliver brugt er det deres egen sag.Hvorfor ser du det som et angreb at ikke alle holder hund som dig

• #11   2. feb 2012 Synes aldrig jeg har oplevet mennesker der overtræner deres brugshund eller ikke lader den "være hund".... Selvfølgelig er der nogle der går mere op i træning end andre mennesker, men hunde er også så forskellige. Der er bare nogle brugshunde der kræver mere aktivering end de andre!

Har omvendt hørt om "masser" af folk der holder brugshund som udelukkende familiehund og derved "kun" går de daglige ture. Dette siger jeg ikke er forkert, men min holdning er bare at hvis man skal anskaffe sig en brugshund skal man også ville bruge de der omkring 60 min om dagen på forskellig aktivering/træning af hunden udover de daglige gåture.

• #12   2. feb 2012 max du er da smæk fyldt af fordomme...

• #13   2. feb 2012 **Alfisten Natasja* *
    Synes godt om smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#14   2. feb 2012 Hvor er de fordomme?Jeg har oplevet det så er jo ikke noget jeg formoder.At tro at alle der træner med deres hund har hund på samme måde er da om ikke dumt så naivt.Lidt sjov at nogen folk der træner, tit er meget følsomme og ser alt som et angreb.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#15   2. feb 2012 Ser mange hunde der trives ganske udmærket med at få deres ture og så komme til træning to gange om ugen.De vil let kunne lave meget mere men de skal også passes ind i den familie de bor hos.Det kan godt være at det for nogen ikke passer ind i deres verden om at det skal være en større videnskab,forbeholdt de få at have en sådan hund.Du har jo netop selv sat en linje når du skriver at din hund skal have en time fri løb og en time træning hver dag.En voksen brugshund burde sagtens kunne tage en fridag hvor den kun bliver luftet en gang imellem

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#16   2. feb 2012 Alfisten.Har på intet tidspunkt nævnt hundegård men når du nu selv er inde på det.Du kalder mig uviden alt i mens du snakker om at en hund i en hundegård skal have op til 3 timer træning om dagen.Hvor har du det fra.

• #17   2. feb 2012 Jeg træner ikke mine hunde i 2 timer om dagen.

Det kommer an på hvad jeg laver med dem, men det kommer aldrig til at blive til 2 timer hver eneste dag.

Lydighed - bliver vel sammenlagt en 10-15 minutter pr hund pr gang.

Spor - nogenlunde det samme.

Gr C - også ca den tid.

Så de dage, hvor jeg starter med at lægge spor, derefter køre i kredsen og lave lydighed og måske C bliver det sammenlagt en lille time træning pr hund. Men det er jo langtfra hver dag jeg træner alle tre discipliner.

• #18   2. feb 2012 Jeg har 4 hunde.. 2 schæfere ( konkurrencehunde), en miniature bullterrier og en gammel rottweiler. Jeg går ture med dem samlet set i ca 2-2,5 timer hver dag... og jeg går med dem i 2 hold, da jeg ikke er glad for at gå med for mange hunde af gangen. så de får ikke vildt meget. Derudover træner jeg 3-4 gange om ugen, hvor jeg kombinerer gåture og træning således at når jeg lægger en runderingsbane i skoven, så har jeg 1-2 hunde med ud.

Efter træning leger jeg blod eller bidepølse med rotten og bullterrieren, da jeg ikke ellers træner med dem.

Jeg havde hvalpe i sommer og i den periode gik jeg ganske lidt med hundene og det gav mig store problemer med bullterrieren. Sådan en aktiverer sig selv, hvis den ikke bliver aktiveret - og det er ofte ikke som vi mennesker har tænkt os. Den laver ballade ganske enkelt. Mine andre hunde siger bare... nå, ikke gå ture nu... tja så dimser vi bare rundt...

Det duer ikke at vi ikke aktiverer vores hunde.. de har ikke bedt om at bo hos os og vi har et ansvar for at de bliver mentalt og fysisk stimuleret synes jeg.

Jeg kan godt forstå at folk der træner meget med deres hunde ikke går så meget med dem. Hundene er jo ude og blive brugt. Vi PH folk, der runderer i skoven, har altid en hund med ud og lægge banen, og når banen er 1000 m lang og man skal gå på kryds og tværs for at hænge genstande op og grave ned, så kan det sagtens tage 20 -25 min. Det er jo en lille hygge tur i skoven for hunden.

Derudover er der også lydighedsøvelserne hvor hundene også bliver brugt og aktiveret. Jeg bruger nogenlunde samme tid pr hund som Martine har skitseret.

Jeg træner dog ikke de samme ting hver gang jeg træner, så mønstret er ikke ens hver gang.

Når min træning så er overstået så får alle hundene lige en hurtig luftetur inden vi tager hjem.

• #19   2. feb 2012 Jeg træner melem 1 og to timer om dage med 1-2 hunde og holder en fridag ugentligt.
    Jeg rider med mine flere gange om ugen for at holde deres kondition i top og lifter på mindre ture en gang daglgt.

• #21   2. feb 2012 Vi holder slædehunde, som bekendt er meget aktive dyr. De skal stimuleres både fysisk og psykisk hver dag.
    Vi bruger to timer sammen med hundene udenfor hver dag. På de to timer bliver der leget, løbet, gået tur og trænet. I weekenderne går vi på træningshold med begge hunde. Nu hvor der er sne, trækker vi lidt slæde om eftermiddagen.
    Ud over de to timer laver vi lidt småøvelser indenfor, reder pelsen og nusser.

Hvis man vælger en brugshund, så er man forpligtet til at give den et værdigt liv. En brugshund skal bruges. Om det så er til træning, træk, cykling, IPO, politiarbejde, sporsøg eller andet, er mig ligemeget. Bare hunden bliver brugt!

• #22   2. feb 2012 Træning - 7-15 minutter om dagen, vil jeg tro. Lidt afhængigt af, hvor mange discipliner der trænes og om der går fejlretning eller indlæring i den....

Sammenlagt, fordelt over flere omgange kan det vel nå op på 30 minutter. Det er ALDRIG i streg.

Træningen er intensiv og krævende for hunden.

• #23   2. feb 2012 Jeg vil da lige skrive - i forhold til dine spørgsmål i trådstarten - at det jo er den tid hunden bruger på det.

Hvad vi bruger af tid på brugshundesport er jo uendeligt meget mere. Både i praksis og i tankerne.

Og hvordan man får tid til det - jamen brænder man for det, så kan man slet ikke lade være. Jeg ved, at min mand får tænkt masser af gode tanker, når han er på arbejde....

• #24   2. feb 2012 Nu har jeg hvalp, så jeg træner mange gange(stort set hele tiden) i løbet af dagen.....alt fra renlighedstræning til at komme, når dere kaldes.

Egentlig træning gøres pt. kun i meget korte intervaller af ca. 5 minutter, da jeg ikke ønsker at overskride hans koncentrationsgrænse.

Jeg arbejder heldigvis ikke fuldtid, så kan sagtens tage mig tiden til mere træning efterhånden som han bliver ældre, men det kommer til at afhænge af hans behov.....

• #25   2. feb 2012 Jeg tror, at hvis man er meget ambitiøs og målrettet, så er 3 ganges seriøs træning om ugen absolut minimum. Og helst mere. Nu er min ene hund i gang med meget nyindlæring, så derfor bruger jeg ekstra meget tid på ham - mellem 6 og 8 timer om ugen. Når han en gang har alle de vigtige grundelementer på plads, så kan jeg måske nøjes med mindre.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#26   2. feb 2012 Tak for de mange svar.Har aldrig ment at en brugshund ikke skal bruges for selvfølgelig skal den det.For mig at se er det en prioritering af hvad man vælger at lave med sin hund.Er fint hvis folk har lyst og tid til at træne x antal timer om dagen,men som jeg også kan se i tråden er det ikke en nødvendighed for at have en velfungerende brugshund.

• #27   2. feb 2012 Man skal jo også skelne mellem træning og aktivering.

Det er jo to helt forskellige ting.. Hundene skal have både/og. Og så er det, der begynder at løbe lidt tid på.

• #28   2. feb 2012 CH - helt enig. Det skelner jeg også klart imellem. Træning er træning - aktivering kommer ved siden af.

• #30   2. feb 2012 Min Berner Sennen er jo egentlig oprindeligt en brugshund; den blev brugt som vagthund, hyrdehund og trækhund på gårdene i Schweiz, hvor den stammer fra, men når det er sagt, er det dog ikke en race med et enormt behov for aktivering og motion.

Dertil kommer, at Basil endnu kun er en hvalp, og der derfor er visse grænser for, hvad og hvor meget han kan holde til.

Men jeg bruger 1½ timer på ham hver morgen, inden jeg tager på arbejde, hvor vi går tur og træner forskellige øvelser (sit, dæk, stå, gå pænt, søg osv.), leger, nusser og hygger os sammen, så Basil er glad, rolig og træt, når jeg kører.

Når jeg kommer hjem igen, lufter jeg ham som det første, og derefter leger, træner, hygger og nusser vi igen i 1-2 timer, hvor fokus KUN er på ham. Der ud over får han selvfølgelig lov til at være sammen med mig og følge med rundt, når jeg ellers går i stalden for at sørge for hestene, fuglene og kaninen og ordner diverse indenfor i huset.

• #31   2. feb 2012 Jeg "aktiverer" ikke mine hunde - det må de helt selv klare.

De er med når jeg løber en 3-4-5 gange om ugen - og så har de ellers hinanden at gøre godt med.

Det er meget sjældent jeg går ture med dem .. enten er det træning, løbeture eller, om sommeren, svømmeture ved stranden.

• #32   2. feb 2012 Martine, jeg tror også, der er stor forskel på, om man kun har én hund, eller om man har flere - hvis man har flere hunde, hjælper de jo selv til med at underholde og beskæftige hinanden. Når man kun har en enkelt, stiller det større krav til den tid, man beskæftiger sig med hunden, efter min mening. smiley

• #33   2. feb 2012 Det bliver så SKØNT så SKØNT at have unghund næste gang, når der er en til at dræne den yngste for krudt... Og omvendt *GG*

• #34   2. feb 2012 Louise -

Det tror jeg du har endda rigtigt meget ret i smiley

Jeg gjorde enormt meget ud af at "aktivere" den yngste af mine to, da han var helt lille hvalp. Da var det ham og jeg - vi gik ture alene, han var ude at køre tog / bus, vi var på Strøget i Kbh .. jeg legede med ham herhjemme også .. for at smide ham sammen med den ældste ville jo ikke skabe den fede og tætte kontakt vi har idag, for hunde vælger altid hinandens selskab hvis man ikke har "hjernevasket" dem lidt først smiley

Men idag - hvor den ældste er 6 og den yngste er 3½ får de lov til at rende sammen når jeg er hjemme - og sover iøvrigt også sammen med mig i sengen om natten smiley

• #35   2. feb 2012 Hahaha... ja, CH, der er også tidspunkter, hvor jeg ville ønske, jeg havde en firbenet "hjælper" til at hjælpe lidt til med at brænde Basils krudt af. *GG*

Jeg troede, jeg havde anskaffet mig en rolig race... host... host... men jeg tror ikke, Basil har læst bogen om Berner Sennen og ved, at han skal være en rolig race. Han har SÅ meget krudt i måsen og kan blive ved i evigheder. *LOL*

• #36   2. feb 2012 Vi træner bestemt ikke 2 timer hver dag, det ville Lias hjerne ikke kunne følge med til, men det kommer jo an på hvad man mener med træning? Er det at gå spor træning, når man indøver det? Eller hvad med når man øver indkald mens hunden tonser rundt på marken? Eller hvis hunden går på plads på en del af gåturen? Eller fodersøg? For så kunne vi nok komme op på et par timer.

Men det som jeg kalder egentlig træning, hvor hunden intensivt lærer noget nyt, der ligger vi nok på en 10-20 minutter om dagen, og det er ikke hver dag.

• #37   2. feb 2012 Altså, koncentreret træning kan Basil bestemt heller ikke klare i 2 timer på en dag. Jeg bruger alt i alt 2-3 timer om dagen på ham, hvor det er ham, der 100% er i fokus, men i denne tid iregnes både gåture, leg og diverse træningsøvelser. Oftest er træning noget, vi i hverdagen kombinerer med andre aktiviteter... f.eks. kan jeg finde på at øve ham i at bruge næsen ved at gemme godbidder i græstuer, på træstubbe osv., når vi er ude på tur i skoven eller træner ind imellem et "sæt dig", hvis vi f.eks. skal over vejen (jeg mener, det er vigtigt, han lærer at sætte sig og vente med at gå over, til jeg giver signal), indkald osv. på tur, når han ind imellem får lov til at løbe lidt frit og brænde krudt. smiley

Rigtig koncentreret træning, hvor der KUN er fokus på selve træningen, trænger vi maks. 15 minutter om dagen. smiley

Kommentér på:
Hvor lang tid træner i hund om dagen

Annonce