{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.045 visninger | Oprettet:

Hvad er en god træner {{forumTopicSubject}}

Inspireret af en anden tråd:

Hvad er en god træner?
Hvor meget skal en træner gå ind i at hjælpe de enkelte hunde på holdet?
Her tænker jeg på den kursist/hund der af en eller anden grund er svære at nå, på et eller andet almindeligt hold fx hvalpehold. Tænker at der måske går meget tid fra de 'dygtige', som jo har betalt det samme for at gå på holdet.

Må en god træner sige 'Det kan jeg ikke hjælpe dig med', til et eller andet problem man har med sin hund?

Hvis det er et specialhold i en eller anden sport: Er det vigtigt for dig at personen selv har opnået resultater indenfor sporten?





Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er en god træner
  • #2   26. sep 2012 En god træner giver råd og vejledning, men kender også grænsen for hvor meget en enkelt elev må "fylde" tidsmæssigt. Alle skal nåes...

    Derudover er det væsentligt, at man IKKE agerer adfærdskonsulent ifm. ordinær hundetræning.


  • #3   26. sep 2012 Kan næsten tænke det er min tråd du referere til smiley
    For mit vedkommende er det vigtigt at en træner har et øje på alle- både dygtige og knapt så dygtige så han/hun kan komme med kompetente og funktionelle råd til den enkelte elev. At træneren tør gå ind i eventuelle problemer og - ja, hvis han/hun ikke mener at deres kompetenser ikke er tilstrækkelige, så melde det ud!! Alle har betalt for at komme, "god som dårlig" og derfor har alle også ret til individuel vejledning selvom man generelt fungerer som gruppe. hermed ikke sagt at en træner skal bruge en hel time på en enkelt hund/fører men blåt bistå med nyttige tips og "Se" den enkelte.... smiley


  • #4   26. sep 2012 Det er jo altid et spørgsmål om at dele sol og vind lige, så der ikke er én kursist, som hele tiden sluger trænerens tid. Det er træneres ansvar at slå en streg i sandet, hvis der er en kursist, som er for tidskrævende.

    Selv anbefaler jeg så, at man enten ringer ( - mine kursister må ringe alt det, de vil), eller også evt. anbefale en enetime, hvis der er et specielt problem, som kræver mere 1T1-træning.

    Og selvfølgelig er det tilladt for en træner at melde pas - kan man ikke, så kan man ikke, og så er det da fair nok, at man siger, man ikke kan og evt. henviser til andre, som kan.

    Og ja til det sidste. Selvfølgelig er det vigtigt, at en instruktør kan "walk the talk".


  • #5   26. sep 2012 Jeg vil selv gå hos en træner der selvfølgelig har det faglige iorden og har den samme ideologi som mig mht træningen.

    Jeg vil have relativt små hold og jeg vil selv have lov til at bestemme hvad min hund skal lave og lære. Ikke forstået sådan at jeg absolut vil diskutere det, men hvis der skal laves noget jeg ikke har lyst til, vil jeg have lov til at stille mig stille i et hjørne imens.

    Så vil jeg have lige så meget hjælp som de andre på holdet (ikke nødvendigvis samme antal sekunder målt med stopur), men uanset om jeg er den bedste eller den dårligste på holdet, vil jeg have hjælp til problemer og udfordringer at arbejde med.

    Jeg er meget enig i at træneren ikke skal agere adfærdsbehandler og vedkommende skal ikke udtale sig om noget de ikke ved noget om.

    Jeg giver ikke meget for erfaring eller opnåede resultater. Hvilke uddannelser og kurser folk har taget kan jeg kun delvist bruge til at vælge ud fra.

    Enganement, stor faglig viden og evne til at formidlelevende ligger højt på min prioritetsliste. Den slags ved man desværre sjældent hvis man melder sig på kursus hos en man ikke kender.
    Efterhånden er jeg så priviligeret at jeg nogenlunde ved hvem jeg vil gå på kursus hos og hvem jeg ikke vil. Og hvis der er nogen jeg overveje at tage et kursus hos nogen jeg ikke kender i forvejen, kender jeg ofte nogen jeg kan udspørge om underviseren.


  • #6   26. sep 2012 Jeg forventer at en god træner ser den enkelte hund og fører, spørger ind til forventninger og lever efter, at hunde trænes forskelligt..

    En god træner skal lære førerne om hunden som helhed - inkludere kropssprog og kommunikation, miljøtræning, at støtte sin hund kontra ynke, at dæmpe kontra kue, socialisering (både med hunde og mennesker, men også delen der ofte glemmes - lære at ikke alle er bedstevenner, og nogengange går vi forbi uden at hilse/lege)

    Træneren har viden om hundens trivsel, rummelig nok til at bære både tørkost og råfodring på samme hold, vejleder og viser frem for at belære..


    Jeg selv kan lære hunde hvad som helst... men førerne aner jeg ikke hvordan jeg skal håndtere *GG*


  • #7   26. sep 2012 For mig er en god træner en der kan tilrette teorierne så de passer til mig og min hund.
    Der findes mange forskellige typer hunde og ligeså mange forskellige hundefører, og vi lærer alle på forskellige måder. Racerne er så forskellige, at det der virker for den ene ikke altid virker for den anden - og DET skal en træner vide, og så tilrettelægge træningen, så hund og fører lærer mest mulig.
    Træneren skal kunne se, hvordan man på andre måder kan indlære det der er svært, og ikke bare køre ud af en tangent med skyklapper på. Fordi noget står i teoribogen, så er det ikke sikkert det passer på alle hunde, og så skal træneren kunne slå om og ændre på metoden,



  • #8   26. sep 2012 Nu synes jeg ikke der kun er "dygtige" eller ikke "dygtige" hunde. Der er hunde som skal trænes - kedeligt ord - forskelligt. Det, det må handle om for en dygtigt træner, må være at finde ud af, HVAD der motiverer den enkelte hund. Og det er forskelligt.
    Ikke alle hunde er født "pleasere", men de som ikke hører til den kategori kan med den rigtige træner nå mindst lige så gode resultater.

    Hmm, enig med kennelmor, så først indlægget nu smiley



  • #9   26. sep 2012 Skelner I mellem private og "offentlige" foreninger i jeres jagt på en god træner? Her tænker jeg på om I forlanger forskellige ting/kompetencer af en træner ved en privat hundeskole (der lever af at træne hund) og ved en "offentlig" hundeskole fx DcH (hvor trænerne arbejder frivilligt).

    Undskyld til TS hvis du føler jeg spammer din trød, men synes bare lige spørgsmålet var relevant her. Sig endelig til, så sletter jeg spørgsmålet smiley


  • #10   26. sep 2012 Spam løs! smiley
    Jeg skelner mellem privat og foreninger og jeg er selv træner i begge regier.
    Forventer mig noget mere fra en privat træner, end en klubtræner.

    Synes dog det er lidt ærgeligt at udviklingen går mod flere private trænere og færre klubber og at de klubber der så er,ikke altid er lige kvalificerede til moderne hundetræning (Nogen er selvfølgelig og nogle klub-trænere er også rigtig dygtige)



  • #11   26. sep 2012 Er helt enig, men klubbens største problem er jo det frivillige arbejde. Jeg er selv træner i klubregi og synes det er hårdt i vinterhalvåret når alle mine weekender er booket op med at træne andre. Misforstå mig ikke - jeg ELSKER det, men det er hårdt at skulle skuffe kæresten gang på gang når vi ikke kan noget en lørdag smiley

  • #12   26. sep 2012 Er helt enig Ina og har det på samme måde.
    Det er jo svært at få frivillige, så dem der melder sig, bliver 'brugt' så meget at de til sidst ikke orker mere.


  • #14   26. sep 2012 <i>Hvis det er et specialhold i en eller anden sport: Er det vigtigt for dig at personen selv har opnået resultater indenfor sporten?</i>

    Helt klart - hvis vedkommende ikke selv har fundet ud af at opnå noget, hvorfor skulle jeg så sætte min lid til, at vedkommende var i stand til at lære mig hvordan det skulle gøres ?


  • #15   27. sep 2012 <b> Helt klart - hvis vedkommende ikke selv har fundet ud af at opnå noget, hvorfor skulle jeg så sætte min lid til, at vedkommende var i stand til at lære mig hvordan det skulle gøres ?</b>

    Fuldstændig enig.
    Det er da fuldstændig indlysende, at man ikke kan lære noget fra sig, som man ikke selv mestrer.

    I undervisning generelt går man også systematisk frem efter dette fænomen. Dvs. først egenlæring, dernæst undervisning af andre.

    At mene det modsatte, dvs. at en træner kan være lige så god selvom han/hun aldrig har trænet en hund men kun kan noget teoretisk er det samme som at sige, at man slet ikke lærer noget yderligere ved selv at have "fingrene i bolledejen".

    Man kan ikke se sig til alt. Man kan ikke stå på sidelinien og nøjes med kun at iagttage andre, som træner hund for på den måde at erhverve sig viden om træning. Vist kan man lære rigtigt, rigtigt meget ved at se på, - men man skal altså også have praktisk erfaring.

    Praktisk erfaring giver bare lige det ekstra, som gør en middelmådig træner til en god.......vel at mærke hvis man ellers opnår at få held med sin praksis.




  • #18   27. sep 2012 Gabrielle

    Nej - det er det ikke, - men for mig er det en forudsætning at man selv mestrer det, man underviser i.
    Man kan jo heller ikke sige, at fodi man kan sit teoretiske stof, så er man god.

    Imo skal man kunne BEGGE dele, hvis man skal være en GOD træner/underviser.Ellers er man imo kun middelmådig.


  • #19   27. sep 2012 Lige er indskud....

    Det er da også klart, at hvis man selv er absolut nybegynder, så kan en middelmådig træner jo nemt komme til at fremstå som fantastisk.


  • #21   27. sep 2012 Teori og praksis hører naturligvis sammen - man kan ikke lære at reparere biler kun ved at læse teorien, man kan ikke være læge kun ved at læse alle bøgerne osv - så ja man skal selv have "fingrene i bolledejen" som Lise skriver - sådan er det med alle praktiske færdigheder, der er teori ikke nok.

    Men en god træner er ikek nødvendigvis en der har opnået meget selv på konkurrenceplan, det handler nemlig i meget høj grad også af, om man kan formidle viden til andre.


  • #22   27. sep 2012 <i>Men en god træner er ikek nødvendigvis en der har opnået meget selv på konkurrenceplan, det handler nemlig i meget høj grad også af, om man kan formidle viden til andre.</i>

    Enig.

    Men når jeg herinde kan læse om hvordan nogle mener at man skal indlære de forskellige øvelser (sit-dæk-stå-apport-spor osv osv ..) fra folk, som helt tydeligt har læst sig til tingene og ike afprøvet deres teorier i praksis, kan jeg kun trække lidt på smilebåndet og tænke "ja, hvis det bare var <i>så</i> nemt, havde det ikke taget mig alle de år at komme så langt som jeg er nu"

    Men men .. er man god til at skrive / snakke er der også rigtigt mange, der gider lytte til en smiley

    Jeg vil bare til enhver tid foretrække, at de jeg henter hjælp og ekspertise fra, selv har vist at de kan gå med hund .. teoretikerne har ikke min store interesse smiley


  • #23   27. sep 2012 Faktisk er der jo konkrete vurderinger af, hvor meget vi lærer af hvad.

    Eksempelvis lærer man kun 20 - 30 % ved at se på noget/få noget demonstreret, mens man lærer 75 % ved at gøre noget selv ( udøve i praksis ).


Kommentér på:
Hvad er en god træner

Annonce