Ideer til belønning {{forumTopicSubject}}
Hej HG,
Et lidt langt indlæg, så er i advaret.
Jeg har Atlas på 8 måneder, som jeg har svært ved at finde passende belønninger til i træningssituationer, når vi er på holdtræning og går tur.
Herhjemme og på vores faste træningsmark giver han god kontakt, og jeg kan belønne med alle slags godbidder og legetøj.
Går vi tur med gode snusesteder eller er vi til træning steder, hvor der kommer mange andre hunde, så ryger kontakten, og han har fuld fokus på at snuse. Han gør oftest stadig hvad jeg siger, man han vil ikke tage imod belønning. Godbidder bliver spyttet ud, også selvom det er pølse eller andet guf, og yndlingslegetøjet bliver kun lige værdiget et blik. Han vil meget hellere snuse.
Jeg vil rigtig gerne kunne belønne ham, så han vælger mig til i stedet for alt det andet, men er det muligt at bruge det at snuse som en belønning?
Eller skal jeg lede videre efter den perfekte godbid til ham?
Eller handler det i bund og grund om manglende kontakt imellem os?
Jeg håber ikke, at det blev alt for kringlet. Jeg er ikke den bedste til at forklare mig på skrift.
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Men jeg tror sagtens du kan bruge snusen som belønning - det handler vel om at tilbageholde en belønning (ikke give ham mulighed for at snuse), sætte kravene ned, og give ham belønningen når i har god kontakt, for at han forstår meningen med det først. Det er jo bare min amatør-holdning, men jeg mener sagtens, at du kan arbejde med det i træningen i stedet for at modarbejde det. Men dygtigere hundefolk må nok svare bedre
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
Angående gå ture, så start der hvor der er sikkert, og øg afstanden fra det sikre sted - altså der hvor du VED at han har kontakt med dig.
Jeg har svært ved at forklare det på skrift, men det er det som jeg ville gøre.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
Når hunden har lært at lege og er helt tændt på legetøjet så kan du bruge det til belønning og husk, dit belønningslegetøj er noget du har kontrold over, hunden må aldrig få det og lege selv og den må aldrig blive træt af det og smide det fra sig for at snuse;)
mar 2011
Bodil, skal han lære, at leg er en belønning for træning eller at lege generelt? For han kan sagtens lege i situationer hvor der ikke er spændende dufte. Det legetøj jeg nævner i mit opslag fes vi rundt i lejligheden med i 20 minutter i går. Jeg har en bidepølse som er købt kun til træning, men han har ikke gidet den når vi har trænet, så har afprøvet lidt forskellige ting, men intet er mere spændende end at få lov til at snuse videre.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
mar 2011
For det er lige så meget på tur som til træning, at jeg oplever problemet.
mar 2011
Jeg har en bestemt snor, som han kun har på til træning, og en bestemt jakke jeg har på, og han har et helt andet fokus når det er på, og vi træner hjemme. Men når vi kommer ud på træningspladsen (som er et stort markområde, hvor rigtig mange hunde kommer), så er snusning igen mere spændende. Derfor jeg egentlig allerhelst ville bruge det at snuse som en belønning, eller finde på noget andet, som kunne være fedt at belønne med.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Hunden skal lære det og det skal ejeren oftest også. Det er langt sværere end det lyder og det tager tid og en masse energi at lære rigtigt.
mar 2011
CH, okay, så må jeg igang med at lære, hvordan man gør det. Jeg var bare i tvivl om hvor stor forskel der var på de to scenarier.
Caroline, jeg har gerne et udvalg af forskellige godbidder med, men det at snuse, er stadig endnu bedre. Jeg har ikke prøvet ting på tube, men det bliver da et forsøg værd. Jeg havde rå bacon med sidst, og det kunne jeg holde hans opmærksomhed med i en længere periode. Jeg vil gerne give ham den belønning, at få lov til at snuse, når han har fokuseret i et stykke tid, så tror ikke jeg vil få ham helt til at stoppe, men det bliver måske nødvendigt at gøre på sigt.
Batdog, mange tak for alle dine råd. Det er rart at høre, at andre også oplever det, og det ikke bare er min hund, som har sprunget en sikring jeg må lægge hovedet i blød med sådan en liste, for der er helt klart forskel på hvad der er fedt, når vi er hjemme, og når vi er ude.
Ideer til belønning