{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.102 visninger | Oprettet:

Ideer til belønning {{forumTopicSubject}}

Hej HG,
Et lidt langt indlæg, så er i advaret.

Jeg har Atlas på 8 måneder, som jeg har svært ved at finde passende belønninger til i træningssituationer, når vi er på holdtræning og går tur.

Herhjemme og på vores faste træningsmark giver han god kontakt, og jeg kan belønne med alle slags godbidder og legetøj.

Går vi tur med gode snusesteder eller er vi til træning steder, hvor der kommer mange andre hunde, så ryger kontakten, og han har fuld fokus på at snuse. Han gør oftest stadig hvad jeg siger, man han vil ikke tage imod belønning. Godbidder bliver spyttet ud, også selvom det er pølse eller andet guf, og yndlingslegetøjet bliver kun lige værdiget et blik. Han vil meget hellere snuse.

Jeg vil rigtig gerne kunne belønne ham, så han vælger mig til i stedet for alt det andet, men er det muligt at bruge det at snuse som en belønning?
Eller skal jeg lede videre efter den perfekte godbid til ham?
Eller handler det i bund og grund om manglende kontakt imellem os?

Jeg håber ikke, at det blev alt for kringlet. Jeg er ikke den bedste til at forklare mig på skrift.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ideer til belønning
  • #1   21. jan 2017 Jeg tror ikke på at du kan lede efter den perfekte godbid.. og den perfekte igen.. og den perfekte igen..
    Men jeg tror sagtens du kan bruge snusen som belønning - det handler vel om at tilbageholde en belønning (ikke give ham mulighed for at snuse), sætte kravene ned, og give ham belønningen når i har god kontakt, for at han forstår meningen med det først. Det er jo bare min amatør-holdning, men jeg mener sagtens, at du kan arbejde med det i træningen i stedet for at modarbejde det. Men dygtigere hundefolk må nok svare bedre smiley

• #2   21. jan 2017 Jeg tænker nemlig også, at jeg må kunne bruge det på en eller anden måde, men kan ikke selv helt greje hvordan smiley

• #3   22. jan 2017 Jeg tænker, at du skal øge afstanden fra træningspladsen, så snart I kommer ud af bilen (når alle hunde og mennesker er væk) så står du bare HELT stille, og venter på kontakt. Hvis der er god kontakt ved bilen så kan I stille og roligt gå ned mod de andre, men kun så længe han kigger på dig, tager imod godbidder mm. Dvs. at det ikke er sikkert, at I når helt ned på træningspladsen samme dag.

Angående gå ture, så start der hvor der er sikkert, og øg afstanden fra det sikre sted - altså der hvor du VED at han har kontakt med dig.

Jeg har svært ved at forklare det på skrift, men det er det som jeg ville gøre. smiley

• #4   22. jan 2017 Mange hunde skal først lære at lege før de kan se det sjove i det, jeg ville nok gøre en indsats for at lære min hund at lege med fx et trækketov, det vil sige brug en eller flere træningstimer på at lege, bevæg trækketovet væk fra hunden i små hidsige ryk, aldrig stoppe legetøj i munden på hunden, bevæg det væk fra hunden så den skal fange det, bind den evnt i starten og bevæg tovet rundt lige præcist så hunden ikke kan nå det, først når hunden er helt oppe at køre så får den lov til at fange tovet og i trækker og har det sjovt, slut altid med at hunden vinder og gerne får lov at tage en æresrunde, i snor hvis ikke indkalder er sikkert, slut altid legen hvor hunden er højt oppe og gerne ville lege længere, lad være med at dæmp den ved at bytte med godbidder, Lust forsigtig tovet ud af munden på den;)
    Når hunden har lært at lege og er helt tændt på legetøjet så kan du bruge det til belønning og husk, dit belønningslegetøj er noget du har kontrold over, hunden må aldrig få det og lege selv og den må aldrig blive træt af det og smide det fra sig for at snuse;)

• #5   22. jan 2017 Simone, vi har ikke bil, så er med det offentlige. Ville du starte helt fra vi står af bussen eller vente til vi nærmer os træningspladsen?

Bodil, skal han lære, at leg er en belønning for træning eller at lege generelt? For han kan sagtens lege i situationer hvor der ikke er spændende dufte. Det legetøj jeg nævner i mit opslag fes vi rundt i lejligheden med i 20 minutter i går. Jeg har en bidepølse som er købt kun til træning, men han har ikke gidet den når vi har trænet, så har afprøvet lidt forskellige ting, men intet er mere spændende end at få lov til at snuse videre.

• #6   22. jan 2017 Jeg mener at hvis du skal bruge leg som belønning, så skal du lære din hund at lege, det vil sige den skal være helt vild med at lege med dig, så du er nødt til at se det at belønne som en ting du skal lære din hund, man skal ikke lege i 20 min i træk, det er alt for lang tid, du skal lege kort og meget, meget intenst og stoppe når din hund er aller mest vild og klar til leg! Du skal altså bestemme når i stopper, din hund må aldrig nå at blive træt af legen! Jeg anbefaler altid et fleecetov at starte med, det er blødt og nemt at gribe om for hunden og for dig er det nemt at gøre "levende" det handler om at få hunden gjort helt vild

• #7   22. jan 2017 Ja så ville jeg starte ved busstopstedet smiley

• #8   25. jan 2017 Bodil, jeg kan ikke helt følge dig. Atlas elsker at lege. Vi har leget med ham siden han var helt lille. Han vil gerne lege hjemme og når vi går tur på vandre steder, men kommer vi ud i nye områder med en masse dufte, så er hverken leg eller godbidder godt nok, og det er der, jeg mangler ideer til at kunne belønne ham, når han gør tingene rigtig.

For det er lige så meget på tur som til træning, at jeg oplever problemet.

• #10   25. jan 2017 Han må gerne snuse, men når jeg ex. laver indkald, så vil jeg gerne kunne give ham en belønning, som han har lyst til at komme hjem efter. Lige nu kommer han og vil ikke have noget af det jeg tilbyder, for han vil hellere tilbage og snuse videre, hvilket han selvfølgelig får lov til.

Jeg har en bestemt snor, som han kun har på til træning, og en bestemt jakke jeg har på, og han har et helt andet fokus når det er på, og vi træner hjemme. Men når vi kommer ud på træningspladsen (som er et stort markområde, hvor rigtig mange hunde kommer), så er snusning igen mere spændende. Derfor jeg egentlig allerhelst ville bruge det at snuse som en belønning, eller finde på noget andet, som kunne være fedt at belønne med.

• #11   25. jan 2017 At bruge legetøj som belønning kræver noget andet af legen end den, som man leger mere tilfældigt.

Hunden skal lære det og det skal ejeren oftest også. Det er langt sværere end det lyder og det tager tid og en masse energi at lære rigtigt.

• #15   29. jan 2017 Tak for alle jeres ideer. Jeg har siddet begravet i eksamen, så har ikke haft tid til at læse dem ordenligt før nu.

CH, okay, så må jeg igang med at lære, hvordan man gør det. Jeg var bare i tvivl om hvor stor forskel der var på de to scenarier.

Caroline, jeg har gerne et udvalg af forskellige godbidder med, men det at snuse, er stadig endnu bedre. Jeg har ikke prøvet ting på tube, men det bliver da et forsøg værd. Jeg havde rå bacon med sidst, og det kunne jeg holde hans opmærksomhed med i en længere periode. Jeg vil gerne give ham den belønning, at få lov til at snuse, når han har fokuseret i et stykke tid, så tror ikke jeg vil få ham helt til at stoppe, men det bliver måske nødvendigt at gøre på sigt.

Batdog, mange tak for alle dine råd. Det er rart at høre, at andre også oplever det, og det ikke bare er min hund, som har sprunget en sikring smiley jeg må lægge hovedet i blød med sådan en liste, for der er helt klart forskel på hvad der er fedt, når vi er hjemme, og når vi er ude.

Kommentér på:
Ideer til belønning

Annonce