{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.449 visninger | Oprettet:

At træne en døv hund {{forumTopicSubject}}

Han passer slet ikke ind hos os, men der sidder en skøn, døv hund hos dyreværnet. Det er en blanding af islandsk fårhund og japansk spids = en hund der nok skal lave noget, og ville nyde at træne.

http://www.dyrevaernet.dk/dyr/?id=c4ff822554fe4b3c8bddf92cd4270ce2

Dertil kom jeg egentlig bare til at tænke på: Hvordan træner man bedst en døv hund? Klikkertræning er udelukket - den kan ikke høre klikket. Måske man kunne erstatte et klik, med et håndtegn?

Men ud over det - man skal DÆLME have mange håndtegn til f.eks. at kunne dyrke rally med en døv hund..

Er der nogen der har erfaringer? Det er kun for nysgerrighedens skyld, vi skal ikke adoptere Hachi smiley Det satte blot en masse interessante tanker i gang smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At træne en døv hund
  • #2   14. nov 2016 Zarah: Spændende! Var det ikke svært at undgå at alle håndtegn og kropssignaler mindende om hinanden i de forskellige øvelser? Det synes jeg nemlig allerede nu det er.. og min hund er ikke engang døv - men hun er ikke såå god til verbale kommandoer smiley

• #4   14. nov 2016 Uden selv at have prøvet det, tænker jeg egentlig ikke, at det gør den helt store forskel? Udover ved indkald, det aner jeg så ikke helt hvordan man lærer den smiley

Men alle mine rally øvelser er indlært udelukkende ved tegn og godbidder, ingen lyde. Lyd kommer først på senere, men kan faktisk godt undværes. Jeg har bare fået af vane både at give tegn og lyd kommando på samme tid, men de reagerer også hvis jeg kun gør det ene smiley

• #6   14. nov 2016 Elvira: Aah, det havde jeg slet ikke tænkt på - det er selvfølgelig smart smiley

Line: Jeg ved ikke om det er fordi jeg har en signalfølsom hund så - fordi hun gør næææsten tingene før jeg beder hende om det, hun gætter lidt - og måske er det derfor jeg "løber tør" for tegn.. Hun tror at hun ved hvad hun skal, før jeg gør tegnet færdigt smiley

- F.eks. twister hun bare jeg rykker min venstre arm ud.. Så den kan jeg ikke rigtig bruge til andet.. Samme med højre arm, så kommer hun ind foran mig (til enten at stå i front, cirkel om fører, tyskervending eller lignende) - så den er også "optaget" smiley

• #9   14. nov 2016 Haha ja, det kender jeg godt. Bare jeg klør mig på næsen i mens vi træner, slår Dumle straks knuder på sig selv for at finde ud af, hvad mon er for en ny spændende kommando smiley smiley

Jeg synes det er et kæmpe plus, at have en hund, der er så opmærksom på mit kropssprog. Det må man da håbe, at den døve hund også er - Saga er fx meget mere fokuseret på det verbale, hvad jeg laver af tegn og grimasser i mens, kunne ikke rage hende mindre. Så hvis hun en dag bliver døv, får jeg lidt af en udfordring smiley

• #11   14. nov 2016 Jeg bruger næsten heller ingen verbale kommandoer til Rally, så jeg kunne sagtens have en døv hund på det punkt. Vi går heller ikke løs med hundene. Men foran slæden ville det sgu nok give problemer smiley
    "Dreeeej for hulan, hund" smiley

• #14   14. nov 2016 Jeg har efterhånden haft, og har stadig, flere hunde som er blevet hel/halv døve pga. alder. Det er intet problem. Det kræver "bare" at man tænker anderledes/mere kreativt mht. træningsmetoder.
    Jeg bruger metoden med at blinke med en lommelygte om aftenen, når den/de skal kaldes ind fra haven om aftenen, det fungerer super fint. I dagslys vinker jeg dem hen til mig.
    Jeg dyrker ikke lydighed eller anden hundetræning, men kan ikke forestille mig at det skulle være et problem med en døv hund, men det vil helt klart kræve en "anderledes" og kreativ træner/ejer smiley

• #16   14. nov 2016 Lens: Kan du ikke få ham til at dufte som en pige, så Aslan kan få en ny hundeven(inde) ? smiley

• #19   14. nov 2016 vores gamle cavalier blev døv i sin sene alder,vi brugte lommelygte og håndtegn,det fungerede fint..

• #20   14. nov 2016 Mine hunde kigger mere på håndtegn/kropssprog end de lytter til mig.
    Hvis jeg står helt passiv og siger noget, så sker der intet end at jeg har en frustreret hund der står og gør og prøver alle tricks af.

Jeg træner iøvrigt med en, der har en døv hund, og der er altså ikke flere håndtegn end jeg selv bruger. smiley

• #21   15. nov 2016 Min gamle cavalier blev døv som ca. 11-12 årig(hun blev 14år) og vi gik hurtigt over til kun at bruge håndtegn. Et indkald krævede self. at Angel kiggede på mig og så var indkaldstegnet blot et par klap på min hofte(sådan cirka). Vi gik til agility med hende også da hun var døv og der var ikke nogen forskel.

• #23   15. nov 2016 Mon det er Tia som jeg går til træning med? Hun går nemlig både til rally og agility, og er super dygtig til begge dele. smiley
    En hvid/sort border/labrador blanding.

• #24   15. nov 2016 Her er fx hans "følg mig" tegn. smiley

profilbillede
Kommentér på:
At træne en døv hund

Annonce