{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.405 visninger | Oprettet:

Træning og løbske tæver ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa rare hundefolk smiley

Sagen er den, at jeg med min unghund, går til lydighed i Dch.
Her får jeg af vide af træneren ved opstart, at løbske tæver til lydighedstræning er "NO GO".

Jeg spørger hvorfor, men får blot et:" det er strengt forbudt" svar tilbage.
Jeg undre mig nu over det. For man går vel til lydighed for, at lære hunden at være lydig, tiltrods for hvad end, der måtte distrahere.

Jeg har med min tidl. hund gået til agility og der er løbske tæver velkomne, så undre mig noget over, at det ikke er sådan til lydigheds træning.

Så nu er jeg lidt nysgerrig og vil gerne hører jer der går til lydighedstræning: smiley

- Hvordan er reglerne hos jer i forhold til løbske tæver?
- Hvor går i til lydighed/træning henne?

Her et billede af min lille lydigheds vovse smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning og løbske tæver ?
  • #1   8. aug 2016 Jeg træner i DCH og hos os er løbske tæver velkommen smiley

• #2   8. aug 2016 Hej Erika smiley Er det til lydighedstræning ? Hvilken by er det- hvis jeg må spørge ?

• #4   8. aug 2016 Nu træner vi selvfølgelig ikke på det "rigtige" lydighedshold, men ville da undre mig hvis det var anderledes der.
    Vi træner agility og "hverdags lydighed" i Brædstrup.

Havde ikke lige set at du skrev at de var velkommen på et hold men ikke et andet. Det finder jeg da også lidt underligt smiley

• #5   8. aug 2016 Jeg træner lydighed i DCH Esbjerg og Varde, begge steder må løbske tæver komme til træning uanset hvor de er i deres løbetids cyklus.

• #6   8. aug 2016 Ja så undre jeg mig da endnu mere. Det er da mærkeligt, at det er tilladt nogle steder i Dch og ikke i andre .. hmm..

• #7   8. aug 2016 Det er op til den enkelte klub at afgøre hvordan deres regler skal være.
    Hvis man gerne vil ændre det, kan man rette henvendelse til bestyrelsen og forlægge dem ønsket om ændring på området.
    Man kan også vælge og sende forslaget som emne til generalforsamlingen, så medlemmerne stemmer om det. Hvis man ønsker en afstemning som er gældende og lovlig, skal forslaget være fremsendt inden generalforsamlingen bliver afholdt.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.048
    #8   8. aug 2016 Jeg træner i DcH Helsingør, og her er løbske tæver hjerteligt velkomne - også højløbske smiley

• #9   8. aug 2016 Okay smiley
    Jeg troede det var noget Dch bestemte og ikke op til hver enkelt klub smiley

Tak for det smiley

Det lyder næsten, som om det kun er der hvor jeg træner, det er et "NO GO" smiley Typisk smiley

Det vil jeg da prøve at spørge nærmere ind til, når vi skal til træning næste gang smiley

• #11   8. aug 2016 Jeg har en hanhund der nemt mister al koncentration hvis der er en løbsk tæve i nærheden, men jeg synes stadig at de er velkommen. Det er fint med lidt andre udfordringer ind imellem.

Jeg har så set et par tæveejere som vælger at blive væk, for ikke at være til gene (som de jo ikke er).

• #12   8. aug 2016 Jeg kommer i DCH Nordfyn hvor løbske også er hjertelig velkomne, selvfølgelig tager tæve ejeren så hensyn.
    Mit indtryk er så også at det er hr. og fru Danmark med deres familiehunde der har mest imod de løbske, de erfarne hundefører med hanhunde ser det som en stor gevinst at kunne træne sammen med tæver i løbetid.

• #13   8. aug 2016 Jeg holder mig væk med Bella. Ikke fordi hun er til gene for de andre, men fordi hun slet ikke kan koncentrere sig. Overhovedet. Så jeg træner bare hjemmefra, hvor hun har bedre fokus.

• #14   8. aug 2016 Men tæven skal jo netop også kære at træne ude i sin løbetid, det påvirker jo også dem.
    Ja de kan måske ikke det de plejer, men så sætter jeg bare mine forventninger lidt ned og tilpasser træningen til situationen.

• #15   8. aug 2016 Jeg træner i tre forskellige klubber

Dansk Politihundeforening og DCH: Her er det ok så længe det ikke forstyre de andre hunde for meget.
    Dansk Agility Forening: Her er det ok uanset hvor meget det forstyrre.

• #16   8. aug 2016 Mit hold må jo være det eneste der forbyder det... besynderligt ...

Endnu mærkligere er det dog næsten, at til begynder agility må der heller ikke være løbske tæver, men når der rykkes op på let øvet agility må der gerne smiley

Jeg må da hellere spørge, hvad tanken bag ved er, når de forbyder løbske tæver.

Tak for jeres svar smiley

• #17   8. aug 2016 I DCH i Frederikshavn er løbeske tæver velkommen, dog ser de helst at højløbeske ikke kommer til hvalpetræningen/unghundetræning. Men det er op til den enkle træner.

• #18   8. aug 2016 Jeg ser helst ikke på mit begynder ag at løbeske tæver bliver hjemme hvis holdet består 50% at unge hanhunde.

• #19   8. aug 2016 Erika - Klart, og det er heller ikke udelukket, at hun kommer med i næste løbetid. Men lige nu har hun en mild blærebetændelse (igen...), løbetid OG er blevet teenager med hendes 7 mdr. Hun vil INTET få ud af at tage til træning, så derfor lader vi være denne gang. Vi træner øvelserne hjemme i uforstyrrede omgivelser, så hun går ikke glip af træningen som sådan.

Men ja, jeg har heller ikke oplevet at kredse forbyder løbske tæver, men det kan selvfølgelig variere?

• #20   8. aug 2016 Jeg ville slet ikke gå til træning hvor løbske tæver ikke er tilladt..

Det er mit problem som hanhunde ejer, hvis der er ting der distraherer min hund..
    og ofte får hunhunde ejerne ikke rabat eller penge tilbage, for det træning de ikke må deltage i..
    Jeg kan risikere at møde løbske tæver på mine gåture, så hvorfor ikke gøre det under kontrollerede forhold..

• #21   8. aug 2016 I min DcH klub er alle løbske tæver også velkommen, så vidt jeg ved. Træner dog ikke lydighed, men rally og agility begynder smiley

• #23   8. aug 2016 Løbske tæver er velkommene der hvor jeg træner, men de går baner til sidst (rally træning) smiley

• #25   8. aug 2016 Det er heller ikke særlig fedt at miste 3-4 ugers træning, når man tænker på de fleste hold er 6-10 gange...

• #28   8. aug 2016 Jeg vil nu altså sige, at jeg synes løbske tæver skal være velkommen.. Du er jo heller ikke undtaget for at kalde din hund til dig i hundeskoven, fordi der går en løbsk tæve på den anden side af vejen.. smiley

Når det så er sagt, så tager vi selvfølgelig hensyn. Vi skal til træning onsdag og hun er i højløb - det får alle af vide, og vi træner lidt væk fra hanhundende, således at vi ikke risikerer at de går med snuden i jorden efter hende smiley Og så går vi som sagt banerne sidst (men det gør vi alligevel, da vi er de nyeste på rally-holdet smiley )

• #29   8. aug 2016 Jeg har en kastrat der reagerer på løbske tæver, men jeg synes da godt nok det er diskriminerende at udelukke løbske tæver fra træning smiley

• Emilie KP
    Emilie KP Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 4 Svar: 97
    #30   9. aug 2016 Nu har jeg hanhunde, så er ikke 100% sikker på at jeg husker korrekt, men mener at reglen i vores klub er, at der ikke løbske tæver til træning på hold hvor der er hunde under 1 år gamle - altså hvalpehold og unghundehold.

På de andre hold hedder det sig, at man informerer træner og de andre på holdet om at hunden er i løbetid og at har et rødt bånd/snor bundet i linen. Og at man selvfølgelig ikke lige står helt op i hovedet af hanhundene med sin højløbske tæve smiley

Jeg er så af den opfattelse at mine hanhunde sgu er nødt til at lære at arbejde, når der er løbske i nærheden, for sådan er det også når vi er til stævner (agility) smiley

• #31   9. aug 2016 Det må være nogle utroligt usikre trænere/instruktører, hvis de ikke kan klare at der er løbske tæver som forstyrrer undervisningen..

som sagt, kunne ikke drømme om at træne et sted hvor løbske tæver ikke er velkomne..
    og jeg har altid kun haft hanhunde smiley

• #32   9. aug 2016 På de træningspladser vi kommer er der ikke forskel på løbske og ikke løbske hunde.
    Alle gør som de plejer.
    Og ja, det kan udfordre træningen men det er jo ikke nogen ulempe, tværtimod.

• #33   9. aug 2016 Elsker sådan nogle hanhunde ejere som jer der er herinde smiley
    Var jeg selv hanhunde ejer havde jeg nok hørt til dem der klynkede over medbragte løbske forstyrrelser smiley
    Men nu er jeg tæver ejer og tager de forbehold der måtte være og giver plads til andre hvis mine hunde er i løb..

• #34   9. aug 2016 På de hold jeg har haft har løbske tæver været velkomne, hvis de tog hensyn til de andre hunde på holdet.
    Og sådan synes jeg det skal være, men hensyns delen er vigtig!
    Selvfølgelig skal hanhundene lære at arbejde alligevel og det kan mange hanhunde også lære, meeen de stakkels dyr skal jo lige lære at træne og lære øvelserne før man sætter SÅ voldsom en forstyrrelse på.

Ellers lærer de ikke noget. Jeg har haft en løbsk tæve på et hold, hvor tæven var den eneste der blev trænet en dag, for alle hanhundene hang bare savlende i snorene og det er sgi da ikke helt fair. Det sker særligt hvis tæven lige skal rundt og hilse på alle hanhundene og lade den snuse.
    Hvis der holdes en god afstand fil tæven opdager hannerne der ikke altid.

Selv træner jeg ikke på hold med mine tæver når de er højløbske.

Mener stadig at der er visse konkurrencer hvor løbske tæver er udelukket, fx markprøver?

• #35   9. aug 2016 Jeg træner både steder, hvor løbske tæver er velkomne og steder, hvor de ikke er velkomne. Jeg er fx. selv træner et sted, hvor løbske tæver IKKE er velkomne på pladsen.
    Rent personligt vil jeg gerne have muligheden for at træne med min hanhund hvor der er løbske tæver. Det er noget jeg decideret har opsøgt med mine hanhunde.
    MEN jeg står så også med fx begynderhold med førstegangshundeejere, der har misset det der med at det er en god ide at gå til træning med hvalpen mens den er lille og derfor står med unge komplet utrænede hanhunde. Hvis de også oven i hatten fik forstyrrelse fra løbske tæver så ville det da blive en totalt fiasko for dem.
    For os garvede hundeførere handler det om at få trænet med så mange forstyrrelser som overhovedet muligt, så vi kan få kvalitetssikret vores øvelser og træne vores hanhund i at kunne ignorere en løbsk tæve. For en urutineret hundefører handler det om at få et samarbejde op at køre med sin hund. De får ofte rigeligt med forstyrrelser blot ved at der overhovedet er andre hunde på træningspladsen..... Det er let nok for os der er rutinerede bare at slynge ud at det skal hundene da bare lære. Og ja, det skal de, men for en urutineret hundefører med en hormonfyldt hanhund er løbske tæver på træningspladsen simpelthen bare ikke fair. På det sidste hvalpehold gik tæverne i deres første løbetid sådan jævnt fordelt over alle 12 gange. Dvs. der var min. en tæve i løbetid alle 12 gange. På samme hold stod 2 førstegangshundeejer med hver deres hormonbombe af en teen-age hanhund. Det ville have været SÅ unfair overfor dem at byde løbske tæver velkommen på holdet. Så bl.a. af hensyn til vores begyndere har vi i trænerteamet i min DcH forening besluttet IKKE at byde løbske tæver velkommen.
    "Det må være nogle utroligt usikre trænere/instruktører, hvis de ikke kan klare at der er løbske tæver som forstyrrer undervisningen.. " Det var da noget af en påstand at komme med; jeg ser absolut ikke mig selv som en usikker træner. Min trænerkollegaer er bestemt heller ikke usikre og mange af dem er meget garvede og meget dygtige og kompetente. Alligevel har vi altså besluttet at løsbke tæver ikke er velkomne på pladsen. Løbske tæver er som regel velkomne, når B, A og E holdene træner ude (spor, eftersøgning o.l); her er der jo tale om garvede hundeførere der sætter pris på at få trænet med forstyrrelser.
    Jeg må så indrømme at jeg enkelt gang har været blevet meget stram i betrækket til noget træning et sted hvor løbske tæver var velkomne. Et privat sted med meget dyr undervisning. Jeg stod med min hanhund, der havde parret nogle gange, så han vidste udmærket hvornår det var sjovt smiley En af mine holdkammerater dukkede op med sin højløbske tæve. Det var meget svært for mig at få min til at abstrahere fra det. Men jeg sænkede mine kriterier og besluttede at 'fint så er dagens træning at have kontakt til mig på trods af højløbske tæve'. Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at tæveejeren partout skulle træne en masse øvelser, hvor hunden var løs og skulle arbejde på lang afstand af hende. Den stak hele tiden af og rendte hen i hovedet på holdets eneste hanhund - min ..... At en højløbsk tæve ligefrem viftede ham i hovedet med sin store hævede og selvlysende 'fitte' kunne jeg altså ikke få ham til at abstrahere fra. Da den kom fjerde gang kunne jeg slet ikke få kontakt til Stormy og endte med at kører hjem. At forsøge at fortsætte ville have været decideret ødelæggende for vores samarbejde. Tæveejeren var meget uvillig til fx at sætte en lang line i sin tæve, så hun kunne stoppe den inden den nåede hen til os. Træneren stod sådan lidt 'øøøh bøøøhh' og anede ikke helt hvad han skulle stille op, såååeee jeg ved ikke lige hvilken træner der er mest usikker smiley Havde det været mig havde jeg bedt tæveejeren holde sin højløbske tæve i snor og holde god afstand til hanhunden. Hun kunne jo tydeligvis ikke styre det og fik heller ikke meget ud af træningen. Ville hun ikke det var hun blevet bedt om at kører hjem.
    .... jeg har ikke siden meldt mig til træning pågældende sted.

• #37   9. aug 2016 Auch, Mette Marie, det var meget tekst uden mellemrum til min tågede hjerne smiley

Som træner på hold der blandt andet bestod af fuldkommen utrænede unge hunde må jeg sige at jeg ikke oplevede de store problemer med at der var løbske tæver på pladsen.

Jeg har det også sådan: Det er jo virkeligheden. Og hundeførerne smider jo ikke lige tævens fisselette lige i ansigtet på andres hunde, de gør som de plejer.
    Det fede er, at vænner man hundene til det fra starten, så bliver det ikke et issue, det bliver en del af normen.
    Og ja, nogle kan man se det på - de stikker snotten i jorden når de har pause, de vejrer i luften efter de dejlige damer - men kontakten til deres fører brydes ikke.

At det er en større udfordring for de unge hanners ejere at få kontakt - det betyder bare at kriterierne skal sættes ned og driften op.
    Jeg synes det er uproblematisk og jeg synes også at man bør træne i den virkelighed, der findes.
    Og løbske tæver er overalt. Eller har lige været der.

• #38   9. aug 2016 CH: I må være gevaldig heldige med jeres hundefører smiley
    Og ja, det optimale var bestemt at vende hanhundene til løbske tæver fra starten af. For ja, det er netop overalt smiley
    Vi får bare altid så pokkers mange, der har nået at få problemer med deres hund, og er nået til den konklusion at de vist har brug for hjælp. Med dem har vi ikke behov for yderligere forstyrrelser.

• #39   9. aug 2016 ... jeg røg nok lidt i blækhuset fordi jeg læste noget som fx at der var tale om dårlig instruktørere/trænere, hvis ikke løbske tæver er velkomne. Det synes jeg er unfair overfor os der bruger en stor del af vores fritid - ganske gratis - på at hjælpe andre med deres hund.
    Vi har bedømt at hos os - med den type hundeførere vi får mange af ind - vil det være en dårlig ide med løbske tæver og ja, det kan virke 'gammeldags'.

• #40   9. aug 2016 Haha - naaah...
    Ærlig snak - dem, der ikke får styr på den del har ikke styr på det i det hele taget.

Vi er ikke mere heldige end andre er.... Det er til tider tungt. Virkelig tungt.
    Når folk først dukker op til træning, når det er løbet fra dem, så er udfordringen ofte allerede FOR stor.
    Der er enkelte der knokler og de får det til at virke og så er der dem, hvor man som træner virkelig lægger sig i selen uden den store indsats fra HF.

Det er ikke de løbske tæver, der udgør problemet, det er blot en lille bakketop.
    Bjerget, der nogle gange ikke kan bestiges er ofte helt andre ting.

• #41   9. aug 2016 Selvfølgelig er der masser af dårlige trænere derude - det er jeg ikke det mindste i tvivl om.
    Jeg tror ikke de kan kendes på hvorvidt de tillader løbske tæver eller ej smiley

• #42   9. aug 2016 Jeg skrev ikke dårlige, men usikre..

• #43   9. aug 2016 og der findes bestemt dårlige trænere..

Men jeg tænker at klubben/trænerne er usikre, hvis man ikke tør tillade løbske tæver..
    og det er bare min mening smiley

• #44   9. aug 2016 Og jeg tror som sagt ikke en bjælde på at det har noget med om man er usikker som træne at gøre om man tillader løbske tæver eller ej smiley
    Jeg føler mig på ingen måde som en usikker træner. Jeg er en garvet hundefører og træner og indgår i et trænerteam med andre garvede hundeførere der også er trænere. Vi har truffet et valg som ikke er truffet af hensyn til os, men af hensyn til nogle af vores kursister. Men vi er måske ude af trit med alle andre klubber på det punkt smiley

• #45   9. aug 2016 I vores klub kører vi i øjeblikket en prøveordning, hvor løbske tæver er tilladt, men der har virkelig været delte meninger hos både kursister og instruktører. HVIS man har en han-hund, der slet ikke er kontaktbar, når der er løbske tæver, og ejeren ikke for alvor har lyst til at tage udfordringen op og få det trænet, så kan det bliver rigtigt svært og frustrerende.

Personligt er jeg glad for, at træne sammen med løbske tæver. Hvis mine hanhunde ikke får det lært til træning, så går det jo helt galt, hvis vi bevæger os ud til konkurrencer, og pludselig skal til at arbejde med den uvante forstyrrelse også.

• #46   9. aug 2016 Mette Marie: I har valgt at gøre det på det hold, af specielle årsager. Det lyder ikke som om det er en generel ting ved jer. Det lyder for mig som om i læser de enkelte situationer og hunde, hvilket gør jer ekstremt kompetente i mine øjne.

Nu nævner du selv en episode, hvor jeg bestemt mener det lyder som en usikker træner, som ikke magter at få standset situationen.
    Jeg var tændt helt af, hvis træneren ikke havde stoppet den løbske tæves ejer.

• #47   9. aug 2016 Men en ting er jo hvordan vi som garvede hundeførere, der dyrker konkurrencer osv har det.
    Noget helt andet er jo hvordan 'fru Jensen' der har sin første hund har det. Fru Jensen har fået at vide at det er en vældig god ide at komme til hvalpetræning med sin hund så det gør hun. Efter et par uger på hvalpeholdet begynder alle tæverne at gå i løbetid så der er altid en der er i løbetid på holdet. Fru Jensen vil virkelig gerne lære noget om hvordan man bedst træner sin hund til at gå pænt i snor, sitter, dækker og kommer når man kalder. Det eneste Fru Jensen foretager sig til den ugentlige træningstime på holdet er at forsøge at få sin Fido til bare momentvis at have kontakt med hende. Og det eneste træneren kan hjælpe hende med er hvordan hun får trænet kontakt. Der er ikke rigtig baggrund for at Fru Jensen og Fido træner andet på holdet end kontakt, kontakt og kontakt. Alt andet er ligemeget for Fido er temmelig hormonel. ugen efter er den næste tæve gået i løbetid...
    Er det særlig fair overfor fru Jensen ? Føler fru Jensen mon at hun har fået noget ud af træningen ?
    Og ja, fru Jensen kommer til at møde løbske tæver hele tiden med Fido i fremtiden, men som førstegangshundeejer er fru Jensen nødt til at tage et issue ad gangen

• #48   9. aug 2016 "Jeg var tændt helt af, hvis træneren ikke havde stoppet den løbske tæves ejer. " Nu er jeg ikke typen der tænder af smiley Jeg forklarede træneren stille og roligt at jeg absolut ikke synes det var fair, at det skulle gå ud over min træning at tæveejeren ikke kunne styre sin hunds hormoneskapader. Kørte hjem og tilmeldte bare ikke mere træning pågældende sted.
    ... pågældende tæve er ellers normalvis temmelig lydig og var til DKK's LP DM det år. Men det understregede egentlig også lidt at man måske nok skal overveje det rimelige i at medbringe et stk HØJLØBSK tæve til træning også selvom det er tilladt. Hverken tæven eller min hanhund fik jo noget som helst ud af det ud over stress og frustration.
    Og når alt dette er sagt så skal min lille Clinton selvfølgelig ud og træne sammen med løbske tæver smiley

• #49   9. aug 2016 Men i kunne begge have fået rigtig meget ud af træningen, hvis man havde smidt snor på tæven, og ændret lidt på dagens forventninger til hundene smiley

• #50   9. aug 2016 Jeg har jo stået med Fru Jensen nogle gange og jeg har ikke oplevet det problem, du skitser op.
    Hvad angår at træne kontakt - ja - det kræver en masse tid og energi. Men det synes jeg ikke er en dårlig ting, det er jo det, der danner basis for, at Fru Jensen også kan styre sin hund ude i den virkelig verden, hvor man ikke lige kan vælge hvilken afledning, der kommer ens vej.

• #51   9. aug 2016 Nemlig! Men det ville tæveejeren bare ikke smiley

• #52   9. aug 2016 Mette Marie - så er det jo ikke det, at tæven var i løb, der var det egentlig problem, men en hensynsløs tæveejer smiley

• #53   9. aug 2016 Ja, og en træner, der ikke helt var sin opgave voksen smiley

• #54   9. aug 2016 Men er det fair at Fru Hansen med Tulle ikke kan få trænet sin hund i 3 uger, fordi den er i løb. En periode hvor Tulle måske er lidt ekstra følsom og ukontaktbar og hvor Fru Hansen har brug for hjælp og råd til hvad hun skal gøre i den situation. Måske de tre ugers fravær er nok til at Fru Hansen aldrig kommer tilbage på holdet eller et andet hold, fordi det "bare" er en familie hund.

Jeg syntes at stort set det eneste jeg læser i denne tråd er hvad det betyder for hanhunden og dens fører ikke hvad det måske betyder/har af konsekvenser for tæve ejeren at blive udelukket fra træning.

Nu træner jeg på konkurrence niveau og jeg vil IKKE træning et sted hvor jeg ikke må komme i 3 uger. Det kan være udfordrende nok at holde gejst og motivation nok på en løbsk tæve og den efterfølgende periode. Så hvis vi også skulle droppe træningen, hvor man kan få hjælp til at lave motivation feltsøg og lignede ville jeg skynde mig at finde et andet sted at træne.

• #55   9. aug 2016 ... jeg har selv haft tæver jeg aldrig ville drømme om at medbringe på en træningsplads når de var højløbske; de tænkte kun på en ting i de dage og det var ikke træning smiley

• #56   9. aug 2016 Det der har gjort udslaget hos os er at det for hanhundene kan dreje sig om stort set et helt kursus, hvor de skal forholde sig til løbske tæver, mens det for tæverejerne er 2-3 ganges træning.

• #57   9. aug 2016 Nu er jeg så heldig at have topmotiverede hunde når det kommer til træning, så selvom tæven virkelig er stangliderlig (så er det sagt), så gør hun som hanhunden når han er i nærheden af tæver i løb - vælger far og træning til og trangen til reproduktion fra.

Det er måske privilegeret og handler også lidt om race og type, men det kræver da noget arbejde at nå dertil - kontakt, motivation, kontant motivation, år efter år.

• #58   9. aug 2016 @Aboutmydogs. Når man når til et niveau hvor man går til konkurrencer osv. Så træner man jo ofte på andre arealer end vores træningsplads og her står det træner og hold frit for at tillade at løbske tæver træner med - og det gøres i vid udstrækning smiley

• #59   9. aug 2016 CH - det forholder sig nogen gange lidt anderledes med fx en Ruhåret Foxterriertæve smiley

• #60   9. aug 2016 Ja, det er forskelligt hvor lette hundene er til at give og søge kontakt og også at motivere afhængigt af race og især deres driftniveau.

Det kræver træning... og så lidt mere træning.

Ærligt talt, så tænker jeg, at det i langt højere grad handler om, hvordan folk opfører sig med deres respektive tæver og hanner end det handler om hormonerne i sig selv.
    Det virker også i denne tråd som om eksemplerne mere handler om omstændigheder, faktisk.

• #62   9. aug 2016 Mette Marie: Nu er min konkurrence hund kun knap halvandet år, hvilket betyder at vi har trænet på hold og på arealer med "alm. familie hunde" pga. hendes alder. Vi er i øjeblikket "kun" på C holdet, som i klubber rundt om i landet oftest træner på træningspladsen.

Jeg kan ikke se det fair i, at jeg skal sætte min træning på pause, fordi hanhundeejere ikke har sat sig ind hvad det vil sige at have en hanhund og de udfordringer det kan give, ligesom det giver nogle andre udfordringer at have en tæve.

En del af min tæves træning går også ud på at hun kan arbejde selvom hun er i løb og der er andre hunde omkring hende når hun er det. Den træning kan jeg ikke vente med til hun er 3-4 år.

Jeg tager da bestemt hensyn til hanhundene, når min tæve er i løb. Hvis tæveejeren ikke selv formår at gøre det, så er det trænerens ansvar at det sker.

Som der allerede er skrevet så er det jo ikke det, at tæven er i løb der er et problem, men måde det bliver taklet på eller mangel på samme.

Derudover så skriver du, at hanhundene risikere at gå på et hold, hvor der altid er en tæve i løb. Det har jeg aldrig oplevet, hverken som hundefører eller som træner.

• #63   9. aug 2016 Vores træningspladser er nu også ganske almindelige kredse i schæferhundeklubben... Og vores hunde er ikke konkurrencehunde og vi er glade amatører...

Jeg er meget enig med Maj-Britt - hvis man ikke siger det, er det de færreste, der opdager at der er tæve i løb.
    Man kan meget hurtigt få skabt et problem, som måske ikke er der. Og så giver man selv selv en undskyldning for at tingene ikke lykkes...

Det handler i høj grad om kultur og konduite på pladserne.
    Vi er vant til at man holder sine hunde for sig selv, viser hensyn og ikke lader sine hunde mase sig ind på andre. Og forholder man sig ligesådan med sin løbske tæve, så er problemerne virkelig minimale.

Når der så er en hundefører, der ser at hanhunden er mere udfordret end vanligt, så må kriterierne sættes derefter.

• #64   9. aug 2016 "Vi er i øjeblikket "kun" på C holdet, som i klubber rundt om i landet oftest træner på træningspladsen. " Sådan er det så ikke hos os, da C-konkurrencerne jo altså ikke altid lige foregår på den hjemmevante træningsplads smiley
    "Derudover så skriver du, at hanhundene risikere at gå på et hold, hvor der altid er en tæve i løb. Det har jeg aldrig oplevet, hverken som hundefører eller som træner." Sådan et begynderhold havde jeg så i foråret smiley Alle var der første gang og så kom tæverne ellers i løbetid en efter en.
    Mht om hanhundene-ejerne opdager tæver i løbetid. Nej, ofte vil de formegentlig ikke opdage det. Men fx min Stormy var en ret sikker detektor af løbetid. Hans reaktioner var ikke til at tage fejl af og jeg kunne nærmest med usvigelig sikkerhed fortælle mine holdkammerater og andre hundevenner om deres tæver var på vej i løb smiley Stormy blev trænet med løbske tæver og var OK at arbejde med - med mindre de altså ligefrem var højløbske og bare måtte have ham.....
    Men ja, jeg kan da hurtigt konkludere at vores DcH forening på dette ene punkt absolut ikke har fulgt trop med alle andre, men sådan er det så og vores hold er så rigeligt fyldte alligevel smiley

• #65   9. aug 2016 Der skal også være noget for enhver smag smiley

• #66   9. aug 2016 Jeg synes også det kommer an på hvad man laver. I min tidligere agilityklub havde vi diskussionen mange gange og der er det altså lidt svært at putte en snor på hunden hvis den samtidig skal løbe agility.

Mener at vi startede med at løbske tæver var forbudt, til at de var velkomne på de mere øvede hold og til sidst tror jeg de blev tilladt på alle hold.

HVIS tæveejere tager hensyn og træningen kan foregå i snor og der er god plads på træningspladsen, ser jeg ingen problemer i at have løbske tæver med på holdet. Min oplevelse er bare at tæveejerne ikke altid tager hensyn og så dur det ikke.

Den skal jo lære det, synes jeg ikke er et argument der holder for at tillade løbske tæver til al slags træning fra dag 1.
    Hunden skal også lære at komme når der er harer, fodbolde, børn mm, men derfor slipper vi dem ikke bare løs og håber på det bedste. (eller nogen gør, men det er som regel ikke så succesfuldt smiley )

Vi bliver nok ikke enig og jeg er egentlig ikke imod, havde selv tilladt løbske tæver på min egen træningsplads. Man det havde jeg fordi der var en procedure (giv besked, hils ikke på de andre hunde, når hundene er uden snor så hold afstand osv) og fordi jeg havde rigtig god plads.

Jeg har også tilladt hunde der laver udfald mod andre til almindelig lydighedtræning og andet hvor hundene det meste af tiden er under kontrol. Når de ikke har snor på, skal der selvfølgelig være afstand eller hegn imellem sådan en hund og de andre.

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 93
    #68   14. aug 2016 Der er flere af jer der skriver at tæverne går i løb på hvalpehold. Har I meget lange hvalpehold? Hvor gamle må de være når de starter?

• #70   14. aug 2016 Der hvor jeg træner har vi ikke som sådan tidsbegrænsede hold.
    Der er man indtil man er klar til næste hold.

• Josefine G
    Josefine G Tilmeldt:
    feb 2014

Følger: 1 Svar: 2
    #71   14. aug 2016 Det er mærkeligt at det er sådan, men faktisk forstår jeg godt hvorfor træneren ikke vil have det, da løbske tæver har nemt ved at distrahere andre hanhunde... Og måske ødelægge træningen for andre på den måde..
    Jeg træner også selv agility og hos os er løbske tæver også mere end velkommen, men skal bare informere holdkammeraterne om det selvfølgelig..

• #72   14. aug 2016 Men din hund skal jo lystre dig, selvom der er ting der kan distrahere?

• Bente M
    Bente M Tilmeldt:
    aug 2013

Følger: 1 Svar: 26
    #74   14. aug 2016 Jeg har en lille tæve, som gerne må komme til træning, selvom hun er i løbetid. Det har vi prøvet en enkelt gang - og aldrig mere! Tæver er kun interesserede i hanhunde, når de er højløbske, hvorimod hanhunde finder stor interesse i at snuse tæven bagi lige fra dag 1, for lige at tjekke, hvor langt hun er. Det bryder tæverne sig ikke om, og de vil være meget afvisende. Det er ikke sjovt for en tæve at skulle bruge en hel træningstime på at afvise interesserede hanner, så det var min beslutning, at min tæve ikke skulle fungere som træningspartner for hanhunde, der skulle lære at takle en løbsk tæve.

• #76   14. aug 2016 Men din hund skal jo lystre dig, selvom der er ting der kan distrahere?

Skal den? Mine skal ikke i alle tilfælde, blandt andet derfor bruger jeg en snor på hunden hvor jeg ikke er sikker på at den hører mine signaler.

En ting er at man ønsker at hunden skal lystre uanset hvad, men det skal jo trænes først.
    Hvis jeg gerne vil have at min hund kan komme på indkald starter jeg træningen uden forstyrrelser og ikke på en træningsplads fyldt med løbske tæver og andre KÆMPE forstyrrelser.

• #77   14. aug 2016 Bente vil sige jeg tæner med min tæve når hun er i løb og der skal jeg love dig for at jeg ikke vil have hanhunde i nærheden af hende. Vi kommer for at træne og ikke for at blive snuset til. Og det samme gælder når jeg træner min hanhund. Vi kommer ikke for at lege og snuse vi kommer for at træne så jeg holder min væk fra andre skal de også hold deres væk fra mine

• #80   14. aug 2016 Jeg tænker bare hvordan skulle man gøre så det blev retfærdigt, jeg vil da ikke betale samme kontingent for træning hvis jeg er udelukket 3 ud af 10 gange, skal man så lave tæve hold og hanhunde hold separat, så bliver hannerne heller ikke påvirket, og så må ejerne jo selv bestemme hvordan de tackle løbetid alle andre dage.

• #81   14. aug 2016 Jeg træner i DcH- Vejle og vi må gerne have løbske tæver med. Jeg har prøvet at være med på holdet uden nogen vidste min tæve var i løb og der kom ingen reaktioner. Så har jeg været med hvor det blev sagt på holdet at min tæve var i løb og så var der pludselig mange hanhunde der ikke kunne koncentrere sig. Alt hvad der ikke lykkedes blev undskyldt med min hunds løbetid. Jeg fortæller altid træneren når min hund er i løb.

• #82   14. aug 2016 Som træner ville jeg blive gal hvis mine kursister ikke fortalte mig at deres tæver er li løb, jeg fortæller dog ikke mit hold det. Men mere også for tævens skyld, hvis en hanhund skulle slippe fri jeg jeg kunne være mere obs på den ikke hoppe på tæven. Og til ag skal tæverne sidde på måtter ved start.

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

#83   14. aug 2016 Jeg har en gang prøvet at træne på et hold hvor vi først bagefter fik at vide at en tæve var løbsk, det synes jeg var træls og temmelig frækt, min unge hanhund var ret påvirket. Jeg er altid glad for at træne med løbske tæver, men jeg vil vide det, så jeg kan afpasse træningen efter det

• #85   14. aug 2016 For mig er det ligegyldigt at vide på forhånd om en tæve er i løb - jeg skal nok hurtigt se det på min hanhund.
    Vi træner bare lidt længere væk fra pågældende hund. Skulle min hund være umulig at få til at koncentrere sig, så er det bare ærgerligt, så stopper vi evt. bare tidligere den dag, det kan jo også ske på andre dage, at hunden måske ikke er så tændt på træning.

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

#86   14. aug 2016 Kat; OK spørgsmål smiley For mig handler det ikke om frustrationer. For mig handler træning om at have kontrol over de fleste faktorer, hvis jeg ikke har det, er det ikke træning, men håndtering synes jeg. Når jeg ved at en tæve på holdet er løbsk, og jeg ved at min hanhund er let påvirkelig, kan jeg holde afstand, lave øvelser som er lette for min hund og bede om færre repetitioner. Jeg kan også lægge flere pauser ind, eller jeg kan stoppe før tid. Endelig kan jeg bruge den velduftende tæve til min fordel, ved at lade min hanhund lugte til græs hvor hun har siddet, som belønning for veludført arbejde smiley

• #90   14. aug 2016 Det er ekstremt få gange jeg har oplevet problemer, der har gjort at træningen måtte afbrydes eller andet der overskrider at skulle justere på kriterierne i forbindelse med tævers løbetider på de træningspladser jeg kommer.
    Det kan tælles på en hånd...
    Og nej, det er ikke kun elitehundeførere, der kommer der.

Så for mig at se er Aslan ret normal smiley

• Bente M
    Bente M Tilmeldt:
    aug 2013

Følger: 1 Svar: 26
    #92   16. aug 2016 Hej Lenschow Træneren gjorde, hvad hun kunne, men ved frit indkald er der ikke meget at gøre, når hanhundene lige skal forbi min løbske tæve og indkassere en irettesættelse fra mig eller min tæve, før de igen kan koncentrere sig om at finde vej til deres ejer. Må også være meget frustrerende for hanhundeejerne.

• #93   16. aug 2016 Ovenpå alt denne snak, er jeg sgu stolt over at Joey og jeg kan passere en højløbsk tæve, med et enkelt "Nej, fortsæt"..
    Tæveejer derimod havde sin sag for, og det blir da aldrig nemmere for hende hvis hun f.eks er nægtet adgang til træningspladsen..

Kommentér på:
Træning og løbske tæver ?

Annonce