Frishaping Frishaping
Hej kære HG
Jeg kunne SÅ godt tænke mig at min hund blev sindssygt sej til frishaping, og ville tilbyde alt muligt adfærd, så træning kunne blive en leg Det er bare desværre ikke tilfældet, og jeg kunne virkelig godt bruge nogle gode råd til hvordan man får sit stædige æsel til at bruge sin hjerne!
Når jeg prøver at starte en session gør jeg det typisk så nemt som muligt - fx at placere en genstand midt i et kedeligt rum, og bestemme mig for at klikke for alt hvad han kunne finde på at gøre med den genstand. Viser ham at jeg har nogle overordentligt lækre godbidder og prøver evt. at gejle ham lidt op med leg hvis det ser ud til at aktivitetsniveauet er lidt lavt, og træder så ellers i baggrunden.
Problemet er så at han ikke gør noget som helst. Han er så SINDSSYGT stædig og ufatteligt tålmodig så man næsten ikke kan forstå det. Altså han kan simpelthen stå og stirre ud i luften i 5-10 minutter i streg? Jeg klikker ham for hvad som helst, bare han kigger et sted hen klikker jeg. Men det er som om han tænker at det er en dum leg som han ikke gider være med til.
Jeg har læst When pigs fly og kunne godt tænke mig at gå frem ligesom hun gør i bogen og ja, kunne godt tænke mig at han begyndte at se træning som noget sjov selvstændig problemløsning. Pt. bruger jeg typisk god gammeldaws lokning med positiv og negativ forstærkning og det fungerer da - men han "tænder" ikke på det. Ultimativt kunne jeg helt vildt godt tænke mig at træne en masse kropskontrol og især bagpartskontrol med ham, for i hans verden eksisterer alt fra skulderbladene og bagud ikke - især øvelser som elefanten og platformtræning tror jeg ville være super godt for ham. Men det vil jeg altså gerne kunne gøre med frishaping, og så ender det altid det samme sted, nemlig at min hund står ubevægelig og stener.
Så det er altså mit spørgsmål. Hvad ville I gøre med en hund som min? Findes der en serie af SUPERNEMME øvelser så hunden nærmest kun kan få succes? Gør jeg noget forkert?
Og lige et spørgsmål til... Når I frishaper, hvordan placerer I så jer selv? Sidder I ned eller står op (har selv overvejet at sætte mig ned for jeg bliver så umotiveret af at stå og glo på en ubevægelig hund i 10 min), er I tæt på hunden og opgaven eller længere væk?
krydser fingre for nogle gode råd
hilsen mig og Rotteberg.
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.430
Hvis jeg skulle lære en hund som Rotteberg at sætte forpoterne på en balje med 'shaping', så ville udgangspunktet selvfølgelig være at han er betinget på klikkeren. Næste skridt ville være at gøre det så nemt for ham som muligt at sætte sine små poter på baljen. Dvs. f.eks. stille baljen mellem ham og mig og så 'vifte ham om næsen' med en ultralækker guf. KLIK+godbid så snart han tog et skridt mod baljen osv.
At sætte en hund der ikke er vant til at lære og tilbyde adfærd i rum med en balje og så forvente at han skulle udvise nogensomhelst form for interesse for baljen er temmelig meget op af bakke
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.006
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
Mht placering, i starten sad jeg ned sammen med hende. Nu står jeg op
maj 2012
Jeg trænede faktisk klikker og frilæring da han var bette, men ikke i særlig stor stil. Dengang havde piben en anden lyd - han ville meget gerne lære, og prøvede masser af ting af! og ja du har sikkert ret i at det havde været nemmere i dag, hvis jeg bare havde blevet ved dengang. men den slags fejl laver jeg, det er min første hund.
ang. træning - ja jeg synes jeg har trænet lidt forskelligt, men det kommer nok an på hvilken slags hund man er vant til. Har trænet dogparkour, agility, ringtræning fx, de to sidste på hold. Men det er ting han synes er sjove i sig selv og det er noget helt andet at træne ting han ikke rigtig kan se pointen i.
Tak for forslaget
maj 2012
maj 2012
maj 2012
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
maj 2012
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
Hun FATTER ikke at hun har bagben. Var ved at opgive elefanten i starten fordi hun bare IKKE rykkede sig en millimeter, heller ikke selvom man laver den der "gå lidt til siden, til den anden side, lok hende med en godbid" - øøhhh nej, hun drejede ikke rundt efter mig men gik prompte ned ad taburetten...
For mit vedkommende er jeg bare blevet ved.. og ved.. og ved.. men igen, hun er så fandens stædig (ja uha jeg sagde også ordet) at hun bare sætter sig, derefter lægger sig ned og kan så ligge dér og stirre på mig indtil der sker noget andet. Det skal selvfølgelig også siges at hun altid er blevet lokket og vant til at få at vide hvad hun skal gøre.
Men pludselig gik det hurtigt og hun fattede at hun skulle GØRE noget med den papkasse for at få en godbid.
Jeg tror aldrig jeg har været så glad for at se en maltrakteret papkasse før!!
Og så blev det også nemmere at forlange at hun skulle tilbyde forskellig adfærd når hun ligesom havde "brudt" den barriere. Hun har stadig meget svært ved det, og giver meget hurtigt op og sætter sig bare og kigger på mig, hvis hun ikke får godbid for at udføre samme adfærd som før. Så rykker jeg bare papkassen et andet sted hen og det gør det lidt lettere.
Nå men jeg tror egentlig ikke jeg kan komme med konkrete råd. Jeg står jo lidt i samme situation. Så jeg følger bare lige med
feb 2013
Du skal også finde en belønning som er noget han vildt gerne vil opnå. Fx en form for jagtleg (fx en klud i snor der kan agere hare), når nu ikke han er madglad. Du skal hele tiden tænke på at han kun gør det der kan betale sig for ham og hvis nu at godbidder ikke representere nogen særlig stor værdi for ham, så har han intet incitament til at tilbyde nogen som helst former for adfærd.
apr 2008
maj 2012
Jeg tror nemlig også, det er en barriere af en art, han skal over. Når han har været vant til at blive lokket.
har du også fulgt When pigs fly? den med papkassen er også noget af det første hun starter med der
ret: og jep, jeg er også ved at tænke over en race til. Tror aldrig jeg kommer til at slippe mynderne, men at have et kattedyr og et trænedyr tror jeg ville være godt.
ville egentlig oprette en "hvilken race"-tråd herinde men har ikke lige fået det gjort endnu
meanwhile må rotteberg finde sig i at være prøveklud for mange, mange, maaange ting!
maj 2012
apr 2008
Og nej jeg har faktisk ikke engang læst When Pigs Fly - jeg har hørt meget om den og har været lige ved at købe den, for jeg tror den passer rigtig godt på vores problem. Kassen startede jeg bare med fordi jeg havde fået indtrykket af at det ligesom var en nem introduktion til shaping.
Men ligesom Mette Marie så har jeg altså også været nødt til at snyde lidt nogle gange. For eller så sker der altså bare INTET. Så kan man ville gå ud fra nok så mange bestemte og faste principper, men det nytter bare ikke noget at fastlåse sig på noget hvis ikke det virker.
Så vi arbejder hen ad noget hvor vi kan shape fuldkommen uden lokning - og det går da fremad, for det meste gør jeg intet, men nogle gange må jeg også flytte rundt på kassen, pege på den eller andet for at få hende til at reagere!
Og det er altså bare vejen frem med nogle hunde. Der er ingen der siger, at man ikke kan nå derhen hvor man gerne vil. Men LIGE præcis med de hunde hvor de har været vant til lokning og absolut intet initiativ vil tage, der tror jeg bare man er nødt til at tage en lidt anden vej netop for at få dem igang.
maj 2012
lidt OT - i min egen tråd! - men hvad har du tænkt dig af race næste gang Fünke?
feb 2013
Og måske de rette remedier netop er at lokke ham en smule til at tage et initiativ
Jeg har skam også When pigs fly stående på hylden og det er en virkelig god bog
aug 2004
Følger: 46 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 85 Svar: 2.044
apr 2008
Jeg må sige at tankerne også har kredset om en lille italiener - jep, MEGET anderledes end sheltien! - men selvom den ikke skulle være helt så meget mynde som de store mynder, så ved jeg jo godt med mig selv hvor frustreret jeg bliver over en selvstændig hund der ikke gider gentagelser
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Svar: 430
maj 2012
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
Det at du nogle gange har trænet med korrektion (hvis jeg har forstået dig ret) kan godt gøre at hunden er lidt mere langsom til at lære at være kreativ, da den jo nogle gange er blevet korrigeret når den i træning har lavet et forsøg som var forkert. I shaping ignoreres dette blot.
Du skal belønne virkelig meget i starten. Det skal være sådan at din hund tænker: Hey hvad sker der her, bare jeg blinker regner det med frikadeller. Først meget senere kan du begynde at selektere i den adfærd der bliver tilbudt.
Du kan få noget dynamik ind i shapingen ved at ændre din egen positur og ved at ændre hvor der belønnes.
Eks: du klikker og belønner for en adfærd, men i stedet for at give hunden godbidden i munden kaster du den lidt væk. På denne måde kan du belønne for adfærden når du hund kommer hen til dig igen. Indtil din hund er med på shaping er det rigtig godt at lave sådanne "gratis" klik så du opbygger noget selvtillid med en høj sekvens på belønningerne. I starten skal din hund helst ikke stå længe og tænke, det er for drænende når den ikke ved hvad det går ud på.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.902
Personligt finder jeg det en træningsform, som nemt kan stresse hunden.. (dog ikke Coco selvfølgelig
Dirigeret shaping er mere mig, ikke at Coco er hooked på den slags heller specielt, men det går dog en smule nemmere. Min næste hund skal klart trænes med det fra start! Jeg er ret sikker på, grunden, til Coco ikke reagerer synderligt godt på det, er, at jeg ikke vedligeholdte den smule af det, vi brugte på hvalpehold.
aug 2004
feb 2014
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.165
Kææft jeg føler mig som en IDIOT, hvad køteren klart også tænker
maj 2012
jun 2013
maj 2012
aug 2004
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Man kan ikke til en begyndelse forvente at hunden er kreativ, så det er om at belønne det, den tilfældigvis gør - og noget gør de jo.
Skifte vægt på poterne, kigge et sted hen,vejre i luften, dreje et øre - hvad som helst.
Starter man der er det min oplevelse at de lynhurtigt fanger at handling udløser gode sager.
maj 2012
Lenschow: pt. er jeg i Østrig, kommer snart tilbage til DK (Sjælland), og så flytter jeg til Jylland (Djursland) til august
maj 2012
jeg prøvede igen her til aften, og fulgte mange af jeres gode råd. Han var sulten efter en lang aktiv dag uden mad (det er ret normalt at han kun spiser om aftenen når det er meget varmt), jeg startede med bare at klikke og belønne i en rum tid indtil han var helt tændt på godbidderne og klikker. Så satte jeg mig ned med ham og klikkede for ALT - flytte blikket, øjenkontakt, bevægelse osv. og det var bare FEDT! han fangede den igen, begyndte at gentage bevægelser han tilfældigt havde lavet før og var blevet klikket for, tilbød især en masse øjenkontakt og det var bare dejligt at se ham tænke så det knager
giv os..... et halvt år så tror jeg måske på at vi nailer elefanten med 100% frishaping
tak for alle jeres gode råd og input. det hjalp!!!
jun 2013
Godt gået - så er i på vej
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 243
Elefanten er jo dirigeret shaping, efter som der er en genstand til sted
Mine har heller ikke nogen form for mad interesse, men de fleste former for kød er som reglen et hit. Hvis der er mange forstyrrelser så er det kun leverpostej der dur
feb 2014
maj 2012
Lenschow: måske var det nærmere 10-15 end 15-20, og med en pause... eller: 2,5 pølse i ret små stykker
hvordan holder du pause? Når jeg først har fået hans interesse er han ret intensiv, og hvis jeg fx går ind i et andet rum følger han bare med og venter på at få at vide hvad han skal
Tine: ja, du har jo sådan nogle ligesom mig næsten
labsen: Tusind tak!
jun 2013
Uhh ja, den med intensiviteten og fx pølser i farvandet er ret velkendt
Frishaping