{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
836 visninger | Oprettet:

Erfaring med frishaping? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg har en hvalp på 6 mdr. som elsker at behage alt og alle. Jeg har allerede lært ham en del kommandoer (cirka 12 (+/-)), men for at undgå at jeg lærer ham for meget for hurtigt og han dermed glemmer nogen af dem, tænkte jeg at jeg gerne vil prøve lidt frishaping en gang imellem, for ikke at overfylde hans hoved. Har læst lidt om det her og der. smiley Men hvad er jeres erfaringer med det derude bag skærmen?
Og kom gerne med råd og idéer! smiley

Min hund er en labrador blanding, og han skal have aktiveret sit lille hoved for at blive godt stimuleret. Og ja, han får også sommetider sit foder ude på græsset, vi går ture hvor han bestemmer hvor længe han vil snuse hvor og hvordan, har en dogmaze som han også får foder i sommetider og en kong som han også får godbidder i nogle gange.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaring med frishaping?
  • #1   30. jul 2012 Tror du må definere Frishaping? Det har jeg ihvertfald ikke hørt om før.:)

• #2   30. jul 2012 Fx hvis man har en kasse, så belønner man hunden for al adfærd den viser ang. kassen. Fx hvis den skubber kassen med næsen, belønning. Så forlanger man at hunden skal finde på noget nyt. Fx kradse på kassen med en pote, belønning. Man belønner ikke samme adfærd flere gange i træk, men belønner hunden for at tænke kreativt. smiley Så man har faktisk ikke en direkte kommando som hunden skal lærer, den skal bare lærer at blive kreativ smiley Det kan være ret krævende af hunden, så man skal ikke gøre det for længe af gangen smiley
    Ofte hænger frishaping meget sammen med klikkertræning, men man kan sagtens gøre det uden smiley - Hvilket jeg ville komme til at gøre.

• #3   30. jul 2012 og fx hvis man vil lærer en hund og sitte, og man bare venter på at den sitter og så belønner den. Det er også en form for frishaping smiley

• #4   30. jul 2012 Vi "installerer" frishaping på alle hvalpe på vores hvalpemotivations hold - jeg er dog ikke helt enig med dig i din definition. Så snart du har en genstand, som hunden skal forholde sig til, så er det faktisk dirigeret shaping. Frishaping er helt uden nogen form for igangsættelse af adfærd - heller ingen genstande smiley

Jeg synes det er en genial måde at arbejde med hundene på, og ca halvdelen af de tricks som Lanka kan, har hun helt selv opfundet i frishaping-seancer. Mit "kodeord", når jeg gerne vil have dem til at byde ind er, at jeg slår ud med armene, og siger "hvad kan du?". Og derfra bliver hver adfærd så kun belønnet én gang smiley

• #5   30. jul 2012 Karina og Møghundene- halvt medlem af tavlemafia

Okay, fair nok. Der kan man bare se smiley Har bare læst lidt om det, så ved ikke 100% hvad det er, så derfor jeg lige søger lidt erfaring herinde smiley
    Så frishaping er netop det jeg skrev med at lærer hunden at sitte ved bare at vente indtil den sitter?
    Og dirigeret shaping er det med kassen smiley Super, så lærte jeg det.

Perfekt - lækkert indlæg du skrev, tak smiley

• #6   30. jul 2012 Jeps - frishaping er ganske enkelt at have is i maven og afvente at hunden tilbyde noget adfærd, som man gerne vil belønne. Når vi "installerer" det, så belønner vi ALT andet end at gø og at bide. Til at starte med, er det nemt fx. at fange "løfte pote" eller "dreje hoved", osv.

• #7   30. jul 2012 så klikkertræning uden klikker:)

• #8   30. jul 2012 Sarah -med Boesen,Pallepop og Donk-nu tilsat Jui * - både og. Det er jo tilladt at "igangsætte" adfærd, selvom man bruger klikker. Og det er helt forbudt i frishaping smiley

• #9   30. jul 2012 **Alfisten Natasja* * - HELT enig!! Nogle øvelser får man aldrig frem, hvis man ikke istedet guider bare en lille smule smiley

• #11   30. jul 2012 Hihih " Og så er det hunden der tænker og arbejder, ikke døren " - Ser lige for mig den tænkende og arbejdende dør... Undskyld... men tak for smilet...

• #14   30. jul 2012 ok, det er sådan man klikkertræner.

• #15   30. jul 2012 Lyder bare super smiley Ville egentlig ikke lærer ham noget specielt, bare få ham til at tænke lidt anderledes smiley Har netop læst om en øvelse med en kasse hvor man belønner for kreativitet. smiley
    Ja, at dele en øvelse om i flere dele er super smiley
    Øver en del stå med ham lige pt., og indtil videre er vi kommet så langt at han rejser sig automatisk når jeg siger stå smiley men vi kan ikke blive stående stille i længere tid endnu smiley

• #16   30. jul 2012 Når du har en stabil stå, så giver det masser af mulighed for at frishape alle mulige sjove ting. Bakke, legebuk, twist osv. Men det kræver at din stå er stabil først smiley

• #17   30. jul 2012 Karina og Møghundene
    Super, tak smiley

• #18   30. jul 2012 Vi har brugt det en del med Lulu, og det et noget af det det for alvor har motiveret hende. En buller kan jo være noget tung at danse med, men Lulu elsker det.

• #19   31. jul 2012 **Alfisten Natasja* *
    Du har helt ret smiley !!

Kommentér på:
Erfaring med frishaping?

Annonce