{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.064 visninger | Oprettet:

Emma F
Emma F
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 16

At få ro på udendørs {{forumTopicSubject}}

Godaften smiley
Jeg har en labrador F1 på 15 måneder sammen med mine forældre. Han bor hjemme hos mine forældre, så det er dem der står for alt det daglige arbejde, og jeg kan følge lidt med fra sidelinjen. Han er en super dejlig hund, men har en tendens som er ved at være temmelig frustrerende. Han er jo selvfølgelig jagthund og har et aktivitetsniveau og en drift derefter, men det har taget en lille smule overhånd. Han er rolig og sød indenfor, ikke noget med at kravle på væggene eller noget, men når man er ude med ham, bliver han helt hyperaktiv. Det er som om han går ind i en lille bobbel hvor han er fuldstændig optaget af alle de dufte der er, og han trækker og har ingen fokus på den der går med ham, og hvis man får kontakt med ham er det meget kortvarigt og svært at genoptage. Jeg har prøvet at være konsekvent med kontaktøvelser, men det er godt nok op ad bakke. Da han var yngre kunne man sagtens have ham løs, for han blev hele tiden i nærheden, men nu forsvinder han hvis han opfanger en duft fra en hare eller whatever (han kommer dog tilbage efter lidt tid når han lige kommer i tanke om at han altså fulgtes med nogen, men han lukker helt af for indkald) - derfor er han selvfølgelig altid i snor nu.
Han er fantastisk at samarbejde med når han ved at lige nu er vi ved at træne noget, spor eller feltsøgning fx, men det er som om han ved hvornår det er fritid og så bliver han helt opslugt af alle duftene.
Min far går i Dch med ham en gang om ugen, træner lidt spor ind i mellem og aktiveringsøvelser med klikker, og derudover er mine forældre aktive mennesker der går lange ture. Jeg kunne godt tænke mig de lavede lidt flere aktiviteter med ham hvor han kunne få brugt snuden og hovedet, men det er også begrænset hvor meget de går op i alt det med hundetræning. Problemet er jo vel også mere, at kontakten fuldstændig går tabt, når man bare går en almindelig tur med ham, mens han trækker af sted (trækkeriet arbejdes der dog på og det bliver langsomt (!!) bedre). Som min far siger, så går han ikke tur sammen MED hunden, men de går hver for sig.
Min mor har snakket med ejeren af faren til vores hund, som er jæger og opdrætter, og han mener at den der tænd/sluk knap som skal virke udenfor, er noget der skal indlæres helt fra hvalp, og at det måske er for sent med vores hund.
Men altså, jeg vil høre om der er nogen, der måske har nogle gode forslag til hvordan man kan gribe problemet an? Nogle øvelser, træningsteknikker, fif eller andet jeg kan snakke med mine forældre om at de skal prøve? Jeg tænker også, om det ikke ville være en ide at få en træner ud og se hunden og problemet - kan I anbefale nogen i Århus-området?
Pyh det blev langt, men det har stået på længe efterhånden, både jeg og mine forældre er ved at være ret frustrerede. Han er jo en skøn hund lige udover dét smiley Jeg skal måske også sige at vores tidligere hund også var en labrador F1 og den havde slet ikke samme problem, så vi ved ikke helt hvordan vi skal gribe det an...
Håber der sidder nogle derude med nogle gode råd!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At få ro på udendørs
  • #1   6. mar 2016 Det du beskriver er helt naturligt adfærd for en hund(særligt på den alder), som måske ikke er blevet trænet og mental stimuleret nok eller som bare er unghund lige nu.
    Og det er bestemt ikke for sent at rette op på, men der skal altså ligges noget træning i det og I skal være konsekvent i træningen.

• #2   6. mar 2016 Har han nogen grund til at holde kontakt når I går med ham?

• #3   7. mar 2016 Det lyder som om at I allerede er godt på vej, I og med at din far går til træning med hunden, samt øver kontakt øvelser vha. klikker.

Det største problem er nok i virkeligheden at I har en teenage-hund, på godt og ondt smiley Hvis din far allerede går spor med ham, så ville jeg helt klart skrue mere op for den aktivitet.

Udover det, så ville jeg også lade hunden arbejde for al sin mad. Lad den søge efter sit foder på græsplænen derhjemme, eller på en mark iført en lang sporline.

Brug fantastisk lækre godbider (f.eks kylling, skinke, koteletter eller ?), og vent evt. med at lave kontaktøvelser (i en periode), til sidst på gåturen, hvor han forhåbentligt har fået brændt lidt krudt af, og derfor bedre kan koncentrere sig. Mon ikke at koncentrationsevnen stille og roligt vender tilbage, i takt med at han bliver ældre ?

• Emma F
    Emma F Tilmeldt:
    jun 2007

#4   7. mar 2016 Tak for jeres svar, jeg har selv tænkt at han selvfølgelig er ung og at han forhåbentligt falder lidt ned i takt med alderen. Vi har snakket med opdrætteren, som siger at et par af hvalpene fra kuldet har vist sig at være overenergiske på den måde, så jeg håber vi kan finde en måde at få ham til at være mere rolig og ikke blæse rundt på den måde. Mere aktivering og kontaktøvelser kunne være et sted at starte smiley

About: Har du nogle forslag til hvordan vi kan prøve at træne det? smiley

CH: Jeg mener jo heller ikke at der skal være konstant kontakt, men det kunne være rart at få lidt mere ro på og lidt mere fokus på føreren i stedet for at han er så opslugt af alle de dufte der er, fugle der hopper rundt inde i en busk eller hvad det måtte være. Hvis du hentyder til, at man selvfølgelig skal gøre sig spændende med nogle sjove øvelser/gode godbidder, så er jeg opmærksom på det, men det er lidt svært at blive ved med at være kreativ, så hvis du har nogle gode forslag til nogle gode kontaktøvelser eller andet vil jeg meget gerne høre dem smiley

Ann-Marie: tak for dine forslag smiley

• #5   7. mar 2016 Det er ikke øvelser som sådan, der skal til, men en ægte relation til hunden.

Det kræver mere end bare øvelser - det er til tider hårdt arbejde.

I bund og grund skal hunden have det sådan med sin ejer, at den altid tror på, at det er hos ham/hende, at alt det sjove sker...

• Emma F
    Emma F Tilmeldt:
    jun 2007

#6   7. mar 2016 Fint, tak for dit input smiley

• #7   7. mar 2016 Jeg har selv en turbo-lab af jagtlinier. Mit råd til jer er kontakt, kontakt, kontakt. I skal simpelthen sørge for at være mere værdifulde end den bedste duft. Det kan gøres ved ekstra lækre godbidder, eller helt vild sjov leg. Jeg har lært min lab, at hver gang der kommer et andet menneske/hund/cykel imod os, så søger hun min kontakt. Og hun bliver belønnet meget hver gang. Så mit bedste råd til dig er, skru op for jer selv som fører, både med godbidder og leg.

Dernæst må jeg sige, at en ung lab har brug for at tosse igennem. Hvis I kan starte turen et sted hvor jeres hund kan give den max fjollegas få alt indebrændt energi skudt ud, så har I meget større belæg for at lære kontakt og fokus senere på turen - og det er også mere fair for krudtuglen.

Til sidst vil jeg anbefale dig Sanne Ammitsbøl i Hedensted. Hun er en formidabel retrivertræner og jeg tager selv af og til turen fra Sjælland til Hedensted for at få hendes undervisning.

• Emma F
    Emma F Tilmeldt:
    jun 2007

#8   7. mar 2016 Tak for dit svar, labsen. Vi må igang med at træne kontakt noget mere intensivt. Han elsker bolde og bliver meget fokuseret når vi finder en frem, så måske det er en ide at bruge den til belønning og leg (altså ikke kasteleg).. ?
    Jeg er enig i det med, at han skal have lov at spæne energi af, det får han så vidt muligt ofte lov til.
    Og jeg vil kigge nærmere på Sanne Ammitsbøl smiley

• #9   7. mar 2016 En god ide at bruge bold som belønning.
    Prøv den fremgangsmåde der hedder at han skal give jer kontakt for at få bolden.

Kontakt til ejer giver adgang til noget han rigtig gerne vil have ! Det er en super motivationsfaktor.

Det vil være super hvis I har feks en bold med et tov, så I kan være en del af legen, ved at gøre det til en trækkeleg. På den måde får I større værdi i jeres hunds belønning og hunden vil synes det er meget sjovere at søge jer.

Prøv at Google / youtube 2 gode lege med trækkelegetøj der giver en super værdi, de hedder
    Return to sender
    Dead or alive

Legene kan synes meget simple men de er guld værd smiley

• Emma F
    Emma F Tilmeldt:
    jun 2007

#10   8. mar 2016 Super, mange tak for de gode råd! smiley

Kommentér på:
At få ro på udendørs

Annonce