{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.941 visninger | Oprettet:

Mops - træning og adfærd. {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Ja, jeg er så heldig, at jeg skal hente min lille mopse pige på onsdag. Hun er 8 uger nu, også skal sidste gang til dyrlægen i denne uge (så jeg kan hente hende).

Jeg har læst meget om racen, og har været vandt til hund hele mit liv, men som sagt er det første gang jeg skal have en mops. I familien har vi været vandt til terrier og Chihuaha. Derfor vil jeg gerne vide en helt masse inden jeg får hende hjem - for tænker man aldrig kan få for meget viden!:-)

- Alle råd og alt viden modtages med kyshånd.

Jeg tænker mine spørgsmål lyder på:

- Hvor meget motion giver i jeres mops?
- Mange siger de er meget dovne, men sagtens kan være meget energiske når de skal.
- Sover de meget?
- Gøer de meget? Nogen siger de aldrig gøer, andre siger de gøer meget.
- Er tæverne mere rolige end han hundene?
- Hvad foder vil i forslå? (Vil helst dem uden korn).
- Har hørt de er svære at gøre renlige? Er dette korrekt?

Håber i kan svare mig på nogle af spørgsmålene:D

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mops - træning og adfærd.
  • #3   1. feb 2016 Vi hentede vores mops hvalp i midten af december, og vi er blevet positivt overrasket og forhold til hvad vi havde hørt fra andre omkring denne race.
    Cubone bliver 15 uger i morgen, og han er på ingen måde doven! Den første uge var han ikke meget for at gå ude, men lige så snart han havde vænnet sig det grønne område(vi gik kun på det samme område med ham i starten), så blev det hele meget nemmere, og nu går han glædeligt rundt udenfor, og helst steder han ikke kender ^^

Så i starten gik han ikke så langt, men han var så ude ca. Med en time til halvanden times mellemrum, hvor nu går der typisk 3-4 timer mellem hans ture, og de er blevet betydeligt længere.
    Hvis det var op til Cubone, så skulle vi lege nonstop, så jeg synes ikke at han er doven. Han ELSKER bamser, og det gør de mops der bor i nærheden af os også, så køb nogle af dem. Han har allerede ødelagt 3 ud af 4 bamser her, fordi han leger med dem hele tiden xD Men hvis man ikke liger gider lege med ham, så sover han. Det gør han også når han er alene, og om aftenen, så ja han sover meget.
    Han gø'er mest når han vil lege, og vi ikke lige kigger på ham, men ellers ikke.
    Vi har været 3 forskellige slags foder igennem, men nu er vi gået over til Taste of the Wild, som han virker meget glad for, og så er det kornfrit.
    Vi havde hørt mange sige at mops kun kan trænes, hvis de selv lige er i humør til det, og hvis du har virkelig gode godbidder, men det er ikke vores erfaringer. Cubone er utrolig lærenem, de tricks han kan indtil videre har han lært på et par dage, og han er meget glad for at gå til hvalpetræning.

• #4   1. feb 2016 Mopsen er en aktiv lille hund, hvis helbredet er til det. Desværre er sundheden ofte ikke god. De døjer med bla.vejrtrækning, hudproblemer og patella lux.
    Så jeg håber fin hvalp kommer fra ansvarligt opdræt.

• #5   1. feb 2016 Desuden hvis i vil have en sygeforsikring på jeres mops(hvilket klart anbefales), så husk at undersøg om der er nogle sygdomme eller situationer hos præcis mops, som de ikke dækker. Der er f.eks. Nogle som ikke dækker ved problemer med vejrtrækningen hos bl.a. Mops, hvor andre ikke dækker allergier hos mops o.l.

• #6   1. feb 2016 Hej alle.

Tusind tak for jeres rigtige gode svar!:D

Opdrætter er RIGTIG god, og vi har meget kontakt med dem, og har kunnet komme og besøge NÅR som helst + far og mor er der begge hos dem. De er virkelig søde, og de har ikke vejrtrækningsproblemer som jeg ofte synes mops har - det gør mig meget mere rolig, da jeg så håber det heller ikke kommer vil ske for Lulu.

Jeg vil HELT klart have en forsikring, og jeg ringer så snart jeg har hende og hendes chip nr, så jeg kan få en god forsikring. Vi har forsikring hos Top Danmark, og der har jeg haft forsikring hele mit liv, samt jeg har ALLE mine forsikringer der, så håber de kan hjælpe med en rigtig god en smiley

Jeg håber min lille pige vil have massere af energi, for jeg kan godt lide at gå ture. (Ved dog godt små hvalpe ikke skal gå langt, og at man siger de kun må gå de antal min som de er af dage - eller noget i den stil). Men jeg håber, at hun er til massere af leg i lejligheden, og senere til nogle gåture, som ikke kun er på 10-20 min smiley

• #8   1. feb 2016 Hvad er det for en opdrætter du skal have hund fra? Jeg tænker om det er en jeg burde holde øje med, til hvis jeg selv engang skal have mops. smiley

• #9   1. feb 2016 Rotterne: Åh ja, altid en succes!:-) Vil aldrig gøre den træt på tur, så er der slet ikke energi til leg der hjemme.

Anne Julie F: Det er ganske almindelige private, men mor og far har stamtavle. Dog er det sådan, at det er sidste gang de fik et kuld, da moderen er for gammel til det efter dette. Så desværre smiley Men jeg siger dig! De er SÅ fantastiske de to. Moderen er stille og rolig, siger ikke en lyd og faren havde massere af energi og var SÅ glad og energisk. Tror deres kombination er helt perfekt smiley Også er de så flotte.

• #10   1. feb 2016 Hvor gammel er moderen? Og synes du det er ok at støtte avl på en potentielt alt for gammel hund?

Hvor om alting er så er der altid ugler i mosen når to tavlehunde laver hvalpe der ikke får en tavle. Og jeg formoder du betaler en del mere end 2500 kr man i DKK tager pr hvalp i et ups-kuld.

• #12   2. feb 2016 Det er vel helt reelt at få et kuld på en tæve, som man mener vil være for gammel om et år. Det er jo ikke ensbetydende med at den er for gammel til dette kuld.

• #13   2. feb 2016 Lene: Du har helt ret. Jeg havde læst det som at årsagen til at hvalpene ikke var stambogsført var fordi tæven var for gammel.
    Min fejl.

• #14   2. feb 2016 Anne Julie, nå sådan smiley

Ja mon ikke vi alle har prøvet at læse for hurtigt og svare på noget forkert

• #17   2. feb 2016 Anne Julie F: Morderen er ikke for gammel nu? Han vil bare ikke have flere hvalpe på hende efter dette kuld, fordi han ikke synes hun skal have flere. Forstår ikke man kan misforstå det.

Noget andet er (til alle), at det der med stamtavle det er en smagssag, og den orker jeg ikke at tage op. Jeg skal ikke til konkurrencer og ergo behøver hun ikke en tavle. smiley Har aldrig haft tavlehunde i min familie, og det har vi været tilfredse med.

Maj-Britt: Ved ikke om jeg skal tage din kommentar som en provokation, for føler lidt den er det. Skrev ikke at de var perfekte sammen, fordi de boede sammen, men at deres MATCH er perfekt, fordi moderen er så stille og rolig, og faderen har krudt i måsen - en god kombi. Ved ikke hvor du får det andet fra.

Jeg glæder mig rigtig meget!:-)

Birgitta L: Det skal jeg huske på! Tror jeg ringer rundt og forhøre mig i morgen, og finder den bedste forsikring jeg skal finde. Har tænkt mig at den skal koste omkring 500 kr om måneden, og derudover sætter jeg 300 kr. ind på en konto hver måned til opsparing, til uforudsete regninger (dyrlæge osv).

Ida Kristine: Mor og far er tjekket ved dyrlægen, og de fejler ikke noget. Men jeg sætter mig også godt ind i tingene. smiley

• #18   2. feb 2016 Tavlen er ikke kun relevant hvis man vil udstille. Den bruger man inden hunden er købt for at tjekke sundhed, indavl osv.

• #20   2. feb 2016 Vi har heller ikke tavle på vores mops. Vi er indforstået med at hvis der kommer uventede latente genetiske sygdomme, så må vi jo bare betale hvad det koster. Det vigtigste for os var at finde den rigtige hund, så er det ikke så vigtigt om den har tavle.

Jeg synes at det er en rigtig god ide at lave en opsparing til hunden, men jeg ville nok bytte om på de 2 tal. Jeg synes i hvertfald 500 om måneden er meget i forsikring. Vi betaler pt. 1350 om året for sygeforsikring, og udvidet ansvarsforsikring(på grund af træningen)

• #23   2. feb 2016 Maj-Britt, ved ikke om den også var henvendt til mig, men jeg skrev forkert og mente ikke avl fremadrettet. Jeg mente uventede genetiske sygdomme som kommer fra forældrene

• #24   2. feb 2016 Maj-britt: Jeg ved så udmærket hvad en en stamtavle er til for, og jeg ved udmærket at det ikke kun er til konkurrencer og hvis man vil have hvalpe. - Jeg ved udmærket, at det er til for, at man kan se hvordan generne er og hvilke sygdomme der i familien men som jeg skrev forældrene HAR stamtavle.. Hvilket vil sige, at vi HAR set, at de IKKE fejler noget? Hvad er dog så? Hvorfor skal min hvalp så have tavle? At hun får en tavle, gør hende ikke mere eller mindre rigtig for mig, og det gør hende hverken mere syg eller rask! Så nu vil jeg gerne have stoppet denne debat, for jeg kan og vil aldrig forstå folk, som mener deres hund fortjener eller er mere værd, blot fordi den har stamtavle.. Min hund vil blive elsket og æret ligeså højt, som jeres tavlehunde.

Forældrene har begge været på udstilling osv, og er godkendt til avl. De har haft kuld før med stamtavler, men denne gang valgte de at lade være. Hvorfor, det kommer ikke mig ved, men jeg havde først været nervøs, hvis der var en eller begge forældre IKKE havde tavle, så JEG kunne kigge tilbage og se om der var noget der ikke skulle være der. Men det KAN jeg og det HAR jeg sikret mig.

Kan vi så gå tilbage til emnet nu?

• #28   4. feb 2016 Birgitta L: Mange tak! Ja, hun er blevet hentet og hun er SÅ dejlig!:-) Vi kom hjem i går aftes med hende, og hun har været ude 8 gange, hvor hun har skidt en gang og tisset 2 gange. Hun har dog også haft uheld indenfor, men regnede heller ikke med andet, da hun ikke rigtig har været ude.

Maj-britt: Dit navn passer meget godt "snob". Hvorfor bliver du denne tråd, når ikke det handler om stamtavle?

Og nu skal jeg så sige jer begge to en ting, både dig og Ida. Ejeren ligger på hospitalet, og det fik jeg først af vide da jeg hentede hende. Og det er DERFOR der ikke har været overskud til noget som helst, som de ellers plejer at gøre - så derfor har det været sådan denne gang, og derfor er det også sidste gang de laver hvalpe på dem, fordi ham der har hundene og går hjemme, er blevet syg på den måde.

Jeg forstår ikke hvorfor folk begynder at blande sig i det! Jeg vil så afslutte det her og sige, at jeg ALDRIG har tænkt mig at købe en tavle hund, men jeg har heller aldrig tænkt mig at købe en hund, hvis forældre IKKE har stamtavle. Der er faktisk RIGTIG mange, som sælger deres hvalpe uden stamtavle, selvom forældrene har. Men pas nu jeres egne hunde og jeres valg.. Det KAN ikke være SÅ svært.. Man skulle da tro der var noget aggressivitet der skulle lukkes ud, men hvorfor skal det gå ud over mig? Jeg er en af de RIGTIG mange der har købt en hund uden tavle, så prøv at forstå, at ikke ALLE er som jer, og ikke ALLE har lysten til at stamtavlen SKAL være der som i har..

Jeg har aldrig oplevet sygdomme med mine familiemedlemmers hunde, selvom de ikke har haft tavle.. Derimod har jeg så op levet en del gange, at mine veninders eller andres hunde, er død af sygdomme, selvom de har haft stambog. Så ærligt, jeg tror på ingen måde, at man kan bruge det til særlig meget (andet end at tjekke forældrene for patella og anden arvelig sygdom som hunden MÅSKE vil få), med mindre man virkelig går dybt ned i den, og får hundens gener undersøgt.. Hvilket mange alligevel IKKE gør. Og det tager ikke så lang tid at spørge ejerne som de har det, og se at stambogen stemmer overens med det de siger. Hvad mere skal man dog bruge det til? Der kommer hverken flere eller færre sygdomme på stambogen af den grund, at min ikke har det.

• #31   4. feb 2016 Maj-Britt: Jeg ved ikke om du har læst min kommentar, men om ikke andet er der i hvert fald på ingen måde noget i vejen her. Avler er blevet alvorlig syg, hvilket var og er grunden til de ikke har stamtavle, og også grunden til at de stopper med at avle nu. Lad den så ligge tak smiley

• #34   4. feb 2016 Tillykke med hvalpen, jeg håber at i er glade for hende! smiley
    Hvis du ikke allerede er det, så vil jeg også lige anbefale at du søger medlemskab i mopsklubben.dk på Facebook. Folk derinde er rigtig gode til at svare på spørgsmål angående racen

• #35   6. feb 2016 Mange tak alle sammen:-) Vi er i hvert fald rigtig glade for hende! Jeg skal lige have taget en masse forskellige billeder, så opretter jeg hende her inde smiley

Kommentér på:
Mops - træning og adfærd.

Annonce