{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.438 visninger | Oprettet:

Belønning med bold {{forumTopicSubject}}

Jeg smider lige det her emne op, inden jeg skal ud med Coco, men vender tilbage og sætter stor pris på svar og bud smiley

Sagen er den, at Coco har for nylig set lyset i bolde. Hun har ellers aldrig været synderlig imponeret, og vi har altid brugt trækkelegetøj i træningen af den grund.

Men Coco har for snart et år siden fået konstateret kroniske rygsmerter. Hun har i sin opvækst været skæv, måske pga et fald ned ad køkkentrappen (min teori) måske pga for vild leg med store hunde (kiropraktors teori), måske et mix. Faktum er, at vi skal passe lidt på den lille ryg, da hun ellers får ondt i den (og bliver en mindre glad og tålmodig vuf). Derfor har jeg fået anbefalet at bruge bold til belønning istedet for trækkeleg - da hun bliver meget voldsom i sin rusken og nemt for lavet nogle dårlig vrid i ryggen...

But how?!

Pt sker dette: vi laver en øvelse, jeg klikker, jeg kaster bolden, hun løber efter den (hvis hun gør, nogen gange misser hun det på en måde..) men hun kommer ikke tilbage med bolden..? Sikkert fordi hun oplever at det sjove jo slutter, da jeg tager bolden og beder om ny koncentration - tænker jeg gør noget forkert her?
Det hun kan lide ved trækkelegetøjet er at jeg holder i den, slipper jeg det, slipper hun også, for så er det jo bare "død". Og jeg tænker, det er det samspil hun mangler med bolden?
Er vi indenfor kan vi sagtens for en vellykket træningssituation, hvor hun er helt hyper på at jagte bolden og bringe den tilbage (hun afleverer ved at kaste den hen til mig, så hun ved godt, det er mig, der gør det sjovt), men hvordan får jeg det rykket udenfor?

På forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Belønning med bold
  • #2   19. jan 2016 Er du sikker på der ikke menes bold med snor i? Det mener jeg i hvert fald, når jeg snakker om belønning med bold.. Det fungerer jo netop som en trækkeleg mange gange. Du kan se vores bold i bunden af billedet smiley

profilbillede
  • #3   19. jan 2016 Det der er det "farlige" i mine øjne ved en bold uden snor, er jo at det sjove sker der ude, og ikke inde ved hundefører. Pt. arbejder vi selv meget på at få mere fokus inde ved os, dvs. vi kaster ikke bolden, men når hun så selv søger herhen, så leger vi trækkeleg, så hun finder ud af, at VI er sjove.. Dét er jo ret svært når bolden er uden snor og skal kastes, hvis du forstår? Så fjerner du jo lidt fokus fra dig, giver det mening? smiley

• #5   19. jan 2016 Jeanette: Men en bold med snor vil jo ikke skåne ryggen mere end de trækkelege TS i forvejen dyrker, tænker jeg?

• #8   19. jan 2016 Det er bold uden snor.. Netop for ikke at få den vilde trækkeleg men istedet får energien fra trækkelegen over på ønsket om at løbe efter bolden.. Eller ønsket om at få bolden i hvert fald.. Det virker indenfor men ikke ude.. smiley

• #11   19. jan 2016 Jeg tænker i hvert fald det er vigtigt du er opmærksom på det med at du flytter fokus væk fra dig og ud - fordi Nicki (vores hund) er trænet til leg med bold inde ved hundefører siden hun var hvalp, og vi havde hende kun et par uger efter vi købte hende (som 10 mdr.), før vi oplevede at hun syntes det var sjovere at have bolden selv, fremfor os, simpelthen fordi vi havde kastet for meget smiley

• #12   19. jan 2016 Det er trækkelegen, der gør at bolden til stadighed er interessant for hunden.

At kaste en bold og så passivitet får du næppe noget ud af på den lange bane - driften på bolden forsvinder simpelthen, og motivationen forsvinder med.

• #13   19. jan 2016 Hvad med at få fat i én af de der "bolde", hvor du kan komme guffere i? Så hun glad løber ud og henter den, men oplever, at man altså kun får guffen ud af den, når man kommer tilbage til dig, så du kan hjælpe?

Alternativt ville jeg i en periode træne med MANGE bolde. Så hver gang hun løber efter én, så finder du en anden frem og kaster den. Når der er mange bolde i spil, bliver det lige pludselig lidt kedeligt, at insistere på at beholde den samme smiley

• #15   19. jan 2016 Trækkelegen skaber drift og kontakt.
    De færreste hunde, der ikke er født med en masse drift, kan holde den oppe uden byttestimulerende leg - og slet ikke, hvis beholderen aldrig har været fyldt op.

Ingen drift, Ingen spænding. Ingen leg mellem hund og fører, ingen kontakt.

• #16   19. jan 2016 Tak for svar alle sammen! smiley

Jeg kan virkelig godt se jeres pointer med at det skal være samspillet mellem fører og hund og at det (self) opstår ved trækkelegen. Jeg får hende ikke til at lave trækkeleg med en bold i snor, det er ret sikkert. Og det vil heller ikke løse "problemet" med vild rusken.

Den med legetøj med elastik: vi har en og har brugt den længe, der er ikke forskel andet end for min arm smiley Hun hænger stadig som en fisk på krogen og spræller, hvilket er det mindre gode omend jo også det, der skaber glæden..

Jeg har også tænkt på måske at få et skind i et lidt længere tov, som jeg kan kaste lidt frem og så trække efter mig, så hun får en jagt-fornemmelse. Så kan hun også stadig ruske lidt, så måske det vil være en bedre ide..?

Så må vi nøjes med bolden indenfor smiley

• #17   20. jan 2016 Bolden kan fint bruges smiley det kræver to bolde, du kaster en, når hunden kommer ind kaster du nummer to, gentag nogle gange, korte kast smiley skift mellem et kast eller flere kast så hunden ikke ved om der kastes igen;)

• #18   20. jan 2016 Bodil: Er det som en "indlæring til at bold=belønning" at man bruger to eller generelt? Jeg kunne frygte at hun ville slippe den bold, som jeg kastede først og bare løbe efter den anden, hvormed jeg jo ender med ingen bolde af have smiley (hun kommer kun sjældent ind med bolden igen, når vi er udenfor...)

• #19   20. jan 2016 Jeg ville generelt bruge to ens bolde, det skal først indlæres, du kaster første bold, når hunden er næsten inde hos dig kaster du nummer to bold, når hunden smider nummer 1 for at samle nummer to op snupper du den og er klar til at kaste igen;) i starten kommer man ofte til selv at løbe lidt efter boldene, men hunden lærer hurtigt at slippe nummer 1 bold før den løber efter den næste.
    Kommer hunden ikke ind mod dig så løb baglæns indtil den har kurs mod dig før du kaster;)
    Samler hunden to bolde op af gangen har du tre bolde smiley

• #20   20. jan 2016 3 bolde kan også være en fordel der hvor hunden i starten slæber nummer 1 med ud til nummer 2 så kan du kaste før du samler nummer 1 bold op, men det handler om at arbejde hunden tættere og tættere på før du kaster;) husk at det er sjovt, ikke en lydighedsaflevering smiley så forlang ikke bold i hånden eller lign, i skal bare have det sjovt

• #21   20. jan 2016 Uh det er sørme ikke et problem, at hun ville tage den med sig ud til nr.2 smiley Nærmere et problem at hun vil smide den første, det sekund hun ser nr.2 - uanset hvor langt væk hun er.. Men jeg må lige afprøve det, det kunne godt lyde som noget, vi kunne få op at køre på sigt.

• #22   20. jan 2016 Hvis bold nr. 2 aldrig bliver udløst før bold nr. 1 er i umiddelbar nærhed af dig, så finder hun ud af det smiley

Det skal bare lige så stille arbejdes ind...

Kommer hun generelt ikke ind til dig med sine legesager?

• #23   20. jan 2016 Jo, det gør hun faktisk gerne smiley Men det der hente-bringe-show, det er noget vi virkelig har arbejdet på at skabe lyst til. Hvis jeg kaster, så henter hun første gang, og så skal der gerne leges, men kaster jeg bare igen, så er det kedeligt efter 1-2-3 gange..

• #24   20. jan 2016 Men faktisk tror jeg godt, hun kunne være hooked, hvis jeg brugte forskellige bolde. Jeg tror det er trivialiteten, der gør interessen forsvinder

• #25   20. jan 2016 Min oplevelse er, at hunden tænder på at den kan udløse den anden bold, så det ikke kun er forventningen om at få lov at fange bolden, der motiverer.

Min hanhund synes det er fantastisk med den leg der - også hvis der bliver indlagt en lille lydighedsøvelse som udløser inden den næste bold bliver sendt afsted.
    Jeg har en video et sted, der viser sådan noget leg, faktisk, skal se om jeg kan finde den - den er vist uploadet hertil.

• #26   20. jan 2016 Forskellige bolde plejer at gøre legen sværere - to/tre bolde af favorittypen synes jeg er optimalt - ellers stikker hunden med den bedste og bliver væk smiley

• #27   20. jan 2016 Nå, ingen held med video - den må vi lave en dag smiley

• #28   20. jan 2016 Tak for hjælpen og helt iorden med videoen. Jeg tror faktisk også det er det, der sker, når vi træner indenfor - altså det med forventningen om at kunne udløse bolden.

Vil i hvert fald prøve det af her i eftermiddag smiley

• #29   21. jan 2016 Nå, ville lige lave en hurtig up-date: Det gik RIGTIG godt! Hun blev meget hooked og kom næsten helt hen til mig boldene, jeg løb lidt tilbage imens jeg kaldte.
    Vi kunne nøjes med to bolde, hvilket var godt, da jeg tror jeg selv ville blive vildt forvirret med tre! smiley OG så skal jeg dælme huske vanter! De blir jo fulde af sne, de der bolde!

Jeg prøvede også at forlange lidt sit/dæk/op og gi pote, men hun blev faktisk så opkørt, at hun bare langede ud med en position uden egentlig at lytte, til hvad jeg sagde.. smiley Skal jeg i sådan en situation bare cutte af og gå , eller skal jeg forsøge med en anden kommando?
    Fx hvis hun lægger sig istedet for at sitte, skal jeg så fx bede om en stå (op) eller skal jeg afbryde og gå lidt væk?

• #30   21. jan 2016 Afbryd og gå et par skridt og prøv så igen, kast ikke bolden før opgaven løses smiley

Kommentér på:
Belønning med bold

Annonce