Belønning i eftersøgning {{forumTopicSubject}}
Jeg har brug for lidt inspiration.
Jeg er i fuld gang med træningen af eftersøgningen i DcHs program og det volder lidt problemer med belønningen. Han har aldrig været den store madhund, men det har alligevel fungeret fint i øvelser som indtagelse af positioner og stillingsskift, men det er lidt et problem i eftersøgningen. Jeg ønsker at få flying over midterlinien og derfor er det en fordel med madbelønning ude ved trækkerne, da han så ikke skal ind og aflevere noget ved mig og derved have et stop. Udfordringen er så, at når han kører på mad så er alt i skoven potentielt interessant. Hvis han derimod kører på udelukkende bolde, så er der intet der kan slå ham ud af fokus, men han skal så til gengæld stoppe ved mig mellem hvert udslag. Jeg har derfor forsøgt at skifte mellem belønning med bold og mad, for at få både intensiteten fra bolden, men samtidig få de flydende udslag. Det resulterer dog i, at han slet ikke vil tage maden ved trækkerne når han opdager dette er belønningen i et udslag. Jeg har forsøgt med mange forskellige slags mad, men resultatet er det samme.
Er der nogle der har været i samme situation og hvad var løsningen for Jer? Eller er der nogle der bare har nogle generelle tanker om det som kunne give en løsning?
Al inspiration er velkommen
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
sep 2007
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 88
Så du tænker, at kalde ham ind når han fravælger en trækker og sende ham ud igen indtil han tager maden, og så sende ham videre til den anden trækker som så giver ham bolden?
Jo, det vil han formentlig gøre, men vil have indlært en rutine hvor han søger tæt ind på mig under øvelsen stadigvæk og vil derfor også gerne have det under træningen med trækkere.
@Zarah
Jeg er ikke helt med på hvad du mener?
jun 2014
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.473
Hvis alt andet er mere spændende, end figuranterne, må du bruge den belønning der virker, selv om det er besværligt.
En af de allervigtigste elementer i øvelsen er hundens ønske om at finde figuranten, så hvis hunden ikke ønsker det, må du gå tilbage i øvelsen og gøre figuranten til det mest fantastiske i verden.
jun 2014
Figuranter er det mest fantastiske i hele hans verden, og han er nærmest ikke til at slæbe væk fra dem, så det er ikke her problemet ligger. Det er når de skal fungere som trækkere problemet opstår. Han vil uden tvivl gerne lege trækkeleg med dem, da dette er noget af det der har størst værdi for ham, og er blevet brugt ved figuranter. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt han vil bytte med en godbid, men det skal helt sikkert prøves. Jeg tænker I har ret i, at det formentlig vil kunne fungere i en eller anden form.
@Zarah
Jeg er med på hvad du mener, formentlig. Det er dog pt. selve løbet der er fokus på, så at han får den korrekte måde at løbe igennem arealet på. Jeg laver frivilligt opsøg ved siden af. Når løbene fungerer vil trækkerne blive placeret således at de ikke står direkte i løbebanen for at koble tingene sammen
jun 2014
Problemet opstår i selve belønningsmomentet. Køres der udelukkende på mad ved trækkerne mister han fokus efter en håndfuld udslag, bruges der skiftevis bold og mad, så fravælger han maden når han kommer ud til trækkeren og konstateres at de vil give ham mad og køres der udelukkende på bold så er der stop ved midterlinien hver gang, det er problemstillingen.
mar 2008
Mens vovse spiser godbidden, pakker figuranten legetøjet sammen og forholder sig passivt.
Hvis han af sig selv mister interessen for legetøjet og slipper det, er det ikke nødvendigt at bytte.
jun 2014
Der er ingen chance for at han slipper en bold, trækketov el. lignende for mad og han mister heller ikke interessen for disse ting af sig selv, så tænker det vil være bedst bare at bede ham om at slippe og så få ham til at forbinde det med at så står den næste trækker klar til ham, det skal i hvert fald prøves!
mar 2008
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
feb 2013
sep 2007
Tænker du skal teste lidt forskelligt og finde en variant, der virker. Måske forsvinder problemet helt af sig selv, når du sætter øvelsen sammen.
feb 2013
aug 2013
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 32
mar 2008
Derudover SKAL hunden tage det legetøj jeg har og ikke stjæle et andet, bare fordi den hellere vil have det.
Dette træner jeg helt ved siden af alt andet og det gør at jeg i de fleste tilfælde kan bytte med hunden og at hunden ved at den ikke bare kan stjæle belønninger den gerne vil have. Hvis den derimod tager min belønning kan det være at den får lov til at få den belønning den helst vil have.
Selvfølgelig bruger jeg kun ting jeg ved min hund vil have som belønning i nogle tilfælde, ellers giver det ingen mening. Stikker ikke hunden en hammer og siger "værsgo", leg med den
Noget jeg er lidt i tvivl om er om trækkerne er synlige for hunden inden den løber derud, eller om hunden løber i lige linje ud mod noget ukendt og rent faktisk skal søge figuranten?
Hvis det er synlige figuranter, ville jeg gøre dem usynlige hurtigst muligt.
jun 2014
Vi er nået dertil hvor trækkerne bliver trukket ind i skoven. Figuranter er aldrig til at tage på andet end færten.
@Mette Marie
Jeg kender godt den metode at træne det på, til dels, men det er ikke en metode der falder i min smag. Jeg er personligt til metoden med trækkere, men der er mange måder at komme til det færdige resultat på.
Vi er ikke i A endnu, vi er kun lige kommet i B fra næste år. Men hele min træningsfilosofi er ikke at træne det minimum hunden skal kunne, men træne efter slutmålet. Han kan godt lave en B-rundering, men hvis han kan lave 20 tomme udslag, så er min logik, at så bør han også fortsat kunne lave det ene tomme udslag. Jeg vil bestemt ikke mene, at træningen bliver forceret fordi man gør det på den måde, så længe hunden er klar til kravene og belastningen i øvelsen, hvilket selvfølgelig kommer an på den enkelte hund
@Siri
Nope, tempo har han i hvert fald rigeligt af i alt han laver! Jeg vil ud og eksperimentere lidt
mar 2008
Jeg mener også at kan man lave en eftersøgning kan man også lave en B-rundering.
Der er nogen der mener at C-runderingen er helt til grin, men jeg har egenlig haft god gavn af den, da det stort set bare er meldingen og den har jeg træner adskilt fra søget (har bringselhund).
feb 2013
"Men hele min træningsfilosofi er ikke at træne det minimum hunden skal kunne, men træne efter slutmålet. Han kan godt lave en B-rundering, men hvis han kan lave 20 tomme udslag, så er min logik, at så bør han også fortsat kunne lave det ene tomme udslag" . uuuhh - her har jeg altså set mange få skudt sig helt gevaldigt i foden og ende med en B-rondering, der aldrig fungerede til konkurrencer og en ommer når det kom til indlæring af eftersøgning i A-klassen. Men det er bare min erfaring- andre har det måske anderledes. Derudover så synes jeg egentligt at der er rigeligt at arbejde med i et B-program, hvis man vil kunne det til UG med kryds og slange.
Jeg har tit denne lille ordveksling i baghovedet. Det var to af mine klubkammerater, der snakkede sammen. Den ene en meget ivrig B-hundefører, der gerne ville gå A-spor uden at have sine oprykninger i hus og spurgte til råds omkring A-sporene. Den anden er en garvet elitehundefører der er fast inventar til DM svarede: 'Kan du lave 200 point til en B-konkurrence ?' Svaret var 'naaaarrrhhh- der er vist et stykke vej op'. Svaret tilbage var; 'Så skulle du måske fokusere på det først'.
@Randi: C-ronderingen er da bestemt ikke til grin. Det er her de nye hunde og førere meget gerne skulle lære at figuranter er superfedt og lære noget grundlæggende om løbearbejde
Og ja, eftersøgningen er er FEEEEDDDDD øvelse og jeg kan godt forstå at det kribler for at komme igang med den. Personligt venter jeg dog til vi rent faktisk er nået dertil i programmet - jeg har så heller ikke følt at min hund var klar til det endnu. Jeg træner ikke efter at min hund skal kunne det minimum som den aktuelle klasse kræver. Jeg træner meget med delmomenter, nørder med detaljer og arbejder på at få grundfærdigheder til at sidde HELT fast inden jeg går videre. Slutmålet har jeg i baghovedet, men mit træningsfokus er delmål. Fx er min hund ikke i tvivl om signalerne stå, sit og dæk og derfor var det da ikke nogen større sag at løbe istedet for at gå i stå/sit/dæk i A-klassen, da jeg testede det af for første gang i onsdags.
Og ja, min hund og jeg havde gevaldig svært ved at få vores to oprykninger i hus; vi fungerede bare ikke særlig godt til konkurrencer og min hund er ikke jordens nemmeste hund at arbejde med for hun lader sig meget let distrahere og vupti så mister man en øvelse
Belønning i eftersøgning