{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.421 visninger | Oprettet:

Hvor meget kan hunden klare {{forumTopicSubject}}

Hej hg!
Af ren nysgerrighed kom jeg til at tænke på hvor meget en hund egentlig kan kapere. Ment som hvor mange forskellige "sportsgrene" kan man dyrke med sin hund?
Der er jo meget at vælge imellem. F.eks. agility, lydighed, redningsarbejde, wheightpull, hyrdning, politihunde arbejde, jagt, rally, slædehunde arbejde (hvad kalder man det?) ja og sikkert også meget andet som jeg har glemt. Men hvor mener du den "generelle" grænse går? Jeg tænker det vel er individuelt fra hund til hund og så tænker jeg også at det måske ikke er så nemt at gå på jagt med en hyrdehund og omvendt smiley og derudover er der selvfølgelig bestemte hunde der egner sig bedst til de forskellige ting smiley men ja hvor meget forskelligt kan man træne med sin hund, og hvad træner du med din?
Selv har jeg planer om agility med min border når hun bliver gammel nok, indtil da bliver det bare noget almen lydighed og så skal hun på får for første gang her i januar smiley i fremtiden synes jeg også det kunne være sjovt med noget redningsarbejde smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget kan hunden klare
  • #3   4. jan 2016 Det kommer da helt an på hunden samt hvornår du vil gøre det med den og på hvilket niveau.
    Vil du "bare" prøve lidt af det hele, gennem hele hundens liv for sjov eller vil du det hele(starter tre sports op) på én gang og være de bedste til det(det mener jeg ikke er godt uanset race og hund) eller starter du med en ting og får godt styr på det inden du begynder på næste sportsgren.
    I bund og grund handler det om hvad er ens ønsker med det man fortager sig og hvordan man griber det an.


  • #4   4. jan 2016 Min chihuahua bliver brugt til rally, rundering, spor, tricks og så skulle hun også have været brugt til agility, men det er for risikabelt når hun har dårlige knæ (dog uden smerter - men det kan jo komme pga. springene).

    Jeg tænker også, at det er meget individuelt. Men de fleste hunde burde kunne kapere det.


  • #6   4. jan 2016 fuldstændigt enig med ag


  • #7   4. jan 2016 De to små og Ida Kristine jeg ved ikke helt om i forstår hvad jeg mener. Jeg ved da godt der er forskel på hvor langt en mops kan komme versus en brugshund. Jeg tænker ikke på hvor ofte eller hvor længe den kan holde ud, men hvor meget den kan forstå oppe i hovedet smiley jeg er såmænd bare nysgerrig - et godt svar kunne være hvad du tænker i forhold til emnet om din egen hund smiley


  • #8   4. jan 2016 Altså min Funky klare fint at skille tingene ad...

  • #9   4. jan 2016 Tak for svar smiley
    AG ja vil man til tops må man selvfølgelig prioritere, det er klart smiley
    Selv tænkte jeg om det kunne være for forvirrende for hunden at træne "mange" forskellige ting, men så længe det er med omtanke, lader det ikke til det smiley ja hvis man aldrig spørger bliver man aldrig klogere smiley


  • #10   4. jan 2016 Hvis man vil noget seriøst, så skal man fokusere på én eller to ting.
    Jeg dyrker mushing, rally og udstilling med Kida, og jeg kan godt mærke at hun ind i mellem blander tingene lidt sammen. Fx tøver hun med at trække når hun skal, fordi hun er hjernevasket til lydighed.


  • #12   4. jan 2016 det kommer jo an på hunden, nogen hunde ville nok ku skelne mellem forskellige ting smiley

  • #13   4. jan 2016 Min FT Cocker bliver brugt til agility (stævner), tricks (avancerede), dogdancing (forhåbentlig også konkurrencer, når vi når så langt), og så er hun (forhåbentlig) godkendt redningshund indenfor Beredskabet og eftersøgningshund indenfor Missing People her til foråret, hvor hun skal til prøve.
    Jeg har også tænkt lidt over at begynde til rally, men så mange penge har jeg altså ikke, og så bliver det nok også for meget - for mig. smiley
    Maggie kan uden problemer skelne. Min mor og jeg har dog også gjort meget ud af, at have bestemt tøj til hver "gren". Når det er redningsarbejde, så har mor sin uniform på (der lugter af røg smiley ), når jeg træner agility, så har jeg en bestemt jakke på, og når det er dogdancing/tricks er der ikke noget bestemt. Jeg aner ikke, om det gør en forskel på Maggie, men skelne kan hun altså smiley


  • #14   4. jan 2016 Det kommer meget an på hunden. Der har været meget stor forskel på de hunde jeg har haft, selvom det har været samme køn og stort set samme race (tervueren og groenendael).

  • #15   5. jan 2016 Jeg træner 3 ting med min Flatcoat Homer som i dag er 3½ år gammel
    Han er A-hund I DCH-regi (incl spor, felt og eftersøgning) , Rallyhund (expert klassen) og så træner jeg også retriever træning
    Tror ikke det er noget problem at træne flere ting - så længe hunden synes det er sjovt smiley


  • #16   5. jan 2016 Kommer selvfølgelig an på hunden, men..

    Kommer i den grad også an på fører. Er den en dygtig fører kan de klare en del, med en middelmådig fører har de rigeligt med bare at lære en af tingene.


  • #17   5. jan 2016 Som de andre skriver, så er det meget individuelt.

    Min Lanka er superskarp, og hun er fuldstændig ligeglad med, hvad vi laver, bare hun får lov at arbejde sammen med mig.

    Aqui er et fjollehoved en stor del af tiden, men det er klart nemmeste at holde hans træningsglæde og iver helt i top, hvis jeg laver alsidig træning. Ikke kun ved at skifte mellem forskellige discipliner (men det gør vi bestemt også) med også ved at sørge for, at hver eneste træningssession bliver afvekslende.

    Både Aqui og Lanka har konkurreret i alt fra agility, over lydighed og rally - til tricks, og har derudover gået spor, lavet dogparkour, været på brugshunde-kursus osv.

    Med Zeven var planen at træne mere målrettet DKK-konkurrence-lydighed, men efter jeg har opdaget, hvor sjovt han bare synes det er, at få lov til at komme op i tempo og arbejde mere selvstændigt, ja, så er jeg altså "kommet til" at melde ham på pre-school i agility. Og jeg indrømmer, at der også allerede er røget lidt trick med ind i trænings-repertoiret smiley


Kommentér på:
Hvor meget kan hunden klare

Annonce