{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.879 visninger | Oprettet:

Indavl - hvor lidt/meget? {{forumTopicSubject}}

Hej HG,

Min veninde har købt en hvalp med dkk stambog.
Jeg kan så se at hvalpens far også er far til moren.

Kan det virkelig være rigtigt at man "må" det?
Synes ikke rigtig jeg kan læse mig frem til andet end man ikke bør avl tættere end "fætter/kusine".

Hvornår slår dkk ned på indavl, altså hvor slemt skal det være?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indavl - hvor lidt/meget?
  • #1   4. nov 2023 Altså med mit kendskab til DKK,så slår de ikke ned på en dyt.

    Det er den slags køber skal undersøge inden, ellers sidder de i saksen.


  • #2   4. nov 2023 Anne - utroligt. Troede ikke det var "lovligt" at avle så tæt familie. Troede faktisk man ikke ville få lov til at få tavle på hvalpene

  • #3   4. nov 2023 DKK siger, at indavl ikke er for nybegyndere smiley

    https://www.dkk.dk/alle-emner/opdræt/indavl


    profilbillede
  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #4   4. nov 2023 DKKs anbefaling er at man holder indavlsgraden under 6,25. Her er den 25.
    Og så er den genetiske indavl jo langt højere, da der kun gåes ud fra 3 led.
    Det er jo noget hvalpekøber skal være opmærksom på inden køb, men jeg vil så påstå at ingen tænker tanken om at moren er parret med sin far. Og jeg synes det er ekstremt dårligt hvis ikke opdrætter har oplyst om det inden salg. Netop fordi det er så grel en overskridelse.
    DKK stambogsfører alt, der kommer højst en advarsel/løftet pegefinger til opdrætter hvis det opdages eller der er nogle der gør opmærksom på det.
    Kun ved gentagne overskridelser skrider DKK til diciplinærsag.
    Jeg håber ikke det er en race med mange sygdomme.


  • #5   4. nov 2023 DKK er i hvert fald ikke en garanti for hverken kvalitet, eller etisk forsvarlig avl...

  • #6   4. nov 2023 Hvis linjerne er sunde og raske, så kan jeg nu ikke se problemer ved linjeavl, men hvis man har noget "skidt" i sine linjer, så skal man holde sig fra det.

  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #7   4. nov 2023 Anni: jeg tror efterhånden ikke der er linjer der ikke er befængt med sygdom i FCI og særligt DKK regi. Dertil har danske opdrættere været for ligeglade. Alle racer er ramt nu til dags.
    Men ellers er indavl ikke et problem, hvis hundene man dobler på er sunde. Men det er desværre ved at være en sjældenhed, også fordi den reelle indavlsgrad er så meget større og nu begynder at give problemer i snart sagt alle racer.


  • #8   4. nov 2023 Tror ikke opdrætter har nævnt noget om det. Har ikke spurgt hende, jeg har ikke sagt noget til hende, min veninde er ligeglad med tavle.

    Forældrene er ikke testet for noget som helst. Eller jo hannen er testet for at begge testikler er nede....


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #9   4. nov 2023 Julia: ja og opdrætter har sikkert også faren kunne det lyde til. Hader hader HADER avl opdrættet efter laveste fællesnævner og ikke engang DKK gør noget som helst, for at få sunde hunde ud i sidste ende.

  • #10   4. nov 2023 Cookie - ja, det tror jeg. Opdrætter påstod til min veninde at de opdrættede udstillingshunde. Ikke én er udstillet.
    Opdrætter har endda dkk uddannelsen og kennelmærke smiley


  • #11   4. nov 2023 Hvilken race er det? Altså er det en antalsmæssig lille race?
    DKK er lidt mere large i de små racer. Jeg vil næsten formode at opdrætter modtager en hilsen fra DKK, hvori der står at det ikke er ok ifølge DKK's etiske anbefalinger.


  • #12   4. nov 2023 Man får en advarsel fra DKK ved sådan en parring, that's it!

    Personligt ville jeg løbe skrigende bort fra sådan en parring.
    Kuldet vil have dobbelt op på alt for mange dårlige ting.
    Årsagen til den stigende sygdom i DKK-hunde er indavl. Selv hunde med en statistisk indavlsgrad på 0 (som er det DKK regner med) har en reel genetisk indavlsgrad langt højere. Min Iza havde fx 30% indavlsgrad genetisk. 0% ifølge hundeweb. Man kan ikke regne med hverken DKK eller hundeweb ift indavl. Der skal dna-testes for at kende graden. Hunde nedarver nemlig ikke statistiske andele.
    Både Iza og hendes bror døde med 5-6 år af cancer. Indavl er ikke for sjov.


  • #13   4. nov 2023 Det er mexicansk hårløs. Tror umiddelbart at det er en lille race. Jeg synes dog stadig det er vildt, at man vælger far parre sin egen datter uanset.

  • #14   4. nov 2023 Tror ikke min veninde ved noget om det. Hun har købt hvalpen, fordi hun blev forelsket.

  • #15   4. nov 2023 Ingen opdrætter med respekt for sig selv, sin race eller sine købere laver sådan en kombination. Ingen.
    Det må være en fejl, som skulle have været afbrudt.

    Genetisk variation er fuldstændig essentielt hvis racerne skal overleve. Vi er godt i gang med at nedbryde dem fuldstændigt, og det her eksempel er helt ekstremt.
    Få din veninde til at dna teste hvalpen med embark breeder kit. Så kommer der fakta på bordet.


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #16   4. nov 2023 Ja jeg må nok indrømme at trods jeg på ingen måder er indavlsforskrækket, så ville jeg ikke have en hvalp efter en sådan kombination, og det uagtet hvor lækker hvalpen fremstår.
    Det er virkelig skidt.


  • #17   4. nov 2023 Og så på en tæve der var knap 16 måneder, da hun fik kuldet smiley

  • #18   4. nov 2023 Og så på en tæve der var knap 16 måneder, da hun fik kuldet

    smiley smiley smiley


  • #19   4. nov 2023 Men så giver det jo fin mening at man giver en køber hvalpen med hjem efter kun et besøg, for der er ingen skrupler ved den avler, med den type parring

  • #20   4. nov 2023 Min veninde har slet ikke tænkt tingene igennem. Hun er ligeglad med tavle, så det er ikke derfor hun har købt der.
    Jeg tror hun har fået hvalpen til nedsat pris, for den er fuld pelset. Ellers så ved jeg ikke lige hvorfor hun har købt derfra.

    Ja, moren til hvalpene har samme fødselsdag som min Luna smiley


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #21   4. nov 2023 Hold da kæft hvor er det useriøst smiley smiley smiley smiley

  • #22   4. nov 2023 Jeg er fuldstændig enig.

  • #23   5. nov 2023 Jeg finder det uetisk på så mange planer at jeg slet ikke ved hvor jeg skal starte....

    Jeg ved snart ikke om jeg kan blive ved med at anbefale DKK tavle.... hvad gør I andre?
    Det er jo slet ikke lig med noget godt altid og hr og fru dk tjekker jo ikke alle disse ting, mest fordi få ved hvordan osv



  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 21 Svar: 2.356
    #24   5. nov 2023 Man kan jo desværre heller ikke tjekke noget, hvis man ikke er medlem smiley

  • #25   5. nov 2023 Jeg er også meget forbløffet over det. Min veninde er ikke medlem af dkk. En ting er at hun er meget spontan i indkøb af hund, så ville ikke kunne hjælpe hende med at tjekke. En anden ting er at jeg aldrig i min vildeste fantasi ville tænke at man lavede sådan en parring

  • #26   5. nov 2023 Min veninde har skrevet under på er dokument, hvori der står at hun ikke kan "reklamere" for hvalpen, hvis der er fejl og mangler, så kan det ikke falde tilbage på opdrætter...
    hvalpen er solgt som 8 ugers, men er fra 16 august.


  • #27   5. nov 2023 De var heller ikke vaccineret, kun chippet. Fandme lusket

  • #28   5. nov 2023 Sådan et dokument holder vist ikke i retten, gør det? Man kan ikke stille en køber dårligere end købeloven?

  • #29   5. nov 2023 Der er 2 års reklamation no matter what. Hvorfor skriver man i øvrigt også under på sådan noget?
    Der er ingen lovkrav om vaccination og or ekur. Kun chip. Så her er der ikke noget at komme efter.


  • #30   5. nov 2023 Jeg har lovet hende at undersøge tingene lidt. Synes fandme det er frækt at snyde folk på den måde.
    Min veninde har nogle udfordringer, så hun har nok ikke turde at gøre andet end at skrive under.


  • #31   5. nov 2023 Det giver mening. Ja egentlig burde den vendes med DKK. Kan ikke forestille mig at de er begejstrede. Hverken over kontrakt eller indavl.

  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #32   5. nov 2023 Er den så overhovedet solgt med en DKK købskontrakt..? For er den ikke det er der endnu større grund til at kontakte DKK, da det ikke er lovligt, ej heller for ikke kennelmærkeindehavere.

  • #33   5. nov 2023 Cookie, det ved jeg faktisk ikke. Hun fik ikke en kopi af kontrakten..... Idet mindste er hunden blevet omregistreret.

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 21 Svar: 2.356
    #34   5. nov 2023 Det lyder da helt sort - inkl at hun ikke fik en kopi af kontrakten smiley

  • #35   5. nov 2023 Lens, for at være helt ærlig aner jeg det ikke. Jeg går selv med en masse tanker omkring hvad jeg skal når vi engang skal have en hund igen, og det er faktisk svært at finde opdrættere der tjekker for alt relevant, ikke laver indavl, bruger alt for unge hunde, går op i at sindet altså også skal vægtes højt, så man ikke får alt for sensitive hunde. osv osv.

    Det sker jeg snakker med folk om hvilken opdrætter de skal vælge, og pt. kan jeg bare sige, det ved jeg ikke, eller du kan vælge den der, men...

    Jeg er der hvor jeg overvejer at få en internathund eller omplacering næste gang, fordi jeg alligevel efterhånden ikke stoler på DKK's stamtavler, og rigtig mange alligevel ikke tjekker for noget som helst.


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #36   6. nov 2023 I skal henvende jer til DKK. Det er simpelthen ikke ok at sælge hund på den måde. Og man SKAL have en DKK kontrakt. Det ved opdrætter også. Der er så mange ting der stinker i det foretagende der, og det skal stoppes.

  • #37   6. nov 2023 Jeg skal lige snakke med hendes veninde, som var med dernede.
    Der er mange ting vi er uenige i, omkring hvorfor man køber en hund fra et sted, man selv mener er SÅ dårligt at man melder det til dyreværnet.
    Så jeg skal lige have hendes anmeldelse samt billeder, så kontakter jeg dkk. Min veninde ønsker ikke at deltage i det selv, desværre da det trigger hendes ptsd


  • #38   6. nov 2023 Meld hende til DKK også!

  • #39   6. nov 2023 Louise, det gør jeg også. Tænker at jeg vil sende anmeldelsen med billeder til dkk også. Plus skrive det med kontrakt og sådan til dem.

    Dog har hun fået hvalpen billigt, fordi hun ikke vil udstille hende. Men derfor skal opdrætter stadig betale hvis hvalpen fx får PL ikke?

    Hvalpen er blevet solgt uden sundhedsbog, så min veninde tog hende til dyrlæge med det samme, da hun fik hende, da hun jo var bange for at hun i princippet kunne dø imorgen. Især når hun havde skrevet under på de papirer hos opdrætteren. Hvalpen er i tip top stand, dog med underbid.


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #40   6. nov 2023 Det er så dumt at det skriger til himlen, fra opdrætters side. Opdrætter skal betale for alt der ikke er noteret som nedslag i pris pga xxxx. Får hunden problemer med underbid, ville opdrætter ikke skulle betale hvis det var noteret med afslag i kontrakten.


  • #41   6. nov 2023 Det ville godt nok være 'nice' hvis det var lidt sværere at stambogsføre hvalpe i DKK så en DKK stambog rent faktisk var et kvalitetsstempel. Håber DKK i det mindste tager affære her og smider vedkommende på porten.

  • #42   6. nov 2023 Engang var DKK garant for kvalitet. Men grådigheden har vundet over etikken og der sælges ud til alle. Bare der kommer penge i kassen smiley Som JEG ser det, startede nedturen i den periode hvor DKK, på medlemsmøder, kundgjorde at, stort set, alt ansvar skulle tilbage til opdrætterne. DET kan mange opdrættere ikke finde ud af og nu er DKK så pengefikseret at de ikke tør trække i land.
    Når det er sagt, kan jeg ikke, selv med min bedste vilje, se hvad alternativet til DKK er. Jo, andre FCI tavler, men ikke her i landet.
    Jeg tænker at min næste hund (hvis jeg skal have igen grundet alder, for Laura og Murphy bliver MEGET gamle), så bliver det internat eller en gammel omplacering! Og så blæser jeg på tavle!!


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #43   6. nov 2023 Desværre skal der rigtig meget til før man ryger ud af DKK. Selv for 20 år siden var det svært at blive sat udenfor døren.
    Nu får man en advarsel og så er den skid slået.
    Jeg har skrevet det før, men jeg køber ALDRIG en dansk hund igen.


  • #44   6. nov 2023 Som denne tråd har udviklet sig smiley

    Så køber jeg da bare en blandings-hund ... ( med god samvittighed ) .... de virker til at være lige så sunde og raske , som en DKK hund..... ( eller sundere ) .... ? smiley

    Men det er såmænd ikke noget nyt for mig .


  • #45   6. nov 2023 En dkk stambogsført hund er, alt andet lige, det bedste valg, hvis man altså bruger stambogen til det den er god til, dvs til at se hvad der ligger bag hvalpen! Jeg er træt af at man skal være medlem for at komme på hundeweb, men det skal man altså og så er det ikke dyrere, det tror jeg de fleste kan få råd til!
    Uden stambog er det et spil i lotteriet!
    Jeg er heller ikke imponeret af DKK, men uden bog er endnu værere!


  • #46   6. nov 2023 Så fordi DKK tillader dårlig avl, så kan man lige så godt støtte dårlig avl uden tavle....? Det giver nul mening for mig.

    Tavlen er jo stadig et redskab.


  • #47   6. nov 2023 Jeg kender heldigvis rigtig mange dygtige DKK opdrættere og min næste paps bliver også fra DK. Det skræmmer mig ikke.

    Der er brådne kar alle vegne. Jeg tænker kan hun ikke opdrætte under dkk, skifter hun vel bare klub til en af de andre.


  • #48   6. nov 2023 Stambogen er jo kun et redskab man kan bruge til noget, hvis opdrætterne også gør det. Og det gør en stor del altså ikke.. Ikke nok i følge min mening i hvert fald.
    Samtidig kan man jo ikke stole på hvad der står i den, For som Malene så fint siger, så kan der være en god procent indavl, selvom hundeweb siger 0%, hvordan skal jeg som køber kunne komme udenom det, hvis ikke opdrætterne dna tester?
    INGEN bruger mentalbeskrivelse i de racer jeg interessere mig for, nogle af racerne bliver endda testet for nul og niks inden avl, så er stamtavlen jo intet værd. Så betaler jeg overpris for ikke at ane hvad jeg reelt køber.

    Jeg er 100% fan af stamtavle og det redskab det burde være, så man kan tjekke for indavl, test af sygdomme osv. Men når den ikke bliver brugt til det, er det jo bare et stykke papir med fine navne på.

    Og ja man kan argumentere for at opdrætterne selv kan vurdere deres hunde, at man jo tjekker for sind på bl.a. udstilling, sandheden er bare at det kan opdrætterne ikke. For ligesom med ansvar tilbage til opdrætterne på det fysiske, så er det altså bare ikke sådan at opdrætterne har en skid forstand på psyken, og hvad de kan leve med, er ikke ensbetydende med andre hverken kan eller bør leve med.

    Så om jeg vil gamble med en DKK hund eller en uden tavle, kan i sidste ende komme ud på et efterhånden.


  • #49   6. nov 2023 Vrøvl, du må jo gå udelukkende efter hunde hvor de test du efterspørger er udført! Det er faktisk ikke så svært, men ok, det kræver da at man gider gøre lidt selv!
    Jeg har lige købt pudel, der er stort set ikke nogen avlsrestrektioner, men der er faktisk en del som undersøger for det jeg mente var relevant, det var ret simpelt at udelukke dem som ikke gjorde smiley


  • #50   6. nov 2023 Bodil sådan en opdrætter findes pt ikke. I hvert fald ikke i DKK i de racer jeg vil have. Og jeg vil da mene jeg har undersøgt en del igennem de sidste mange år.
    Jeg er da glad for, hvis der findes opdrættere i andre racer der kan leve op til det, for der er ikke nogen hos mine.

    Der er opdrættere jeg godt kunne købe fra, fordi det jo nu engang er det bedste man kan få i racen, men jeg har nok bare for høje krav smiley


  • #52   6. nov 2023 Må man godt sælge uden sundhedsbpg, hvordan kan man så bevise at hvalpen er lovmæssig vaccineret f.eks??

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 21 Svar: 2.356
    #53   6. nov 2023 DKK-tavle er ingen garanti for kvalitet - men fald nu ikke i den anden grøft og tænk, at har en hvalp DKK-tavle er det nok elendigt opdræt smiley
    Som Bodil skriver, er fordelen ved en DKK-hvalp STADIG, at man kan tjekke anerne og sundhedsundersøgelserne (inkl. at de evt. ikke er lavet).


  • #54   6. nov 2023 Hvalpen skal altså ikke være vaccineret ved salg;) den skal være chippet, men vaccine er der ingen lovgivning om;)

  • #55   6. nov 2023 Isabelle det siger jeg heller ikke. Jeg siger bare at det kun er en hjælp hvis opdrætterne faktisk bruger det, og det er så bare ikke det jeg ser at de gør. Eller jo nogle gør da noget, men der er som sagt ingen opdrættere pt i de racer jeg har kig på, som kan leve op til de krav jeg har (som jeg i øvrigt ikke føler er urimelige). Og det må jeg jo så bare acceptere, og vælge ud fra det.

    Julia, Lucky lever jo forevigt, så jeg har god tid smiley jeg ved jo du vil leve op til mine krav, så hvis du bliver opdrætter, kan jeg da tælle til én opdrætter i DKK der kan. Men hvem ved om der skulle komme flere en dag, det håber jeg da smiley


  • #56   6. nov 2023 Isabelle - man kan kun tjekke sundhedsundersøgelser for de ting, som DKK anbefaler racen skal tjekkes for på Hundeweb.

    Jeg får hjertescannet mine avlstæver, fordi internationale hjertedyrlæger melder om
    et stigende antal Whippets med hjerteproblemer, men resultaterne kan ikke registreres på hundeweb smiley

    På trods er det ikke andre fornuftige alternativer for min race end en FCI tavle og heldigvis har vi en stor international database, hvor indavlprocenter kan tjekkes


  • #57   6. nov 2023 Salla, som Bodil skriver, så skal de ikke være vaccineret
    Vil man ikke have sundhedsbog, men alligevel vaccinere, kan man få pas eller et vaccinationsbevis.

    Jeg har aldrig fået sundhedsbog hos de hvalpe jeg har købt.
    Synes ikke at sundhedsbog er 5 potter Pis værd.
    Jeg har altid bedt om et pas i stedet for


  • #58   6. nov 2023 Anni
    Du behøver ikke gentage hvad Bodil skrev, jeg er fulgt ud i stand til at læse det hun skrev smiley smiley smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 21 Svar: 2.356
    #59   7. nov 2023 "Isabelle - man kan kun tjekke sundhedsundersøgelser for de ting, som DKK anbefaler racen skal tjekkes for på Hundeweb."

    Det er jeg med på - og kan huske eurasierklubbens arbejde for at få øjenlysning med på hundeweb.


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #60   7. nov 2023 Det er SÅ meget op ad bakke hos DKK med hensyn til sundhedsregistrering. Og vi er nok det land i EU der har de dyreste hvalpe. Men DKK vil først sundhed når de er presset godt og grundigt op ad muren, og så er det i stedet symbolpolitik der kommer, fremfor et super tiltag.

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 21 Svar: 2.356
    #61   7. nov 2023 Man skulle tro, at DKK var engageret og interesseret i at stå for sundhed og kvalitet i avlen - ville tage imod aktive specialklubbers ønsker om at få sundhedsoplysninger på hundeweb med kyshånd. Sådan er det ikke helt smiley
    Dog skal jeg ikke klage på vegne af egen race. Vi har fem sundhedstjek på hundeweb og har ikke behov for flere.

    PS. Da vi fik øjenlysning på, var ikke alle eurasierfolk begejstrede. Nogle var bange for, at racen fremstod voldsomt sygdomsramt, når vi ønskede fem undersøgelser smiley


  • #62   7. nov 2023 Det sjove er jo, at havde der ikke været stambog på hunden tråden handler om, så havde ingen opdaget at det var en far/ datter parring smiley
    Men den havde jo været langt sundere, for den var uden stambog smiley


  • #63   7. nov 2023 "Isabelle - man kan kun tjekke sundhedsundersøgelser for de ting, som DKK anbefaler racen skal tjekkes for på Hundeweb."

    Med mindre det er lavet om inden for de senere år, er det ikke helt rigtigt. Man kan godt få i hvert fald de mere almindelige undersøgelser på, selv om der hverken er krav eller anbefaling for dem. Pyreneerhunde har kun krav om hd, og ingen anbefalinger, men jeg og flere andre har også fået lavet røntgen for ad og ocd, og de resultater kommer på.


  • #64   7. nov 2023 Kunne det ikke være en mulighed, at raceklubberne kunne tilbyde at registrere sundhedsundersøgelserne for egne racer og have dem liggende frit tilgængeligt ?'
    Det synes jeg ville være en rigtig god ide.


  • #65   7. nov 2023 Lene - Jeg ved at en masse sundhedsresultater ikke kan registreres under min race desværre smiley
    Det er meget populært at teste for sygdommene i Tyskland fx


  • #66   7. nov 2023 Lene - Du har ret HD, AD, OCD og øjenundersøgelse kan alle få registreret, jeg har bare været så fokuseret på, at det som virkelig er relevant i min race ikke kan smiley

    Det er så ærgerligt at man ikke få registreret andet, der kunne være langt mere relevant.
    For whippets ville som sagt hjertescanning være relevant og rygfotografering med en graduering som hos gravhundene kunne også være langt mere relevant end de ting, der kan registreres.

    På den længere bane ville en lang række arveanlæg også være interessante, men de skal så lige lokaliseres på DNA'et først og det har nok lange udsigter, det kan være eksempelvis kryptorkisme og en række autoimmune sygdomme


  • #67   7. nov 2023 Bodil jeg tror da ikke der er nogen i tråden som jeg ser det i hvert fald der påstår at dem uden tavle er sundere.
    Jeg siger egentligt bare at mange opdrættere i nogle racer alligevel ikke udnytter de redskaber de har, så det er et ligeså stort gamble om man får en sund hund med tavle som uden.
    DKK gør jo ikke noget ved det, jeg ser hunde der blive brugt der enten er tæt familie, alt for unge, syge, ikke tjekkede osv. DKK er da ligeglade så længe de får penge i kassen.

    Den dag DKK KRÆVER sundhedstest, mentalbeskrivelse og dna test på både renracethed og indavl (og de sygdomme man kan tjekke for en given race via dna) der står jeg 100% bag dem. Men indtil da er jeg altså bare ikke ved at falde bagover af begejstring for deres arbejde.
    Bare se på udstillingerne, man skulle tro det var nemt at gå op i at hundene er sunde, ikke for tykke osv. Og alligevel er det hunde der er alt for tykke, helt deforme osv. Der vinder. Det duer jo ikke.


  • #68   7. nov 2023 Kirsten, det er da ærgerligt, at nye undersøgelser er svære at få lagt på hundewebben, da der jo kommer mulighed for mange nye dna undersøgelser.

    Hvad med det punkt under sundhed, der hedder øvrige, er det kun for testikelundersøgelser ?


  • #69   7. nov 2023 Julia mener du at tyskerne tester for mere, eller at det er populært at tage til Tyskland og få testet sin hund ?

    Er det krav for tyskerne, eller gør de det bare ?


  • #70   7. nov 2023 Det kan aldrig være lige så stort et gambel! Du har muligheden for at undersøge når du har en stambog! Det har du IKKE uden bog! Du har også muligheden for at undlade at købe hos de opdrættere som ikke undersøgerfor det du mener er relevant!
    Så helt ærligt! Det er altså ikke rigtigt at det er “lige så stort et gambel”
    Igen, jeg er bestemt ikke enig i DKK’s manglende krav, men hvis hvalpekøbere kræver sundhedsundersøgelse, så vil opdrættere blive nødt til at udføre dem!
    Bare at læne sig tilbage og sige, det kan jo være ligemeget! Det løser i alt fald ingen ting.
    Stil krav!


  • #71   7. nov 2023 Lene - tyskerne undersøger for mere. Jeg er faktisk ikke klar over om det er et krav, det tror jeg ikke det er.

  • #73   7. nov 2023 Jeg vil nu ikke alene give DKK skylden for manglende
    sundhedsundersøgelser/registreringer.
    Det er jo lige så meget raceklubbernes skyld. Nogle af klubberne er bedøvende ligeglad og andre ligefrem stritter imod.


  • #74   7. nov 2023 Jo, må blankt erkende at jeg med begge mine racer vælger at købe i udlandet fordi de opdrættere, der findes i DK af begge racer ganske enkelt ikke er seriøse. Så jeg stemmer med fødderne og køber ikke hund i DK.
    Dobermann: Issues med sundhed og manglende brugsegenskaber. Danske opdrættere fokuserer primært på udstillingsresultater når de skal vælge avlsdyr og alt for mange hunde bliver kun 5-7 år gamle før de dør af dårligt hjerte og opdrætterne gør ikke rigtigt noget seriøst for at undgå det. Selvom det jo ikke er raketvidenskab at undgå og en Dobermann kan sagtens blive 12-13-14 år gammel.
    Irsk Terrier: Mentaliteten halter hos de danske hunde - sorry, men det synes jeg altså. Nok er racen egetkønsaggressiv, men den skal ikke være sådan et hysterisk hakkebræt der ryger frem efter alt og alle. Den skal heller ikke være bange for høje lyde eller mørke huller. Den skal være frygtløs og fandenivoldsk.


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #75   7. nov 2023 Det burde være muligt at få registreret ALT inkl DNA tests fra anerkendte laboratorier og udtaget af dyrlæge.
    De har jo undersøgelserne liggende bare ikke på alle racer.
    Det er håbløst at komme igennem specialklubben og derefter DKK mange gange, da det netop frygtes at jo flere sygdomme vi lister der bør testes for, jo mere syg fremstår racen (hvilket den jo også er i et vist omfang) og det kan koste på salg af hvalpe. Så længe vi lader som om vi er seriøse og tjekker for det mindst mulige kan vi jo fortsætte med at avle på ikke tjekkede hanhunde, røde poter, skjoldbrusk og bugsspytkirtelproblemer osv osv.
    jeg ville ønske dyrlæger havde et system til at registrere sygdomme hos DKK hunde.


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #76   7. nov 2023 Man skal jo lige huske at i specialklubberne er det allerhyppigst opdrættere af racen der sidder i både bestyrelse og i udvalg. Og ja, man kunne jo fristes til at sige de er inhabile, når det kommer til beslutninger til gavn for sundheden, da de jo oftest også er dem der stemmer nej tak til indgreb.

  • #77   7. nov 2023 Mette: Hvilke opdrættere af Dobermann kan du anbefale hvis man gerne vil have en sund hund, men ikke behøver en super hardcore brugsudgave?

  • #78   7. nov 2023 @77: Har sendt dig en pb smiley

  • #79   7. nov 2023 Mange tak. Jeg kigger lige på den senere. smiley

  • #80   7. nov 2023 Apropos Mentalbeskrivelser - så har jeg forsøgt at inspirere/motivere til, at det i det mindste blev lidt mere almindelige for MAS`erne. Bla fordi jeg selv har mødt adskillige eksemplarer af racen, der havde virkelig uønsket mentalitet.

    Men der er overhovedet ikke opbakning til det - eller interesse for det - blandt opdrætterne. Én skrev, at "det jo ikke var nødvendigt med mentalbeskrivelse, når vi har en racestandard" smiley
    En anden, at opdrætterne naturligvis kendte deres hunde godt nok, til at vurdere deres mentalitet ift. brug i avl.

    Jamen altså - jeg bliver SÅ træt!!!


  • #81   7. nov 2023 Karina det er også lidt den jeg møder, og så at man ikke kan bruge mentalbeskrivelsen til selskabsracerne, for det er jo ikke lavet relevant til dem smiley
    og det kan man jo så være enig eller uenig i, men i stedet for så at prøve at få lavet en mentalbeskrivelse som de føler er passende for en selskabshund, så "kender de dem jo godt nok selv"... Det gør nogle af dem da måske også. Men jeg ser altså også en del med et lidt for skrøbeligt sind, eller som er decideret bange for dommeren, det duer altså ikke at have en SELSKABShund der trygger sig, fordi der er en der der kigger på den. smiley
    Og når hundene nu ofte kun bliver brugt til udstilling, og ikke anden sport, så er det bare en smule svært virkelig at vurdere og finde det jeg ønsker mig af en hund..
    For jeg har efterhånden lært, at jeg ser lidt anderledes på hvad et godt sind er, en nogle andre.


  • #82   7. nov 2023 Karina, min mening om dem er både og
    Desværre er det sådan, at man kan træne til mentalbeskrivelsen


  • #83   7. nov 2023 For mange opdrættere lider af kennelblindhed

  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #84   7. nov 2023 Anni, det vil jeg også tro at langt de fleste med avlshunde vil gøre. Altså træne elementerne så godt det nu kan lade sig gøre.

  • #85   7. nov 2023 Jeg kender en nordmand der trænende sin Laekenois op til at komme gennem mentalbeskrivelsen.
    Den havde lige som alle andre Laekenois et træls sind.


  • #86   8. nov 2023 Jeg er lidt usikker på hvor meget en mentalbeskrivelse vil hjælpe hvalpekøbere, da der jo er stor forskel på hvordan individer fra samme kuld falder ud.
    F.eks MAS er nogle fra et kuld helt fantastiske mentalt og andre fra samme kuld forfærdelige mentalt.
    Jeg tager det som en selvfølge at man ikke avler på dårlig mentalitet.
    For så får opdrætter da hurtigt et dårligt rygte.
    Men tænker altså også at man som hundeejer har et ansvar for hvilken adfærd ens hund udviser. Ofte er hundeejere for dårlige til at aflæse deres hund og dens signaler og så eskalere dårlig adfærd.

    Angående Papillon møder jeg mange fine velfungerende og dygtige hunde til træning, kurser og stævner. Men aner faktisk ikke om de er fra danske opdrættere.

    Jeg tænker at DKK er en forretning der skal drives. Så der skal penge i kassen. Hvis der skal tastes flere oplysninger på de enkelte hunde, koster det mere.
    Stilles der for høje krav, bliver specielklubberne eller medlemmerne sure og trækker sig = færre penge i kassen = fyringer/besparelser i DKK.
    Jeg ser blot DKK stambogen som et brugbart redskab hvor jeg selv skal lave research og bestemt ikke som blåstempling af noget som helst.
    At købe blandinger uden stambog giver bare ingen muligheder overhovedet.


  • #88   8. nov 2023 #87
    Det er vel meget normalt at betale for at få en ydelse. Der sidder jo nogle ansatte og taster alle de oplysninger du kan finde på hundeweb. De personer kræver løn.
    Et medlemskab af DKK koster vist ca 50 kr om måneden, så det er jo ikke alverden.

    Måske tyder jeg ikke mentalbeskrivelserne ret godt, men syntes faktisk de forvirrer mere end de gavner smiley
    Nogle hunde med et dårligt temperament går fint igennem og andre gode hunde er langt fra ønskeprofilen.
    Måske er det bare nemmere når man kigger efter konkurrencehunde for det er svært at skjule dårlig mentalitet ude ved stævner.
    Troede det var lidt det samme på udstilling. Men man kan selvfølgelig aflede meget med en godbid på snuden hele tiden.

    Gav mental beskrivelsen en klar indikation om Julias mentalitet? Så du ikke havde valgt den opdrætter?
    Jeg kender ikke dig eller din hund så ved ikke hvilke issues der er.
    Jeg kigger selv grundig på forældredyr til konkurrencer og træning. Meget gerne når de ikke lige er på banen. Resultater kan man jo let se. Men hvordan de håndtere stress og uro, andre hunde og masser af mennesker ser man ikke altid på resultaterne.
    Jeg oplever nu at opdrættere ofte er meget ærlige omkring deres opdræt i de racer jeg går efter.
    Også er det vigtigt at huske på at den perfekte hund ikke findes. Der vil altid være et eller andet der lige kunne være lidt bedre.
    Selvom jeg selvfølgelig selv mener mine hunde er perfekte smiley smiley


  • #90   8. nov 2023 "F.eks MAS er nogle fra et kuld helt fantastiske mentalt og andre fra samme kuld forfærdelige mentalt.
    Jeg tager det som en selvfølge at man ikke avler på dårlig mentalitet."
    At kuld falder vidt forskelligt ud vidner om at der avles i 'øst og vest'. Det er så også forventeligt i en race,der jo strengt taget ikke er rigtig veletableret endnu.
    Det er lidt noget andet i en tussegammel race som fx Irsk Terrier; her har man et ret godt billed af hvilke temperament man gerne vil have smiley Og målet er jo at lave dette temperament i alle hunde i alle kuld. Man er ikke rigtigt i mål hvis det fx kun er halvdelen af et kuld, der rammer inden for skiven. Så er ens avlsdyr ganske enkelt ikke gode nok.
    Om mentalbeskrivelser direkte kan hjælpe hvalpekøbere: Jo, hvis opdrætterne er samvittighedsfulde og bruger det som værktøj når de udvælger avlsdyr og kombinatiner. Man skal selvfølgelig ikke bruge hunde der rammer udenfor skiven eller som falder igennem på kritiske egenskaber. Man skal også forstå at det ikke kun er avlsdyr der skal testes. Man skal simpelthen have så mange dyr som muligt testet og gerne hele kuld. Det giver en meget højere sikkerhed på resultatet og et billed af om man er på vej i den rigtige retning.
    Det er desværre åbenbart meget svært for rigtig mange opdrættere at forstå hvad det er en mentalbeskrivelse kan hjælpe dem med. Den der som Solvej også har hørt med at jamen temperamentet er jo beskrevet i standarden og man kender jo sine hunde den vidner i den grad om det. Lever deres hunde op til standarden mentalt og tager de nogensinde konsekvensen af det, hvis den ikke gør? Fx lader de være med at avle på en tæve der fx er bange for store mænd fordi 'der var engang en stor mand med skæg der gjorde den forskrækket'. Næppe.
    Når jeg skal købe ny hvalp så vil jeg faktisk gerne have en høj sikkerhed for at den hvalp jeg køber rent faktisk har det temperament den skal have iflg racestandarden og jeg gider simpelthen ikke bøvle med en hund med fx dårlige afreaktioner, som ikke kan ryste fx en forskrækkelse af sig uden en skrækkelig masse hjælp.
    Kan man træne op til en mentalbeskrivelse: Ja, noget kan man sikkert godt gøre, men det er sikkert ikke noget alle hundeejere formår og derved vi et dårligt temperament i nogle linier eller måske en hel race nok alligevel blive synlige, hvis mange får testet deres hunde. Desuden så tror jeg det vil blive rigtig svært helt at skjule fx virkelig dårlige afreaktioner helt. Og hvorfor i alverden vil man dog træne sin hund op til det. Det er jo ikke en konkurrence hvor man kan vinde noget? Er det en opdrætter så kan jeg godt se det kortsigtede motiv, men på lang sigt er det at skyde sig selv i foden.
    Jeg har indtryk af at meget af modviljen mod mentalbeskrivelser skyldes at man er lidt bange for at se resultatet. Men det har man jo så kun grund til, hvis ikke man gør sit arbejde som opdrætter godt nok.
    Og undskyld for at vi er røget ud på et sidespor - det med temperament/mentalitet/sind er nok bare min kæphest smiley


  • #91   8. nov 2023 Alle der møder Luna ude siger at hun har et dejligt sind og temperament og ja til dels er det da rigtigt. Når der kun er mennesker til steder er hun verdens bedste papillon smiley

    Som min udstillingsmakker siger: Luna er en speciel dame smiley


  • #92   8. nov 2023 Tak fordi du lige gav et godt indblik i Luna Julia, så slipper jeg (det var også derfor jeg turde at bruge hende som eksempel for jeg ved du er meget åben og ærlig om hende) og hun er verdens bedste Luna smiley også selvom hun er lidt tosset.

    AG, opdrætterne betaler jo for at få resultaterne på hundeweb, de behøver vel ikke dobbelt betaling.
    Jeg er medlem og det er ikke pengene der er problemet for mig, jeg siger bare at det ville være et godt tiltag at åbne op, hvis de skal have flere hvalpe købere til at undersøge. Når de kan i Sverige kan vi vel også i dk.

    Mentalbeskrivelsen er jo ikke en bestået ikke bestået, den har nuancer, og selvom en hund falder ud fra ænskeprofilen behøver det jo ikke være negativt, så man kan ikke sætte det helt så sort/hvidt op. Feks. Hvis en race i ænskeprofilen gerne må reagerer på skud, ikke frygte men reagerer, men hunden ikke reagerer overhovedet, vil denne hund jo falde udenfor, men jeg tænker da de fleste kun ville se det som noget positivt.

    Jeg kan ikke tilvælge eller fravælge en opdrætter ud fra én hund, men sammen med hvad jeg har set på udstilling (for jeg har set Luna på udstilling) ville jeg da stille spørgsmål til netop den hund, og undersøge linjen nærmere. I dette tilfælde har jeg jo selv hendes bror som er ældre end hende, så Luna eksisterede slet ikke da jeg købte ham. Men når jeg sammenholder Luna og hendes mentalbeskrivelse med teemo, så ville jeg gå udenom de linjer ja.

    Mentalbeskrivelsen kan ikke og skal ikke stå alene, den skal som med alt andet være et redskab. Man tester f.eks. Ikke hunden på andre hunde i mentalbeskrivelsen, så der må man ud og opleve dem på udstilling og hvor de ellers er at finde.
    I mine race (måske af undtagelse af papillonen og der er det stadig 50/50) bliver de sjældent brugt til mere end udstilling, så jeg kan ikke bare gå ud og se dem til prøver og konkurrencer
    , det ville jeg gerne kunne, fordi jeg jo bruger mine aktivt.

    Jeg var naiv engang, og troede også på det bedste i alle, og at alle da selvfølgelig gjorde alt for at lave de bedste hunde. Det har jeg så bare erkendt nu ikke er tilfældet.
    Jeg vil ikke sige at folk nødvendigvis lyver om deres hunde, for det tror jeg da såmænd ikke de gør, i hvert fald ikke en god del af dem, de forstår simpelthen bare ikke at aflæse hundens adfærd, og så er papillonen jo bare en gø hund, har jeg hørt en million gange. Jeg vil mene at der er stor forskel på at være alarm hund og reaktiv gøen, men hvis man ikke gider sætte sig ind i hundenes adfærd er det jo lidt svært.

    AG du kan se en del på en udstilling hvis du er opmærksom, men du kan ikke bruge resultaterne til en skid. Jeg har set store hvalpe der tyggede sig ned i græsset og ikke turde gå, få særdeles lovende og ikke så meget som en kommentar på at de var utrygge da resultatet blev lagt på hundeweb. Og det er kun en af mange eks.
    Og som du siger, når de er i ringen kan selv reaktive hunde lærer at nu arbejder de.

    Teemo har været med på én udstilling, det var en klub udstilling så der var ikke så mange hunde og han var bare en stor hvalp. Han blev bedste hvalp, klarede sig så godt inde i ringen, men kunne slet ikke klare synet af de andre udenfor ringen.

    Jeg leder ikke efter den perfekte hund, jeg leder bare efter en hund der kan fungere optimalt i en helt normal hverdag, på en trænings plads, og så ville det da ikke gøre noget hvis den kunne gå til prøver og den slags, uden at dø af stres over at der eksisterer andre hunde.
    Det er såmænd bare det lille ønske jeg har.

    Mette super godt skrevet. Sind er altså også min kæphest.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 15 Emner: 37 Svar: 834
    #93   8. nov 2023 Mentalbeskrivelse er gennemført og i få tilfælde afbrudt = Ikke gennemført.

    Ejer kan vælge at afbryde selv og mental beskriverne kan vælge at stoppe beskrivelsen:

    Ved aggression med stor risiko for bid.
    Ved for stor frygt/angst hos hunden.
    Eller som jeg har oplevet, en hund der forlod beskrivelsen for at jage nogen heste og hvor ejer ikke kunne kalde den tilbage smiley En hund kan godt kortvarigt forlade banen og komme tilbage, hvor man så kan fortsætte beskrivelsen, men denne jagt udviklede sig til lidt mere end kortvarigt.

    Det giver absolut INGEN mening, at forsøge at træne til en MB, det ødelægger hele meningen med det = At beskrive hundens "naturlige" reaktion/afreaktion på testmomenterne.

    Hvor vidt en hund er udadreagerende ved andre hunde, siger ikke så meget om selve temperamentet generelt, men at hunden har et issue med andre hunde og det tænker jeg ikke, at nogen hunde er født med smiley

    Hvis man ikke er god til, at læse Mentalbeskrivelser, kan man få hjælp ved at deltage i de foredrag Helle Mulvad indimellem har udbudt, eller få dem "oversat" inden man går hjem (Det sker faktisk helt naturligt efter endt beskrivelse, tror bare ikke altid fører får hørt det hele).


  • #94   8. nov 2023 Jeg tænker bare ikke at det er sådan ligetil at være opdrætter.
    Er det overhovedet muligt hvis Alle hvalpe skal være sunde og raske og have det perfekte sind og dygtige på konkurrencebanerne.
    Jeg tror vitterlig på at de fleste opdrættere forsøger at opnå dette. Hvorimod hvis man køber uden tavle har der sjældent været nogen spekulation på noget som helst.
    Og jeg er ikke modstander af blandinger eller tavleløse.
    Jeg har selv haft fantastiske internathunde


  • #95   8. nov 2023 AG der må vi bare være enige om at være uenige. For jo der er da opdrættere der faktisk ønsker at gøre deres bedste. Men jeg ser alt for mange der ikke gør. For hvis de ville gøre deres bedste ville de vel teste, bruge de redskaber der er og ikke mindst ikke avle bevidst på syge hunde. Sidst nævnte er altså ikke så sjældent som man skulle tro. Eller på dårligt sind for den sags skyld.
    Og med test mener jeg det hele basale, der er racer hvor der ikke tjekker for noget overhovedet.


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #96   8. nov 2023 Selvfølgelig giver det mening at træne op til en MB. Særligt mht de racer med stopklodser. Det er ikke hundens naturlige reaktion der her er interessant, men en vis sikkerhed for at kræet kommer i avl.

  • #97   8. nov 2023 Jeg tror bare vi kigger på meget forskellige opdrættere.
    Hvilket giver god mening da vi har meget forskellige typer hunde.
    For jeg syntes virkelig der testes for ALT incl dna og der registreres epilepsi.


  • #98   8. nov 2023 AG jeg er glad for at hører at der trods alt er racer hvor det er i højsædet.

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 21 Svar: 2.356
    #99   8. nov 2023 Fie var den smukkeste, skønneste vildbassede legesyge glade eurasier. Hun havde en fantastisk personlighed og gik til alle fremmede hunde med tillid og selvtillid. Men fremmede mennesker var hun ikke nødvendigvis glad for - og fremmede steder kunne gøre hende utryg.

    Skulle jeg have avlet på hende? Nej. Det skulle jeg ikke. Sundheden var i top. Linjerne var i top. Men sindet var ikke 100% i top, selv om min daværende mand og jeg syntes, hun var den sjoveste og mest kærlige hund, vi havde.

    Fie fik tre fabelagtige hvalpe - og én, jeg absolut ikke er stolt af at have lavet - alt for usikkert sind smiley

    Jeg savner hende stadig - Fie. Hun blev ramt af et tog og er her ikke mere smiley smiley


    profilbillede
  • #100   8. nov 2023 Isabelle jeg forstår godt du savner hende. Og uanset hvor mange fejl ens hund har, så elsker man dem jo heldigvis ikke mindre af den grund. Teemo er en udfordring at bo med i nogle henseender, men han er stadig verdens bedste Teemo, og jeg ville hellere kæmpe med ham hver dag resten af mit liv end leve en dag uden ham smiley
    Men har jeg lyst til at få en ny som er som teemo? Nej det har jeg ikke. Men teemo er min bølledreng og det bliver han ved med at være.


  • #101   8. nov 2023 Jeg ville gerne have brugt Luna til avl og var længe frem og tilbage. Jeg har dog endeligt besluttet at det skal hun aldrig.

    Hun er simpelthen for speciel og jeg er bange for at det smitter af på hvalpene. Mange har sagt at jeg bare skal finde en mentalt stærk hanhund og putte på hende, men frygten for at give nogen en "dårlig" hvalp fordi JEG vil opdrætte, er bare no go.

    Jeg har altid sagt at jeg kun vil avle på hende, hvis hun kunne bidrage med noget til racen og det tog mig lang tid at erkende at det kan hun ikke. Hun ER en vanvittig smuk hund og indeholder SÅ mange lækre kvaliteter, men jeg vil ikke byde nogen de dårlige smiley

    Havde jeg ikke haft Aslan først, så kunne jeg nok være blevet bildt ind at sådan er papilloner bare, en smule specielle, men når man først har haft en total ukompliceret hund, så synes jeg man skylder andre at gøre sit bedste for at lave det samme smiley


  • #102   8. nov 2023 Ift om mentalbeskrivelsens resultat lægger sig tæt på ønskeprofilen eller ej, så er der flere hensyn at tage.
    Der er jo åbnet op for, at racer UDEN ønskeprofil også kan mentalbeskrives (det gælder bla for MAS´erne), hvor man så kun har hundens rene resultat at vurdere ud fra og evt. racens gennemsnit. Det giver dog ikke voldsomt meget mening, da der pt. vist kun er 4 stk i racen, der er mentalbeskrevet i DK.

    Og så må man jo gerne være "uenig" i en ønskeprofil. At hunden afreagerer hurtigere, reagerer mindre osv. ift. ønskeprofilen vil jeg nok sjældent være utilfreds med smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 79 Emner: 21 Svar: 2.356
    #103   8. nov 2023 Fies forældre var mentalbeskrevet og havde rigtig gode sind/resultater i forhold til ønskeprofilen. Det var ingen "garanti".
    Jeg må blankt erkende, at jeg ikke er voldsomt imponeret af mentalbeskrivelsen, når det gælder min egen race - om den er vigtig og brugbar for andre racer/andre hundeejere, vil jeg ikke udtale mig om, for det aner jeg ikke.
    Når jeg ikke er imponeret skyldes det, at intet i beskrivelsen af Kela, Fies mor, kom bag på mig. Hun var ikke synderligt påvirket af momenterne, god til at afreagere og ikke voldsomt interesseret i "spøgelser". Hun lod sig håndtere, men gad ikke fise efter et stykke skind. (Det tror jeg, at Vilma ville elske smiley ) Det hele vidste jeg i forvejen.
    Jeg har fået testet hvalpekuld også - igen uden at høre noget om hvalpene, jeg ikke vidste i forvejen.

    Men jeg tror, at jeg havde fået noget ud af at få mentaltestet Lina - min første eurasier - og hvalpetestet Linas første kuld - havde fået noget at vide, jeg ikke vidste i forvejen.


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #104   10. nov 2023 Opdrætter af de Xolo der har vist lidt problemer med at komme af med dem. De er ihvertfald lagt op i Facebookgruppen for DKK hvalpe.
    Men stadig ikke et ord om den heftige indavl.


    profilbillede
  • #105   10. nov 2023 Ja hun har pt 2 kuld hvalpe. Det ene er vidst 1,5 år, de er fra april sidste år vidst nok

  • #106   10. nov 2023 Eller april/maj som hun selv skriver....
    min veninde har fået at vide at hun er meget kendt/anerkendt i xolo verden. Meeeeeen tror det er en fusker


  • Cookie
    Cookie Tilmeldt:
    okt 2022

    Følgere: 6 Emner: 6 Svar: 610
    #107   10. nov 2023 Det tvivler jeg også på hun er. Hun har kun lavet ganske få Xoloer, men en del Cairn Terriere.

Kommentér på:
Indavl - hvor lidt/meget?

Annonce